Gå til innhold
Hundesonen.no

Forby raser som dachs og bulldog

Yodel

Recommended Posts

Det er egentlig ganske greit det Quest sier. Forby dem gjerne - men hvilke kriterier skal man gå etter?

Hvem skal vurdere om hundens livskvalitet er dårlig bare fordi den er plaget i varmen (kulden), ikke kan gå på 4 timers tur, etc..?

Hvorfor har en hund som IKKE verken kan eller engang har lyst til å være så aktiv som en mynde eller border collie nødvendigvis en dårligere livskvalitet enn andre "sprekere" hunder?

Hvem sier at den utstoppede dachsen nødvendigvis var en god hi-hund (som faktisk er eneste grunnen for at rasen er avlet frem til å ha slike ben)?

OK -jeg er HELT enig i at en ekstrem showvariant fra England eller USA selvsagt ikke skal være noe ideal

for noen rase. Selvsagt ikke!

Men derifra til å tro at enhver kortsnutet eller kortbent hund ikke engang har livets rett er vel kanskje å ta litt i? At det finnes ekstreme raser - ja, jøss - klart det gjør!

Men å ønske å forby slike blir akkurat like korttenkt som å forby "farlige" raser. Det ER forskjeller innenfor en og samme rase. Det gjelder bare å finne fremgangsmåten for å få oppdretterne til å skjønne det "alle andre" har skjønt for lengs!

Det MÅ bedre avlsdyr til - og et langt mere kritisk utvalg av avlsdyr enn at "markedet rår".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skulle i såfall grensa gå? Hvem skal kunne sette seg ned å si at denne rasen er forbudt, denne er ikke det? Jeg vet ikke om forbud er veien å gå, men noe må definitivt gjøres. Det beste ville selvfølgelig være om oppdretterne og utstillingsdommerne begynte å gå vekk fra ekstremitetene og arbeide seg mot en friskere rase. Kanskje i mange tilfeller mer tilbake mot den hunden som standarden opprinnelig beskrev?

Noen gjør faktisk det. Her er en link til et tysk forbund for de som er interessert i mops og pekingeser med "lange" neser:

http://www.mprv.de/

Om flere fattet interesse for hunder av gammel type, og begynte å stille de ut, kunne man kanskje komme et stykke på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder bare å finne fremgangsmåten for å få oppdretterne til å skjønne det "alle andre" har skjønt for lengs!

Det MÅ bedre avlsdyr til - og et langt mere kritisk utvalg av avlsdyr enn at "markedet rår".

Men hvordan skal man få til det? Det er vel derfor man i det hele tatt snakker om forbud og lover, fordi det ikke er så innmari enkelt å få folk til å "skjønne det" (personlig tror jeg veldig mange gir f**n, de vet så altfor godt at hundene lider, men de får sløyfer, pokaler og valpekjøpere, så da betyr det ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men derifra til å tro at enhver kortsnutet eller kortbent hund ikke engang har livets rett er vel kanskje å ta litt i? At det finnes ekstreme raser - ja, jøss - klart det gjør!

Men å ønske å forby slike blir akkurat like korttenkt som å forby "farlige" raser. Det ER forskjeller innenfor en og samme rase. Det gjelder bare å finne fremgangsmåten for å få oppdretterne til å skjønne det "alle andre" har skjønt for lengs!

Visst er det forskjeller innen den enkelte rase. Ikke alle er like ekstreme, men innen enkelte husdyrraser ser man jo også at i søken etter "perfeksjon" også blir født individer som er for ekstreme, selv for raseliebhabere (f.eks. innen avlen av den amerikanske "contemporary" burmeser-katten).

Som noen (var det Argyros?) har nevnt i denne tråden: Det ER forbudt å avle dyr som lider unødig på grunn av sin konstitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forbudt - men vi ser jo hvor mye DET hjelper, da.

Når ikke oppdrettere og dommere bryr seg om slikt, og derfor velger å fremme det mest ekstreme som står foran seg.

Men likevel - er et forbud det riktige steget å ta? Og hvem skal i så fall avgjøre hva som er FOR ekstremt i forhold til fullt forenlig med et godt liv?

(Er glad den avgjørelsen ikke er min!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig ille, er med raser som har for stort hode til å kunne føde normalt (fx bulldog), sånn at det er blitt "normalt" å ta keisersnitt. Mange av hundene kan faktisk føde normalt, men får ikke sjansen, og det er ganske ille. Man hadde jo fx kunnet avle videre på de som klarte å gjennomføre en naturlig fødsel (og denne merkelige formen for avl ville tatt laaang tid, skjønner jo det), samtidig som man avlet for generelt mindre hoder, sånn at sannsynligheten for at tispa kunne føde normalt, økte.

