Gå til innhold
Hundesonen.no

Luftrørkollaps


Tonje

Recommended Posts

Idag dumpet hundesport ned i postkassa,og der kan man lese litt om luftrørkollaps i spalten som heter spør ekspertene. Jeg må si jeg ble litt skremt,for hunden min har faktisk symptomer på dette,og mange andre jeg har snakket med kan fortelle at sånn gjør deres hund også;og det er ikke noe farlig,det er bare innovernys det!

Hunden min har slike hostelignende anfall fra tid til annen,og de forekommer når han er opphisset,drar veldig i båndet eller stresser pga et eller annet.

Jeg bli livredd første gangen det skjedde,og trodde bikkja kom til å falle om å dø. Jeg har forklart symptomene for mange,og det er faktisk flere som har vært borti dette,men de mener altså at det er noe helt ufarlig.

Er det noe som heter "innovernys"?,eller kan det være at flere hunder lider av dette uten at eier vet/skjønner hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cavalier har vi en versjon av det du kaller innovernys ja - men vi kaller det cavalierkverke. Det er helt normalt, og kommer i situasjoner der hunden stresser o.l. Det er en veldig vanlig greie på kortsnutede raser, og går over hvis du holder over snuten og åpner munnen på hunden. Hadde det vært luftrørskollaps tror jeg ikke det hadde gått over så fort gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke får også det du kaller "innovernys" noen ganger... Det går bare over etter en stund. Har sett flere papilloner med samme greia. Har alltid ment at det har vært normalt.

Har ikke lest det i hundesport da. Håper ikke der er no farlig... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjellige teorier her nå, men...

Min gamle amstaff hadde også dette, og som deg trodde jeg bikkja skulle falle død om. Hun kunne begynne med dette når hun lå å slappet av eller sov, men også under aktivitet.

Dyrlegen mente det var en form for krupp, og at det ikke var farlig, men at vi skulle hjelpe til med å strekke hodet litt opp og bakover, sånn at luftveiene ble "åpnet".

(Dette er noen år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som skjer(sånn innvendig) når hunden får innovernys/cavalierkverke da?

Jeg aner ikke,men siden symptomene på luftrørkollaps og innovernys er veldig like,blir man litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror det er nesemidd, jeg. Leste en del om det for en tid tilbake, og så på undersøkelser som ble gjort på dette (stikkprøver av døde hunder), og antallet hunder som har nesemidd vokser i en vanvittig fart. Jeg tror dette er en landsdekkende epidemi, som vi ikke har fått stoppet fordi nesemidd ikke behøver å gi symptomer, og det er svært vanskelig å diagnostisere.

Jeg er veldig sikker på at mine har nesemidd, men jeg gidder faktisk ikke gjøre noe med det. Når så mange hunder har det, vil de bare bli smittet om igjen med en gang. Hvis de begynner å plages, skal de få behandling for å prøve, men ellers er det bare en unødvendig risiko å ta (behandlingen er vel ivomec såvidt jeg har forstått, som ikke er godkjent til bruk på hund).

Men så er ikke mine hunder "frislipp"-hunder uansett, hadde de vært det hadde jeg behandlet dem for å unngå at de smitter andre hunder. Men som jeg sa... Hundene de treffer har med all sannsynlighet nesemidd selv, og selv om de ikke skulle ha det, så har mesteparten av de andre hundene de treffer på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftrørkollaps og innovernysing er ikke det samme. Nesemidd forårsaker ofte sistnevnte, men dette kommer altså fra nesen.

Førstenevnte forårsakes av at luftrøret kollapser og sees oftest på små raser. Kommer gjerne ved anstrengelser og har ingen behandling.

Forøvrig synes jeg det er litt "dårlig kotyme" å ikke behandle for nesemidd når man vet at dette gir dårligere luktesant for hundene. Mulig det ikke spiller noen rolle for en selv, men for de som driver med konkurranse i bruks og jakt, så er det helt avgjørende! For ikke å snakke om hvordan det må være for hunden å ha småkryp kravlende rundt i nesa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg det er litt "dårlig kotyme" å ikke behandle for nesemidd når man vet at dette gir dårligere luktesant for hundene. Mulig det ikke spiller noen rolle for en selv, men for de som driver med konkurranse i bruks og jakt, så er det helt avgjørende! For ikke å snakke om hvordan det må være for hunden å ha småkryp kravlende rundt i nesa!

Hvis du leser hva jeg skriver, så ser du at disse hundene med all sannsynlighet allerede ER smittet! Det er meningsløst at jeg skal behandle mine hunder for noe mesteparten av den norske hundebestanden har, når resten ikke behandles! Den eneste forskjellen på meg og "alle andre hundeeiere" er at jeg kan mer om nesemidd enn de gjør.

Og som jeg sa, om jeg ser at hundene begynner å plages av det - at det begynner å oppstå ofte (et par snork i måneden er liksom ikke spesielt plagsomt) - så skal jeg gjøre et forsøk på å behandle dem, selv om jeg er helt overbevist om at det ikke vil gjøre en døyt forskjell.

Men at det kan bli noen sure miner av at jeg sier det jeg gjør nå, det skjønner jeg godt.

