Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge oppdretter og valp


Eplefe

Recommended Posts

Dette er en guide til deg som er på utkikk etter hund, og kun en generell guide, spørsmål kan taes i tråden, tillegg til guiden sendes på PM

Hva skal hunden brukes til?

Skal du ha hunden til utstilling, en turkamerat, familiehund? Dette er viktig at du finner ut før du begynner å tenke på å gå til anskaffelse av en hund. Dette er et dyr du skal leve med i 10-20 år.

Hvilken rase er rett for meg?

- Dette er det første spørsmålet du burde stille deg når du skal skaffe deg valp. Til dette så er Canis til god hjelp, jeg vil dog ikke anbefale deres rasevelger, for den er veldig, veldig generell. Bruk raseoversikten og finn raser som interesserer deg.

- Canis er til hjelp også når det gjelder å finne deg en oppdretter, men det er ikke alle oppdrettere som er registrert i databasen, så dette kan du google deg frem til, eventuelt tenke på om du vil importere fra utlandet.

- Gå på utstillinger hvis det er noen i ditt nærområde, der kan du møte oppdrettere, hunder og vanlige hundemennesker med erfaringer fra den rasen du er interessert i.

- Tenk godt etter, er du førstegangshundeeier, ikke velg en alt for krevende rase, spesielt med tanke på gemytt. En hund som gir deg utfordringer er viktig, men det skal ikke bli for mye for deg.

Hvordan velge oppdretter?

- Ring rundt til oppdrettere og surf hjemmesidene deres, for å se på de hundene de har, eventuelle valper (hvis du har dårlig tid, noe som aldri er noe særlig smart når det gjelder noe så alvorlig) og litt om opprettet.

- Samle ett knippe oppdrettere du vil fortsette å følge, eventuelle kombinasjoner på den hunden du vil ha valper etter (om du vil ha etter en bestemt hund), og bruk god tid på å bli kjent med rasen.

- Finn ut mest mulig om hva oppdretterne du har valgt vektlegger. Gemytt, helse osv.

- Bruk god tid (kan ikke sies ofte nok), bli kjent med oppdretteren din. Bli kjent med rasen. Finn ut av pelsstell, kosthold o.l., ingen spørsmål er for dumme for en oppdretter, de fleste blir glad for valpekjøpere som spør mye!

- Hvis muligheten er der for dere begge, reis på besøk og hils på foreldredyrene.

- Forsikre deg om at alle hunder blir vaksinert (evnt. vaksineringskostnader er kuttet i prisen så du kan gjøre det selv) og at stamtavle følger med, alle nødvendige helsesjekker er foretatt, og du får papirer på dette.

- Finn ut mest mulig om hvordan oppdretter sosialiserer valpene, sosialiseringsprossesen er noe av det viktigste som skjer med valpen!

Nå har jeg valgt oppdretter, og valpene er kommet, hva gjør jeg nå?

- Bor du nærmt nok til å reise på besøk når valpene vokser til? Gjør det.

- Du vil etter all sannsynlighet få bilder o.l på mail fra oppdretter, noe som er praktisk om du ikke kan reise og besøke dem.

- Bruk tiden nyttig, gjør huset mer "valpesikkert", ledninger og skarpe ting på gulvet er en dårlig idè.

- Bestem ALT på forhånd, hvor valpen skal sove, spise, osv.

- Ventetiden kommer til å virke evig, bruk tiden på å kjøpe inn ting til valpen, og lese deg enda mer opp på rasen. Du kan aldri få nok generell info om hva du kan vente deg av hunden.

Hvordan velger jeg valp?

Mange oppdrettere vil hjelpe deg å velge valp, siden det tross alt er de som har best kjennskap til sine egne hunder. I blant vil de allikevel sende deg et bilde e.l. og be deg velge valp. Her er kommunikasjon med oppdretter ekstremt viktig.

- Finn ut litt om valpene du skal velge mellom, oppførsel, lynne, evnt. farge, pels, kropp, osv.