I utgangspunktet må rasestandarden endres (noe det jobbes med i FCI for tiden, for å fremme sunnere hunder mtp eksteriøret). Standardene endres i rasens hjemland, så det er ikke sånn at NKK bare kan bestemme at nå skal dachsen få lengre ben å gå på! :)

En annen faktor er at dommere må begynne å ta litt ansvar, og faktisk gi gode premieringer til hunder som er sunne. Am cock har fx i rasestandarden sin ikke noe som skulle tilsi at den skal ha så mye pels som den for tiden har, men "tid og stunder" har gjort det sånn at hunder med mye pels får bedre premieringer enn de med mindre, og mer funksjonell pels. Ofte er det også sånn at rasestandarden endres pga hva som blir dømt på utstilling. Fx kan man kanskje vente seg at standarden til am cock blir endret til at den skal ha mer pels enn hva som står der nå, pga at rasen har "blitt" sånn. Og der tror jeg også oppdrettere må ta litt ansvar.

Forbud er kanskje ikke veien å gå, men endring av rasestandarder (noe som holder på å skje, men det tar tid), og oppdateringer av dommere er kanskje en god start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig ille, er med raser som har for stort hode til å kunne føde normalt (fx bulldog), sånn at det er blitt "normalt" å ta keisersnitt. Mange av hundene kan faktisk føde normalt, men får ikke sjansen, og det er ganske ille. Man hadde jo fx kunnet avle videre på de som klarte å gjennomføre en naturlig fødsel (og denne merkelige formen for avl ville tatt laaang tid, skjønner jo det), samtidig som man avlet for generelt mindre hoder, sånn at sannsynligheten for at tispa kunne føde normalt, økte.

I utgangspunktet må rasestandarden endres (noe det jobbes med i FCI for tiden, for å fremme sunnere hunder mtp eksteriøret). Standardene endres i rasens hjemland, så det er ikke sånn at NKK bare kan bestemme at nå skal dachsen få lengre ben å gå på! :)

En annen faktor er at dommere må begynne å ta litt ansvar, og faktisk gi gode premieringer til hunder som er sunne. Am cock har fx i rasestandarden sin ikke noe som skulle tilsi at den skal ha så mye pels som den for tiden har, men "tid og stunder" har gjort det sånn at hunder med mye pels får bedre premieringer enn de med mindre, og mer funksjonell pels. Ofte er det også sånn at rasestandarden endres pga hva som blir dømt på utstilling. Fx kan man kanskje vente seg at standarden til am cock blir endret til at den skal ha mer pels enn hva som står der nå, pga at rasen har "blitt" sånn. Og der tror jeg også oppdrettere må ta litt ansvar.

Forbud er kanskje ikke veien å gå, men endring av rasestandarder (noe som holder på å skje, men det tar tid), og oppdateringer av dommere er kanskje en god start?

Dette med pels virker det faktisk som at mange dommere har forstått. I alle fall er det utrolig mange dommere som IKKE bryr seg noe særlig om pelsen på min rase, og ofte vinner hunder med kort og mindre pen pels. Men jeg er enig i at dommerne og rasastandardens oppbygning har mye å si for avlen. F.eks. er det viktig at rasestandarden er så vanskelig å feilvurdere som overhode mulig. De burde (synes jeg) være veldig presise, og kanskje også nevne at på raser som for eksempel bulldogg vil hunder med helt ekstremt store hoder eller ufunksjonelle bevegelser ikke bli premiert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør. Sånn i "raseforbudsperspektiv" - hvordan ser man for seg at utviklingen mot sunnere eksteriør skal foregå UTEN hjelp av utstillingsdommere og kennelklubbsystemet - disse "idiotene" som ifølge mange her angivelig er ansvarlige for problemet... (Jeg mener nå at det er OPPDRETTEREN jeg, som må ta skylda, men...)

For når er en hund en rase? (Denne diskusjonen har vi nemlig hatt før, vet dere) - Er den en "rase" hvis den har registreringspapirer, eller hvis den har 1 - ett - eksteriørt særtrekk - som er spesielt?

Skal politiet i hele Europa samle inn hunder med snuter under 2 cm lengde og gasse dem ihjel, eller fengsle løshunder som tjuvparrer seg på gata og lager blandinger av mops og pekingeser? De får garantert inntrykte tryner de og... (Jeg skal la være å si hva jeg mener om den ønska utrydningen av tusenårgammel kulturarv som nakenhundvariantene faktisk er...)