For å få bukt med dette hadde vi behøvd en nasjonal (internasjonal, strengt tatt) kampanje hvor alle hundeeiere behandlet hundene samtidig, slik at det ikke ble resmitte. Men at jeg skal behandle min hund, blir litt som å pisse i havet for å varme det opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror det er nesemidd, jeg. Leste en del om det for en tid tilbake, og så på undersøkelser som ble gjort på dette (stikkprøver av døde hunder), og antallet hunder som har nesemidd vokser i en vanvittig fart. Jeg tror dette er en landsdekkende epidemi, som vi ikke har fått stoppet fordi nesemidd ikke behøver å gi symptomer, og det er svært vanskelig å diagnostisere.

Jeg er veldig sikker på at mine har nesemidd, men jeg gidder faktisk ikke gjøre noe med det. Når så mange hunder har det, vil de bare bli smittet om igjen med en gang. Hvis de begynner å plages, skal de få behandling for å prøve, men ellers er det bare en unødvendig risiko å ta (behandlingen er vel ivomec såvidt jeg har forstått, som ikke er godkjent til bruk på hund).

Men så er ikke mine hunder "frislipp"-hunder uansett, hadde de vært det hadde jeg behandlet dem for å unngå at de smitter andre hunder. Men som jeg sa... Hundene de treffer har med all sannsynlighet nesemidd selv, og selv om de ikke skulle ha det, så har mesteparten av de andre hundene de treffer på det...

Men unnskyld, vedr. nesemidd... En veterinær fortalte meg at dette var nesten umulig å påvise dette på en levende hund (lettere på en død en, da de kommer til der de skal visstnok). og det vil jo medføre at man medisinerer uten å egentlig vite om det har noen funksjon? Eller har det kommet nye tester ut på banen etter han fortalte meg om det (ca. ett år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen lur måte å finne det ut på, dessverre. Må ta det på mistanke. Folk som trener mye søksøvelser med sine hunder kan godt merke det på prestasjonen til hunden. Samt at de kan klø seg på nesa med labbene og da får denne innovernysingen.

Så vidt jeg vet kan nesemidd faktisk behandles med ExSpot og lignende preparater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror det er nesemidd, jeg. Leste en del om det for en tid tilbake, og så på undersøkelser som ble gjort på dette (stikkprøver av døde hunder), og antallet hunder som har nesemidd vokser i en vanvittig fart. Jeg tror dette er en landsdekkende epidemi, som vi ikke har fått stoppet fordi nesemidd ikke behøver å gi symptomer, og det er svært vanskelig å diagnostisere.

Jeg er veldig sikker på at mine har nesemidd, men jeg gidder faktisk ikke gjøre noe med det. Når så mange hunder har det, vil de bare bli smittet om igjen med en gang. Hvis de begynner å plages, skal de få behandling for å prøve, men ellers er det bare en unødvendig risiko å ta (behandlingen er vel ivomec såvidt jeg har forstått, som ikke er godkjent til bruk på hund).

Men så er ikke mine hunder "frislipp"-hunder uansett, hadde de vært det hadde jeg behandlet dem for å unngå at de smitter andre hunder. Men som jeg sa... Hundene de treffer har med all sannsynlighet nesemidd selv, og selv om de ikke skulle ha det, så har mesteparten av de andre hundene de treffer på det...

Mine små miniatyrer hadde begge to slik in-sneezing... dette var på 70-tallet og de omgikkes ikke med andre hunder. Dette var vanlig på små raser fikk vi høre... Forøvrig er Ivomec et vanlig middel å bruke på hund... mine to ble behandlet med det da den ene fikk lus. Ittno' problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld, vedr. nesemidd... En veterinær fortalte meg at dette var nesten umulig å påvise dette på en levende hund (lettere på en død en, da de kommer til der de skal visstnok). og det vil jo medføre at man medisinerer uten å egentlig vite om det har noen funksjon? Eller har det kommet nye tester ut på banen etter han fortalte meg om det (ca. ett år siden).

Ja, det er omtrent umulig å påvise. Såvidt jeg har fått med meg, er den eneste måten å gjøre dette på en levende hund å legge den i narkose, skylle gjennom neseveiene og så se etter nesemidd i det som kommer ut.

Undersøkelsene jeg snakket om, ble gjort på døde hunder (man sjekket hvor mange av de døde hundene som hadde nesemidd), og dette har altså blitt gjort flere ganger, og prosenten øker drastisk.

Nå finner jeg ikke igjen undersøkelsen, bare noe fra tidsskriftet Canis, og der er prosenttallene langt lavere (fra 1993, 7% i Norge, 23% i Sverige).

Hvis jeg har tatt helt feil her, så blir det nok en kur på dem, men jeg tviler litt.

Mine små miniatyrer hadde begge to slik in-sneezing... dette var på 70-tallet og de omgikkes ikke med andre hunder. Dette var vanlig på små raser fikk vi høre... Forøvrig er Ivomec et vanlig middel å bruke på hund... mine to ble behandlet med det da den ene fikk lus. Ittno' problem :)

Mine hunder har fint lite kontakt med andre de også. Men de har in-sneezing sporadisk, og er ikke miniatyrer (og er av helt forskjellige raser). Jeg ser liksom ingen annen forklaring jeg da...

Ivomec er ikke utprøvd og godkjent for bruk på hund, var det jeg skrev. Jeg VET at det brukes likevel, men jeg må da få lov å være skeptisk til det?

Til den som skrev at det kan kureres med Exspot; Da har de jo ikke nesemidd da, for de får Exspot hele flåttsesongen. Og det samme med Stronghold, det fikk de mot reveskabb nylig, siden vi hadde skabbrev på tomta (de fikk altså ikke Ivomec da heller, som er ganske vanlig å gi mot dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...