Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du gjort for miljøet i det siste?


Shilamon

Recommended Posts

Miljøspørsmål er i vinden som aldri før, og vi bør alle slå oss sammen for å gjøre noe

hvilken innsats gjør du for å "redde" planeten vår?

Vi kan jo lage en liste der folk legger til ting etterhvert, til inspirasjon for alle;)

ting jeg gjør:

-sorterer det jeg kan av søppel

- prøver å alltid skru av lyset i rom jeg går ut av

- holder rommet mitt konstant mellom 20-22 grader på dagtid, skrur ned varmen om natta

- kjøper økologisk og max havelaar produkter når jeg finner det (både miljøvennlig og solidarisk)

-ser alltid etter svanemerke på vaskemidler ol

(- oppdaget bio-bag hundeposer på villmarksmessa, så tipper det blir dem neste gang jeg trenger påfyll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-sorterer det jeg kan av søppel

- prøver å alltid skru av lyset i rom jeg går ut av

- holder rommet mitt konstant mellom 20-22 grader på dagtid, skrur ned varmen om natta

- kjøper økologisk og max havelaar produkter når jeg finner det (både miljøvennlig og solidarisk)

-ser alltid etter svanemerke på vaskemidler ol

(- oppdaget bio-bag hundeposer på villmarksmessa, så tipper det blir dem neste gang jeg trenger påfyll)

- Kaster ikke papir utendørs, men tar det med inn og kaster det..

- Begrenset bruk av hårspray! :ahappy:

(Var det slikt du ville at listen skulle våre? :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tar tog og buss istedet for bil så mye jeg kan.

- Prøver å senke varmen inne, og heller ha på klær og bruke teppe, fint for hunden og.

- Skrur alltid av lys i rom jeg ikke er i.

- Bruker ikke sprayflasker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sykler istede for å kjøre når det er mulig

- Prøver å bruke mest mulig kollektivtransport, eventuelt haike med venner og kjente når jeg skal noen plasser(istede for å kjøre selv)

- Kaster ikke søppel i naturen

- Skrur av lys på rom jeg ikke er i

- Sorterer søppel

- Bruker ting som kan brukes om igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

- Sorterer søppel

- Sykler og går ofte isteden for bil eller kollektivt

- Kolektivtransport istedenfor bil (veldig enkelt ettersom jeg ikke har bil)

- Hånda opp på lysbrytern er en vane når jeg går ut av rommet eller badet

- Har det ganske kaldt på rommet og badet (fellesarealet er det lite jeg kan gjøre no med)

- Sprayflasker bruker jeg ikke, men det er vel ikke akkurat så veldig bevist...

- Det å ikke kaste papir og søppel på gata tar jeg som en selvfølge jeg

Men jeg har mest trua på det å redusere bilbruken. Mange jeg bor med som kjører til skolen hver dag, men det tar jo bare rundt 12 minutter å gå snarveien, enda kjappere hvis man sykler. Og det er omtrent det samme som det tar å kjøre rundt, parkere og gå fra parkeringsplassen! Enda mer på vintern når man må skrape. Men allikevel er folk for late til å gå den ekstra kilometern og la bilen stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tar buss i stedet for å spørre om mamma/pappa kan kjøre meg.

- Tar tog i stedet for fly.

- Sorterer søppel.

- Har aldri kastet søppel i naturen.

- Skrur av lys så mye som mulig.

- Sparedusj og sparelyspærer.

- Bruker i det hele tatt så lite strøm som mulig.

- Er vegetarianer og kjøper en del økologisk mat, samt en del lokal mat.