Og dachsen - å bruke 1 bilde av 1 utstoppa hund fra 250 (?) år tilbake er meningsløst som dokumentasjon på en utvikling synes jeg - særlig for å sammenligne med 1 individ på et annet foto nå. Dachs brukes aktivt til mange typer jakt over store deler av europa - her i Norge bl a til drev- og hijakt som selvsagt krever GOD fysikk og funksjonalitet - sunnhet og STERK rygg. At EU-byråkratene ikke liker kortbente individer (hva skal de gjøre med folk som blir født med dvergvekst i unionen i famtida, egentlig? Forby dem å få barn?) er ikke akkurat noe godt argument for å forby rasen.

Langt fra alle dachser har ryggproblemer - heldigvis - og det er et problem som jobbes aktivt med av seriøse oppdrettere over hele verden.

Vil man eksteriøre freaks til livs så er det bare en ting å gjøre - og det er å gå via kennelklubb- og utstillingssystemene og OPPLYSE, og KREVE tiltak. Det er ingen hemmelighet at mange av de ekstremt kortsnuta rasene f eks har store problemer med pusten i varmen, eller at schäferens avsindige konstruksjon er et større problem for veldig mange individer i dag, enn at en og annen hund fødes uten pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel en mistanke om at dette er et "velment" forslag fra en ivrig byråkrat, som aldri kommer til å bli vedtatt uten en ekstrem utvanning. Når dette skal vedtas/ut på høring i ulike land kommer nok protestene. Å forby dachser i Tyskland og Skandinavia er like utenkelig som hvis en byråkrat finner ut at en må forby rottweilere i hele Europa fordi noen barn er drept av rottiser i England. At engelskmenn skal godta et EU-direktiv om å forby nasjonalhunden bulldog i England er ikke veldig realistisk heller, til tross for at den har hauger av problemer.

Som dachseier (evt eid av en dachs hvis vi skal være ærlig) reagerer jeg også på disse bildene av "engelske dachser" (les: pølsehunder), postet lengre oppe. Disse hundene skiller seg klart ut fra hvordan ting praktiseres her til lands og land som vi liker å sammenligne oss med. Utstillingschampionater for dachs her til lands krever f.eks brukspremiering (viltspor/driv/hi). En dachs som fyker gjennom skog og buskas ser ikke ut til å være spesielt handikappet, og at den er i bruk i så mange varierte jaktformer på forskjellige dyr forteller meg at den er mindre "handikappet" enn de fleste andre "normalformede" hunder. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man få til det? Det er vel derfor man i det hele tatt snakker om forbud og lover, fordi det ikke er så innmari enkelt å få folk til å "skjønne det" (personlig tror jeg veldig mange gir f**n, de vet så altfor godt at hundene lider, men de får sløyfer, pokaler og valpekjøpere, så da betyr det ingenting).

Så sant som det er sagt.!

SusanneL; enhver ellers frisk hund, som ikke kan være med på en fire timers fottur i terrenget, er en hund det er noe alvorlig galt med!

Unnskyld at jeg spør. Sånn i "raseforbudsperspektiv" - hvordan ser man for seg at utviklingen mot sunnere eksteriør skal foregå UTEN hjelp av utstillingsdommere og kennelklubbsystemet - disse "idiotene" som ifølge mange her angivelig er ansvarlige for problemet... (Jeg mener nå at det er OPPDRETTEREN jeg, som må ta skylda, men...)

For når er en hund en rase? (Denne diskusjonen har vi nemlig hatt før, vet dere) - Er den en "rase" hvis den har registreringspapirer, eller hvis den har 1 - ett - eksteriørt særtrekk - som er spesielt?

Skal politiet i hele Europa samle inn hunder med snuter under 2 cm lengde og gasse dem ihjel, eller fengsle løshunder som tjuvparrer seg på gata og lager blandinger av mops og pekingeser? De får garantert inntrykte tryner de og... (Jeg skal la være å si hva jeg mener om den ønska utrydningen av tusenårgammel kulturarv som nakenhundvariantene faktisk er...)

Og dachsen - å bruke 1 bilde av 1 utstoppa hund fra 250 (?) år tilbake er meningsløst som dokumentasjon på en utvikling synes jeg - særlig for å sammenligne med 1 individ på et annet foto nå. Dachs brukes aktivt til mange typer jakt over store deler av europa - her i Norge bl a til drev- og hijakt som selvsagt krever GOD fysikk og funksjonalitet - sunnhet og STERK rygg. At EU-byråkratene ikke liker kortbente individer (hva skal de gjøre med folk som blir født med dvergvekst i unionen i famtida, egentlig? Forby dem å få barn?) er ikke akkurat noe godt argument for å forby rasen.

