Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør folk psykisk syke og hva gjør de "friske?"


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har hørt endel om folk som er samlere på dyr eller mishandler dem iform for feks. sulting, så får de ikke straff fordi rettsvesenet mener det er noe psykisk galt med dem. De får heller "behandling". Nå netopp var det en sak her i fylket om en person som lot endel kyr sulte ihjel i fjøset. Det var visst en av de værste sakene de hadde opplevd sa de. Og de sa på radioen at personen ikke ville bli straffedømt pga psykisk lidelse. Jeg reagerer på dette og syns ikke noe om det. For hvem er ikke psyksik ustabil når de faktisk tar livet av mennesker? Torturerer andre osv osv. Men ofte blir de fengslet. Skal dette være annerledes med dyr??

Hvor går grensen på å være mentalt ustabil og frisk når man dreper, mishandler andre individer? Bør dette forskjellsbehandles? Jeg ser ikke behandlig på et psyksik sykehus som straff, og som oftes slipper de raskere ut enn de i fengsel.

En mann på en trikk stikker ned flere folk og en person lar et dusin dyr stå på bås og sulte og pines til døde. De blir sendt på psyksik sykehus. En mann skyter/kveler etc to mennesker i et hjem, en person misbruker et barn i mange mange år, og ender opp i fengsel. Hva er forskjellene på disse tilfellene som tilsier at noen er psykisk ustabil og de andre ikke?

Hva mener dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er altfor lett å slippe unna. Det er bare å si du ikke husker noe fra hendelsen, og du blir stemplet som psykotisk i gjerningsøyeblikket. Og eneste "straffen" du får er å få behandling.

Jeg blir så irritert, og oppgitt, så jeg bør egentlig bare sette meg på fingrene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er virkelig SYK, psykisk, så vet man ofte ikke hva man gjør. Å sette en psykisk syk i fengsel fører ofte til at personen bare blir sykere, det de trenger er behandling og hjelp for sykdommen sin. Det jeg tror man må bli flinkere til i vårt samfunn er å oppdage og hjelpe og behandle psykisk syke FØR det går så langt!

EDIT: Det er ikke BARE å si at man var sinnsyk i gjerningsøyeblikket.. Og dersom du har vært inne på en høysikkerhetsavdeling på et psykiatrisk sykehus vil du se at det ikke bare er parfyme og fioler- det er minst like strengt og lukket som et fengsel, men pasienten får behandling også samtidig, så man kanskje kan hjelpe personen til å bli frisk og ha en mulighet til å komme tilbake og bli en ressurs for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...