- Kjøper ikke ting jeg ikke trenger (bortsett fra et par halsbånd og kobbel innimellom, og en hundeleke her og der), og kjøper en del brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår alltid av lyset i rom jeg ikke er i, og sorterer søppel. Når jeg skal steder forsøker jeg enten å kjøre med andre eller la noen andre kjøre med meg - men jeg skal ærlig innrømme at det bare er søppelsorteringen som jeg gjør spesifikt for miljøets skyld. Jeg kjører mye bil, og trenger bilen for å komme meg fra punkt til punkt med 3 hunder. Ellers tror jeg ikke at min miljøinnsats eller mangel på sadan gjør så stor forskjell når så mange ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg ikke at min miljøinnsats eller mangel på sadan gjør så stor forskjell når så mange ikke gjør det.

Det har du selvsagt helt rett i, men hva om alle skulle ha tenkt sånn? Det hjelper i alle fall ikke om absolutt alle driter i det og lever helt uten å ofre en eneste tanke på miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvsagt helt rett i, men hva om alle skulle ha tenkt sånn? Det hjelper i alle fall ikke om absolutt alle driter i det og lever helt uten å ofre en eneste tanke på miljøet.

Jeg tok klimatesten til VG, og lå visstnok under gjennomsnittet, så foreløpig gidder jeg ikke endre noenting. De store utslagene i både positiv eller negativ retning er det uansett ikke et enkeltmenneske som står for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store utslagene i både positiv eller negativ retning er det uansett ikke et enkeltmenneske som står for..

Nei, selvsagt er det ikke ett enkeltmenneske som står for de store klimaendringene vi nå ser. Personlig syns jeg det er helt absurd å si at man ikke vil endre noe på sine vaner i forhold til miljø bare fordi hva ett menneske gjør, ikke betyr noe.

Jeg syns det er snakk om såpass dramatiske endringer at man rett og slett virkelig bør gjøre det man kan for å prøve og snu det, selv om jeg er redd det kan være for seint. Og selvsagt er det ikke opp til oss enkeltmennesker å endre klimaet. Men om mange nok faktisk innser at det er snakk om store ødeleggelser og forstyrrelser, og derfor ønsker å endre sine vaner - ja, da vil det faktisk ha effekt. Ikke bare fordi folk begynner å ta buss litt oftere og tar nattoget til et forretningsmøte i stedet for et tidlig fly, men fordi vi da begynner å stille krav til hva slags varer vi vil kjøpe og hva vi forventer av våre politikere. Dermed vil det kunne bli satt i gang langt flere og større tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Westminister her.. Desverre kan jeg ikke skryte på meg å gjøre så altfor mye for miljøet annet enn å være en bevisst forbruker. Jeg bor slik til at kollektivtilbudet er ikke - eksisterende og jeg kjører fryktelig mye bil. Men jeg sparer på strøm, prøver å unngå å fyre opp i ovnen med mindre jeg må og jeg lager svært sjelden middag;) Matlaging er nemlig en av verstingene i følge en klimaforsker jeg hørte på radioen for en stund siden *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gjør noe spessielt jeg...

Men kaster aldri noe i naturen.

Ellers fyrer vi veeeldig mye i ovnen, har varmekabler over alt og det står ganske høyt, slår aldri a lys :ahappy: , sorterer ikke søppel, kjører mye bil osv.

Så jeg kan nok absolutt bli mye flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gjør noe spessielt jeg...

Men kaster aldri noe i naturen.

Ellers fyrer vi veeeldig mye i ovnen, har varmekabler over alt og det står ganske høyt, slår aldri a lys :ahappy: , sorterer ikke søppel, kjører mye bil osv.

Så jeg kan nok absolutt bli mye flinkere.

Bra det ikke bare er meg...

Jeg kjører en del kollektvt da (men det fordi jeg må).

Her står lys og varme på døgnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør faktisk ganske mye da jeg er fanatisk opptatt av dette med miljø:

- Sorterer søppel

- Velger varer der det er lite embalasje

- Plukker og kaster søppel jeg finner slengt ute (og panter flasker jeg finner)

- Utnytter kolliektivtrafikk (leve leve!!)

