Gå til innhold
Hundesonen.no

Mye strekking


Recommended Posts

Kjenner ei tispe som noen har på for og har møtt hun en del ganger inne og litt ute siden jeg har hatt henne med på turer osv. Men har lagt merke til noe de tre siste gangene at hun strekker seg utrolig mye, mine bikkjer gjør dette kun når de har stått opp, de gjør det ikke alltid da engang!

Hva kan det egentlig være? At hun strekker seg så mye?

EDIT: hun er forresten 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond rygg og bakpart er ofte en grunn til overdreven strekking.. Knottisen her strekker seg myye for tida, jeg mistenker at hun har litt voksesmerter. Felix strakk seg overdrevent mye, HELE tiden- det var pga bakbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vond rygg og bakpart er ofte en grunn til overdreven strekking.. Knottisen her strekker seg myye for tida, jeg mistenker at hun har litt voksesmerter. Felix strakk seg overdrevent mye, HELE tiden- det var pga bakbeina.

Hm ok. Takk for fort svar :twitch:

Syns hun strekker seg utrolig mye, når hun reiser seg, når hun skal hilse, når hun har lekt eller leker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Og hun skal ha løpetid nå og da skal oppdretteren ha et kull på hun!

Et spm til:

Jeg sa at hunden deres strekker seg utrolig mye men de sa ikke noe på det. bare ok eller noe.

Men er det noen andre måter som kanskje de kan se bedre da enn strekking om de har vondt? Eller må man dra til dyrlegen? For de som har henne på for mener sikkert at strekkinga kommer fordi hunden har sovet nettopp om dere skjønner :twitch:

EDIT: dårlig skrevet, håper dere forstår for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund strekker seg gjerne bare i pur glede hun :twitch:. Når hun vil ha litt kontakt og kommer bort, og man begynner å klappe henne, strekker hun seg i ren og skjær velvære... eller hun gjør det for å dempe noe (seg selv, andre hunder, meg etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg litt nysgjerrig...

Hunden min er en kløpper i å strekke bakbeina ut til ytterste tåledd og gjør det alltid når han kommer ut av buret og ellers hver gang han har ligget stille en stund (og før vi skal på tur). Trenger jeg å bli redd for smerter? eller er dette bare normal strekking? hmmm

En annen hund her stra seg på samme måte som han frem til hun fikk forkalkninger i ryggen, nå strekker hun alltid bare et bein av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg litt nysgjerrig...

Hunden min er en kløpper i å strekke bakbeina ut til ytterste tåledd og gjør det alltid når han kommer ut av buret og ellers hver gang han har ligget stille en stund (og før vi skal på tur). Trenger jeg å bli redd for smerter? eller er dette bare normal strekking? hmmm

Sånn er det her også. Men virker nesten som han syns det er godt.

Tror litt på at det kan være et dempende signal spesielt om det er før tur. (da er jo veslegutten i huset her så giret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på dette, og så meg rundt..

Det er da veldig forskjell mellom hundene (samme rase) også hvor mye de strekker seg. Noen strekker seg jo nærmest bare de har vært stille i 5 sekunder, mens andre kan jeg ikke huske å ha sett strekke seg i det hele tatt, noensinne.

Så hva er "mye" - når skal man begynne å mistenke at noe er galt og ikke bare deilig eller en vane?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dyrepleier/massør/ostoped +++ (mye utdannelse) fra NVH fortalte meg at den dagen du skal bli bekymret er det dagen hunden ikke strekker seg lengre!

Strekking er bra for hunden, selvsagt kan overdreven strekking være tegn på at den er stiv eller annet, men så lenge hunden strekker seg så er det (somoftest) ikke store smerter forbundet med det og strekking er heelende i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn på deg selv, vanligvis strekker du deg gjerne hvis du har sittet i samme stilling lenge, når du er trøtt, og når du har sovet.. Har man vondt i rygg eller nakke strekker man seg gjerne mye mer (iallefall jeg). Min gamle gutt strakk seg enormt mye, men denne ekstreme strekkingen opphørte i de periodene han var neddopet på rimadyl, da var det bare "vanlig" strekking.. De aller fleste hunder vil nok strekke seg når de kommer ut av et lukket bur, de er nå engang som regel ikke så store at de kan legge seg i alle slags stillinger inne i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dyrepleier/massør/ostoped +++ (mye utdannelse) fra NVH fortalte meg at den dagen du skal bli bekymret er det dagen hunden ikke strekker seg lengre!

