Gå til innhold
Hundesonen.no

Bittfeil


Lazita

Recommended Posts

Er det noen her som har peiling på dette?

Hvis en valp som er 8 uker da har et perfekt bitt, men når den har kommet litt inn i tannfellingen og man da ser at den har fått underbitt/overbitt er det da noe å ta på vei for eller vil dette gjerne rette seg når tannfellingen er over?

Sitter bare og grubler litt på dette, med tanke på valper vi har solgt og fremover i tid, for dette er jo noe som absolutt kan oppstå, en vet jo aldri.

Hvordan vokser kjeven på en hund vokser den ene dele fortere en den andre eller vokser de likt?

Hvis dette senarioet hadde skjedd ville dere gitt erstating for feilen med en gang eller avventet til hunden var voksen for å være sikker på at det ikke endrer seg?

Bare meg som sitter her og grubler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min erfaring er at bittet kan pendle ganske heftig i alderen 8 uker til 6-7 måneder. Og at det ofte er sånn at de pendler mellom saks og underbitt, dette fordi underkjeven etter sigende vokser fortere enn resten. Vi har hatt flere valper som ved tannfelling har blitt underbitt for så å få helt normalt saksebitt ved 7-8 måneders alder.

Vi refunderer ikke for bittfeil før hunden er 18 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at det ofte er sånn at de pendler mellom saks og underbitt, dette fordi underkjeven etter sigende vokser fortere enn resten.

Jeg har hørt at det er motsatt, altså at overkjeven vokser raskere enn underkjeven? Og at det derfor er mer sannsynlig at overbitt vokser seg riktig enn at underbitt gjør det.

Men det er mulig jeg tar feil og at det faktisk er underkjeven som vokser raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase har jeg inntrykk av at en del har OVERbitt i perioder som valper, men senere får fint saksebitt (har selv hatt en slik en) så kanskje det varierer mellom raser hvordan kjevene vokser i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er motsatt, altså at overkjeven vokser raskere enn underkjeven? Og at det derfor er mer sannsynlig at overbitt vokser seg riktig enn at underbitt gjør det.

Men det er mulig jeg tar feil og at det faktisk er underkjeven som vokser raskest.

Dette har jeg og hørt... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beardisvalper er i alle fall ganske ofte overbitt som små - og relativt ofte også såpass underutviklet i underkjeven at en eller begge hjørnetennene står rett opp i gommen på overkjeven.

Oppdrettere, veterinærer og valpekjøpere som ikke er vant til dette blir ofte forferdet, redde og nervøse for at dette aldri kommer til å rette seg.

Men etter tannfelling (ca 6 mndr alder) har de aller, aller fleste korrekt saksebitt, og selvsagt har hjørnetennene korrekt plassert.

Vi har så sjelden underbitt på rasen at dette nærmest er en kuriositet - men overbitt forekommer fra tid til annen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...