Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattunger

Mud

Recommended Posts

De ser ( og høres) da fryktelig friske ut? Kan prøve å ta skikkelig bilde av de i morgen så jeg får vist. Kom sent hjem fra trening i dag og har dårlig lampelys på soverommet så får ikke tatt bilder i dag. De sover søt for øyeblikket og moren har begynt å bevege seg på utsiden av kassen og strekke litt på beina;)

Nå tror jeg du har misforstått meg. ;) Feberfarger (kalles også "frosted") er ikke farlig, men det oppstår som regel på grunn av "et eller annet" under svangerskapet - som sagt kan det være en bitteliten ufarlig infeksjon som mor har hatt i løpet av svangerskapet, som du ikke engang har merket noe til. Andre årsaker kan være p-piller under svangerskapet, feil fôring, etc. Det er bare sånt som dukker opp av og til, uten at det trenger å være noens feil i det hele tatt, og det er bare pelsfargen som ikke er "riktig" - det betyr ikke at det er noe feil på kattungene ellers. Av og til ser man at slike kattunger veier mindre ved fødsel, men igjen - det trenger ikke å bety at noe er galt i seg selv, det kan hende kattungen er påvirket av det samme som moren. De blir helt normale katter når de blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Lillith forsvant ut en tur når jeg kom hjem fra jobb i dag og nurka var fortsatt våkne så jeg utnyttet muligheten til å ta noen bilder. De mørkeste virket mørkere når jeg fikk de opp fra den mørke bunnen av skapet og jeg oppdaget at en ikke har maske. Nå hadde jeg de i en klynge for jeg synes det er så undøvendig å stresse de med å separere de når de er så små. De var rasende nok for at jeg løftet de opp fra det deilige lammeskinnsteppet de lå på, om jeg ikke skulle sette de ut i den kalde lyse verden helt alene og. Men det blir jo ikke de beste bildene av sånne møljer:P

Her ser man fargene bedre..

Den mørkste er av typen som er "overalt". Det er han/hun som ble født først og som var så rasende for at Lillith hadde flytte seg vekk fra h*n.

20070410_0278.jpg

20070410_0279.jpg

20070410_0280.jpg

Kattunge mølje

20070410_0282.jpg

Her ser man en av de lysteste

20070410_0284.jpg

Så utrolig søt :)

20070410_0285.jpg

Har de sånne "feberfarger"? Synes Lillith har så små patter, men de har vokst utrolig mye på bare noen få dager og har store mager så melk må hun nå ha allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som litt feberfarge,det er jo så fiiint:)...men det er ikke noe som varer desverre..vanskelig å farge bestemme så små nurk som det derre :wub:håper du husker p-piller til katten nå?for hun kan løpe igjen med en gang..bare ett tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sånne "feberfarger"?

Jeg synes ihvertfall at et par av dem ser litt sånn ut...

Synes Lillith har så små patter, men de har vokst utrolig mye på bare noen få dager og har store mager så melk må hun nå ha allikevel..

Det kan være lurt å veie dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall at et par av dem ser litt sånn ut...

Det kan være lurt å veie dem. :)

Hmm..kan ikke helt skjønne hva som kan ha gitt de den fargen? Fòrbytte? Markkur? Lillith har vært frisk som en fisk hun... Så vidt jeg kan se er de veldig like bare at tre av de er lysere grå liksom.

Har tenkt på å veie de men jeg vil helst vente til de er litt større før jeg styrer så mye. Alt jeg har er vanlig baderomsvekt og jeg vet ikke om den "finmåler" så godt. At de legger på seg og vokser kan jeg jo se med det blotte øye enn så lenge. De er veldig jevnstore alle man.. et par er mer aktive og høylydte enn de andre men det er jo ikke akkurat uvanlig i et kull. P - piller har jeg ikke lyst å gi når kattungene dier. Da holder jeg heller kattemor sperret inne enn så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..kan ikke helt skjønne hva som kan ha gitt de den fargen? Fòrbytte? Markkur? Lillith har vært frisk som en fisk hun... Så vidt jeg kan se er de veldig like bare at tre av de er lysere grå liksom.

Har tenkt på å veie de men jeg vil helst vente til de er litt større før jeg styrer så mye. Alt jeg har er vanlig baderomsvekt og jeg vet ikke om den "finmåler" så godt. At de legger på seg og vokser kan jeg jo se med det blotte øye enn så lenge. De er veldig jevnstore alle man.. et par er mer aktive og høylydte enn de andre men det er jo ikke akkurat uvanlig i et kull. P - piller har jeg ikke lyst å gi når kattungene dier. Da holder jeg heller kattemor sperret inne enn så lenge :)

Tror ikke du skal kaste bort energi på å lure på det - dette skjer som sagt av og til, og man finner sjelden ut årsaken. Dette skjer også hos "skikkelige oppdrettere" som gjør alt etter boka fra parring til levering, så jeg ville ikke tenkt så mye på det.

