Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder ved første løpetid


Mud

Recommended Posts

Hvor tidlig kan en tispe av en middelsstor rase begynne å løpe? Kan det skje alt ved 6 mnd alder eller gjelder det de små hunderasene?

6 mnd hørtes ungt ut - men min erfaring er at det er store forskjeller fra rase til rase, blodslinje til blodslinje. Jeg har hatt stoooore tisper som har fått løpetid v/6 mnd alder, og andre som har fått når de er både 2 og 2,5 år gamle. Du vil få en pekepinn på "normalen" for din rase/blodslinjer ved å høre når tispas mor, f eks, fikk løpetid første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror belgerene er ganske seine der jeg, det er vel ikke uvanlig at de er 8-10 mnd når de har sin første løpetid? Ems er 8 mnd nå, og jeg tror muligens hun vil få løpetid samtidig med moren sin i slutten av mai (det er lov å håpe at de løper samtidig, ihvertfall.. hehe)

Er Loke interessert eller noe, siden du lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På beardisene forventer jeg første løpetiden på tispene rundt 8-10 mndrs alder, men selvsagt er det en og annen som har fått det rundt 6 mndr alder, og tilsvarende 15-16 mndr, men det er sjeldent.

Men jeg er enig i at det ofte følger morens rytme - så hør med oppdretteren hvordan moren (og gjerne andre i samme familie) fungerer på den måten..

Fun fact, som jeg ennå ikke er helt sikker på om det stemmer eller ikke. Men tisper som får løpetid i f.eks. 8 mndrs alder får ofte et løpetidsintervall som tilsvarer nettopp dette. Det samme da med 6 mndr, 10 mndr, etc.

Forsåvidt stemmer det godt med jentene mine - de fikk sine første rundt 8 mndrs alder og har holdt det intervallet slavisk siden den gang... Men som sagt, det er ikke noen vitenskapelig bevis for dette på noen måte, men en del hundefolk som hevder det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact, som jeg ennå ikke er helt sikker på om det stemmer eller ikke. Men tisper som får løpetid i f.eks. 8 mndrs alder får ofte et løpetidsintervall som tilsvarer nettopp dette. Det samme da med 6 mndr, 10 mndr, etc.

Forsåvidt stemmer det godt med jentene mine - de fikk sine første rundt 8 mndrs alder og har holdt det intervallet slavisk siden den gang... Men som sagt, det er ikke noen vitenskapelig bevis for dette på noen måte, men en del hundefolk som hevder det.

Susanne

Interessant teori. Mine linjer får vanligvis løpetid ved 6-7 mnd alder, og holder faktisk dette intervallet (+/-) Selvom raseboken sier at de kun skal løpe en gang pr. år. Sånn kan det gå når man har bikkjer som ikke leser :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodel - jeg vil ikke presentere det som fakta på noen måte. Men det stemmer faktisk veldig godt med de tispeeierne jeg har hørt med (etter at jeg hørte denne påstanden)...

Bortsett fra den ene tispen jeg eide selv, da.. En Skyeterrier tispe som fikk løpetid første gang sånn 7-8 mndr gammel, men SÅ fikk hun problemer.

Hun ville nemlig ha løpetid samtidig som beardisjentene mine. Problemet var bare at de to beardisjentene vi hadde da slett ikke var "i rute" med hverandre, så skye'n fikk løpetid hver 3-4 mnd - dvs. hver gang noen av de andre jentene startet... I tillegg hadde hun endel problemer med løpetidene sine, så hun ble kastrert relativt tidlig pga dette.

Men ellers så er det jo merkelig at du har såpass "normale" løpetider på basenji'ene dine, faktisk.. Vi snakket jo om dette på Letohallen også. Men tydeligvis så er ikke dine hunder så beleste som andre basenji's, ja..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labrador fikk sin første første løpetid når hun var 17 mnd, hun blir 2 år i mai og har bare hatt en løpetid.

Moren fikk det når var rundt 7-8-9 mnd (hvis jeg husker riktig wesminster? :icon_confused: ) Og halvsøstra til Kira, Tinka, fikk det vel rundt ca samme alderen som mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..Loke har begynt å snuse søs litt i stumpen og i dag braket to hannhunder sammen på treningen..muligens pga Lyra. Den ene hannhunden var svært intressert i rumpa hennes og hannhundeieren spurte om hun nærmet seg løpetid pga oppførselen hans. Den andre hannhunden, en ung og umoden 1 åring, ble brått svært fascinert av en eldre tispe som ikke løper for tiden. Den tispa har lett for å ri på Lyra så jeg ser ikke bort i fra at han var forvirret (Litt sånn typisk Loke oppførsel også det å ri på feil tispe:P )Lyra merker jeg ingen forskjell på og Loke er ikke sååå intressert men jeg tror kanskje det er noe på gang. Aner ikke når moren løp første gangen, det vil kanskje være smart å spørre om nesten gang jeg sender de en mail;) Løpetid nå hadde egentlig passet perfekt da det enkelste vil være å ha henne i bilen når jeg jobber under løpetiden. Det innebærer 4 timer utenfor parkerinsghus og det er en bedre løsning i april/mai enn i juli/august :icon_redface: Løper hun i sommer/høst betyr det Loke i hundegård noe som også er en glimrende løsning hvis han ikke uler :ahappy:

