Gå til innhold
Hundesonen.no

Spill død??


Kine Helen

Recommended Posts

Her er masse tips til Aktivisering av hund, veldig kjekkt til inne aktiviteter. :lol:

Touch: Ordet "touch" er egentlig engelsk, og betyr "berøre". Mange av de øvelsene som blir beskrevet her, baserer seg på touchmetoden. For å lære hunden touch, hold en gjenstand foran snuten på hunden. Så fort hunden berører denne gjenstanden med snuten, si "Touch" ros, og gi godbit. Etter hvert øker du vanskelighetsgraden: Du holder gjenstanden til siden, høyere opp, lavere ned, skjuler den bak foten din, legger den på gulvet, osv.

Husk at hunden trenger pause i innlæringen. Ikke gå videre før du er sikker på at hunden har forstått hva "touch" betyr.

Trille ball: Forutsetter at hunden kan kommandoen "touch". Be hunden legge seg på gulvet. Lag litt avstand mellom forlabbene slik at ballen kan ligge ved hundens snute (gjør det enklere å få ballen til å trille forover). Ros og belønning hver gang hunden toucher ballen. Etter hvert som hunden forstår øvelsen, vil touchen bli kraftigere, ballen vil trille bortover. Øk din entusiasme i hvordan du roser hundens fremskritt. Når ballen triller mot der du sitter, vær ekstra raus med rosen. Til slutt skal hunden via et kraftig dytt være i stand til å trille ballen dit du sitter, slik at du kan trille den tilbake. Dere triller ball til hverandre.

Trille bil: Innlæring i hovedsak som ved "trille ball" bortsett fra at dere ikke skal trille bilen mellom dere. Hunden skal trille bilen forover.

Flere touchtriks:

Bruke snuten til å lukke dører. Vær obs på at hunden kan bli redd for smellet når døra smeller igjen. Vær sikker på at den er vant til denne lyden.

Berøre din nese/øyne/ører osv med snuten.

Slå lyset av/på med snuten

Kjenne navn på fingrene: Hunden peker med snuten på de forskjellige fingrene, etter hvert som du sier navnet på dem.

Tommel: Enda en variant av touch Ha hunden foran deg og en godbit i venstre hånd. Hold hendene knyttet med tommelen opp og tett sammen. For å få godbiten skal hunden trykke på HØYRE tommel. I begynnelsen er det nok at hunden så vidt er borti tommelen. Når hunden har forstått hva du ønsker, setter du navn på. Etter hvert kan du holde hendene lenger fra hverandre og variere mellom å ha godbiten i høyre og venstre hånd. Tips for å få i gang hunden: gni godbiten mot den tommelen du ønsker at hunden skal trykke på. Senere kan du lære inn de andre fingrene på samme måte.

Enda en variant; la hunden trykke på en annens tommel/finger, men at du belønner.

En til? Sett tall fra 1-10 i stedet for ord, så kan du lære hunden å "telle". Mange blir imponert over hvor intelligent hunden din er.

Plastboksen: Legg en godbit på gulvet og sett en plastboks eller lignende over. Hunden skal velte rundt boksen for å få tak i godbiten som finnes under. Man kan også variere dette med å legge godbiten i en kasserolle med lokk . Hunden skal kunne fjerne lokket og få tak i "premien". Dette kan være en fin øvelse for hunder som er følsomme for lyder.

Hoppe gjennom armene: Her skal du forme armene til en stor ring som hunden skal hoppe gjennom. Sitt på gulvet og form den ene armen som undersiden på en ring. Med den andre armen lokker du hunden til å hoppe over. Når hunden har fattet poenget så legger du den andre armen over og former oversiden på ringen. Etterhvert kan du holde "ringen" høyere.

Rist deg: Dette er en øvelse som du kan ha god nytte av. Har du vært på tur i regnvær er det selvfølgelig bedre at hunden rister av seg utenfor, enn at den gjør det etter å ha kommet inn. Inntreningen av dette kan gjøres ved at man gjentar eks. kommando "rist deg" hver gang at hunden er skikkelig bløt etter bading o.l. Skal denne kommandoen ha noen effekt, må ros og belønning komme umiddelbart etter at hunden rister seg. Etter hvert vil den kunne forbinde disse ordene med handlingen og vil riste seg på kommando.

Hoppe over benet: Stå mot en vegg og løft foten i passende høyde slik at det blir et hinder. Lokk hunden til å hoppe over ved å bruke en godbit. Etter hvert kan du faktisk få den til å hoppe over foten bare ved å løfte benet.

