Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobb i dyrebutikk


Maria

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg har fått jobb i dyrebutikk. Jeg kan en del om pattedyr, men er relativt blank når det gjelder fisk og akvaristikk. Har hatt akvarie selv, men jeg var så ung at alt jeg husker er hvilke arter jeg syntes var pene.. :)

Dere som kan litt, hva synes dere det er viktig at en som jobber i dyrebutikk kan om fisk og akvarie? Jeg regner ikke med å kunne lære meg masse detaljer og arter osv, men jeg vil kunne såpass at jeg kan svare på basic spørsmål fra nybegynnere.

Kom gjerne med tips, linker til faktasider osv. Gjerne med en liste over ting jeg bør lese på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-vent noen uker før du setter fisk i nystartet kar. Viktig!

-ikke putt for mye/for store fisk i for små kar. Overbefolkning er veldig vanlig og skaper masse problemer og døde fisk.

-vannbytte ukentlig

-ikke overfóre

En grei artikkel her, er flere artikler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot men. Det virker ikke som at man må vite så mye om fisk for å jobbe i en dyrebutikk.

En veninne av mamma har nylig kjøpt seg fisk og har et akvarium på 30 liter der hun hadde fått hjelp av fokene der til å bestemme fisk. Når jeg var der sist hadde hun disse i akvariet:

2 gullfisk på over 10 cm.

4 ancistruser

en eller annen stor svart fisk jeg ikke vet navnet på

Og tusen vis av neontetra :rolleyes:

Nå kan jeg gjette meg til at halvparten er døde.

Ja, der kan man se hvor mye de i dyrebutikken vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller viktigste mener jeg er å sette seg inn i vannverdiene og den økologiske balansen et kar og fisker krever. Dvs. PH, GH, Nitritt og nitrat og hvordan dette fungerer og påvirker fiskene.

Inn under dette kommer også det med rett sammensettning av fisker hvor man tar hensyn til dette også - ikke bare temperatur, adferd og størrelse på kar.

Ikke anbefal folk som har levendefødene som Guppy, platy o.l å mixe dette sammen med tetraer, ciklider og andre arter som krever annen PH og GH! Her er det mange som får sykdom og død uten å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot men. Det virker ikke som at man må vite så mye om fisk for å jobbe i en dyrebutikk.

En veninne av mamma har nylig kjøpt seg fisk og har et akvarium på 30 liter der hun hadde fått hjelp av fokene der til å bestemme fisk. Når jeg var der sist hadde hun disse i akvariet:

2 gullfisk på over 10 cm.

4 ancistruser

en eller annen stor svart fisk jeg ikke vet navnet på

Og tusen vis av neontetra :rolleyes:

Nå kan jeg gjette meg til at halvparten er døde.

Ja, der kan man se hvor mye de i dyrebutikken vet.

Vel. Når jeg sier at arbeidsgiveren har satt som krav at jeg setter meg inn i fiskenes verden ser jeg det som positivt. Det vil si at de ønsker at man skal kunne noe om det, og at man ikke skal drive feilinformatikk. Det varierer fra butikk til butikk, men jeg ønsker å kunne yte god service ved å ha litt basic kunnskaper.

Takk for svar dere andre.. :) Jeg tenker å ta meg en tur på biblioteket i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. dette høres kjent ut.. Den dyrebutikken jeg jobber for har hatt 2 butikker... Jeg har bare jobbet i den uten akvarier..

Nå jobber jeg i den butikken som har det... Jeg er ganske åpen med kundene å sier at jeg er ganske ny på dette.. Holder på å lære meg. Så spør ofte de litt også. De som har litt erfaring da.. lærer av det å. De tar det veldig pent.

Så jeg prøver å lese litt å få litt kunnskap da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannverdiene er viktige ja. Dessuten så er det viktig å vite hvilke raser som går med hvem. Feks. gullfisk skal bare være i et kar med gullfisk, dessuten spiser gullfiskene planter, så dette må de ha mye av.

Man skal ikke skifte alt vannet i akvariumet hver uke, men gjerne litt av det. Skifter man alt, kan det føre til verre ting. Fôring er viktig å ha litt peiling på, da nybegynnere ofte lurer på dette. Når det kommer til innredning så er det alltid bra med mye planter, men pass på å gi beskjed at det kan befinne seg snegler i plantene, så disse bør renskes før man putter dem i karet. Snegleproblemer kan bli skikkelig plagsomme, og det er vanskelig å bli kvitt. Mange kjøper et sneglemiddel for å ta knekken på dem, men jeg vet at dersom du har mange snegler, er sjansen stor for at du får en ammoniakk eller nitritttopp i karet etterpå, for da har du massevis av døde snegler som ligger og råtner i vannet. Det finnes dog fisker som spiser snegler, men det aller beste er å starte opp karet på nytt, noe som kan være frustrerende for mange.

Ellers må du huske å gi beskjed til fiskekjøpere om at de ikke må slippe fisken rett oppi akvariet. Fisken må ligge i posen, i akvariet en liten stund først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i dyrebutikk og har jobbet der i ca 1/2 år. Jeg kan gangere, hund og katt godt, men akvarie KUNNE jeg ingen ting om. For å lære det mest grunnleggende kjøpte jeg meg et 50 liters kar. Dette har hjulpet meg masse. Spør de andre ansatte som har peiling. Ingen spørsmål er for dumme. Det tar mange år å lære seg alt, men det viktigste syntes jeg er:

-Vannverdier

-vannbytte

-hvilkene fisker som går sammen

-Forskjellig for til forskjellige fisker

-Vente 1-2 uker med fisk i nye akvariumer

Og sist men ikke minst, pugg fiske typene :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være mer presis trenger filteret 35 dager på seg til å jobbe opp nok bakteriekultur til å forhindre nitritt... Så det lureste er å anbefale folk til å legge inn bitte-litt for i vannet og vente minst 3 uker (aller helst 4) før fiske innsettes. Og det er veldig viktig å sette inn få fisker om gangen med en ukes mellomrom for å unngå at filteret overbelates med ny risiko for nitrittoppblomstring.

Men alt dette går under det å sette seg inn i vannverdiene og den økologiske syklusen i et akvarie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEs,les og atter les! det du kommer over av litteratur om emnet, i tillegg så er det ikke dumt om du evt. skaffer deg ett akvarium selv.. Men skal du ha noe utbytte av det, så må du selvsagt være interessert! :D

Litt OT men kunnskapsnivået i en hel del dyrebutikker er langt under pari.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...