Gå til innhold
Hundesonen.no

Forklaring av Utstilling

Wanderlust

Recommended Posts

Det var en tråd her om utstilling, hva alle begrepene betydde, farger på rosetter og alt sånt. Men den ble tatt vekk når de nye reglene kom. For meg blir det for innviklet å lese på NKK :) Så om noen vil ta på seg å fortelle og forklare bit for bit, så det er lett forståelig, så setter jeg pris på dette :)

Neste hund skal stilles ut(regner jeg med), og jeg vil gjerne lære litt mer. Jeg skjønner ikke mye av det, og hva ulike plasseringene, "titlene", fargene osv osv, betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kort forklart...

På utstilling foregår bedømmelsen slik:

(Samtlige hannhunder i rasen blir bedømt før tispene)

Valp 4-6 mnd – valpene konkurrerer mot hverandre.

Valp 6-9 mnd– valpene konkurrerer mot hverandre.

Beste hannvalp / Beste tispevalp - konkurranse mellom vinnerne av de to klassene ovenfor.

Best I Rasen valp (BIR) og Best i Motsatt Kjønn valp (BIM) - beste hannvalp og tispevalp konkurrerer om BIR (rød/gul) og BIM (grønn/hvit).

Kvalitetsbedømmelse - hvor det utdeles 1. (rød), 2. (blå), 3. (gul), KIP (kan ikke premieres (brun) eller 0. premie (grå). Dette vurderes i forhold til rasebeskrivelsen, og flere hunder kan få samme premiegrad.

Konkurranseklasse - mellom alle hundene som har fått 1. premie i kvalitetsbedømmelsen. Det plasseres 4 hunder (1: rød, 2: blå, 3: gul og 4: grønn).

I junior, åpen unghund og veteranklasse: Den/de beste kan få Hederspremie (HP - lilla) dersom dommeren synes den er spesielt lovende.

I alle konkurranseklassene: den/de beste kan få CK (rosa) hvis hunden er av certifikatkvalitet.

Juniorklasse (JK) – hunder mellom 9 – 18 mndr. Kvalitetsbedømmelse

Juniorkonkurranseklasse (JKK) – Konkurranseklasse

Unghundklasse hannhund (AUK) – hunder mellom 15 – 24 mndr. Kvalitetsbedømmelse

Unghundkonkurranseklasse (AUKK) – Konkurranseklasse

Åpen klasse hannhund (AK) – hunder over 15 mnd. som ikke er Norske utstillingschampions. Kvalitetsbedømmelse

Åpen konkurranseklasse (AKK) - Konkurranseklasse

Brukshundklasse - hunder over 9 mndr, for en god del raser som har visse brukspremieringer. Kvalitetsbedømmelse

Brukshund konkurranseklasse - Konkurranseklasse. (For enkelte raser deles certifikatet ut i denne klassen)

Championklasse (CHK) – Obligatorisk for Norske utstillingschampions (som ikke er veteran), åpen for andre lands nasjonale og internasjonale champions. Kvalitetsbedømmelse

Champion konkurranseklasse (CHKK) - Konkurranseklasse

Veteranklasse hannhund (VK) – Hunder over 7 år. Kvalitetsbedømmelse

Veteran konkurranseklasse (VKK) - Konkurranseklasse

Beste hannhundklasse (BHK) / Beste tispeklasse (BTK) – Konkurranse mellom alle hunder som har fått CK. Konkurranseklasse.

Certifikat (rød/hvit/blå) utdeles til den beste hunden som ikke er norsk utst.champion eller fullcertet.

På internasjonale utstillinger vil det også her kunne bli utdelt CACIB (hvit) og res.CACIB (orange).

Best I Rasen (BIR) og Best i Motsatt Kjønn (BIM) - beste hannhund og tispe konkurrerer om BIR (rød/gul) og BIM (grønn/hvit).

Avlsklasse – en avlshund deltar med 4 avkom. Klassen kan tildeles HP dersom dommeren finner klassen god nok.

Oppdretterklasse – en oppdretter deltar med 4 hunder fra eget oppdrett. Klassen kan tildeles HP dersom dommeren finner klassen god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det oftest lønner seg å stille i den klassen hvor hunden er eldst - slik at den er mere velutviklet enn de andre.

Eller, sånn for egen rase, så vil en hund med veldig "midt imellompels" (holder på å skifte), sjelden gjøre seg særlig godt sammen med de store valpepelsene som kan dukke opp i juniorklassen. Så da ville det lønne seg å stille i en litt eldre klasse..

I visse raser (hvis det er få som blr stilt ut), ville jeg også vurdert hvilke andre hunder jeg tror kommer dit. Hvis jeg VET at det er en fantastisk hund som har alder kun for å stille i en spesifik klasse - så ville jeg ha unngått denne klassen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men - dersom man har en hund på 16 måneder så kan den jo stilles i junior, unghund eller åpen klasse etter eget valg. Hva lønner seg egentlig?

Jeg er enig med Susanne i at man vanligvis har et lite fortrinn i den klassen der man er eldst. Samtidig bør man legge merke til at dersom du melder på i junior klassen på NKK's utstillinger konkrrerer du ikke om Cacib (internasjonalt cert).

Forresten står omtrent ALT du trenger å vite om utstilling i norge meget godt forklart her:

http://www.leeland.no/norsk_paa_utstilling.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...