Åttetallet: Still deg med føttene bredt atskilt. Før godbiten mellom bena og lokk med deg hunden slik at den går rundt føttene i et åttetall.

Gå bak: Dette er en bra kommando når man for eksempel skal gå ut gjennom dører og lignende. Denne treningen bør du starte på en smal sti der det ikke er plass for hunden til å gå på siden. La den gå bak, samtidig som du forhindrer den i å komme forbi. Gjenta kommandoen "gå bak" og gi hunden ros når den gjør dette.

Slikke snute: Gni godbiten forsiktig på snuten. De fleste hunder slikker seg automatisk når du gjør dette. Hvis ikke, sitt og vent. Etter hvert vil du oppdage at hunden stikker ut tungen på eget initiativ og da setter du navn på øvelsen.

Sitte bamse: Ha hunden sittende foran deg. Når hunden sitter, fører du godbiten over den (ikke for høyt, da hopper den) og bakover slik at hunden må lene seg bakover for å få tak i godbiten. Den vil da løfte opp forbeina. I begynnelsen gir du godbit med en gang forbeina er så vidt over bakken, etter hvert må hunden sitte ordentlig opp for å få godbiten.

Teppet: Ta med hunden bort til et teppe og frist den til å legge seg ned ved å holde hendene lavt. Ikke bruk noen kommando for å legge den ned. Når hunden ligger, sier du "teppe", og belønner. Gjenta til hunden legger seg ned selv. Deretter går du litt lenger bort fra teppet, kanskje bare en halv meter, og test om hunden skjønner kommandoen. Hvis den ikke går og legger seg på teppet hjelper du den bort. Ikke gjenta kommandoen hvis den ikke skjønner hva du mener. Etter hvert øker du avstanden. (Dette er de samme prinsippene som i fremsending.)

Rulle rundt: Ha hunden liggende foran deg. Når hunden ligger, fører du godbiten langs siden på hunden, bakover og opp mot ryggen. Før godbiten langsomt rundt. Kanskje må du hjelpe hunden rundt de første gangene. I noen tilfeller kan det lønne seg å belønne med en gang hunden har startet å rulle. Når hunden ruller rundt uten at du behøver å "dytte" , setter du navn på øvelsen. Mange hunder ruller seg i snø og/eller sand. Sett navn på når hunden gjør dette, og belønn med godbit.

Gjespe: Mange hunder gjesper når du setter deg ned til dem, når de ønsker å oppnå oppmerksomhet, eller for å dempe seg selv eller andre. Sett navn på og belønn med godbit. En del hunder vil også gjespe hvis de blir strøket gjentatte ganger langs munnviken og nedover halsen. Noen har skikkelig høye gjespelyder og andre er mer "dannet".

Inn i bil: Vis hunden at du kaster noen godbiter inn i bilen og frist den til å hoppe inn. I det den hopper, sier du "inn i bil". Gjenta et par ganger og ta pause. Ta hunden med deg et lite stykke bort fra bilen og kast noen godbiter inn i bilen. Når hunden tar kontakt, sier du " inn i bil." Hvis hunden nøler, vent en stund, la den tenke, før du gjentar kommandoen. Hvis hunden fremdeles nøler, kan du "følge" den mot bilen. Husk å sette navn på hver gang hunden hopper inn i bilen.

Slalåm: Start med hunden på din venstre side. Ha en godbit i hver hånd. Frist hunden med din høyre hånd under ditt høyre bein. Med en gang hunden er på vei under beinet ditt, får den godbiten. Gjenta. Så kan du friste hunden til å gå under først høyre og så venstre bein før den får godbiten. Gjenta et par ganger, men glem ikke at pauser må til. I starten bør du belønne raskt, men krev snart at hunden må gå under flere ganger før du belønner. Du må også etter hvert rette deg opp i ryggen. Når hunden skjønner hvordan jobben skal utføres, kan du sette navn på. Noen hunder kan du hjelpe i gang ved å klappe deg litt på låret, andre må fristes med godbit. Noen trenger begge deler. Prøv deg frem.

