Gå til innhold
Hundesonen.no

Apporttrening...


Artemis

Recommended Posts

Vi er i gang med apporttrening. Har ikke noe særlig erfaring med dette, men prøver da så godt jeg kan. Vi trener apport med en dummy, men lurer litt på hvordan jeg kan gjøre det mer attraktivt for ham å returnere den til meg? (Han får godbiter, men det er gøyere å ta den med seg...)

Han sitter pent og venter til jeg kaster dummyen og gir kommando, løper og henter den, men vil helst ha den for seg selv... :icon_confused: Han har ikke fått slippe unna med det, og har måttet gi den til meg hver gang, men prøver seg likevel... Han er ivrig etter å hente den i hvert fall :whistle:

Nå har han etter hvert blitt flinkere å komme til meg, men de gangene han gjør det så slipper han apporten ned på bakken i stedet for å gi den til meg. Dvs. vi har to problemer: Enten vil han ikke komme og tviholder på dummyen, ellers så kommer han og slipper dummyen for raskt.

Noen råd til hva jeg kan gjøre? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort ned kravene :icon_confused:

(min forklaring i korte trekk)

Ikke begynn å kast enda. Vis han dummyen, ros når han snuser. Deretter når han åpner munnen mot den, så når han holder den osv osv. Når han kan holde øver du på "slipp" kommandoen. Først roser du når han slipper i hendene dine, og etterhvert roser du kun når han slipper ved å høre kommandoen for det.

Når han kan dette kan du slippe dummyen på bakken. Han vil antagelig da løfte den opp og da er det ros med en gang! Gradvis øker du kravene sånn at han må løfte den og legge den i hånda di.

Så kan du begynne å slippe den lenger og lenger unna. Altså kaste den lenger og lenger :whistle:

Dette er metoden jeg har brukt på min Irsk Setter og på Phoebe :whistle: Funket fint på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort ned kravene :icon_confused:

(min forklaring i korte trekk)

Ikke begynn å kast enda. Vis han dummyen, ros når han snuser. Deretter når han åpner munnen mot den, så når han holder den osv osv. Når han kan holde øver du på "slipp" kommandoen. Først roser du når han slipper i hendene dine, og etterhvert roser du kun når han slipper ved å høre kommandoen for det.

Når han kan dette kan du slippe dummyen på bakken. Han vil antagelig da løfte den opp og da er det ros med en gang! Gradvis øker du kravene sånn at han må løfte den og legge den i hånda di.

Så kan du begynne å slippe den lenger og lenger unna. Altså kaste den lenger og lenger :P

Dette er metoden jeg har brukt på min Irsk Setter og på Phoebe :whistle: Funket fint på oss!

Det der med å snuse kunne jeg bare glemme. Han grep den med én gang, var veldig ivrig :whistle: Men ettersom vi begynte i dag så forventer jeg ikke at alt skal sitte heller :P Skal øve mer på slipp kommandoen, men det går foreløpig veldig fint. Er når han skal komme inn at han vil benytte sjansen til å stikke av med dummyen. Skal dele det mer opp. Trening gjør mester antar jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å snuse kunne jeg bare glemme. Han grep den med én gang, var veldig ivrig :icon_confused: Men ettersom vi begynte i dag så forventer jeg ikke at alt skal sitte heller :whistle: Skal øve mer på slipp kommandoen, men det går foreløpig veldig fint. Er når han skal komme inn at han vil benytte sjansen til å stikke av med dummyen. Skal dele det mer opp. Trening gjør mester antar jeg...

Jepp :whistle: Anbefaler deg å øve mest rundt deg i begynnelsen. Altså ikke kaste så mye. Det gjorde jeg feil med Phoebe, jeg kastet for langt for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :icon_confused: Anbefaler deg å øve mest rundt deg i begynnelsen. Altså ikke kaste så mye. Det gjorde jeg feil med Phoebe, jeg kastet for langt for tidlig.

Oki, I'll keep that in mind. Har bare holdt på inne ennå, så har ikke blitt i helt lange kastene ennå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent på holde og bære først. La han sitte på plass med bukken i munnen og når han klarer dette, så kan dere gå lineføring med bukken i munnen.

Deretter kan bukken legges på bakken ( ha hunden ved siden av deg ) og plukke den opp.

Så øker du avstanden og legger bukken lengre og lengre vekk. Helt tilslutt kaster du bukken.

I korte trekk fortalt hvordan jeg har trent inn apport på min hund.

Husk å ta et skritt av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...