Gå til innhold
Hundesonen.no

Forklaring av Utstilling


Wanderlust

Recommended Posts

Det var en tråd her om utstilling, hva alle begrepene betydde, farger på rosetter og alt sånt. Men den ble tatt vekk når de nye reglene kom. For meg blir det for innviklet å lese på NKK :) Så om noen vil ta på seg å fortelle og forklare bit for bit, så det er lett forståelig, så setter jeg pris på dette :)

Neste hund skal stilles ut(regner jeg med), og jeg vil gjerne lære litt mer. Jeg skjønner ikke mye av det, og hva ulike plasseringene, "titlene", fargene osv osv, betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kort forklart...

På utstilling foregår bedømmelsen slik:

(Samtlige hannhunder i rasen blir bedømt før tispene)

Valp 4-6 mnd – valpene konkurrerer mot hverandre.

Valp 6-9 mnd– valpene konkurrerer mot hverandre.

Beste hannvalp / Beste tispevalp - konkurranse mellom vinnerne av de to klassene ovenfor.

Best I Rasen valp (BIR) og Best i Motsatt Kjønn valp (BIM) - beste hannvalp og tispevalp konkurrerer om BIR (rød/gul) og BIM (grønn/hvit).

Kvalitetsbedømmelse - hvor det utdeles 1. (rød), 2. (blå), 3. (gul), KIP (kan ikke premieres (brun) eller 0. premie (grå). Dette vurderes i forhold til rasebeskrivelsen, og flere hunder kan få samme premiegrad.

Konkurranseklasse - mellom alle hundene som har fått 1. premie i kvalitetsbedømmelsen. Det plasseres 4 hunder (1: rød, 2: blå, 3: gul og 4: grønn).

I junior, åpen unghund og veteranklasse: Den/de beste kan få Hederspremie (HP - lilla) dersom dommeren synes den er spesielt lovende.

I alle konkurranseklassene: den/de beste kan få CK (rosa) hvis hunden er av certifikatkvalitet.

Juniorklasse (JK) – hunder mellom 9 – 18 mndr. Kvalitetsbedømmelse

Juniorkonkurranseklasse (JKK) – Konkurranseklasse

Unghundklasse hannhund (AUK) – hunder mellom 15 – 24 mndr. Kvalitetsbedømmelse

Unghundkonkurranseklasse (AUKK) – Konkurranseklasse

Åpen klasse hannhund (AK) – hunder over 15 mnd. som ikke er Norske utstillingschampions. Kvalitetsbedømmelse

Åpen konkurranseklasse (AKK) - Konkurranseklasse

Brukshundklasse - hunder over 9 mndr, for en god del raser som har visse brukspremieringer. Kvalitetsbedømmelse

Brukshund konkurranseklasse - Konkurranseklasse. (For enkelte raser deles certifikatet ut i denne klassen)

Championklasse (CHK) – Obligatorisk for Norske utstillingschampions (som ikke er veteran), åpen for andre lands nasjonale og internasjonale champions. Kvalitetsbedømmelse

Champion konkurranseklasse (CHKK) - Konkurranseklasse

Veteranklasse hannhund (VK) – Hunder over 7 år. Kvalitetsbedømmelse

Veteran konkurranseklasse (VKK) - Konkurranseklasse

Beste hannhundklasse (BHK) / Beste tispeklasse (BTK) – Konkurranse mellom alle hunder som har fått CK. Konkurranseklasse.

Certifikat (rød/hvit/blå) utdeles til den beste hunden som ikke er norsk utst.champion eller fullcertet.

På internasjonale utstillinger vil det også her kunne bli utdelt CACIB (hvit) og res.CACIB (orange).

Best I Rasen (BIR) og Best i Motsatt Kjønn (BIM) - beste hannhund og tispe konkurrerer om BIR (rød/gul) og BIM (grønn/hvit).

Avlsklasse – en avlshund deltar med 4 avkom. Klassen kan tildeles HP dersom dommeren finner klassen god nok.

Oppdretterklasse – en oppdretter deltar med 4 hunder fra eget oppdrett. Klassen kan tildeles HP dersom dommeren finner klassen god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det oftest lønner seg å stille i den klassen hvor hunden er eldst - slik at den er mere velutviklet enn de andre.

Eller, sånn for egen rase, så vil en hund med veldig "midt imellompels" (holder på å skifte), sjelden gjøre seg særlig godt sammen med de store valpepelsene som kan dukke opp i juniorklassen. Så da ville det lønne seg å stille i en litt eldre klasse..

I visse raser (hvis det er få som blr stilt ut), ville jeg også vurdert hvilke andre hunder jeg tror kommer dit. Hvis jeg VET at det er en fantastisk hund som har alder kun for å stille i en spesifik klasse - så ville jeg ha unngått denne klassen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men - dersom man har en hund på 16 måneder så kan den jo stilles i junior, unghund eller åpen klasse etter eget valg. Hva lønner seg egentlig?

Jeg er enig med Susanne i at man vanligvis har et lite fortrinn i den klassen der man er eldst. Samtidig bør man legge merke til at dersom du melder på i junior klassen på NKK's utstillinger konkrrerer du ikke om Cacib (internasjonalt cert).

Forresten står omtrent ALT du trenger å vite om utstilling i norge meget godt forklart her:

http://www.leeland.no/norsk_paa_utstilling.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...