Apport: Start med en apporteringsgjenstand i den ene hånden og en godbit i den andre. Med en gang hunden dytter borti apporten, belønner du med godbiten. Gjenta et par ganger. Så venter du med å gi godbiten til hunden biter over gjenstanden. Når hunden skjønner dette, senker du gradvis apporten mot gulvet slik at hunden må bøye seg ned for å få tak i apporten. I det den slipper gjenstanden i hånden din kan du si apport. Etter en stund kan du legge gjenstanden ned på gulvet slik at hunden må ta den opp og slippe den ned i hånden din. Si apport når du vil at hunden skal slippe. Krev at hunden skal holde på apporten til du sier apport. Senere kan du legge apporten lenger unna hunden, vent på kontakt og si apport. Husk å variere belønningsteknikk og tidspunkt for avlevering av apporten. Lær også hunden å apportere forskjellige gjenstander, og varianten der apporten gjemmes slik at hunden må søke for å finne den.

Ta opp: Du kan også lære hunden din å ta opp båndet, votten eller noe annet. Bruk de samme prinsippene som ved innlæring av apport. Vil du bruke apport til lydighetsøvelse, kan dette være en hverdagsvariant.

Basket / Legge søppel i søppeldunken: Benytt en lav kurv og for eksempel en tennisball. Legg ballen i nærheten av kurven - få hunden til å plukke den opp. Hold kurven nær hunden for at ballen enkelt skal falle ned i kurven når du sier (eks) "basket", som betyr at hunden skal slippe ballen oppi kurven. Gjenta noen ganger, la hunden få en pause. Hvis du plasserer kurven nærmest deg, og ballen på motsatt side, vil hunden snu hodet mot deg for å få tak i godbiten. Da vil den samtidig holde hodet over kurven. Garantert suksess når du sier "basket": ballen faller rett opp i kurven. Når hunden etter hvert skjønner hva "basket" betyr, kan du lage større avstand mellom ballen og kurven, slik at hunden må bevege seg mot kurven for å utføre øvelsen. Når hunden er blitt riktig flink, kan du eks. sette kurven utenfor hundens synsfelt. Samme metode bruker du for å få hunden til å legge papir i papirkurven, legge lekene sine opp i lekekassen, osv.

Stubbe: Frist hunden med en godbit til å gå opp på en stubbe. Er hunden utrygg, kan du gjerne belønne når hunden har forbeina opp på stubben. Etter hvert skal alle fire beina være helt oppå før du belønner. Når hunden er oppå og den har kontakt, si "stubbe" og "vær så god". Vurdere om hunden skal sitte eller stå på stubben. Du kan selvfølgelig velge begge deler, men bruk da forskjellige kommandoer. Bruk samme prinsippet som innlæring av "Teppet" og fjern deg gradvis lenger vekk fra stubben.

Stein: Samme prinsipp som ved innlæring av "stubbe". Krev etter hvert at hunden skal kunne lete opp steinen selv ved at du trekker deg stadig lenger unna. Bruk fantasien når du er ute med hunden din. Kanskje du finner flere steder som du kan lære den å hoppe opp på.

Gjem deg / Under bordet: Ta hunden med deg bort til et bord eller en sofa med god klaring til gulvet. Frist hunden med en godbit under bordet / sofaen og når den stikker hodet under (forsvinner helt under om du vil), sier du "gjem deg - vær så god" og gir hunden godbiten. Gjenta en del ganger, men husk pause. Etter en stund kan du legge en godbit under for eksempel bordet hvis du velger denne varianten, si "gjem deg" og la hunden gå bort og ta godbiten. Etter hvert fjerner du godbiten og sier kommandoen. La hunden få godbiten når den kommer frem igjen.

Gjennom rockering: Start med å holde ringen lavt nede. Frist hunden gjennom ringen med en godbit. Når du etter hvert holder ringen så høyt at hunden må hoppe for å komme gjennom, kan du sette navn på. For eksempel gjennom, ringen, hopp etc. På samme måte kan du lære hunden til å hoppe og over beinet ditt, over noen som står på knærne på gulvet, over en annen hund o.s.v.

Åpne dører: For å unngå at ivrige hundeklør skal ripe opp dørene, kan du binde et tau eller skjerf i dørhåndtaket. Du kan bruke de samme prinsippene som ved innlæring av apport. I begynnelsen gir du godbit når hunden dytter borti tauet, senere når den biter tak. Til slutt så må den dra så hardt i tauet at døra åpnes. Husk pauser, ro og godt humør!