- Igjen; Har du mulighet: gå på besøk! Der kan du virkelig se hvilken valp du faller for.

- Det kan egentlig ikke gies noen helt konkrete tips om hvilken valp du skal velge, for det går mye på magefølelsen.

Ting valpen trenger når den kommer

Kan være oppdretter sender med en del, finn ut av dette først

- Mat og drikkeskål

- Valpefôr (finn ut hva oppdretter har brukt, vurder så om du skal fortsette med dette)

- Seng/soveplass (med mindre h*n skal sove sammen med deg)

- Bilbur/bilsele

- Reisebur/veske

- Tyggeleker (essensielt for valper, ellers kan det gå ut over ledninger, sko o.l.)

Jeg skal hente valpen min

- Ta med bur/bæreveske om du skal på fly, husk å bestille egen "billett" til hunden god tid i forveien, hvis du kjører, så skal du nå ha kjøpt inn bur/bilsele.

- Bruk litt tid hos oppdretter, snakk om valpen, finn ut hva hun syntes om den.

- Se raskt igjennom papirer o.l. og finn ut at alt stemmer

- Bruk tid med valpen hos oppdretter, bli kjent med den der, så slipper den å få miljøendringssjokk når den kommer hjem til deg.

Valpen er i hus

- Vurder valpekurs for trening.

- Bruk masse ros når valpen sier i fra at den må ut for å gå på do, når den spiser opp maten med en gang, og alt annet som er positivt. Gi valpen positive opplevelser!

- Ikke kjeft mye på valpen, du er alt den har, den elsker deg uforbeholdent, lær den ordet "NEI!" i tidlig alder, et strengt tonefall, så ignorer du den en liten stund (ikke la det gå for lenge, da glemmer valpen hva den har gjort). Ordet "nei" er mer effektivt enn mye kjeft.

- Begynn utstillingstrening, som å stå i ro, stell, sjekk av tenner osv. om du har dette i tankene. Alltid lurt å lære hunden det uansett om du skal på utstilling eller ikke. Kommandoen "stå" og "bli" er ufattelig nyttig, og å få lov til å se på tenner er og viktig.

- Få venner på besøk, og lær hunden at menneskets hånd er der for å gi, ikke ta. På den måten kan du lære hunden lettere å gi fra seg eventuelle ting, som leker, ben og ting den ikke har lov til å ta. Kommandoen "slipp" kan trenes inn i ung alder.

- La mange folk ta på hunden din, vær flink og sosialiser den. (OBS! Ikke dra det for langt! Valpen må selv bestemme når det er nok, den er liten, og blir fort sliten! Gi den positive opplevelser!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt andre tips også:

Siste valpen er den bra å kjøpe?

OM foreldrene er mentalt bra (og selv er fra bra kull) så er det meget skjeldent den som sitter igjen er noe feil med. Valpene har ulike personligheter og iblandt har ikke oppdretteren funnet den rett kjøperen til den rette valpen enda.

Kontroller at valpen er åpen, glad og tillgjengelig.

Hva bør mann vite om foreldrene (og deres søsken)?

At foreldrene er friske, både mentalt og fysisk. Enkelte raser blir mental testet, kontroller at dette er gjort og hvilket resultat den har. Om du lurer på resultatet kontakt raseklubb eller oppdretter selv.

Internett er ett utrolig nyttig redskap her. Databaser(dogweb, KoiraNet o.l) fins innen dem fleste land i norden og du kan dermed kontrollere stor del av slekten.

Kennelnavn:

At oppdretteren har kennel navn er ingen garanti for kvalitet i avlen. Det betyr heller ikke at oppdretteren har kunnskap om rasen/avl/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Unnskyld meg...

mye bra her - men helt seriøst............ Jeg synes det er direkte skremmende at man anbefaler Canis for å finne riktig rase.