Strekking er bra for hunden, selvsagt kan overdreven strekking være tegn på at den er stiv eller annet, men så lenge hunden strekker seg så er det (somoftest) ikke store smerter forbundet med det og strekking er heelende i seg selv.

Gamlehannen vår, som var syk i rygg og muskler, sluttet å strekke seg. Han prøvde litt av og til, men det gikk liksom ikke helt. For min del er det normalt at hunder strekker seg når de har sovet en stund, så jeg ville faktisk reagert om jeg hadde en hund som "aldri" strakk seg. Men om det er snakk om strekking til alle døgnets tider i alle mulige situasjoner ville jeg vel også begynt å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her er det sann at den gamle hunden nesten ikke strekker seg han har også rygg vondt. Den unge tispa strekker seg ved kos, når hunn har sovet når det er godt osv. Så jeg tror det er forskjeller ja.Den gamle hunden har heller ikke vært noe glad i å strekke seg da den var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg konkluderer med at hunden min er frisk og fin og jeg ikke trenger og få panikk enda. Det var godt:)

Men jeg har jo litt kontroll på smerter, bøyer han opp ganske jevnlig for å kjenne på ledd og muskler (og da blir det raskt et klynk om noe er ømt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kommer helt an på hvor smerten sitter om hunden strekker seg eller ikke. selvsagt er strekking normalt og bør ikke være eneste indikasjon på smerte. Cavalieren som jeg måtte avlive strakk seg ikke, rista seg heller nesten aldri når hun hadde vondt. Et veldig godt tegn på at medisinene funka var når hun begynte å strekke seg forsiktig igjen.

Collien min som sliter med bakbein og nakke strekker seg mye. Men det jeg ser på han er at han reiser seg, ene og alene for å strekke på beina og så legger han seg ned igjen, gjerne midt på natta. Det har jeg ikke sett friske hunder gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Tulla! Og hun har ingen smerter. Hun strekker seg fordi det er godt! Hun er forøvrig røntget fri på både hofter og albuer. Hunder gjør det som er bra for dem, avlaster fordi det er bedre enn å trø på en vond fot, strekker seg fordi det er godt, ligger i sofaen for å få mykt nok underlag for å slappe av..

Jeg har også hørt av hun som driver Nordisk Hundemassasje, at strekking er bra.

EDIT: Hadde en hund som hadde vondt, og han strakk seg sjelden. Tror jeg ville vært obs om strekke-rutinene til hunden hadde endret seg, i stedet for å fokusere på antall strekk pr dag, for å si det litt flåsete. Men selv om det endrer seg, kan det jo ha endret seg til det bedre (fx min hund som sjelden strakk seg, hvis han plutselig begynte å strekke seg, kunne det jo være han ikke hadde så vondt mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien min som sliter med bakbein og nakke strekker seg mye. Men det jeg ser på han er at han reiser seg, ene og alene for å strekke på beina og så legger han seg ned igjen, gjerne midt på natta. Det har jeg ikke sett friske hunder gjøre.

Nå veit ikke jeg hvordan og hvor ofte din hund strekker seg, men mine hunder kan finne på å stå opp og strekke seg for så å legge seg igjen, det tror jeg alle mine har gjort? Ser ikke på det som noe unormalt, de ligger jo stort sett på gulvet (vel, ikke frk. Dinersen, selvsagt, hun ligger i sengen slik det sømmer seg for Dronninger) eller i en stol, da kan jo muskelaturen bli litt "støl" og trenge en liten strekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Det kan være mye som gjør at den vil strekke seg, men så lenge den ikke klynker eller bærer seg så er det nok ingen fare..

1- åringen min strekker seg når han våkner, etter han har hilst, midt inne i en lek med lillebror, kanskje litt for å vise at han vil leke og er glad og fornøyd! Gjesper som regel med en god-lyd samtidig :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...