- Sparer strøm ved å skru av unødig bruk

- Liker å kjøpe brukt, men det er desverre få muligheter (utenom klesbutikker, men det liker jeg ikke så godt)

- På gården produserer vi kun økologisk (melk, kjøtt og kålrot), så spiser det meste jeg kan få tak i økologisk

- Sparer opp søppel jeg har mulighet til å levere på miljøstasjonen

- Er medlem av mange miljøvernsorganisasjoner og er aktiv der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til Økologisk, så må jeg bare si èn ting, jeg er veldig kresen, og jeg syns virkelig ikke økologisk frukt og grønt er noe spesielt godt (av en eller annen grunn).

Hadde en time på skolen der vi skulle gå igjennom dette med økologiske varer. Og læreren hadde funnet frem masse frukt og grønt, som vi skulle smake på og gjette om var økologisk eller ikke (var enb økologisk og en ikke-økologisk av hver frukt). Og jeg gjettet selvfølgelig at de som smakte best var økologisk, men der tok jeg feil på 6/7 om jeg ikke husker feil :ahappy:

Men de klarte nok ikke å få meg til å spise økologisk da nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til Økologisk, så må jeg bare si èn ting, jeg er veldig kresen, og jeg syns virkelig ikke økologisk frukt og grønt er noe spesielt godt (av en eller annen grunn).

Hadde en time på skolen der vi skulle gå igjennom dette med økologiske varer. Og læreren hadde funnet frem masse frukt og grønt, som vi skulle smake på og gjette om var økologisk eller ikke (var enb økologisk og en ikke-økologisk av hver frukt). Og jeg gjettet selvfølgelig at de som smakte best var økologisk, men der tok jeg feil på 6/7 om jeg ikke husker feil :ahappy:

Men de klarte nok ikke å få meg til å spise økologisk da nei.

Samme erfaring har jeg hatt. Og når det da i tillegg er mye dyrere enn det "ikke-økologiske" så blir det til at jeg kjøper det. Støtter gjerne opp om max havelaar og sånne ting, men det har vel mer med åpne grenser å gjøre enn miljø. Tror forøvrig mange flere hadde tatt kollektivtransport hvis det ikke var så sykt dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i hjemmet er jeg vel sånn middels flink...

- slår alltid av lys i rom jeg ikke er i (nå har jeg ikke så mange rom da, men...)

- slår ned temperaturen på badet om dagen (men bevilger meg selv varmt baderom på morgene)

- slår ned temperaturen inne - om sommeren har jeg ikke oppvarming, om vinteren ligger tempen på rundt 18-19 grader inne (varme sokker og ullgenser er kjekt :ahappy:).

- jeg sorterer selvsagt søpla mi etter hva kommunen bestemmer

- jeg leverer klær til gjenbruk

... men jeg kjører ALT FOR MYE BIL ! Det er vanskelig å komme seg til og fra treninger med buss liksom, men jeg kunne nok vært flinkere til å ta bussen på jobb.

I og med at jeg jobber med naturmiljø til daglig, føler jeg at jeg bidrar til litt positivt på lokalplanet... Jeg jobber blant annet for at dyr ikke skal lide pga nye veger f eks :D. Jeg har vært med på å etablere en undergang for padder, frosk og salamander på Nesodden, over- og underganger for elg og andre dyr etc :P.

I kveld berga vi disse...

2007-04-22-Padde05.jpg

2007-04-22-Padde07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte at vi skulle utforme en liste jeg, så nå har jeg etter beste evne prøvd å sette den sammen her (tatt meg friheten til å skrive om enkelte litt...), håper jeg fikk med alt og alle:

- Sorterer det jeg kan av søppel**********

- Skrur av lys i rom jeg ikke bruker********

- Senke varmen inne (heller bruke mer klær/tepper)***

- Skrur ned varmen om natta*

- Spiser økologisk****

- Handler Max havelaar produkter når jeg finner det (både miljøvennlig og solidarisk)**

