Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon Frisé til gjeting?


Sunlily

Recommended Posts

Guest Maritus
Jeg vet ikke, men om du både har sett og hørt det så gjør det vel kanskje det ?! ;)

Har du noen bilder av det kanskje? :) Hadde vært litt artig å sett ;)

Ja, det hadde det! En liten hisig mini-sau som jager de større...thihiii ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men om du både har sett og hørt det så gjør det vel kanskje det ?! ;)

Har du noen bilder av det kanskje? :) Hadde vært litt artig å sett ;)

Har dessverre ikke noen bilder... Men jeg er usikker på om det går? Jeg leste i en bok og har bare hørt om det fra en, så jeg vet ikke helt om det stemmer... Men det hadde jo vært litt morsomt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har dessverre ikke noen bilder... Men jeg er usikker på om det går? Jeg leste i en bok og har bare hørt om det fra en, så jeg vet ikke helt om det stemmer... Men det hadde jo vært litt morsomt... :)

Leter etter bilder, men finner ikke noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg tviler strekt på det. Så lenge rasen ikke er avlet for å gjete, er det veldig vanskelig å trene de til å gjøre det :)

Jeg sier det samme som Crizpo. Du kan sikkert lære en Bichon frise til å jage, men ikke gjete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med bichon friséen, men en del bichon havanaiser har i hvertfall litt gjeterinstinkt. (Isak skal alltid gjete folk inn i heisen :)) De fleste havanaiser opp gjennom tidene har nok vært selskapshunder, men noen av dem har visstnok også vært brukt til å passe på fjærkre. I Canada er det en dame som prøver ut alle mulige hundesporter med sine havanaiser, inkludert gjeting: http://www.mts.net/~mckay55/herding.html

Bichonrasene stammer fra barbeten som ble brukt til både gjeting og jakt: http://www.barbet.org.uk/history.htm

Ordet bichon er en forkortelse for barbichon som betyr liten barbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen trenger ikke nødvendigvis være avlet for å gjete for å kunne gjete.

Jeg har sett bilder av en Chow Chow som gjeter, utrolig morsomt å se.

Men størrelsen til en Bichon gjør det vel litt værre? :) Men gjete mindre dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting kan man vel ikke kalle det, men man kan sikkert klare å kommandere hunden rundt andre dyr og på den måten "gjete". Men gjeting er et instinkt som Bichon Frisé ikke har (så lagt jeg kan tenke). Gjeterinstinktet faller veldig lett bort. Altså: avler man på ikke-gjetende bordere i 4-5 generasjoner, er det veldig lite sansynelig at noen valper i denne f.eks 5. generasjonen kan gjete i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting kan man vel ikke kalle det, men man kan sikkert klare å kommandere hunden rundt andre dyr og på den måten "gjete". Men gjeting er et instinkt som Bichon Frisé ikke har (så lagt jeg kan tenke). Gjeterinstinktet faller veldig lett bort. Altså: avler man på ikke-gjetende bordere i 4-5 generasjoner, er det veldig lite sansynelig at noen valper i denne f.eks 5. generasjonen kan gjete i det hele tatt.

Regner med at det er en forskjell på å ha gjeterinstinktet i så god behold at det kan brukes effektivt, og det å ha "rester" av gjeteradferd? Man ser jo gjeteradferd hos en rekke raser, eller fra linjer av raser, som ikke har vært brukt til gjeting på laaaange tider.

Leste du linken om havanaisene som gjetet? Hva tror du om dem? Følger de bare kommandoer eller har de et latent gjeterinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeting er jo egentlig en slags form for jaktatferd.. Så hvis en bichon har de "rette" jaktatferdene som skal til for å brukes i gjeting, så har den jo på en måte et "latent gjeterinstinkt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er en forskjell på å ha gjeterinstinktet i så god behold at det kan brukes effektivt, og det å ha "rester" av gjeteradferd? Man ser jo gjeteradferd hos en rekke raser, eller fra linjer av raser, som ikke har vært brukt til gjeting på laaaange tider.

Leste du linken om havanaisene som gjetet? Hva tror du om dem? Følger de bare kommandoer eller har de et latent gjeterinstinkt?

Ja, det er klart at instinktet vil nk være der, men til veldig liten nytte hvis man skal begynne å arrbeide. Det vil nok være mulig å få det tydeligere frem ved riktig avling - i laaaang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette gjelder bichon havanais og ikke bichon frisé, men jeg syns likevel det var morsomt å komme med en liten oppdatering. De havanaisene jeg nevnte i tidligere innlegg i denne tråden fikk sine HIC - Herding Instinct Certificate i April. Dette er ikke en tittel som egentlig sier noe om kvaliteten på gjetingen, men for å få den må hunden vise at den har iboende gjeterinstinkt:

The passing dog should show good, sustained interest of such a nature that the dog appears to be ready to begin preliminary training. Strong desire and a well-adjusted, willing attitude should be demonstrated. The overall impression should be that the dog has the potential to be a useful, practical working dog. Constructive herding activity, not chasing, should be evidenced. Whether or not to pass borderline cases must be a judgment call by the tester. As a general rule, such dogs should not be passed at that time. It should be kept in mind that retesting on another day is available and recommended.

(
)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...