Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund og tisper i løpetid


bastian

Recommended Posts

Jeg har en hannhund på litt over et år. Vi har til nå kalt han homse for det har hele tiden virket dsom han vil at tispa skal parre han:):P Vi har en tispe som bor over oss og hun er nesten mamma for Bastian. Men ved denne løpetiden ble det litt mer alvor i leken og "motoren" han var i gang. Vi avbrøt leken og gikk en tur etterpå.

I dag har han pepet siden kl 7 for å komme ut. I pausene mellom pipingen har jeg tatt han ut og han har tisset litt og bæsjet en gang, men han piper for det. Vil dette var ut hele løpetiden, hver løpetid?

Da blir jeg gal til slutt, kan vi trene vekk pipingen?

Samboeren min er veldig på kastrering, men det nekter jeg forløpig, han er jo ikke gamle gutten...

Er min første hund dette og er ikke sikker på alt :twitch:

Er det noen som kan gjøre meg litt klokere :P ?

Vil ikke ha gal hund i perioden hunden over har løpetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hannhund, og han reagerer helt normalt på ei løpetispe.. Prøv å ta han ut på lange turer i perioden hun har løpetid, ikke la de være sammen og hilse, gå spor eller jobb han så han blir litt sliten. Det forandrer nok ikke hele hunden, men kan gjøre at reaksjonene hans blir mildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du jo prøve å dressere han til ¨forstå at "du bestemmer". Nå skal det sies at jeg har verdens snilleste hund(iallefall på lista over dem), men etter to løpetider rett borti her har vi fått trent litt. Han har lært seg å ligge stille og uten å mase i samme rom som tispene (men det skal ikke skyves under teppe at han stresser litt for å få prøve seg:P er jo tross alt gutt!)

Men hannhund, tispe og løpetid er alltid styrete det er bare hva man gjør ut av det. Du kan jo iallefall prøve å finne en måte som gjør at han er stille i masingen sin (letter no litt på trykket hos dere som eiere iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tydeligvis en løpetispe i nærheten av oss for tiden, Pippin står på hodet og sniffer på gresstustene langs veien, og skulle gjerne vært ut en tur ca hvert kvarter. Vi får jo tispevalp i sommer, og jeg tenker litt på hvordan jeg skal "oppdra" Pippin til å forstå at det der kan han bare glemme. Vi trener jo hundene til å ha selvbeherskelse i forhold til maten på bordet, sauer, strikketøyet til mor etc, så det kan da ikke være helt umulig å få dem til å forstå at duftende tisper holder man seg unna. Det er selvfølgelig sterke biologiske krefter i sving her, men det er det da (kanskje i litt mildere grad) med sau og mat også. Jeg har forstått det sånn at det er stor forskjell på hunder når det gjelder det å miste hodet når det dufter løpetispe, men skyldes det oppdragelse eller gemytt/arv? Hva gjør dere for å oppdra hundene på dette området?

Når tispene står holder man selvsagt hannene fysisk adskilt fra dem, eller finnes det så veloppdragne hunder at de kan stoles på da også? (Ikke at jeg har planer om å ta sjansen på det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Når tispene står holder man selvsagt hannene fysisk adskilt fra dem, eller finnes det så veloppdragne hunder at de kan stoles på da også? (Ikke at jeg har planer om å ta sjansen på det!)

Tror nok aldri jeg ville stolt på det, men jeg trente sammen med en med en hannhund en gang som brukte løpetisper som belønning hvis det var tisper med løpetid på trening. Han måtte konsentrere seg og gjøre øvelsene akkurat som om det ikke var noe løpetispe i nærheten, og som belønning fikk han løpe bort å snuse (i bånd for sikkerhetsskyld). Og hun som trente med denne hannen kunne ha han løs selv om det var løpetisper der. Når hun passa på, og da bare på trening hvor hun hadde fult fokus hele tida. Men fra det til å kunne stole på en hannhund løs sammen med en løpetispe (som står) på tur eller hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund på litt over et år. Vi har til nå kalt han homse for det har hele tiden virket dsom han vil at tispa skal parre han:):P Vi har en tispe som bor over oss og hun er nesten mamma for Bastian. Men ved denne løpetiden ble det litt mer alvor i leken og "motoren" han var i gang. Vi avbrøt leken og gikk en tur etterpå.