Prosit: Mange hunder nyser eller snøfter når de ønsker oppmerksomhet eller når de leker. Vær obs på dette, så kan du snart ha en hund som nyser når du ber om det. Kall det hva du vil, men husk også her å være konsekvent hvis du har valgt et navn. Velger du å bruke kroppsspråk kan du lettere sette det sammen med noe annet. Du kan jo spørre om hunden er forkjølet, eller hva naboen gjør når han ser hunden din, eller hva mamma gjør når hun rister teppene. Du kan også sette sammen dette med at hunden rister seg, og at den nyser p.g.a. alt støvet og hårene.

Krype: Start med å ha en godbit i hånden og frist hunden til å legge seg ned. Før godbiten langs gulvet foran hunden. i begynnelsen kan hunden få godbiten så snart den har krøpet noen centimeter bortover. Etter hvert krever du mer. Bakparten til hunden må være nede på bakken når du belønner. Du må være sikker på at hunden har friske hofter når du skal trene på dette. Du kan også lære den å krype mens du går ved siden av.

Skjulte godbiter: Dorull-kjerner og pappesker er ypperlige steder å gjemme godbitene inni. Bruk gjerne godbiter med litt sterk lukt hvis hunden er treg å få i gang. Når hunden din er blitt vant med dette, kan du putte en dorull-kjerne inn i en annen, tape igjen pappesken, eller gjemme dorullen slik at hunden må søke for å finne den. Hold et øye med hunden mens den åpner "presangen" slik at papp og tape ikke blir fortært. Valper er som regel villige til å spise alt de kommer over. Du kan selvfølgelig gjemme godbitene rundt i huset også. Oppå hyller, bak dører, under lokk eller plastbokser. Er hunden din glad i vann, kan du putte godbiter i en plastboks med lokk og kaste den i vannet.

Mange av forslagene du får her, kan du kombinere, så kan både du og hunden din trimme de små grå. Hunden lærer utrolig fort, så det gjelder å henge med. Når dere er ute, kan du gjerne kaste godbiter i lyngen/gresset/snøen, og la hunden søke. Husk at hunden skal få jobbe på egenhånd. Benytt terrenget rundt deg til å lage utfordringer for hunden. Kast godbiter opp i skråninger, ned i dalsøkk eller gjem dem

inni barken på et tre. Du kan også kaste ut/gjemme godbitene og la dem ligge til dere kammer tilbake fra turen.

Bukke / Ja: Har du lyst til å lære hunden din å bukke, eller kanskje du velger å kalle det "ja" eller noe annet? Legg en godbit på gulvet foran hunden. Så er det bare å stå og vente. Når den bøyer seg for å se på godbiten og ser opp på deg igjen, kan den få godbiten. Dette gjentar du til hunden skjønner hva den må gjøre for å få godbiten. Hvis hunden din må holde på så lenge at den gir opp, så gi den en pause, og la den få belønningen med en gang den ser ned på godbiten.

Bang / Ligg død: I begynnelsen kan du gjerne sitte og vente til hunden legger seg og velter helt over til siden. I det snute og hale berører gulvet, kaster du en godbit bort til den. Så er det bare å vente igjen. Hver gang den legger ned hodet igjen, kaster du godbit. Når du bestemmer deg for å lære inn denne øvelsen, bør du være oppmerksom hver gang hunden legger seg for å slappe av. Etter hvert vil hunden gjøre dette bevisst og det er bare å velge navn til øvelsen. Husk at halen skal også være rolig når du belønner..... Øvelsen "sitte bamse" kan for eksempel hete "hands up" og kombinerer du den med "bang", ja så har du en liten oppvisning klar.

Danse: Denne dansen er bokstavelig talt en runddans. Før en godbit rundt slik at hunden må gå i ring for å følge den. Krev senere at hunden må ta flere runder før du belønner.

Danse på to: Hunden din kan også lære seg å danse på to. Hold en godbit høyt over hunden. La den få godbiten når den reiser seg opp for å ta den. Vær bevisst på at du ikke skal være noe klatrestativ, slik at du ikke gir noen belønning hvis den støtter seg inntil deg. Sett navn på like før den får godbiten. Etter en stund med innmating av ordet, kan du teste om hunden reiser seg på to når du ber den om det. Ved behov, hjelp den i gang ved å holde godbiten høyt igjen. Senere kan du lære den å bevege seg litt rundt på to ved å friste den med godbiten i en sirkel over hodet på hunden.

