Gå til innhold
Hundesonen.no

Skritter du ned etter trening


Rottis jentå

Recommended Posts

Jeg varmer alltid opp 10-15 minutter, og skritter av i ca 15 minutter. Det er sänn det SKAL väre, enkelt og greit. Og det at hesten ikke trenger mere en 3 minutter nedskritting, er tull. Og du "Rottis jentå", er du for lat til ä bruke de 20-25 minuttene pä hestene, sä de virkelig skal fä den oppvarmingen/nedskrittingen de trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Jeg varmer alltid opp 10-15 minutter, og skritter av i ca 15 minutter. Det er sänn det SKAL väre, enkelt og greit. Og det at hesten ikke trenger mere en 3 minutter nedskritting, er tull. Og du "Rottis jentå", er du for lat til ä bruke de 20-25 minuttene pä hestene, sä de virkelig skal fä den oppvarmingen/nedskrittingen de trenger?

Åja, er tydeligvis det da :icon_confused: Serriøst, en hest er kjølt ned LENGE før det har gått 15 min, ta pulsen på de da vell å se selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis jentå, du mener en hest er avkjølt i musklatur etter hvor lenge sa du: 3 min?Hvis ikke fortell meg hvor mye du syntes er passe:)

Når du er ute å jogger en hard tur tror du at du er avkjølt når du ikke er andpusten mer? Auuuuuuu da hadde jeg blitt støl gitt :)

Også må jeg spørre har du ansvaret for treningen av travhester alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis jentå, du mener en hest er avkjølt i musklatur etter hvor lenge sa du: 3 min?Hvis ikke fortell meg hvor mye du syntes er passe:)

Når du er ute å jogger en hard tur tror du at du er avkjølt når du ikke er andpusten mer? Auuuuuuu da hadde jeg blitt støl gitt :)

Også må jeg spørre har du ansvaret for treningen av travhester alene?

Etter min og flere kjente og utrolig flinke travtrenere holder det med 3-5 min skritting etter trening i tilleg til spyling.

Jeg jobber fast på trenerstall og deltar i treningen der i tilleg til at jeg trener mine egne hester. Noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min og flere kjente og utrolig flinke travtrenere holder det med 3-5 min skritting etter trening i tilleg til spyling.

Jeg jobber fast på trenerstall og deltar i treningen der i tilleg til at jeg trener mine egne hester. Noe galt?

Gratulerer med jobb da! Kult å få jobbe med noe man virkelig liker! Hvilken stall er det? *nesten misunnelig* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobb da! Kult å få jobbe med noe man virkelig liker! Hvilken stall er det? *nesten misunnelig* :wub:

Har jo jobbet for Hegdalen mye tidligere, men han har jo flyttet til USA. I sommer har jeg vært 3 uker hos Teigen i Drammen. Nå har jeg fått avtale på å jobbe en uke hver ferie, og mye av sommerferien neste år, også hos Teigen. I tilleg kjører jeg fast hester for Vikes og Halvorsen i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om hesten har stått ute på beite, varmer jeg ikke opp mer enn kanskje 5 min, siden den på beitet er i konstant bevegelse. Og siden hesten min stort sett kommer fra beitet når jeg skal ri den, blir det slik :D

Nedskritting tar jeg meg minst 10 min til, så hesten får strekke litt på seg, og gradvis kjølt seg ned. stiger gjerne av de siste minuttene, så den får heelt fri :D Er hun svett spyler jeg av henne etter økten, og leier litt rundt på henne med et fleecedekken/svettedekken på, før jeg tilslutt slipper henne ut på beitet igjen.

Har vi hoppet strekker jeg ofte ut beina hennes fra bakken også

Synes det er viktig å ta seg tid til å varme opp og kjøle ned hesten :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hej!

Jeg har redet konkurrencer i over 17 år både dressur, spring og military og det er meget viktig at varme hesten rigtigt op, og skridte den ned.

har trænet hårdt i mange år med hestene mine, efter endt træning har de altid fået lov til at strække ud i fri trav for lange tøjler og derefter skridtet ned alt fra 20 minutter til over 1 time alt efter behov, jeg har aldrig sat en hest på stald der har pustet/høj puls, og har dermed undgået mange skader og ømheder.

Heste er ligesom atleter, der har behov for optimal pleje, nedkøling og udstrækning af sine muskler.

En god ide efter hård træning er at lære fra en heste massør nogle enkelte øvelser til at strække hestens benmuskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 months later...

skritter opp 5-10 min. når jeg skal ri på tur og skritter ut. 5-10 min, men når det er stevne eller ridetime skritter jeg alltid opp dit det tar ca 10.min også skritter jeg litt rund+ at jeg skritter sammen med skolehestene... Synes det er viktig, også etter turen strekker jeg beina på hesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Når jeg rir har jeg gjorden passe stram og ettervært som jeg skritter og har gjort det i ca et kvarters minutt strammer jeg gjorden slik at den har fått "slappet" litt av før selve treningen som jeg sier, som kanskje kan missforstås for noen, og etter en god økt, løser jeg gjorden og skritter like lenge så hesten får senket pulsen noen hakk før den settes inn.

Det er mange hester som godt klarer seg med bare noen minutter med skritting og viser seg å klare seg med det. Og det er vel og bra, men med god opp\ned skritting vil nok hesten føle mer behag, da den får tilbake den normale pulsen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest LeenaM

jeg varmer opp og skritter av =) men på tur, så pleier jeg ikke å gjøre det. pleier bare å starte i skritt og avslutte med skritt i løpet av turen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...