Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinscher vs. Whippet

Peers

Recommended Posts

Jeg har planlagt å få meg hund nr 2 til høsten, og har grublet veldig på hvilken rase jeg ønsker denne gangen. Hadde en liste som har blitt kortere og kortere, men å fatte siste beslutning er vanskelig! Rasene jeg til slutt sitter igjen med er pinscher og whippet. Planen er å drive med lydighet og litt utstilling, eventuelt prøve litt på agility og spor for moro skyld. I tillegg til generell aktivisering og moro selvfølgelig :)

Lurer derfor på om noen her som har litt eller mye erfaring med en eller begge av disse to rasene kan fortelle litt på godt og vondt, så jeg kanskje får en liten hjelp med valget? Jeg står mer eller mindre helt fast, er rimelig forelsket i begge :)

I tillegg om noen har noen anbefalinger på oppdrettere enten i Norge eller Sverige, tas det også i mot med takk! Har tittet på raseklubbenes nettsider og vært innom en del hjemmesider, men er jo en del å velge mellom.

*krysser fingrene for litt hjelp* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet og lydighet: Du kan få en hund som synes det er moro å trene, eller du kan få en som slett ikke er det, og da vil du trenge alle dine kreative krefter for å få til å motivere den. Om du har store ambisjoner i så måte, er whippeten litt av et sjansespill - faren for at du selv skal gå lei er absolutt til stede.

Kjenner ikke pinscheren så godt (de er jo relativt sjeldne), men inntrykket er vel at den jevnt over er en mer aktiv og "heftig" hund enn whippeten. Mer temperament, på godt og vondt.

Som selskapshund og turkamerat mener jeg (selvsagt!) at whippeten er uovertruffen. Som voksen er den veldig rolig inne, atskillig mer aktiv ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv interessert i pincher og har tatt kontakt med endel oppdrettere for å høre hvordan rasen er. Mange sier at de er ganske lik dobermann, bare i mindre format. Har også spurt om de er så "skarpe" som mange skal ha det til, noe de ikke syns. De er veldig aktive og kan brukes til mye. Det er nok er krevende rase iforhold til mange andre hunder. Det jeg er mest redd for et at pincheren har samme type piping som dobber, men ut ifra de jeg snakket med var det ikke noe problem (men jeg har mine tvil).

Tror, uten å kjenne whippet så godt, at pincheren er mer "hard" og trenger tydeligere grenser. Vet jo at dette gjelder også mynder, men har intrykk av at mynder er mer myk når det kommer til feks. trening, kjeft osv. Ihvertall ut ifra deg jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo nettopp kjøpt en liten whippet, med samme utgangspunktet som du beskriver :)

Vi skal nå hvertfall klare klasse 1 LP, jeg og miro...men det er kanskje sikrere med en pincher? Kjenner ikke rasen så godt jeg. Har hørt at det er en dober i miniatyr.

Men jeg vet nå at en whippet er et enormt bra valg. Herlige hunder!

Trenger du oppdretter-tips bare si ifra, føler meg vel bevandret etter å ha brukt laaaang tid på å finne valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo selfølgelig råde deg til å ta pinscher :)

Det er en utrolig allsidig rase. Har planer om å bruke Whisky til spor, utstilling og rally-lydighet.

Det "negative" jeg veit om ved pinscheren(hvertfall tequila) hu er skeptisk til nye folk.

Reiser gjerne litt bust og går fosiktig bort.

Men så fort dem er godtatt er hu bestis! Sitter helst på fanget eller ved beinene og vil ha kos.

Noe av det beste ved dem(syns jeg):

Når du inn i huset igjenn etter å ha vært ute med søppla er dem overlykklige over å se deg! Helt i ekstase!

Dem er egner seg godt som familiehund og blir nært knyttet til ’flokken sin/eier.

Dem har ikke en kjempetrang til å hilse på alt og alle! Det seg jeg på som posetivt.

Tequila "sier ifra" om det kommer noen,uten om å være gneldrede. (betryggende for meg som bor øde aleine med hundene) :)

Pinscheren tilpasser seg et liv så vel byen som på landet.

Ta gjerne en tur innom www.123hjemmeside.dk/evaogcado

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av disse to rasene er at de er ganske så vesensforskjellige, og da snakker vi om mentalt - fra væremåte til det man kan forvente av hverdagsatferd. Jepp, de har kort pels og er begge smidige og flotte hunder, men "innmaten" og oppførselen tror jeg det er større forskjell på.

Ingen er selvsagt noe "bedre" enn den andre. Men jeg tror de vil oppleves som ganske ulike, og da er det jo heller DEG som må avgjøre hvem du trives best med. Mitt beste råd er å få sett hver rase i hverdagen, gjerne flere. Kanskje det er et treff eller en spesialutstilling for hver som du kan møte opp på?

Det er nesten du som må gjøre sammenligningen, og se hva du føler deg mest hjemme med. Alle har ulike grenser for hva de opplever som "aktiv" hund og hva som oppleves som for intenst, eller for "masete". Det noen vil like, kan andre mislike - det er derfor vi ender opp med å kjøpe høyst forskjellige raser.

