Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpene er her, pyreneisk gjeterhund!


Hanne92

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Den ene tispen, fawnfarget, skal også til Norge, så vi blir vel snart vel 30 eiere av rasen, poil long, og ca 3 face race, her:-)) Kjempemorsomt!

Jeg er bllitt fullstendig forelsket i de pyreneiske gjeterhundene! Var på rasetreffet i Sverige forrige helg. Traff både Lotta (Coup de Vent) og Monne og Ulrika (Hob-Nob). Supert at det blir flere av rasen i Norge. Selv henter jeg denne svarte karen om 2 dager!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre: hva er "face race"?

Face Rase betyr "med korthåret hode".

Pyreneisk gjeterhund kommer i 2 ulike utgaver med hver sin rasestandard. Den mest vanlige har mye pels (poil long), se bilder tidligere i tråden. Face Rasen har kortere pels (ikke bare i ansiktet men over det hele), er noe høyere og har ikke de samme flytende bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bllitt fullstendig forelsket i de pyreneiske gjeterhundene! Var på rasetreffet i Sverige forrige helg. Traff både Lotta (Coup de Vent) og Monne og Ulrika (Hob-Nob). Supert at det blir flere av rasen i Norge. Selv henter jeg denne svarte karen om 2 dager!

Søt liten sak :P

Har ikke du en face race på rundt året? Stilte du i Sverige?

Var kjekt på rasetreffet ja, men var sjokkert over så mye dårlig gemytt!!

Å trekke seg unna er greit, men å bite dommeren synes jeg er å gå over grensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt liten sak :P

Har ikke du en face race på rundt året? Stilte du i Sverige?

Var kjekt på rasetreffet ja, men var sjokkert over så mye dårlig gemytt!

Å trekke seg unna er greit, men å bite dommeren synes jeg er å gå over grensen...

Jo da, jeg har en som fyllte 1 år for 2 dager siden. Han ble stillt og fikk som eneste i klassen 1.pr. (Dommeren hadde vel fått beskjed om å legge lista høyt, og det gjorde han!)

Enig med deg når det gjelder gemyttet. Vi er ikke vant til å se slike ting i våre utstillingsringer. I Frankrike er det helt vanlig... det kunne man jo se utfra dommerens utrolig raske reaksjoner også. Han hadde nok vært borti dette før. Men sånn vil vi jo ikke ha det!! Håper oppdretterene tar tak i det. Rasen skal være uinterresert / mistenksom for fremmede, men skal alldeles ikke være utilnærmelig.

Du er oppdretter selv, er du ikke? Gjorde det meget bra i agilityen på søndag hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bllitt fullstendig forelsket i de pyreneiske gjeterhundene! Var på rasetreffet i Sverige forrige helg. Traff både Lotta (Coup de Vent) og Monne og Ulrika (Hob-Nob). Supert at det blir flere av rasen i Norge. Selv henter jeg denne svarte karen om 2 dager!*bilde*

Så utrolig skjønn, grattis!

Valpene er nå fire uker;

post-392-1180303409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, jeg har en som fyllte 1 år for 2 dager siden. Han ble stillt og fikk som eneste i klassen 1.pr. (Dommeren hadde vel fått beskjed om å legge lista høyt, og det gjorde han!)

Enig med deg når det gjelder gemyttet. Vi er ikke vant til å se slike ting i våre utstillingsringer. I Frankrike er det helt vanlig... det kunne man jo se utfra dommerens utrolig raske reaksjoner også. Han hadde nok vært borti dette før. Men sånn vil vi jo ikke ha det! Håper oppdretterene tar tak i det. Rasen skal være uinterresert / mistenksom for fremmede, men skal alldeles ikke være utilnærmelig.

Du er oppdretter selv, er du ikke? Gjorde det meget bra i agilityen på søndag hvis jeg ikke tar helt feil.

Ja vi spurte dommeren under middagen om hvorfor ikke de som bet ble KIB'et....

Han sa at så lenge det ikke var blod innvolvert så bedømte han hundene, det var SVÆRT vanelig i Frankrike.... :P

Nei jeg er ikke oppdretter, har en hannhund fra Line. Er nok hun du tenker på.

Birk ble 3 beste hanne i åpen kl så vi er strålende fornøyd med turen. Skulle få med meg korthårspyrrene også men vi ble så våt at dro rett på campingen etter at Dorte og Pytt var ferdig i beste tispeklasse, og certet tok de jo med hjem til Bergen banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke oppdretter, har en hannhund fra Line. Er nok hun du tenker på.

Birk ble 3 beste hanne i åpen kl så vi er strålende fornøyd med turen.

Oops; beklager identitesproblemene :P

3.beste hanne var kjempebra! Det var jo 12 som stillte i åpen hannhund. Grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops; beklager identitesproblemene :P

3.beste hanne var kjempebra! Det var jo 12 som stillte i åpen hannhund. Grattis!

He he... Helt i orden :P

Ja er strålende fornøyd, spes med en kresen dommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Er de voksne face rase? De såg så hårrete ut?

Nei, du har helt rett. Bildene av de voksne i tråden her er av den "rufsete" utgaven... eller Poil Long, som det riktige navnet er.

Hvordan går det Hanne og Micky? Har dere hentet den svarte gutten? Må få se flere bilder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har helt rett. Bildene av de voksne i tråden her er av den "rufsete" utgaven... eller Poil Long, som det riktige navnet er.

Hvordan går det Hanne og Micky? Har dere hentet den svarte gutten? Må få se flere bilder!

Jeg har hentet han, ja. Du ser bilder under "din hund" - Ravel.. han kommer til å bli grå med tiden, han har begynt å få hvite hår i ansiktet, på bringen og nedover framføtene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...