- Ser alltid etter svanemerke på vaskemidler ol*

- Bruke bio-bag hundepose*

- Kaster ikke søppel i naturen/ ute*****

- Begrenset bruk av hårspray! *

- Kjører kollektivt istedenfor bil så ofte jeg kan.**********

- Bruker ikke sprayflasker**

- Sykler istdenfor å kjøre bil**

- Haiker med venner istedenfor å kjøre selv (flere i en bil)**

- Bruker ting om igjen*

- Studerer (eller ønsker å studere) fag som kan gi meg jobb inennfor miljø senere**

- Går ikke på jakt*

- Medlem av miljøvernorganisasjon**

- Er aktiv i miljøvernorganisasjon*

- Medlem av Foreningen Våre rovdyr*

- Går istedenfor å bruke bil*

- Tar tog istedenfor fly*

- Sparedusj og sparepærer*

- Prøver å bruke minst mulig strøm*

- Er vegeterianer*

- Kjøper lokalprodusert mat*

- Kjøper ikke ting jeg ikke trenger*

- Kjøper ting brukt**

- Fyrer med ved*

- Velger varer med lite embalasje*

- Plukker søppel jeg finner ute*

- Panter flasker (egne og de jeg finner ute)**

Tror dette var alle, lagt på noen nye stjerner for meg selv etter at lista ble lengre:)

Å tenke "hvorfor skal jeg gjøre noe når ikke andre gjør det? Det hjelper jo så lite" er en veldig destruktiv holdning spør du meg. Om alle hadde tenkt slik hadde ingenting skjedd og verden forlengst vært i grus (for å sette det litt på spissen).

"Alle monner drar" er et gammelt ordtak, som jeg mener såvisst stemmer. Om alle gjør litt blir det veldig mye til sammen. Bare tenk om alle i Norge hadde gitt en krone til miljøtiltak? Det hadde blitt 4,5 - 5 millioner kroner det som kunne vært brukt til å bøte på skader vi mennesker har gjort og gjør:)

Selv digger jeg økologiske epler, men synes det er lite forskjell på økologiske og ikke økologiske bananer. Så det blir litt forskjellig det der med økologisk/ ikke økologisk mat. Personlig betaler jeg villig et par kroner ekstra for mat som inneholder litt mindre dritt for kroppen. Om det i tillegg er Max Havelaar blir jeg enda blidere :Laugh:

En ting jeg stusset på her: ikke jakt som miljøtiltak? For meg var det litt pussig. Jeg skjønner det at hagl som blir igjen i naturen kanskje ikke er helt ideelt, men er det flere grunner til å ikke jakte som miljøtiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusset på her: ikke jakt som miljøtiltak? For meg var det litt pussig. Jeg skjønner det at hagl som blir igjen i naturen kanskje ikke er helt ideelt, men er det flere grunner til å ikke jakte som miljøtiltak?

Jeg tenker altså at miljø/forurensning/dyr er mye det samme. Altså at det er viktig å passe på truede arter osv. Dvs. at så mange elg som det er i Norge, og så få rovdyr, så er det "nødvendig" å jakte litt. Når det kommer til f.eks. ryper, så er bestanden stadig på vei nedover, så derfor tenker jeg at ved å la være å jakte, så sparer jeg litt til rovdyrene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. rovdyr vs f.eks elg er det nå blitt fastslått at en ulveflokk spiser 1 elg hver dag og at elgen snart vil være en utryddningstruet art og at det raskt vil bli veldig mange ulver hvis det fortsetter slik. Jeg har ikke tenkt å mene noe positivt eller negativt om dette, for det blir veldig OT. Bare leste det (klarer ikke finne tilbake linken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så kan det tenkes at en ulvebestand blir begrenset av andre faktorer også...

(Forøvrig skytes det ca. 50 000 elg i Norge hvert år, i tillegg til at 1000 blir påkjørt av tog og enda flere av bil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...