Langt fra alle dachser har ryggproblemer - heldigvis - og det er et problem som jobbes aktivt med av seriøse oppdrettere over hele verden.

Vil man eksteriøre freaks til livs så er det bare en ting å gjøre - og det er å gå via kennelklubb- og utstillingssystemene og OPPLYSE, og KREVE tiltak. Det er ingen hemmelighet at mange av de ekstremt kortsnuta rasene f eks har store problemer med pusten i varmen, eller at schäferens avsindige konstruksjon er et større problem for veldig mange individer i dag, enn at en og annen hund fødes uten pels.

Man kan selvsagt diskutere hvem som har den største andelen i skylden for hvordan diverse raser har utviklet seg men det er ikke til å komme i fra, at det til syvende og sist, er DOMMERNE som bestemmer hvem som skal vinne og dermed blir brukt som "mål" eller avlskriterium, om man vil.

Når det gjelder diverse nakenhunder, så kan man selvsagt bruke det argumentet at det er en gammel tradisjon, akkurat samme argument kan man bruke til å forsvare f.eks. tyrefekting også..

Gå via kennelklubbene og utstillingsystemene..Tja, i så fall aner det meg og en hel del andre, at ingenting kommer til å skje.. Det blir ikke så rent lite sammenlignbart med å sette bukken til å passe havresekken..

*Trippelpost. Bruk rediger eller siterfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant som det er sagt.!

SusanneL; enhver ellers frisk hund, som ikke kan være med på en fire timers fottur i terrenget, er en hund det er noe alvorlig galt med!

Tja - og hvordan har du tenkt å få testet DEN egenskapen? Det er bare å ta en titt rundt deg det, så vil du se at de færreste hundeeierne idag hadde klart en 4 timers fottur i fjellet...

Man kan selvsagt diskutere hvem som har den største andelen i skylden for hvordan diverse raser har utviklet seg men det er ikke til å komme i fra, at det til syvende og sist, er DOMMERNE som bestemmer hvem som skal vinne og dermed blir brukt som "mål" eller avlskriterium, om man vil.

Nei - det er OPPDRETTERNE som velger avlsdyr og har ansvaret for rasers utvikling - og BARE oppdretterne.

Når det gjelder diverse nakenhunder, så kan man selvsagt bruke det argumentet at det er en gammel tradisjon, akkurat samme argument kan man bruke til å forsvare f.eks. tyrefekting også..

Hmm, den var ny - at tyrefekting var/er et resultat av en genmutasjon! :)

Gå via kennelklubbene og utstillingsystemene..Tja, i så fall aner det meg og en hel del andre, at ingenting kommer til å skje.. Det blir ikke så rent lite sammenlignbart med å sette bukken til å passe havresekken..

Du mener det er dommerne som er ansvalige for rasers utvikling, men tror ikke det vil ha noe for seg å gå via utstillingssystemet for å få endringer? :rolleyes: Neivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fine mopser med snuter det...Mye finere....*love*

Føler at dachsen har blitt mye kortere i beina i løpet av de siste årene.

Jeg var passepike for en dachs på 90 tallet,og hun var en del lengre i beina enn det jeg husker å ha sett idag,men hun lignet for all del en dachs og var kjempeflott!De skal jo ikke ha bein som fiskefinner heller,eller små loffer.Sier seg selv at det ikke er normalt.Da snakker vi ikke hund lengre,men begynner å bevege oss mer mot andre skapninger.

For all del så har selen også et greit liv...(tror jeg)men en hund er ikke sel eller pingvin...

Det finnes masse rare skapninger i verden,og det blir vanskelig å definere hvilken livskvalitet de har som det dyret de måtte være.Alle dyr har forskjellige behov og "bruks" "nytteverdi" her på kloden.

Men etter de jeg mener så skal en hund være en hund.

Jeg hadde ikke foretrukket å ha slike korte bein...dersom du er født med det så vet du ikke bedre.

Det blir som funksjonshemmede...de vet ikke bedre.De lever jo og har det ofte godt.Men gud så mye bedre de kunne hatt det.Dessverre er dette umulig for oss mennesker å forhindre..men avl på dyr har vi makten over,og dette er noe vi som selvutnevnte "smartinger" burdte klare bedre.

Noen raser er en skam.

