Gå til innhold
Hundesonen.no

Tv 2 hjelper deg

ellish

Recommended Posts

Skrevet

For dere som ikke så dette så handlet det om tibbevalpen Benjamin som bare fikk være hos sine nye eiere i 2 uker før ham ble avlivet. (Ville ikke ta til seg mat!) Oppdretterne nektet å betale tilbake. For noen folk!

Blir så sint av slikt. Prøvde å notere meg ned navnet hennes også, men klarte ikke å få det med meg.. -_-

Skrevet

At en oppdretter skriker "Skit i å ringe meg, dette kan hun ordne opp i selv" Er ikke bra nei. Og selfølgelig ikke det faktum at valpen var syk :yes:

Skrevet

Takk skal du ha! :yes: Nå vet jeg ialfall hvilken oppdretter jeg skla holde meg langt unna! Prøvde å se om hun hadde en nettside også, men fant ingen. :)

Skrevet

Så det jeg også. Vet at det finnes noen sånne oppdrettere ja <_< uff.... de som eide Benjamin sa jo også flere ganger at pengene absolutt ikke var det viktigste, men at andre valpekjøpere unngår å oppleve det samme.

Skrevet
På Orkanger??? Hjelpes, det er jo her jeg bor det!

Skal høre litt rundt om noen vet hvem det er!

Edit; Hun bor ikke på Orkanger, men på Solbu på Fannrem 10-15 min unna her.

Langt unna Thorshus eller?

Solbu høres kjent ut.

Skrevet
Langt unna Thorshus eller?

Solbu høres kjent ut.

Ikke så fryktelig langt unna der nei.

Skrevet

Nå så ikke jeg tv2 hjelper deg, jeg har bare lest artikkelen.. Det jeg ville likt å visst, var hva eksakt som feilte valpen? At den ikke spiser og er litt slapp høres litt ullent ut, syns jeg - hvorfor spiste den ikke?

Jeg kan til dels forstå oppdretteren HVIS det er sånn at hun har levert en frisk valp som ifølge valpekjøperene og en ukjent veterinær (nei, jeg har ikke helt den store troen på veterinærstanden) på et eller annet mystisk vis har blitt syk - og så syk at den må avlives på 2 uker..? Og hvorfor ville de ikke obdusere valpen? Det ville jeg tatt som en selvfølge jeg, om min hund døde uten at jeg visste hvorfor..

Rar sak - hvor oppdretteren selvsagt oppførte seg ufint om hun skriker til valpekjøperen sin - men rare folk finnes det i begge leire (altså oppdretter og valpekjøper leirene). Jeg tar det ikke for god fisk at det er oppdretteren som er den rareste her, bare fordi hun er fremstilt sånn på tv2, liksom..

Skrevet

Nå har ikke jeg sett innslaget på TV2, men det er viktig å huske at saken blir belyst fra kun en side i dette programmet.

Jeg har tidligere jobbet i et selskap som var utsatt for TV2 hjelper deg, og jeg er ikke akkurat imponert over fremgangsmåten deres, og har sluttet å tro blindt på hva som kommer frem i dette programmet. Å lage tv er viktigere enn å få frem fakta, og uttallelser blir tatt ut av sammenheng og viktig informasjon blir klippet vekk og utelatt. "Saksøkte" får ingen tid til å forberede segtil et tv-intervju, og har ingen talerett utover å svare på spørsmålene som blir stilt.

Skrevet

Jeg så programmet, og jeg lurte virkelig på hva som faktisk gjorde valpen syk.

Det ble ikke sagt noe om hunden var blitt obdusert eller ikke, eller hva som faktisk var galt.(isåfall fikk ikke jeg det med meg)

Det står jo også på nettet at oppdretter ville ha hunden obdusert.

At oppdretteren ikke er særlig imøtekommende når tv2 ringer eller står på døra syns jeg ikke er rart, jeg ville heller ikke likt å få de overraskende presset på meg med beskyldninger.

Dog kunne hun jo snakket på en ordentlig måte til de.

Jeg tar ingenting tv2 hjelper deg kommer med så voldsomt seriøst, de vinkler ting for å få best mulig program utav det. De er ute etter seere. Og de klipper og redigerer ting som det passer dem.

Ikke liker jeg denne greia med å rotte seg opp på "den slemme" og presse den opp i et hjørne på det viset heller. Er det rart folk ser dårlig ut da?

Ja, det er godt mulig at oppdretter har gjort en kjempefeil her, og at valpekjøper har helt rett osv, men jeg tar det ikke som en selvfølge bare pga det som ble sagt i programmet.

Skrevet

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å spre navn på denne måten. Det er ikke lett å forsvare seg mot sånne anklager. At man kan hviske litt i øret på noen som leter etter oppdretter for å kjøpe valp er en annen sak.

Skrevet

Jeg så det også. Skjønner ikke hvorfor de ikke ville obdusere og finne ut hva som var feil. En ting er at jeg skjønner at oppdretteren ikke ville snakke med TV2 når det ble som det ble, men hun sa jo at eierne kunne ordne opp selv og det fikk de jo ikke muligheten til fordi hun bare la på. Det hadde vel vært bedre å stå fram og fortelle sin versjon, for nå kommer hun vel aldri til å få solgt en eneste valp igjen på grunn av ryktet.

Skrevet

Greit nok at programmet er litt dårlig vinklet. Men for oss med tibetansk spaniel så er det jo litt greit å vite hvem man bør tenke seg om ett ganger før man kjøper fra.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...