Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått midler for valp?


Recommended Posts

Nå er det bare 3 dager igjen til vi henter Abby! :rolleyes: Og jeg begynner å tenke på flått midler. Er flått midlene skadelige for små valper? Kan jeg ikke bruke feks. Exspot på valpen? Har prøvd å finne dette ut men finner ingenting om valper og flått.. Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke flåtthalsebånd på valper fra de er 7 uker gamle, dersom du ikke vil dette hadde jeg ville brukt hvitløkstabletter eller naturprodukter.

Jeg hadde aldri brukt expot på en valp, da er Frontline bedre.

Expot hadde jeg ikke brukt på en 40 kg`s voksen hund engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri brukt expot på en valp, da er Frontline bedre.

Expot hadde jeg ikke brukt på en 40 kg`s voksen hund engang.

Hvorfor ikke?

Jeg har nettopp behandlet alle våre tre med ExSpot. Og jeg har alltid brukt det på kaninene mine, dog på eget ansvar siden det ikke finnes noe 'data' om bruk på kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalibor flåtthalsbånd skal ikke brukes til valper yngre enn syv uker, Exspot skal ikke brukes til valper yngre enn to uker. Frontline skal faktisk ikke brukes på valper under åtte uker (og heller ikke valper under 1kg)! Litt greiere margin på Exspot da, synes jeg.

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke Exspot på valper.

Pointerguri: Du må ihvertfall ikke bruke Frontline på kaninene: "Benyttes ikke på kaniner da bivirkninger inkl. dødsfall er rapportert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspot innholder mest gift av alle disse medikamentene, og det er også det middelet det er forsket minst på.

Frontline er det produktet som har blitt forsket mest på så der er bivirkningene mere kjent,

jeg måtte bruke Frontline på mine når de fikk pelsmidd, jeg fikk også tilbud om resept på Exspot men takket nei til dette, noe også dyrlegen var enig i da hun selv mente at Frontline var bedre, men litt dyrere.

Exspot`n har også fått skylden for flere dødsfall her i Norge, sikkert noen som ikke har tålt Frontline og Scalibor også, men Exspot`n har jeg selv dårlige erfaringer med fra tidligere hunder og det er erfaringer som ikke er så gode så har vel litt med dette også at jeg vil aldri sjanse med den giften på mine hunder.

Men selvsagt hunder er forskjellige, noen funker på det og noen funker på det andre. Men trodde ikke det var noen stor hemlighet i hundemiljøet av at Exspot`n var det man brukte som siste utvei, pga giftinnholdet.

Snakket med hundetreneren min om dette senest i går og hun fortalte hun hadde dryppet sine BC valper med Exspot for Scalibor og Frontline funket ikke på hennes hunder, de fikk forsatt flått. Men som hun sa selv ; Exspot var det siste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med hundetreneren min om dette senest i går og hun fortalte hun hadde dryppet sine BC valper med Exspot for Scalibor og Frontline funket ikke på hennes hunder, de fikk forsatt flått. Men som hun sa selv ; Exspot var det siste valget.

Det eneste jeg har hørt om ExSpot er at border collier - eller var det forresten kanskje collier, husker faktisk ikke i farta - ikke skulle ha det fordi det har tatt livet av hunder av den rasen det gjaldt. Det noe med virkestoffet i ExSpot som var farlig for akkurat den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt om ExSpot er at border collier - eller var det forresten kanskje collier, husker faktisk ikke i farta - ikke skulle ha det fordi det har tatt livet av hunder av den rasen det gjaldt. Det noe med virkestoffet i ExSpot som var farlig for akkurat den rasen.

Egentlig så tror jeg Exspot`n er farlig for alle raser, min Boston holdt på å omkomme etter en dråpe og vi hadde en Rottweiler i familien som døde av Exspot. Derfor jeg ikke har noen sansen for den giften, men som hundetreneren min sa ; jeg har måtte bruke Exspot på mine BC `på 4 året da verken Scalibor eller Frontline funket på de. Valpene jeg snakket om er unghunder på 11 mnd og har først blitt prøvd ut med Frontline og Scalibor, men fremdeles var fulle av flått.

Men det kan godt hende at de fleste hunder som har dødd i norge pga exspot-bruk er av rasen BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt om ExSpot er at border collier - eller var det forresten kanskje collier, husker faktisk ikke i farta - ikke skulle ha det fordi det har tatt livet av hunder av den rasen det gjaldt. Det noe med virkestoffet i ExSpot som var farlig for akkurat den rasen.

Collierasene (collie, shetland sheepdog, bearded collie og OES) kan være overfølsomme for ivermektin, virkestoffet i blant annet Ivomec, og skal derfor ikke ha preparater med ivermektin (ja, de kan dø).

