Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet


starlight

Recommended Posts

Jeg begynte å tene med min tispe fra dag 1. Ikke hartrening da, bare kontakt ovelser og slikt. Begynte med noen få dekker og sitter. Begynte faktis veldig tidlig med øvelser også.

Jeg gikk for fort frem med henne og har måtte starte på nytt en gang for jeg rett og slett trente morroa vekk. Har lært nå da. Med den andre borderen vi har han er nesten 1 år og vi har bare trent kontakt så og si. Vi har rett og slett latt han få ha valpetiden sin fult ut. Nå har vi begynt å trene diverse øvelser, og det viser seg at han er mye mere klar for dette nå.

Det er viktig syns jeg at hunden får lov til å være valp og ikke ha så strenge grenser. Men når du begynner å trene la hunden få lov til å være hund innimellom, da holder du iveren oppe. Ikke tren ihjel hunden, det er mitt beste råd.

Det med når du skal starte er forskjell fra hund til hund, så dette må du avgjøre selv. Bare ikke ta alt innen trening så seriøst hele tiden. Hunden blir lei.

Lær deg å leke med hunden og ha det morro da bygger du opp forholdet mellom deg og hunden din.

Som sagt jeg har gått på et par smeller ang. å trene for mye og glemme å ha det gøy.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte allerede da vi var i Danmark og hentet henne. Begynte på Konkurranse-valpekurs da hun var 9 uker gammel og er snart ferdig med hennes første konkurranse-kurs. Hun har også gått noen andre kurs, og er meldt på to kurs(agility og lydighet) som starter om 3 uker.

Treningen er målrettet, men allikevel bare positiv og morsom uten noe særlig med kommandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skyndet oss sakte vi da... Skal debutere med tre år gammel hund i juni.

Trente en del på enkle ferdigheter helt fra starten. Kontakt, sitt, dekk, bli osv. Ganske sporadisk egentlig det første året.

Da hun var mellom 11 og 16 måneder var hun i pubertetshelvetet, så det var kun snakk om å bite tennene sammen og vedlikeholde det hun allerede kunne på best mulig måte - og kanskje heller drive mer med lek og moro for å styrke forholdet mellom oss sånn generelt.

Da hun var halvannet år merket jeg at hun var mer mottakelig for mer presis trening igjen, og vi begynte å trene inn grunnferdigheter mer målrettet. Holdt på med det i et halvt års tid, og begynte å sette sammen hele lydighetsøvelser i fjor sommer.

Det er min første hund, så ting hadde sikkert gått fortere om jeg hadde vært mer rutinert. Samtidig har hunden modnes sent. Hvor gammel hunden bør være, vil variere. For oss tror jeg det har vært lurt å vente, ettersom konsentrasjonsevnen har kommet sent - men (tilsynelatende) godt.

Tror vel egentlig det viktigste i starten er å få hunden til å ha en positiv forventning til trening - det vil si mye moro, få alvorlige krav og i små porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å trene Rex fra dag 1. Valpekurset begynte jeg med når han ble 4 mnd. Så gikk jeg videre med grunnkurs, og bronsjemerke kurs. Har ennå ikke fått debutert i LP kl 1 selvom alle øvelsene er inne.

Har samme planer med neste hund; begynne fra første dag (selvfølgelig ikke sette høye krav), for så ta valpekurset ved 4 mnd, og gå videre med kurs. Så får vi sa hva det blir til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange bra svar:) Valpen min er 6 måneder nå, og forsåvidt tidlig moden..Hun er veldig voksen i hodet på mange måter. Men vi har kun gått valpekurs til nå :D Tenkte å melde oss på hverdagslydighet, men droppa det, da hun allerede er så flink til slike normale øvelser.

Vi har foreløpig kun trent morsomt (og vi klikkertrener). Setter ingen krav på noe som helst, men prøve å lære inn et par kommandoer for senere å ha et lite grunnlag. Utstillingstrening har vi jo såklart trent på fra dag en..Dermed kan hun stå og slikt. I tillegg kan hun dekk, snurre rundt, hente div. leker og sitt. Så har vi trent inn "fot" i forhold til utstilling, som etter hvert vil kunne utvikles til lp-fot. Og hun kan "på plass", til en viss grad. Men her setter jeg heller ingen krav, og trener bare sporadisk for moro skyld. Bruker masse belønninger i form av leker og godbiter. Foreløpig synes hun alt av "trening" er supermorsomt :) Men vil derfor være ekstra varsom på å ikke ødelegge treningslysten i ung alder..

Vil ikke begynne med noe form for lydighetskurs på lang tid ennå, men lurer litt på når jeg "kan"..

Edit: har også trentmye kontakt og target=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også fra dag 1.

Selvsagt ikke hard trening, men begynte med kontakt, og enkle øvelser som "sitt" og target. Hun syns det var kjempe gøy :) Og vi fikk bedre kontakt i starten av det.

Da hun var ca 3 mnd begynte vi på valpekurs, og har holdt på aktivt med kurs siden (hun er nå 8 mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Startet med sitt, bli og ligg veldig tidlig- husker ikke når..

Uhm, "ordentlig" lydighet, sånn kontakt, fot, fri v. fot og andre lydighetsøvelset startet vi med veeldig sent... Det året han fylte to faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med sitt, bli og ligg veldig tidlig- husker ikke når..

Uhm, "ordentlig" lydighet, sånn kontakt, fot, fri v. fot og andre lydighetsøvelset startet vi med veeldig sent... Det året han fylte to faktisk!

hehe, "ordentlig" lydighet skal nok vi og vente en stund med ja:) men greit å ha noen grunnøvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...