Men synes det er fryktelig ungt jeg altså! I mitt hode er hun fortsatt den bittelille valpebabyen jeg hadde med meg på flyet hjem :icon_confused: Hun er ikke så veldig mye eldre i hodet alltid heller vesle tøtta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hundene til Ida og SD:

Er det bare jeg som får varsellamper av tisper som ikke har hyppigere løpetid enn det? Og som fikk sin første så sent? Jeg tenker livmortrøbbel og gryende betennelse med en gang, men det er sikkert fordi jeg slet sånn med ei tispe angående det. Men tull med løpetid kan jo si noe om det som skjer innvendig - både hyppige og sjeldne løpetider.

Ikke ment å skremme noen, bare lurer på hva andres magefølelser og alarmklokker får utslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers så er det jo merkelig at du har såpass "normale" løpetider på basenji'ene dine, faktisk.. Vi snakket jo om dette på Letohallen også. Men tydeligvis så er ikke dine hunder så beleste som andre basenji's, ja..

Susanne

Ikke si det til dem- Jeg synes nemlig det er herlig med sommer-valper! :icon_confused:

Jeg tror nok det kan henge sammen med at min nåværende eldste tispe kom fra et sommerkull født i England. Min neste tispe var født rundt juletider (som de fleste andre basenjier) i Norge. Hun inrettet seg etter eldstetispens løpetidsintervall, og ble også parret på sommeren. Tispa fra dette kullet (eneste tispe i et kull på 8 <_< ) Har løpetid nå. Hun er 9, 5 mnd gammel, og dette er hennes andre løpetid. Den første fikk hun ved 6 mnd alder, men den varte bare en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Maja hadde løpetid første gang da hun var 12 mnd, altså 17 mai tider i fjor. Hun har hatt en løpetid til tidlig i år, hun var vel på den 3'uka inn i løpetiden på NKK Bø (i februar)!

EDIT; Forresten nabotispa fikk løpeitd da hun var 6 mnd! Trolig pga. Maja som hadde hatt sin første løpetid bare få uker før :icon_confused: Dette var en cocker spaniel da.. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en tur og la Tequila snuse litt på henne så ser vi det kjapt! :P Lille lesba mi det! :lol:

:icon_confused::icon_redface::ahappy:

Vurderer faktisk å finne en "erfaren" hannhund som har en eier som kan lese hunden sin skikkelig. jeg aner jo ikke hvordan Loke kommer til å oppføre seg de dagene hun ikke står og jeg vil nødig risikere å drite meg ut på Lyra som jeg gjorde med Lillith. Har hørt rykter om tispeeiere som ikke ante at tispa løp før det var forsent og hun var parret. Samtidig er jeg lite keen på å skille de når jeg jobber med mindre hun løper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Om det er løpetid på gang(lukt før jeg ser noe) må jeg kontrolere med andre han hunder. Han jeg har reagerer ikke før tispa står og da reagerer han ut tiden. Tispa fikk løpetid da den var 7 mnder og det kom et halv år etterpå. Samme reaksjon fra hannen da tispa og han var alene så jeg ikke noen tegn. Dem var løse sammen med noen andre hunder også hanner og den ene kom og viste seg for tispa mi men da kom hannen min og la bredsiden til den andre hannen (dette var min tispe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hundene til Ida og SD:

Er det bare jeg som får varsellamper av tisper som ikke har hyppigere løpetid enn det? Og som fikk sin første så sent? Jeg tenker livmortrøbbel og gryende betennelse med en gang, men det er sikkert fordi jeg slet sånn med ei tispe angående det. Men tull med løpetid kan jo si noe om det som skjer innvendig - både hyppige og sjeldne løpetider.

Ikke ment å skremme noen, bare lurer på hva andres magefølelser og alarmklokker får utslag på.

Det har jeg også tenkt masse på og spurt en herrens mange folk, også forskjellige dyrleger og erfarne hundefolk og de sier at det ikke er noe å bekymre seg for. Begynner også å tro at det kanskje, muligens er en løpetid på vei om ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact, som jeg ennå ikke er helt sikker på om det stemmer eller ikke. Men tisper som får løpetid i f.eks. 8 mndrs alder får ofte et løpetidsintervall som tilsvarer nettopp dette. Det samme da med 6 mndr, 10 mndr, etc.

Forsåvidt stemmer det godt med jentene mine - de fikk sine første rundt 8 mndrs alder og har holdt det intervallet slavisk siden den gang... Men som sagt, det er ikke noen vitenskapelig bevis for dette på noen måte, men en del hundefolk som hevder det.