Det står ingenting om at Exspot ikke skal brukes til collie-rasene i veterinærkatalogen, men jeg mener å ha lest at man skal være generelt forsiktig med disse rasene, blant annet når det gjelder narkose? Kan godt hende det gjelder Exspot også, at collie-rasene er generelt mer disponert for å reagere på medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt om ExSpot er at border collier - eller var det forresten kanskje collier, husker faktisk ikke i farta - ikke skulle ha det fordi det har tatt livet av hunder av den rasen det gjaldt. Det noe med virkestoffet i ExSpot som var farlig for akkurat den rasen.

Jeg har brukt Expot på alle Border colliene mine, og det har aldri vært et problem.

Jeg har hørt at Border collien ikke tåler middelet for nesemidd, men det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så tror jeg Exspot`n er farlig for alle raser, min Boston holdt på å omkomme etter en dråpe og vi hadde en Rottweiler i familien som døde av Exspot. Derfor jeg ikke har noen sansen for den giften, men som hundetreneren min sa ; jeg har måtte bruke Exspot på mine BC `på 4 året da verken Scalibor eller Frontline funket på de. Valpene jeg snakket om er unghunder på 11 mnd og har først blitt prøvd ut med Frontline og Scalibor, men fremdeles var fulle av flått.

Men det kan godt hende at de fleste hunder som har dødd i norge pga exspot-bruk er av rasen BC.

Exspot kan som alle andre legemidler gi bivirkninger, og det er selvsagt også mulig at enkelte hunder (uansett rase) er overfølsomme (allergiske) mot virkestoffene. Men jeg må spørre: Nøyaktig hva skjedde med boston terrieren og rottweileren? Fikk de det i seg? Hvis ikke, hvordan kan du vite at det var Exspoten som tok livet av/holdt på å ta livet av hundene? Og om det stemmer, så var det vel en allergisk reaksjon - noe som ikke betyr at det er farlig for alle andre hunder.

Man skal være oppmerksom på at Exspot er direkte dødelig for katt, derimot.

Hundene her i huset får også flått selv om de står på Exspot, men det gjør de uansett hva de står på - det gjelder kattene også. Her er flåtten så utbredt at går man ut i hagen med en ubeskyttet hund, har den minst et par stykker på seg etterpå... Men en flått nå og da med bruk av Exspot er langt på vei å foretrekke fremfor nærmest oppspiste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Expot på alle Border colliene mine, og det har aldri vært et problem.

Jeg har hørt at Border collien ikke tåler middelet for nesemidd, men det vet jeg ikke noe om.

Nei, det var de rasene som Argyros nevnte - ikke BC. Husket ikke helt før Argyros listet dem opp. :)

Edit: Men nå ble jeg så fryktelig usikker på om jeg kanskje rett og slett blander litt, var så sikker på at det var ExSpot de nevnte hos veterinæren min - for det var der de sa det. Skal prøve å huske å spørre på nytt neste gang jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspot kan som alle andre legemidler gi bivirkninger, og det er selvsagt også mulig at enkelte hunder (uansett rase) er overfølsomme (allergiske) mot virkestoffene. Men jeg må spørre: Nøyaktig hva skjedde med boston terrieren og rottweileren? Fikk de det i seg? Hvis ikke, hvordan kan du vite at det var Exspoten som tok livet av/holdt på å ta livet av hundene? Og om det stemmer, så var det vel en allergisk reaksjon - noe som ikke betyr at det er farlig for alle andre hunder.

Man skal være oppmerksom på at Exspot er direkte dødelig for katt, derimot.

Hundene her i huset får også flått selv om de står på Exspot, men det gjør de uansett hva de står på - det gjelder kattene også. Her er flåtten så utbredt at går man ut i hagen med en ubeskyttet hund, har den minst et par stykker på seg etterpå... Men en flått nå og da med bruk av Exspot er langt på vei å foretrekke fremfor nærmest oppspiste hunder.

Boston Terrier`n min fikk lus på et hundekurs vi var på engang, vetrinær skrev ut expot og hunden min ble alvorlig syk samme kveld, noe som viste seg å være blodforgiftning.

Vetrinær som konkluderte med at det var pga Expot`n.

Rottisen var min tante sin og døde for 4-5 år siden av Expot spray ( ikke dråpene ) dette var en allergisk reaksjon som kvelte hunden, uansett... Expot`n er ikke testet ut på samme måte som alle de andre produktene som er nevnt her og intet annet produkt mot flått har jeg hørt om som har tatt flere liv enn Expot`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier`n min fikk lus på et hundekurs vi var på engang, vetrinær skrev ut expot og hunden min ble alvorlig syk samme kveld, noe som viste seg å være blodforgiftning.

Vetrinær som konkluderte med at det var pga Expot`n.

Exspot har ingen systemisk virkning...

Rottisen var min tante sin og døde for 4-5 år siden av Expot spray ( ikke dråpene ) dette var en allergisk reaksjon som kvelte hunden, uansett...