Men dette er viktig å finne ut.

Jeg trodde jeg sverget til én rase, og trivdes med den, helt til jeg byttet. Da ble min måte å ha hund på ganske annerledes også, jeg innser i ettertid at gamlerasen ikke passet meg og mitt helt, jeg liker mye bedre å ha en naturlig følgbar hundetype som gjeterhunder flest er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, det har hjulpet litt! :)

Stemmer nok at dette er to ganske så vidt forskjellige hunder i væremåte, så valget burde vel egentlig ikke være så vanskelig hvis jeg bare tenker nøye over hva jeg egentlig vil bruke hunden til. Har vel egentlig hele tiden tippet mest mot pinscher, da jeg har sett og truffet et par stykker jeg liker veldig godt. I tillegg er de nok, som en nevnte, kanskje "lettere" å jobbe med enn en whippet, mynder er jo kjent for å være litt egenrådige og selvstendige.

Så, konklusjonen er vel at pinscher sannsynligvis passer meg og målene mine best, selv om det er lett å falle for raser man egentlig ikke passer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo whippet,og vi har vært følgesvenner i snart 2 og et halvt år. Han er min første whippet, og blir definitivt ikke min siste! Jeg har fått inntrykk av at de stort sett er en enkel rase å ha. Min whippet er gjerne reservert(uinteressert)overfor fremmede,men jeg har sett motsatt også.

Vi driver med agility,og har det kjempegøy på banen. Han er faktisk veldig lettlært,og at vi ikke har kommet lenger enn vi har,er ikke pga hunden,men meg som trener. Han er ekstremt opptatt av kroppspråket og humøret mitt,og hvis ikke jeg er på topp der,faller han ofte litt sammen. Det SKAL være moro for at han vil være med!

Men her kan det selvfølgelig være store individforskjeller.

Men sånn i de store og hele er de enkle og veldig trivelige hunder.Og et kjempepluss er jo at det er så lite sykdom på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-1111-1178815028_thumb.jpghei!

Spennende hunder begge rasene, vil jeg si!

Men er nok enig i tidligere svar, om at jeg tror disse to rasene er ganske ulike når det kommer til vesen.

Har ikke så mye erfaring med pincher, så jeg skal ikke gå inn og karakterisere dem, men whippeten kjenner jeg!

Har to gutter, som er de herligste vesener på jord, selvfølgelig...

Jeg har ikke drevet med særlig mye lydighet ol med mine, men ser at det er stor forskjell på mine to individer der. Eldstemann har jeg planer om å prøve litt i både lydighet og agility, han er en hund som er veldig tett knyttet til meg, og observant på mine signaler. Yngstemann er litt mer "mynde"..hehe, sånn at han ikke orker å anstrenge seg så veldig ...reagerer jeg ikke med en gang, eller gir belønning, så kan han like gjerne gjøre noe annet...Tror nok han også er trenbar, men det krever nok annen type trening enn eldstemann. har jo litt med at han er yngre også da...litt tenåring..

Det de begge har, er at de er utrolig herlige hunder å ha i hus! familien betyr alt, og de er alltid glade og lykkelige! mine er veldig glad i de aller fleste, og hilser på alle de møter, men så kan de la folk være...de hilser, og ferdig med det...behagelig.

Har aldri hatt en så enkel og grei rase, på alle måter!

tror nok individ forskjeller kan være like store innad i hver rase, som mellom dem.

Let, og finn gode oppdrettere på begge raser, og snakk med dem! dra f. eks på utstilling, og se rasene der, ofte mange hyggelige mennesker der, som kan mye om sine raser, og du får hilse på mange ulike hunder, ikke minst!

På whippet vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med kennel Courtborne. Masse erfaring og kunnskap om rasen, og utrolig hyggelige mennesker!

Lykke til med valg av rase!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være for sikker, så syns jeg også det høres ut som pinscheren passer deg og ditt bruksområde litt bedre enn whippet'n. Og skulle jeg gitt deg mitt tips, kjøp pinscher! Kjempe vakre hunder som virker veldig store i væremåte, og jeg har litt inntrykk av at det kanskje er "mer å ta tak i" i en pinscher? For de som liker det da.. :)

Også er de jo så vakre å se på da. :angel: Vi traff en på tur, han så bare bort på oss og travet vakkert videre. Fine muskuløse kropper. Herlig hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si i fra her om at jeg har bestemt meg for pinscher :) Har foreløpig vært i kontakt med en veldig hyggelig oppdretter (Kennel Beebronx, hvis noen lurer), og har noen få til jeg skal kontakte, blant annen en som Eva-Kihla har anbefalt. Så jakten er i gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh så spennende! Enda flere med spennende valpeplaner man må følge med på! :D

Er rimelig spent selv :D Hadde mer eller mindre bestemt meg for pinscher for lenge siden, men traff plutselig en del herlige whippeter som forvirret hode mitt litt. Men nå er jeg tilbake på rett spor, hehe. Har også sett at du går med valpeplaner, håper det ordner seg og at det blir kull :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...