Gå til innhold
Hundesonen.no

Det heter konstatere

Argyr

Recommended Posts

Jeg har ikke lest alle endringene i rettskrivningsreglene fra 2005, men hva har skjedd med ordet "ham" (tilsvarende henne)? Ser at det stort sett brukes "han" i alle sammenhenger. Er "ham" på vei ut?

Er nok det, ja. Begge deler er vel tillatt, så vidt jeg vet. Det er vel de færreste som bruker objektsformen i dagligtale, men jeg synes nå fremdeles den føles bedre å skrive, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Grei huskeregel, å skal alltid stå foran det første verbet i setningen som er i infinitiv. Altså. Jeg liker å kjøre og sykle. Og er et bindeleddsord

Det blir veldig lett å vite når man IKKE skal bruke "å" - hvis du tester utsagnet i preteritum:

"Jeg liker å kjøre og sykle" -

Test:

"Jeg LIKTE å kjøre og (å) sykle"

Eller:

"Å like å drikke te" (ikke å like og drikke te) fordi man i fortid sier "likte å drikke" - verb nr 2 bøyes ikke og er altså infinitivsformen som skal ha infinitivsmerket "å".

Er nok det, ja. Begge deler er vel tillatt, så vidt jeg vet. Det er vel de færreste som bruker objektsformen i dagligtale, men jeg synes nå fremdeles den føles bedre å skrive, da.

"Ham" har vel verdt dødt i muntlig norsk lenge, men jeg er også så gammel at jeg foretrekker denne formen som objektsform, det tydeliggjør hva/hvem man snakker om, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

Jeg har et par muntlige eksempler her og ...

Man skriver brannmann og brannbil , så hvorfor i alle dager sier enkelte folk branTmann og branTbil? Hvor i alle dager kommer T'en i fra?

Og så skriver man halsbånd, men sier halsEbånd ... Hvor kommer den E'en i fra?

Dette irriterer meg grenseløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

Jeg har et par muntlige eksempler her og ...

Man skriver brannmann og brannbil , så hvorfor i alle dager sier enkelte folk branTmann og branTbil? Hvor i alle dager kommer T'en i fra?

Det har jeg aldri lagt merke til, men det er jeg utrolig glad for. For DET hadde irritert meg noe helt sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man henger seg for mye opp i andres skrivefeil, så les igjennom de nye reglene og se hva som er tillatt nå. Det er overraskende mye synes jeg... (Det mest irriterende er at man kan skrive sjæfer, når det heter schäferhund....).

I tillegg så bør dere huske at ikke alle er like gode i rettskrivning. Det er forskjell hvor flink den enkelte er i et fag, og noen er jo dyslektikere også. Det er sikkert ikke trivelig for mange av de og til stadig finne tråder på nettet startet av språk-nazier om hvor mye de irriterer seg over skrivefeil. Og det er ikke alltid like enkelt å plukke ut hva som er slurv, hva som er dårlig rettskrivning og hva som er skrevet av en dyslektiker.

(Og dersom dere finner skrivefeil i innleggene mine, kan dere få beholde de selv. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det må virkelig være en dialektting? Aldri hørt noen si verken halsebånd eller brantmann.

Og det er ikke alltid like enkelt å plukke ut hva som er slurv, hva som er dårlig rettskrivning og hva som er skrevet av en dyslektiker.

Jeg har i alle fall ingen problemer med å se hva som er skrevet av en dyslektiker eller en som generelt har problemer med å skrive rett, og hva som er skrevet pga uvitenhet og/eller slurv. Om noen skriver et ellers veldig korrekt innlegg, men skriver at vedkommende er "inponert" og "intirissert" så er ikke det fordi personen er dyslektiker...

Selvsagt kan man ikke noe for at man er dyslektiker, og man bør virkelig ikke føle seg truffet fordi noen lager en tråd hvor man påpeker feil som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også var det bøyningen av forum som jeg roter med selv :whistle:

Stemmer det at det er et forum, forumet, mange fora, alle foraene? :icon_confused:

Rasenavnene skrives med liten bokstav, mens hundens EGET navn skrives med stor :whistle:. Som "Det var dalmatineren Oskar som bjeffet". :P.

Hehehhehee.... det er jo et hersens ord det der. Jeg tror du har rett i din bøying av ordet. :P.

Er det ikke forskjell på ulike foraer og feks. flere hundeforum - eller alle underforumene på hundesonen? Et forum er jo ikke nødvendigvis en nettside liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

:| Nå er det jo en stund siden det ble skrevet i denne tråden, men jeg kom på noe jeg lurte på og i stedet for å lage en ny tråd, så skriver jeg det her i stedet :D

Er det noen som kan fortelle meg hvordan "Å dryppe" egentlig bøyes? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...