Anafylaktisk sjokk, altså. Det finnes folk som er så allergiske mot nøtter at de får anafylaktisk sjokk av det også, men det er da ingen som går rundt og tror at nøtter er generelt livsfarlige likevel?

Som jeg sa, overfølsomhet finnes hos enkelte hunder uansett rase, og det er umulig å vite om på forhånd. Den var antakeligvis overfølsom mot pyretroider, dermed kunne Scalibor (halsbånd) like gjerne tatt livet av den også.

Expot`n er ikke testet ut på samme måte som alle de andre produktene som er nevnt her og intet annet produkt mot flått har jeg hørt om som har tatt flere liv enn Expot`n.

DEN skal du få lov å dokumentere for meg! Du sier altså at Exspot har blitt godkjent som legemiddel uten utprøvning? Jasså.

Jeg har ikke hørt om en eneste hund som har dødd av Exspot jeg (dokumenterte tilfeller, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden for meg at du tror Expot`n ikke hadde noe å gjøre med disse reaksjonene eller har fått skylden for å drepe,

folk får bruke det de selv vil, men jeg takker ihvertfall nei takk til å bruke det.

Jeg har aldri sagt at Expot IKKE er testet ut, jeg sa det er det produktet som er testet ut MINST.

Har desverre ingen dokumentasjon på dette, da dette er noe jeg har snakket med vetrinærer om og ikke lest om på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden for meg at du tror Expot`n ikke hadde noe å gjøre med disse reaksjonene eller har fått skylden for å drepe

Hvis du kunne tatt stilling til det jeg faktisk skriver, så hadde alt blitt så meget bedre.

Jeg har aldri sagt at Expot IKKE er testet ut, jeg sa det er det produktet som er testet ut MINST.

Har desverre ingen dokumentasjon på dette, da dette er noe jeg har snakket med vetrinærer om og ikke lest om på nettet.

Nei, du skrev at det ikke var testet ut på samme måte som "de andre" - og da lurer jeg på nøyaktig hva det innebærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Snakket med hundetreneren min om dette senest i går og hun fortalte hun hadde dryppet sine BC valper med Exspot for Scalibor og Frontline funket ikke på hennes hunder, de fikk forsatt flått. Men som hun sa selv ; Exspot var det siste valget.

*Kremt* ettersom Fronline faktisk er mildere så hender det at flåtten biter seg fast, men jeg skal love deg a den er ganske dau :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Kremt* ettersom Fronline faktisk er mildere så hender det at flåtten biter seg fast, men jeg skal love deg a den er ganske dau :rolleyes:

Bruker du da sprayen eller de dråpene ? Tror nok jeg ville ha brukt Frontline istede for flåtthalsebånd på så små valper som trådstarteren har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du da sprayen eller de dråpene ? Tror nok jeg ville ha brukt Frontline istede for flåtthalsebånd på så små valper som trådstarteren har med å gjøre.

Frontline påflekkingsvæske: Kattunger og valper yngre enn 8 uker og valper <1 kg bør ikke behandles da sikkerhet for disse ikke er dokumentert.

Frontline spray: Sikkerhet for behandling av valper <8 uker er ikke dokumentert og preparatet bør kun brukes etter en grundig nytte-/risikovurdering.

Den magiske grensen ved åtte uker er antakeligvis ikke så veldig magisk. Og det er vel snakk om en valp av liten rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så er det snakk om valp av liten rase ja. (Tibetansk spaniel.)

Idealvekten på en voksen tibbe er 4,1 - 6,8kg, da kan vel ikke en liten valp veie stort mer enn kiloen?

Med andre ord bør du nok ikke bruke Frontline (lurer på om jeg har sagt det nok ganger til at alle har fått det med seg nå jeg). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealvekten på en voksen tibbe er 4,1 - 6,8kg, da kan vel ikke en liten valp veie stort mer enn kiloen?

Med andre ord bør du nok ikke bruke Frontline (lurer på om jeg har sagt det nok ganger til at alle har fått det med seg nå jeg). :rolleyes:

Hehe, nei jeg tror jeg holder meg til expot jeg. Er veldig fornøyd med det produktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collier har ingen rasedefinert reaksjon på expot. Det har jeg sjekket opp og ned og i mente. Ivomec(virkemiddelet der) skal de ikke ha, man er også obs dersom hunden skal legges i narkose med gass.

Jeg får anbefalt scalibor flåtthalsbånd til mine, og ba veterinæren sjekke ekstra godt at det kan brukes på knøttesmå hunder. Det kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Snakket akkurat med min vetrinær om Scalibor flåtthalsbånd. Og det kunne en ha på valper ifra di var 3 mnd. Og min er 4 mnd nå så da tror jeg at jeg blir prøven det. Har jo litt lenger virketid enn dråpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...