I dag har han pepet siden kl 7 for å komme ut. I pausene mellom pipingen har jeg tatt han ut og han har tisset litt og bæsjet en gang, men han piper for det. Vil dette var ut hele løpetiden, hver løpetid?

Da blir jeg gal til slutt, kan vi trene vekk pipingen?

Samboeren min er veldig på kastrering, men det nekter jeg forløpig, han er jo ikke gamle gutten...

Er min første hund dette og er ikke sikker på alt :D

Er det noen som kan gjøre meg litt klokere :ahappy: ?

Vil ikke ha gal hund i perioden hunden over har løpetid...

Joda, klart at dette kan komme tilbake ved hver løpetid. Men samtidig, som regel er det også veldig opp til oss som eiere å "lære" dem å styre seg. Og når det gjelder samboeren din så kan du fortelle at det å kastrere gutten ikke hjelper på samme måte som vedvarende trening. Da mener jeg at hvis dere kastrerer er det stor sjanse for at han har fått for vane å pipe ved løpetid og vil fortsette med dette. Derav er rådet, tren det bort! Og velger dere kastering, så må dere UANSETT trene på dette. Believe me :P

Jeg har en pels som var helt umulig i nærheten av løpetid. Det ble umulig å spise og bæsje. Ligge i ro innendørs var håpløst, han skulle bare stå i vinduet, sikle og pipe. Han ble jo også attpåtil kjønnsmoden fra ca. 5-6 mnd. gammel... festlig-not!

Utendørs var han enda verre, da skulle dama finnes såklart :P Og steder skulle markeres. Her gikk jeg resolutt inn og nektet ham å markere (etter at han hadde fått tisset ifra seg). Stedet å være var "på plass" noe som selvfølgelig resulterte i mange drakamper, for gutten mangler i tillegg fokus.

Dette må dere ta på alvor for å unngå å havne i en kamp med hunden som i verste fall fører til at dere får "nok" og gir ham fra dere. Det er dessverre ikke alltid lett å ha en gutt som tenker med **** og som ikke minst, lukter så mange deilige dufter på en gang ;) Men vær konsekvent, så hjelper det nok til.

Bryt ham innendørs hvis han styrer på. Inne skal det være ro og ingen masing. Utendørs må dere øve på å "bryte" når han møter interessante tisper. At de er bortom for å lukte på dama er forsåvidt greit. MEN, at de mister hørselen og ikke kommer når de skal, det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to tisper og en hannhund.

Da Amigo var rundt året så oppførte han seg akkurat likt din hund når det var løpetid på gang her. Han peip og klynka og klaga i 3 samfulle uker og jeg holdt på å bli smårar :ahappy: De ble holdt mest mulig adskilt men han klaga uansett. Bare når han fysisk ble tatt vekk - altså på tur alene - så oppførte han seg normalt. Med 2 tisper som løper 4 ganger i året så tenkte jeg alvorlig på kastrering (kjemisk) for dette var til å bli helt tulling av...

Nå er han 2 år og vi har hatt flere løpetider i den perioden. Men han er helt annerledes nå - det er kun de heiteste dagene at han er innpåsliten og klager, ellers går det veldig bra.

Så ikke tenk kastrering enda - det går seg gjerne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tispene står holder man selvsagt hannene fysisk adskilt fra dem, eller finnes det så veloppdragne hunder at de kan stoles på da også? (Ikke at jeg har planer om å ta sjansen på det!)

Og hun som trente med denne hannen kunne ha han løs selv om det var løpetisper der. Når hun passa på, og da bare på trening hvor hun hadde fult fokus hele tida. Men fra det til å kunne stole på en hannhund løs sammen med en løpetispe (som står) på tur eller hjemme...