Julebordet: Noen har sikkert hørt uttrykket "havna under bordet". " Gjem deg" eller "Under bordet" kan bli en fin beskrivelse av hvordan naboen ter seg når han er på fest. Ønsker du å utvide dette, kan du lære hunden din å hoppe oppå et bord, og gjerne " danse " litt rundt på det. Det kan jo vise naboen tidlig på kvelden og etterpå hva som skjedde etter hvert som festen utvikler seg. Ønsker du å sette en ekstra spiss på det hele, kan hunden danse på bordet med en rose eller en liten lommelerke i munnen. For å lære hunden dette, kan du friste den opp på bordet og belønne. Er hunden veldig utrygg, kan du belønne så snart forbeina er på bordet. Noen hunder kan løftes opp de første gangene. Hunden må føle seg trygg mens den befinner seg på bordet, før du kan be den om for eksempel å danse. Bordet må ha en overflate som gjør at hunden unngår å gli, og høyden må tilpasses den enkelte. Et tips er å legge et fuktig håndkle på bordet. Vurdere om du vil bruke ord eller tegn for å fortelle hunden hva du ønsker. Tren på dette til hunden din er fortrolig med å være på bordet før du setter tingene sammen. Husk at dere begge skal ha det GØY!

Stiv og støl / strekke seg: Ofte vil hunden din strekke seg når den har sovet, eller som et dempende signal. Her er det bare å finne på et artig navn og gi godbit. Du kan lage litt show rundt dette også, ved å kalle det morgengymnastikk eller at dere strekker dere samtidig for å gjøre dere klar til jobb eller noe annet morsomt. Mange hunder lager en del lyd når de strekker seg. Har du en sånn hund, kan du vente med å belønne til du får frem en " lydsterk " strekk. Stønn og bær deg du også, det vil se ut som om dere er skikkelig samstemt. Dannelse er vel og bra, men det skaper ikke så ofte latter og moro. Alt til sin tid...

Sirkushund: Hunden skal hoppe opp på ryggen din, og bli stående, når du står på alle fire på gulvet. Dette er en sirkuskunst som ikke alle hunder klarer. Det er en svært krevende øvelse som ikke passer på for tunge hunder. Stå på alle fire på gulvet. Start øvelsen med å si de ordene som du vil at hunden skal assosiere med denne øvelsen, eks. "hva gjør hundene på sirkus". Hold hånden med en godbit opp på ryggen. Så snart hunden begynner å vise interesse for dette, må du rose den. Hovedsaken er at hunden kommer seg opp på ryggen din. Oppmuntre enda mer når hunden er kommet halvveis, når den står med framføttene oppå ryggen din

Flere triks

Her er flere triks du kan lære hunden din, etter de samme prinsippene som øvelsene over:

Gi labb: Hunden løfter en og en labb

Vinke: Hunden løfter en labb og holder den i lufta

"Give me five": Hunden løfter en labb og treffer eierens hånd med den

Være sjenert: Hunden legger en labb over snuten

Steppe: Hunden løfter annethvert ben så vidt fra gulvet

Gå rundt: Hunden går rundt seg selv

Rulle rundt: Hunden legger seg ned og ruller rundt på andre siden

Spille død 1: Hunden legger seg på siden og ligger helt i ro

Spille død 2: Hunden legger seg på ryggen og ligger helt i ro

Bukke 1: Hunden legger seg ned med forbena, mens bakbena står

Bukke 2: Hunden bøyer seg ned med et forben under seg og hodet bøyd

Riste på hodet "nei": Hunden beveger hodet fra side til side

Nikke "ja": Hunden nikker med hodet

Snakke: Hunden bjeffer, eller gir fra seg annen lyd

Godbit på snuten: Hunden sitter rolig med en godbit på snuten, til den får ta den

Hente ting: Hunden henter navngitte ting (avis/tøfler/osv) og avleverer disse til eieren

Ta telefonen: Hunden tar av telefonrøret når den ringer

Ta salto: Hunden hopper opp og tar salto i lufta

Gå ved siden: Hunden følger eierens side uansett tempo. Eieren bestemmer hvilken side.

Gå sidelengs: Hunden flytter seg sidelengs

Rygge: Hunden rygger sammen med eieren

Hoppe opp i armene: Hunden hopper opp i eierens armer

Hoppe over eierens rygg: Hunden hopper over eierens rygg

Hoppe opp i lufta: Hunden hopper rett opp i lufta med alle fire ben

Marsjere: Hunden løfter ett og ett forben samtidig med eieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...