Gå til innhold
Hundesonen.no

Azawakh i Afrika

bardmand

Recommended Posts

Skrevet

Dette var en interessant trad. Det er ikke ofte jeg ser at Azawakh rasen diskuteres. Jeg ser jo at denne traaden er avsluttet for en tid tilbake siden, men jeg vil gjerne komme med noen kommentarer.

I familien min har vi hatt to nydelige Azawakh tisper, begge importer fra N'shat-ehad i Tyskland. Livet med disse hundene har vist meg at mytene om Azawakh kanskje ikke alltid like godt reflekterer sannheten. Naar man snakker om Azawakh, snakker man gjerne om aggressjon i samme aandedrag. Man snakker om en utilnaermelig og vaktsom rase, som har primitive trekk. En komplisert hund, naermest vill.

Min erfaring med disse hundene er nok noe mer nyansert. Det er riktig at en Azawakh ofte kan vaere vaktsom, men dette gjelder ikke alle og det kan selvfolgelig variere i grad. Vaar siste tispe Namji, har aldri vaert sint paa noe eller noen, hun er heller ikke redd, og slett ikke utilnarmelig. Hun er en sosial og hyggelig hund baade i mote med andre hunder og mennesker. Til sammnlikning var vaar foerste tispe, Ecki, mer territorial, det vil si at hun passet paa oss, saerlig hjemme og bilen. Dette innebaerte at fremmede ikke kunne gaa alene inn i vaart hus uten folge med noen i familien, gjester kunne heller ikke gaa bort til Ecki sin plass, og ingen kunne naerme seg bilen. Dette betyr ikke at Ecki snerret til fremmede paa gaten, eller at hun var utilnaermelig paa noen maate. Ecki kunne gjerne hilse paa gjester, og la seg bli klappet, men bare hvis hun selv tok initativet til det. I bysammenheng var det uproblematisk aa ha med Ecki. Jeg opplevde aldri Ecki som en komplisert hund, i familien visste vi alltid hvilke forhaandsregler som matte taes, og slik fungerte Ecki godt i baade hunde- og menneske samfunnet. Ecki var en sjarmerende hund som under sine premisser ervervet seg mange venner i lopet av sitt liv.

Lydighet har ogsaa blitt droeftet i denne traaden, knyttet til problemstillingen om aa ha slike hunder los.

Jeg kan bare sammenlikne med saluki, da jeg er oppvokst med det. En Azawakh har paa ingen maate den samme trangen til aa teste grenser, ei heller den samme "fjernheten" en saluki kan ha. En Azawakh er mye mer lojal, en Azawakh kommer naar du roper. Azawakher vil heller ikke oppsoke mennesker naar de er loese, og i allefall ikke for aa saa vise aggressiv atferd.

Selvfoelgelig er Azawakh en spesiell rase, og som en av dere har skrevet,- forbeholdt spesiellt interesserte. Jeg sier meg absolutt enig i dette. Selv skal jeg faa min foerste helt egne Azawakh til sommeren, da Namji skal ha sitt foerste kull. Jeg gleder meg helt vannvittig! Jeg ser det som et privilegium aa kunne dele livet med et saa lojalt, stolt og elskverdig vesen.

Skrevet

Spennende! :D Har du en hjemmeside om hunden(e) dine?

Azawakh er en utrolig flott og spennende rase! En eller annen gang skal jeg ha en slik. ;) Hvordan er det (med tanke på kostnader (blir det veldig dyrt?), papirarbeid, vaksinasjoner osv) å importere en fra tyskland?

Skrevet

Hei!

Å importere fra Tyskland er litt komplisert, med tanke på at du må ha tillatelse fra mattilsynet hvis du skal importere hunden før den er seks månder. Begge våre tisper er importert fra Tyskland, og det gikk jo fint:).

Nå er det jo slik at norges første azawakh kull er planlagt til sommeren. Jeg skal ha en valp da, og gleder meg enormt! Dersom du tenker på azawakh valp, eller å importere en azawakh, kan det jo være en ide å ta kontakt med Nils Juel Blix ved Kennel El-Adini. Du kan se på www.eladini.no. Det ligger ikke noe særlig med bilder der ennå, men pappa (Nils) kan helt sikkert sende deg noen.

Mvh

Ines

Skrevet

For noen fantastisk vakre hunder! Nydelig! Ikke at jeg ville hatt selv, men en slik en har jeg fryktelig lyst å møte en gang :D

Skrevet

Snart vil denne siden vaere aktiv med masse bilder og informajson om azawakhen: www.azawakh.no

enn saa lenge ligger det kun et bilde av Namji der. Er hun ikke nydelig (superobjektiv)!

• 2 months later...
Skrevet

Nå ligger det en ny norsk azawakh side ute på nett: www.azawakh.no

på denne siden er det bilder av alle azawakhene i norge (hehe, det er dog kun tre), og litt informasjon om rasen.

god jul forresten ^_^

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...