Gå til innhold
Hundesonen.no

Leke og belønne hunden


BcChana

Recommended Posts

Jeg har en flatcoated, så jeg kan belønne med hva som helst, så lenge det er spiselig! Leke går også fint, men jeg bruker ikke leke under innlæring av nye øvelser for da må forsterkeren være så god som mulig. Og da setter hun mer pris på godbiter. Av godbiter bruker jeg mye forskjellig, de jeg kjøpte i dag heter "Coachies" Poultry, beef and liver training treats. Disse liker hun godt :)

Når jeg belønner med leke, bruker jeg en tennisball, som jeg enten kaster bortover, eller spretter hardt i bakken, mens jeg skryter av henne og snakker med "kosestemme"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker som oftest med draleker som kong, selv om det er veldig variabelt hvor godt slik lek fungerer som belønning. Godbiter fungerer nesten alltid og brukes desidert mest. Av andre leker bruker vi en del pipedyr, men det er til engangsbruk. Mye morsommere å løpe unna og spise opp pipedyret enn å komme tilbake til meg med den, og jeg har enda ikke funet en forsterker som overgår den trangen.

(Hadde det vært opp til Ask skulle løpetisper stått øverst på lekelisten og det å få stikke av øverst på belønningslisten, men desverre for han er det ikke "han som kjører.")

Ask er buhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva vi trener. Skal jeg ha rolige øvelser (som fellesdekk eks), så belønner jeg oftest med godis som jeg gir til hundene.

Med Vida (schäferhund), så kaster jeg mye godbiter til henne, om jeg skal ha raske reaksjoner. Får eks raskere neddekker på henne, om hu får fange en godis i lufta, enn om jeg gir den til henne. Ellers bruker vi ball, kong, biterull, knuter og jeg bruker mye meg selv også. Både med å leke sammen med de, og klapp og kos. Nirm (BC) er mer glad i klapp og kos som belønning enn Vida. Hu ser helst å ha en heftig drakam, eller noe hu kan jakte på (kaste leke eller godis). Om jeg ikke vil la de vinne kampen, så bytter jeg med godis. Bruker ekstremt sjeldent kommando for å avslutte leken.

Har de vært ekstra flinke, så får de vinne og jeg jager de mens de har leka. Sjeldent jeg bruker den belønninga, for jeg vil ha den til ekstra spesielle situasjoner. (Vinne får de ofte, men ikke bli jaga).

Uansett hvordan man belønner så skal man være engasjert i leken. Ikke bare sånn halvhjerta forsøk på å dra litt i en kong med bikkja. Sett en del ekvipasjer trene der eier ikke engasjerer seg med hunden, og er mer opptatt av å skravle med folk rundt eller glo på skyene. Kan vel ikke akkurat forvente at hunden engasjerer seg stort da (kommer an på gjenstandsinteressen til hunden og da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man belønner så skal man være engasjert i leken. Ikke bare sånn halvhjerta forsøk på å dra litt i en kong med bikkja. Sett en del ekvipasjer trene der eier ikke engasjerer seg med hunden, og er mer opptatt av å skravle med folk rundt eller glo på skyene. Kan vel ikke akkurat forvente at hunden engasjerer seg stort da (kommer an på gjenstandsinteressen til hunden og da...).

Enig! Jeg merker hvor mye gøyere hunden min synes det er, når jeg også deltar aktivt i leken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man belønner så skal man være engasjert i leken. Ikke bare sånn halvhjerta forsøk på å dra litt i en kong med bikkja. Sett en del ekvipasjer trene der eier ikke engasjerer seg med hunden, og er mer opptatt av å skravle med folk rundt eller glo på skyene. Kan vel ikke akkurat forvente at hunden engasjerer seg stort da (kommer an på gjenstandsinteressen til hunden og da...).

Nå er det ikke alle som har koordinasjon eller kunnskap til å greie å leke med hunden heller. Har sett mye rart, også lek som blir for voldsom eller rar og som skremmer hunden. :-)

Men alt kan læres, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BC og belønner med drakamp, kasting av ball (eller andre leker), og en sjelden gang godbit (mest fordi jeg aldri husker å ta det med meg). Bruker ofte et bånd som drakamp, det har jeg iallefall med meg over alt, og kan lettere belønne spontante innslag. Jackpot er å kaste leken og jage de rundt mens de har den, eller la de vinne drakamp og jage de rundt.. Gjør ikke dette på Knott enda, da det er en fordel å ha lært inn at de skal komme inn til deg med tingen først:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en australian shepherd.

Hvis vi bare leker så skjer det oftest med vannpistol eller snø.. eller at vi leker sisten. Som belønning bruker jeg det samme, men ballkasting, drakamp og godbitskål er hakket bedre (drakamp er best). Bruker også en del godbiter, men de ligger som oftest i godbitskål, blir kastet eller så blir de dratt inn i en jaktlek. Bruker meg selv en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man belønner så skal man være engasjert i leken. Ikke bare sånn halvhjerta forsøk på å dra litt i en kong med bikkja. Sett en del ekvipasjer trene der eier ikke engasjerer seg med hunden, og er mer opptatt av å skravle med folk rundt eller glo på skyene. Kan vel ikke akkurat forvente at hunden engasjerer seg stort da (kommer an på gjenstandsinteressen til hunden og da...).

