Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

Recommended Posts

Til alle som bor like ved Sverige :

Scalibour halsbånd får du kjøpt reseptfri på apotek og i dyrebutikker i Sverige til halveprisen av i Norge,

samme pakke og samme halsebånd.

Kr 150 ,- pr.stk betalte jeg for mine i Sverige.

Flåttbånd er det beste her i huset, ingen av hundene har fått flått på seg når de har på det og det er 3 året vi bruker de båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett halsbånd som er verd å prøve; Scalibor. De som du får på dyrebutikken har ingen effekt. Du må ha resept, og fås på apoteket.

Ikke bare har de ingen effekt, de kan være giftige for hunden også. Leste i hvertfall et eller annet på nettet, om at nerveskader hadde oppstått på hunder som hadde brukt flåtthalsbånd fra dyrebutikk. Leste også at Scalibor er det eneste godkjente halbåndet i Norge, men dette var en gammel nyhet (-05?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg aldri bruker noe midler mot flått.. Underlig nok er det allikevel svært sjelden mine dyr får flått. Loke har vel aldri hatt det, Lotte har vel hatt det 1 gang. Selvfølgelig; disse to er begge langhåret og jeg går alltid over pelsen deres raskt når de har vært ute om sommeren. Ikke alltid jeg børster, men jeg rufser i de og stryker noen runder. Mulig det er det som hjelper? Hadde vært ekstremt plaget så ville jeg jo løpt å kjøpt noe kanskje, men så lite plaget som mine dyr er så er jeg faktisk mer skeptisk til preparatene. Jeg har hunder og katter som sover sammen og som vasker hverandre, jeg er lite keen på å spre gift i pelsen på noen av de. Det kan umulig være særlig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm, Rex har aldri fått en eneste flått, men tenker jo litt over det, og om han får en del, så vil jeg prøve sånn flåtthalsbånd. Og da er det scalibor som jeg bør prøve da eller?

Skal dette tas av hunden om den skal ut å bade? Hvordan er dette med andre hunder? Hva om de sleiker på det? osv osv.

Noen som vil fortelle litt?

Det beste er om du tar det av når hunden bader, for at det skal virke lengst mulig.Det står vel på pakningen at det varer i ca 5 mnd, men da må du ta det av ved bading, det gjør jeg ihvertfall.

Du skal vaske deg på henda etter at du tar det på hunden og skal vel unngå at hundene sleiker på hverandre med engang, men jeg har jo 2 lekne Boxere som hopper og spretter på hverandre hele tiden og har aldri hatt noe problem med å bruke Scalibor.

Mange mener at man ikke skal bruke noen ting imot flått da alt som fins på markedet som er effektivt innholder en form for gift, men alle vetrinærer sier jo at Scalibor er den som er mest effektiv med de færreste bivirkningene, jeg har aldri hatt noen bivirkninger på mine hunder og tar heller sjansen med å sette på de flåttbånd enn at de skal få farlig flått på seg.

Flåtten kan utgjøre større skade på hunden enn et flåttbånd kan gjøre, men selvsagt er det helt opp til hver enkelt hund også da hvordan det takler det. Mitt råd er å kjøpe et flåttbånd og holde hunden under tilsyn de første dagene for å se om den får noe bivirkninger, får den det er det jo bare til å ta det av igjen.

Vennina mi sin Dobberman fikk en flått ifjor sommer som holdt på å slå henne helt ut, hun gikk lam i bakbeinet i 3 mnd før vetrinær konkluderte med at dette var pga flåttbitt. Så heller flåttbånd enn farlig flåttbitt sier jeg ihvertfall.

Kommer ann på hvor i landet du bor og om det er lite/mye flått der du bor, men her nede på østlandet kryr det av dem om dagen fordi det ikke lengre er lov til å brenne bråtebrann.

Dagen før jeg satte på Sara flåttbåndet plukket jeg av 6 flått på henne, heldigvis er hun hvit og korthåret så flåtten er lett å oppdage, men jeg føler med de som langhårede hunder nå, det er jo nesten umulig å få øye på de små ekle krypene! Så nei, jeg priser meg lykkelig for at Scalibor fins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt scalibour halsbånd på lunah siden mars, men hun får fortsatt flått. Lurer på om jeg skal bytte til frontline, da expot ikke er å annbefale på min rase.

Kan det være at halsbåndet ikke funker pga all pelsen?

Jeg tror den vanligste årsaken til at Scalibor ikke fungerer, er nettopp at det ikke blir satt stramt nok på. Det må være i kontakt med huden om det skal fungere, siden pels ikke har noen evne til å suge opp middelet. Det er litt stretch i båndet, så det er ikke for ubehagelig for hunden om det sitter relativt stramt. To fingre, i hht pakningsvedlegget, skal du få plass til om det er riktig påsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Er oppdretter useriøs som holder sånne ting hemmelige?
    • Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...