På min rase stemmer det ihvertfall ikke :icon_confused: ... Yngstejenta her fikk sin første løpetid på 2 årsdagen sin - og har deretter fulgt opp med 8 mnds intervaller (takk og lov!)... De er normalt veldig sene med første løp (fra halvannet til over tre år gamle...) og fra 6 til 12 måneder mellom hvert løp :rolleyes:

Vurderer faktisk å finne en "erfaren" hannhund som har en eier som kan lese hunden sin skikkelig.

Huh?!

jeg aner jo ikke hvordan Loke kommer til å oppføre seg de dagene hun ikke står og jeg vil nødig risikere å drite meg ut på Lyra som jeg gjorde med Lillith. Har hørt rykter om tispeeiere som ikke ante at tispa løp før det var forsent og hun var parret.

Det har jeg også hørt om - men jeg tror ikke på det ett sekund...

Samtidig er jeg lite keen på å skille de når jeg jobber med mindre hun løper...

OT, antagelig (og med forbehold om at jeg misforstår deg) - jeg synes ABSOLUTT du bør la Lyra lære seg å være alene også når du er på jobb. Jo før man starter alenetrening jo bedre, særlig for dem som har flere hunder i ulike aldre... Hva skjer med valpen den dagen eldstemann er borte for godt, om de aldri har vært fra hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg kjenner ikke Loke sin oppførsel rundt "egen" tispe enda så jeg klarer ikke lese han så godt. Han virker ikke særlig intressert etter mitt skjønn, men så har han aldri vært av typen som mister hodet helt hvis tispa ikke står. Folk med eldre og mer erfarne hannhunder kan gjerne lese ganske rakst at det er løpetid på gang.

Lyra er alene hjemme når jeg går på turer med Loke, trener med bare han, drar på handletur etc og det fungerer helt greit, men hittill har jeg vært så usedvanlig heldig at jeg har kunnet ha de begge to løse i stua uten at hun har ødelagt så mye som en papirbit når jeg jobber. Dette er visstnok sjeldent for tiden så jeg tolker det dithen at noe av årsaken må være at hun ikke kjeder seg så lett med han tilstede. De har ikke vært alene sammen før den siste 1-1 1/2 måneden, før det dreiv jeg bare med "helt alene" trening eller hadde hun med i bilen så jeg tror det skal gå greit å være alene hele arbeidsdager også. Jeg prøver å huske på å trene mest mulig på at hun skal være helt alene nå også men det er litt lett å glemme med mindre han skal ha "alene tid" eller jeg må på butikken :icon_confused: *ta seg sammen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg kjenner ikke Loke sin oppførsel rundt "egen" tispe enda så jeg klarer ikke lese han så godt. Han virker ikke særlig intressert etter mitt skjønn, men så har han aldri vært av typen som mister hodet helt hvis tispa ikke står. Folk med eldre og mer erfarne hannhunder kan gjerne lese ganske rakst at det er løpetid på gang.

Jeg vil vel mene at det er tispeeieren som skal oppdage løpetid på hunden sin - og det pleier å være veldig åpenbart (tispa hovner opp og blør, bl a). Dersom det er viktig å vite nøyaktig på dagen når løpetiden starter (f eks i forbindelse med parring) følger man med ved å se på tispa (forandringene er åpenbare, som sagt), og ev trykke litt hvitt toalettpapir mot kjønnsåpningen for å se om hun blør (det varierer hvor flinke de er til å vaske seg selv, men på denne måten vil man alltid finne spor av blod)...

Skjønner at du er redd for å "gå glipp av noe" - kattehistorien din tatt i betraktning, men jeg betviler sterkt at Lyra vil få løpetid uten at du oppdager det... - uansett må du ta høyde for at hun skal skilles fra Loke under hele løpetida nå første gangen, da det er svært individuelt når tispa står. DET kan skje i løpet av noen timer mens du er på jobben, og inntil du kjenner hennes syklus og atferd så vil det være lite lurt å overlate slikt til tilfeldighetene... Noen tisper står i flere dager, andre står bare i noen timer.

Lyra er alene hjemme når jeg går på turer med Loke, trener med bare han, drar på handletur etc og det fungerer helt greit, men hittill har jeg vært så usedvanlig heldig at jeg har kunnet ha de begge to løse i stua uten at hun har ødelagt så mye som en papirbit når jeg jobber. Dette er visstnok sjeldent for tiden så jeg tolker det dithen at noe av årsaken må være at hun ikke kjeder seg så lett med han tilstede. De har ikke vært alene sammen før den siste 1-1 1/2 måneden, før det dreiv jeg bare med "helt alene" trening eller hadde hun med i bilen så jeg tror det skal gå greit å være alene hele arbeidsdager også. Jeg prøver å huske på å trene mest mulig på at hun skal være helt alene nå også men det er litt lett å glemme med mindre han skal ha "alene tid" eller jeg må på butikken :icon_confused: *ta seg sammen*

Flott :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...