Veldig viktig.

Jeg synes også det er ålreit å ta seg god tid i leken. Mollys favoritt er dersom jeg først kaster kongen slik at hun får løpe etter den, hoppe på den og "drepe" den med beina - før hun kommer inn til meg. Deretter "jukserykker" jeg i kongen et par ganger får å få henne skikkelig med på "jakta", før vi har en skikkelig drakamp. Løper gjerne rundt med henne mens vi holder i hver vår ende, jager hverandre osv. før vi avslutter med en munnfull godbiter. En jackpot-belønning kan godt ta noen minutter. :)

I nyinnlæring bruker jeg mest godbiter, men har leken på lur dersom det kommer et gjennombrudd etter litt stanging mot veggen. Godbitskål som avstandsbelønning blir på en måte en slags "mellomting", og fungerer ofte veldig bra. Samme med "action-levering" av godbiter, som å kaste dem i lufta eller strø dem ut i et lite søk.

Bruker ellers å justere belønning etter hvilken intensitet jeg ønsker på hunden og øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en springer spaniel, og jeg belønner som oftest med godbiter. Men jeg belønner også med andre ting (omgivelser, fri, osv). Leker belønner jeg med også, og Tulla har ganske stor gjenstandsinteresse, så jeg trenger ikke være så aktiv selv. Noen ganger virker det som om det er mer morsomt jo mindre aktiv jeg er. Jeg bruker diverse tau/kong/strømpebukseknute og leker drakamp. Det er enda mer morsomt om jeg kaster tauet, sånn at hun får hente det selv og kaste rundt på det. Så kommer hun til meg etterhvert, og tilbyr drakamp, og da er det moro. Ball er kjempegøy syns hun, og generelt ting som triller (eller som hun tror at triller). For å kombinere godbiter og lek, pleier jeg å kaste godbitene sånn at de triller bortover gulvet, det syns hun er mer stas enn om jeg putter de i munnen hennes. Det er også morsomt når jeg kaster godbitene. Jeg har i det siste brukt litt tid på å finne ut nøyaktig hva det er hun liker, sånn som fx at jeg kaster draleken før vi leker dralek. Og at trillende godbiter som hun må fange er gøyere enn om jeg kaster de opp i lufta. Jeg bruker det som passer alt ettersom hvilken intensitet jeg vil ha. For oss fungerer det ypperlig å bruke godbiter i de fleste repetisjonene (tenker fx lydighetsøvelser), for så å gi henne jackpot med dralek innimellom (på de beste gangene), ca 10-20 godis, en dralek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som har koordinasjon eller kunnskap til å greie å leke med hunden heller. Har sett mye rart, også lek som blir for voldsom eller rar og som skremmer hunden. :-)

Men alt kan læres, heldigvis.

Man må selvfølgelig tilpasse leken etter individet. Ikke alle hunder liker røff leking, men uansett hvordan man belønner så må man engasjere seg i bikkja. Ikke være mer opptatt av alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner med dra leker, pipeballer og vanlige baller som jeg kaster i været eller smeller i bakken. Når hun slipper leken til meg får hun godbit, er fortsatt i innlæringsprosess så det siste der er ikke så nøye for de som kan slippe ordentlig :) Hvis hun er veldig gira fra før bruker jeg godbit.

Har en Toller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg belønner også med klapp og ros, også med godbiter da. Har en hund som er meget vanskelig å leke med, så drakamp ol. blir ikke brukt :)

Edit: Har Engelsk setter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg belønner mye med draleike og godbiter i tillegg til ros, klapp og kos. Noe av det morsomste Mikey vet om er draleik, og som det har vært nevnt før her, aller mest moro om jeg engasjerer meg ordentlig i leiken. :innocent: På tur bruker jeg stortsett bare godbiter, da helst levergodbiter eller pølse.

Har schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner med ros og snakk. Når vi leker bruker vi lekeslossing, ball eller bamser. Han er litt sær og liker nesten ikke noen hundegodbiter, den eneste godbiten er den fra friskis (den i den grønne pakken.) -_-

edit: har Bichon Frisé :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et blandingsdyr og hun belønnes med godbiter i alle former og fasonger, men da ikke HUNDEgodis. Sjeldent vi finner en hundegodis som hun virkelig liker. Dessuten er disse hundegodisene vanligvis nokså store og vanskelig å dele. Mye enklere å bare bruke "kjøleskap-ting" :innocent: Her går det i karbonade, kjøttdeig, blodpølse, grillpølse, kalkunpølse, kyllingpølse, leverpostei, agurk (?!), Frolic aaaav og til, ost osv osv osv. Og pålegg-biter.

Hun belønnes også noe med lek der det funker, men det er ikke overalt at lek er interessant. Men inne jobber hun knallgodt for lek og hærjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...