Gå til innhold
Hundesonen.no

Farger på saluki

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

I dag så jeg en svart og hvit saluki (svart på ryggen og et stykke nedover beina, hvite ører, hale, sokker og poter). Er dette en vanlig farge? Har ikke akkurat sittet og studert salukiringen på utstillinger, men jeg syns selv jeg bare har sett ulike varianter av brunt og rødt.

Den var i alle fall utrolig pen! Sånn omtrent så den ut:

M26.JPG

Skrevet
I dag så jeg en svart og hvit saluki (svart på ryggen og et stykke nedover beina, hvite ører, hale, sokker og poter). Er dette en vanlig farge? Har ikke akkurat sittet og studert salukiringen på utstillinger, men jeg syns selv jeg bare har sett ulike varianter av brunt og rødt.

Den var i alle fall utrolig pen! Sånn omtrent så den ut:

M26.JPG

Mener at Guro har sagt at det er fargen black/silver (etter beskrivelsen, ikke bilde). Ikke en vanlig farge å se lenger, men flott!

Skrevet
Mener at Guro har sagt at det er fargen black/silver (etter beskrivelsen, ikke bilde). Ikke en vanlig farge å se lenger, men flott!

Nei, dette mener jeg bestemt er en grizzle. En black/silver har tegninger som en dobermann (altså mye tydeligere avgrensede), bare at tan-tegningene er veldig lyse:

http://www.saluki.se/colors/black_silver_1.jpg

Her kan man også se ulike farger på saluki:

http://www.saluki.se/Sv/about_saluki/colours.html

Grizzle kalles for øvrig domino på afghanere (de ser veldig annerledes ut på grunn av pelsen, men genetisk sett er det samme farge).

Tillegg: Her kan man se farger på afghanere, bl.a. domino: http://www.sverigesafghaner.se/Sv/colors_bilder.html

Skrevet

Ulike varianter av rødt har du nok sett masser av, men brun, også kalt lever eller chocolade finnes det bare to i av Norge (såvidt jeg vet, finnes det flere vil jeg gjerne vite da). En dyp, mørk chocolade-farget (reg som lever/tan, den vises ikke ofte) og en lever/grizzle (litt mer "avbleket" i fargen, den har vært vist en del). Sistnevnte forøvrig en meget vakker hund :-)

Om du titter innom rase-leksikonet her på siden finner du bildet av en chocolade/tan. Dessverre lever den ikke lenger, men den var en av få av disse fargene i Norge. De jeg vet om er 5 stk totalt over mange år: den som er avbildet, hans mor, hans onkel (ble eksportert til Australia tror jeg det var) og to kull-søsken fra Finland hvorav kun den ene lever fremdeles. I Sverige vet jeg om kun to, en svensk-oppdrettet og en USA-import, begge chocolade/tan.

Sorry, ble bare litt revet med her, det var jo ikke dette du spurte om :-) Men det har du jo igrunn fått svar på allerede.

Alle farger på saluki er tillatt, men brindle er uønsket. Så det er jammen ikke lett å sette en farge da de har 100-vis av varianter.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...