Rasevelgeren på Canis er en stor vits - det samme er oppdretter databasen (personlig mener jeg at hele Canis er en vits, men det er kanskje å dra den litt langt sånn generelt).

Skal man finne riktig rase så leser man og reiser rundt på utstillinger og sånn og ser og spør. Deretter kontakter man RASEKLUBBEN.

ALLE raser har en raseklubb, og så og si samtlige har valpeformidler som har oversikt over hvilket kull som til enhver tid er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting fra meg:

(Jeg synes) Du skal ha rett til å se hvilket miljø valpene vokser opp i dersom du har lyst til det. En oppdretter som snakker seg bort i fra eventuelle besøk og kommer med dårlige unnskyldninger, og som gjerne vil treffe valpekjøpere et annet sted enn hjemme for avlevering av valper (selvsagt med unntak..), KAN ha noe å skjule med sitt oppdrett. Dersom man kjøper hund i fra utlandet og ikke har mulighet til å se i hvilket miljø valpene vokser opp, burde man skaffe seg referanser fra tidligere valpekjøpere eller liknende slik at man er så trygg som mulig på at valpene vokser opp i et godt miljø.

Jeg synes også man skal få se valpenes mor (minst) om man ønsker det. Gjerne også treffe oppdretterens andre hunder.

Og forresten er jeg ikke enig i at Canis er det beste stedet å se etter oppdrettere på. Å kontakte raseklubben er vel mest gunstig. Har også hørt at det er funnet en del feil i raseopplysningene som er på canis, så vil virkelig ikke anbefale deres nettsider som noen oversikt over raser og fakta.

Skal man finne riktig rase så leser man og reiser rundt på utstillinger og sånn og ser og spør. Deretter kontakter man RASEKLUBBEN.

ALLE raser har en raseklubb, og så og si samtlige har valpeformidler som har oversikt over hvilket kull som til enhver tid er tilgjengelig.

Må bare få pirke litt her. Ikke alle raser har en raseklubb! Portugiserne fikk ikke raseklubb før i år, og blant annet spansk vannhund har ingen raseklubb i Norge. I tillegg synes jeg virkelig ikke at man blindt skal stole på at de beste oppdretterne er å finne i en raseklubb. Dersom en oppdretter ikke er medlem av raseklubben kan det være mange grunner til det, jeg har selv erfaring med dette og at det i enkelte tilfeller ikke har noe å si på oppdrettets kvalitet. Men selvsagt er raseklubben er bra sted å gå for folk som ikke helt vet hvor de skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en aldeles ypperlig artikkel om temaet i Hundesport nr 2/2007, "Hvem har ansvaret for at vi får gode hunder."

Av Cecilie Strømstad, veterinær og oppdretter. Får man med seg det grøfste her så mener jeg man er godt rustet til hundekjøpet...

Artikkelen ligger også på AlternatiVets hjemmesider:

http://www.alternativetdyreklinikk.no/index.php?tmid=181

Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg...

mye bra her - men helt seriøst............ Jeg synes det er direkte skremmende at man anbefaler Canis for å finne riktig rase.

Rasevelgeren på Canis er en stor vits - det samme er oppdretter databasen (personlig mener jeg at hele Canis er en vits, men det er kanskje å dra den litt langt sånn generelt).

Skal man finne riktig rase så leser man og reiser rundt på utstillinger og sånn og ser og spør. Deretter kontakter man RASEKLUBBEN.

ALLE raser har en raseklubb, og så og si samtlige har valpeformidler som har oversikt over hvilket kull som til enhver tid er tilgjengelig.

Jeg skriver jo vitterlig at jeg ikke anbefaler rasevelgeren i det hele tatt fordi den er så generell, men at canis er et fint sted å surfe igjennom en del raser, så du får sett deg ut noen osv.

Til dette så er Canis til god hjelp, jeg vil dog ikke anbefale deres rasevelger, for den er veldig, veldig generell. Bruk raseoversikten og finn raser som interesserer deg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...