Jeg har da planer om å ha Loke løs fordet om Lyra løper? Min erfaring er at det går helt fint. Har hatt to hannhunder boende med løpetispe før og det var aldri noe problem. Jeg gikk ikke fra de løse sammen men jeg hadde de i samme rom, gikk med de på tur etc.. Loke KAN jo være anderledes men ut i fra andres erfaringer og så skal det gå greit så lenge man har litt grunnleggende lydighet på dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har da planer om å ha Loke løs fordet om Lyra løper? Min erfaring er at det går helt fint. Har hatt to hannhunder boende med løpetispe før og det var aldri noe problem. Jeg gikk ikke fra de løse sammen men jeg hadde de i samme rom, gikk med de på tur etc.. Loke KAN jo være anderledes men ut i fra andres erfaringer og så skal det gå greit så lenge man har litt grunnleggende lydighet på dyra.

Rimelig uklart hva jeg mente der, kom litt feil ut. Tenkte selvfølgelig når man ikke passer på og er klar for å gripe inn. Er de lydige kan de ofte fint gå løs begge to hjemme og når man passer på. Det vet man jo selv best med sin(e) hund(er). Jeg har jo ikke bodd selv med både hannhund og tispe, så jeg snakker bare ut i fra erfaringer med hundekjøring med løpetisper og hanner sammen og livet i kennelen. Og det var ikke noe problem der. Hannhundene kunne fint gå løs rundt løpetispene som sto hvis jeg passa på og sa nei med en gang de prøvde seg. Men følger man ikke med så kan det jo skje ting. Og å kjøre med hanner og løpetisper i samme spann var heller ikke noe problem med de hundene. Men det er jo en trenings/dresur sak. Jeg kjørte med et turistspann (en annen person sine hunder) en gang hvor det var fult kaos og de forsøkte seg hele tida.

Poenget mitt var vel egentlig at man ikke kan stole på at en hannhund har forstått at det er forbudt å parre på tispa. Man må være der hele tiden for å kunne bryte inn. Det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Han skjønner ikke helt hva som skjer han heller tror jeg. Han står ved døren og piper så går han og legger seg, for aå å gå til samboeren min og pipe.... dakkar liten hormon bomba mi...

Jeg får høre med kursstedet mitt om vi kan ta en dag på dette og diskutere hva jeg bør gjøre...Han kan være skrull ute...det er helt greit men lunta til samboeren min er 1 cm, ihverfall når han ikke fikk sove i dag tidlig pga piping. Vil jo at Bastian skal lære det på en positiv måte at inne er vi stille.

Noen forslag på hvordan jeg kan lære han at man skal være stille inne?

Jeg fikk til 12 mnd før han ble jentegal ihvertdall da:):ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han stille inne ellers? Eller er det nå under hormonbombingen at han lager lyd? Dersom det er hormonene som raser så tviler jeg på at du klarer å lære ham å holde kjeft - til det er driftene altfor sterke. Plugg i ørepropper og hold ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke får fått vekk pipingen med trening vil det ende opp med å prøve kastrering... som sagt så har min samboer ikke lunte til å høre på denne pipingen, i dag startet han kl 7... Jeg er flinkerer til å lukke ørene, men kjenner irritasjonen stiger jo mer han piper.

Skal til vet i dag med tanna hans så ka høre litt der om det vet om flere alternativer og erfaringer....

Han er stille inne ellers, han piper bare hvis han vil ut og tisse, men vi venter alltid til å slippe han ut eller gå tur til han har stoppet og pipe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp enda.

Husk at han er midt i den verste hormonomveltningen rent kroppslig og da har de ikke kontroll på noen ting som helst. At det er en tispe med løpetid i nærheten forsterker bare alt.

Kjønnsmodningsfasen hans går over om en stund og han blir "voksen" og oppfører seg normalt igjen. Så neste gang han utsettes for en løpetispe er det ikke sikkert at hormonene går så over styr som denne gangen. For her er det full sprut liksom...

Vet bare at det har fungert hos oss - første gangen var et sant *******, men nå har han vært utsatt for 4 løpetider til og da er det betraktelig roligere. Selvsagt en del uro - men ikke den der hysteriske uroen som han hadde. Han klagde - men visste ikke HVORFOR han klagde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...