Jeg synes både oppdrettere som avler frem disse hundene og dommerne som dømmer disse har et ansvar.Dommeren premierer tydeligvis hunder som har en dårlig utvilkling.

For mange(de fleste vel?) oppdrettere blir premieringer selfølgelig billetten og "beviset"for å rettferdig gjøre oppdrettet på hundene sine...Hunden er godtatt,veien er klar.

Om ikke dommerne setter foten ned,hvordan skal da folk forandre avlen?

De blir jo premiert og derfor automatisk godtatt at de er som de er.

Det er noen raser som har utviklet seg helt grusomt,og at dommere premierer dette er helt uforståelig for meg...Standarden er tydeligvis ikke fastslått på noen rase,den er bare å forandre ettersom man avler...tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - og hvordan har du tenkt å få testet DEN egenskapen? Det er bare å ta en titt rundt deg det, så vil du se at de færreste hundeeierne idag hadde klart en 4 timers fottur i fjellet...

Nei - det er OPPDRETTERNE som velger avlsdyr og har ansvaret for rasers utvikling - og BARE oppdretterne.

Hmm, den var ny - at tyrefekting var/er et resultat av en genmutasjon! :twitch:

Du mener det er dommerne som er ansvalige for rasers utvikling, men tror ikke det vil ha noe for seg å gå via utstillingssystemet for å få endringer? :rolleyes: Neivel.

He,he,..kan tildels være enig at det nok er alt for mange hundeeiere som ikke hadde tålt en 4 timers fottur.. :whistle: Men jeg står fortsatt fast på at enhver sunn hund, bør klare det uten problemer!

Tja,.. bestemmer ikke DOMMERNE hvilke hunder som blir premiert og dermed blir brukt i videre avl??? Jeg ville gjerne sett hvordan f.eks en mops med to cm. snute hadde gjordt det i ringen..

Nå tror jeg duvar vel rask da du leste , eller så har du bestemt deg for å tolke utsagnet omtrent på samme måte som en viss kar leser bibelen.. Jeg mente selvsagt ikke at tyrefekting er resultat av en genmutasjon, men at tradisjon kan brukes som et argument for fortsatt tyrefekting..

Selvsagt hadde det vært flott hvis det "virket" å gå via dommere og utstillingsystem, for å få slutt på fremavlet dyreplageri MEN ærlig talt, og det tror du ville virket?? Hvor mange dommere f.eks. var ikke imot kuperingsforbudet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel litt OT, men jeg har altså stilt mops en gang (jepp, JEG har stilt mops :rolleyes: ), og han fikk faktisk blått fordi han hadde for kort snute.. Så, det kan jo være at utstilling, dommere og sånt er så ille som dere liker å tro?

Nå har vi ikke noe sånt som RAS i Norge, men den svenske mopseklubben skriver jo litt om dette dere syns er så ille at oppdretterene selv skal forvalte.. Kan lese litt om det her.. Der står det om f.eks. nesa til mopsen:

Andning.

Eftersom andningsproblem nedsätter hundens livskvalité och kan förkorta dess liv är det mycket viktigt att prioritera sundhet i dessa frågor när det gäller avelsarbetet. Mopsar med trånga näsborrar, för lång mjuk gom och olika former av bekymmer i struphuvud och svalg, samt olika förträngningar i luftrören skall ej användas i avel.

Kanskje oppdrettere og dommere ikke er (mopse)verdens undergang allikevel? :whistle:

Og jeg tok for meg bare denne rasen nå, fordi jeg kjenner ei som driver med mops, og hun - med flere - velger å følge den svenske mopseklubbens avls-"anvisninger" (heter det det?) Kan det tenkes at selv oppdrettere og dommere vil ha sunnere hunder? Hmm.. Tenk litt på den dere :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen er interessant. Det er dessverre et faktum at enkelte raser sliter med etl lite funksjonelt eksteriør. Og selv på de normalt byggete rasene ser jeg ofte at dommere setter frem hunder med anatomiske feil, som korte/avfallende kryss, steile skuldre, manglende knevinkel osv. Dette er arvelige feil som påvirker hundens funksjon og bevegelser, leser ikke dommerne anatomi??

Mht mops, så har jeg to stk., begge svenske. De har ikke nevneverdige pusteproblemer, de løper greit i skogen sammen med labradorene mine, og de er tålig bra premiert. Så jeg vil ikke si at denne rasen er så ekstremt usunn? Noen påstår at de skal ha utstående øyne, men det må være en feiltolking. De skal ha fremtredende øyne, dvs øyne som utgjør en stor del av fjeset og uttrykket. Og det er noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...