Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Recommended Posts

Til alle som bor like ved Sverige :

Scalibour halsbånd får du kjøpt reseptfri på apotek og i dyrebutikker i Sverige til halveprisen av i Norge,

samme pakke og samme halsebånd.

Kr 150 ,- pr.stk betalte jeg for mine i Sverige.

Flåttbånd er det beste her i huset, ingen av hundene har fått flått på seg når de har på det og det er 3 året vi bruker de båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Ikke bare har de ingen effekt, de kan være giftige for hunden også. Leste i hvertfall et eller annet på nettet, om at nerveskader hadde oppstått på hunder som hadde brukt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Leste også at Scalibor er det eneste godkjente halbåndet i Norge, men dette var en gammel nyhet (-05?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg aldri bruker noe midler mot flått.. Underlig nok er det allikevel svært sjelden mine dyr får flått. Loke har vel aldri hatt det, Lotte har vel hatt det 1 gang. Selvfølgelig; disse to er begge langhåret og jeg går alltid over pelsen deres raskt når de har vært ute om sommeren. Ikke alltid jeg børster, men jeg rufser i de og stryker noen runder. Mulig det er det som hjelper? Hadde vært ekstremt plaget så ville jeg jo løpt å kjøpt noe kanskje, men så lite plaget som mine dyr er så er jeg faktisk mer skeptisk til preparatene. Jeg har hunder og katter som sover sammen og som vasker hverandre, jeg er lite keen på å spre gift i pelsen på noen av de. Det kan umulig være særlig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Det beste er om du tar det av når hunden bader, for at det skal virke lengst mulig.Det står vel på pakningen at det varer i ca 5 mnd, men da må du ta det av ved bading, det gjør jeg ihvertfall.

Du skal vaske deg på henda etter at du tar det på hunden og skal vel unngå at hundene sleiker på hverandre med engang, men jeg har jo 2 lekne Boxere som hopper og spretter på hverandre hele tiden og har aldri hatt noe problem med å bruke Scalibor.

Mange mener at man ikke skal bruke noen ting imot flått da alt som fins på markedet som er effektivt innholder en form for gift, men alle vetrinærer sier jo at Scalibor er den som er mest effektiv med de færreste bivirkningene, jeg har aldri hatt noen bivirkninger på mine hunder og tar heller sjansen med å sette på de flåttbånd enn at de skal få farlig flått på seg.

Flåtten kan utgjøre større skade på hunden enn et flåttbånd kan gjøre, men selvsagt er det helt opp til hver enkelt hund også da hvordan det takler det. Mitt råd er å kjøpe et flåttbånd og holde hunden under tilsyn de første dagene for å se om den får noe bivirkninger, får den det er det jo bare til å ta det av igjen.

Vennina mi sin Dobberman fikk en flått ifjor sommer som holdt på å slå henne helt ut, hun gikk lam i bakbeinet i 3 mnd før vetrinær konkluderte med at dette var pga flåttbitt. Så heller flåttbånd enn farlig flåttbitt sier jeg ihvertfall.

Kommer ann på hvor i landet du bor og om det er lite/mye flått der du bor, men her nede på østlandet kryr det av dem om dagen fordi det ikke lengre er lov til å brenne bråtebrann.

Dagen før jeg satte på Sara flåttbåndet plukket jeg av 6 flått på henne, heldigvis er hun hvit og korthåret så flåtten er lett å oppdage, men jeg føler med de som langhårede hunder nå, det er jo nesten umulig å få øye på de små ekle krypene! Så nei, jeg priser meg lykkelig for at Scalibor fins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Jeg tror den vanligste årsaken til at Scalibor ikke fungerer, er nettopp at det ikke blir satt stramt nok på. Det må være i kontakt med huden om det skal fungere, siden pels ikke har noen evne til å suge opp middelet. Det er litt stretch i båndet, så det er ikke for ubehagelig for hunden om det sitter relativt stramt. To fingre, i hht pakningsvedlegget, skal du få plass til om det er riktig påsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...