Jeg vet ikke hvilken markkur du ga henne, men det er ikke alle som skal gis til drektige katter (det er vel en mulig forklaring, ikke vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez! Folk farger kattene sine faktisk.. hvor psyk kan man bli.. Dakar pusen. Så da får jeg kanskje ikke noe svar på hvordan de blir før de har blitt noen uker da? Om de blir grå eller hva? Jeg elsker vanlig tigerstripet og håper en av de blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå søte puser! :) Men her fikk vi brev fra Ullevål i dag med resultater fra en blodprøve. Ingvild 12 er superallergisk mot alt med pels (et eller annet som skal være under 0, 35 var på 1080), så her spøker det for både den ene og den andre! Hun har aldri reagert på Fibi eller Solo, men katt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeez! Folk farger kattene sine faktisk.. hvor psyk kan man bli.. Dakar pusen. Så da får jeg kanskje ikke noe svar på hvordan de blir før de har blitt noen uker da? Om de blir grå eller hva? Jeg elsker vanlig tigerstripet og håper en av de blir det :)

Nei, du må nok smøre deg med tålmodighet. Regner med at du menerbruntiger, det er ganske vanlig. Så at det var noe hvitt på en nese hos deg, det jeg mente med "uten hvitt" er når det bare er en kant rundt øynene og littegrann akkurat rundt munnen/nesa (ikke oppå nesa). Men det spiller jo ingen rolle, disse skal jo ikke registreres noe sted. :rolleyes:

Søte var de ihvertfall! Gleder meg til de blir større og du får bedre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går åpnet øynene seg! Noen av de er litt smale i blikket enn så lenge men *flir* De har blitt enormt store alle fem og viser alle mulige tegn på å være sunne og friske. De er fortsatt sølvgråe i forskjellige nyanser.

Lillith finnes ikke hønemor, dvs hun gir de mye mat og stell, men hun passer ikke på de som en hauk. Jeg er mer hønemor enn det hun er, hun bare kikker dumt hvis de hyler litt <_< Mulig hun hører litt bedre forskjell på "hjelp, jeg finner ikke puppen!" og "hjelp! Jeg blir spist av et stort monster!" enn det jeg gjør. Hundene og den andre katten har enda ikke fått lov å se, men jeg lurer på om det ikke er på tide å la ihvertfall hundene få snuse litt snart. Noen som har en idè?

Skal prøve å få tatt bilder av nurkene senere når de endelig slipper tak i pattene til stakkars Lillith;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Her kommer det noen bilder.. de er fortsatt grå men noen av de har blitt mørkere med tiden.

:)

20070430_0466.jpg

20070430_0462.jpg

Min favoritt som det er umulig å ta bilder av..

20070430_0458.jpg

Føstefødte, tøffest og selvutnevnt sinnatag. Har skikkelig sansen for denne.

20070430_0457.jpg

20070430_0451.jpg

20070430_0447.jpg

20070430_0455.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses.. Grå ja. Fler av dem ser sortsmoke ut (det samme som sølv, men når mønsteret ikke er der, blir de helt svarte med grå bunnfarge, derav "smoke").

Og så ser jeg minst en maske! DET er nok ikke så vanlig på "huskull"... Og blå øyne...? ;) Nå lurer jeg fælt på hvem faren er altså. :)

Aldeles skjønne er de! ;)

De har så søte ører i den alderen, når de akkurat har reist seg opp.

Det hadde vært skikkelig artig å få noen med ordentlig peiling på raser til å kikke litt på dem, kan kanskje finne ut mer om faren på den måten. Jeg mistenker at det kan være en rasekatt som er far jeg altså. Men igjen, sånt er kanskje mer interessant for meg enn andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses.. Grå ja. Fler av dem ser sortsmoke ut (det samme som sølv, men når mønsteret ikke er der, blir de helt svarte med grå bunnfarge, derav "smoke").

Og så ser jeg minst en maske! DET er nok ikke så vanlig på "huskull"... Og blå øyne...? :) Nå lurer jeg fælt på hvem faren er altså. :P

Aldeles skjønne er de! ;)

De har så søte ører i den alderen, når de akkurat har reist seg opp.

Det hadde vært skikkelig artig å få noen med ordentlig peiling på raser til å kikke litt på dem, kan kanskje finne ut mer om faren på den måten. Jeg mistenker at det kan være en rasekatt som er far jeg altså. Men igjen, sånt er kanskje mer interessant for meg enn andre. :)

Har ikke alle kattunger blå øyne?? :yes: Alle disse har det ihvertfall? To av de har skikkelig maske. De to "ensfargede"..veldig spent selv på hvem faren er jeg for nabokatten ER kasterert... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle kattunger blå øyne?? :yes: Alle disse har det ihvertfall?

*host* Jo, de har kanskje det.... :)

To av de har skikkelig maske. De to "ensfargede"..veldig spent selv på hvem faren er jeg for nabokatten ER kasterert... <_<

Det er de ensfargede jeg mener ser ut som sortsmoke. Lurer fælt på hvor maskene kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Jo, de har kanskje det.... :yes:

Det er de ensfargede jeg mener ser ut som sortsmoke. Lurer fælt på hvor maskene kommer fra!

Hehe..det var det jeg mente..får jo håper disse forblir blå da ;) Far er langhåret ihvertfall...det er det ingen tvil om. Moren er jo helt korthåret og på meg så ser det ut som kattungene får mye mer pels..Spesiellt den lyseste ensfargede ser ut til å bli skikkelig langhåret. Jeg har lyst til å beholde det nurket selv egentlig, men jeg har en følelse av at den blir populær blant "kattunge kikkerene". Også er jeg egentlig ikke begeistret for langhårede katter pga pelsstellet :)

Edit: når jeg tenker meg om er det denne her som ligner mest på kattungene... bare synd det er den - for lengst steriliserte - eldre hunkatten min :) ellers hadde mysteriet vært løst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..det var det jeg mente..får jo håper disse forblir blå da ;) Far er langhåret ihvertfall...det er det ingen tvil om. Moren er jo helt korthåret og på meg så ser det ut som kattungene får mye mer pels..Spesiellt den lyseste ensfargede ser ut til å bli skikkelig langhåret. Jeg har lyst til å beholde det nurket selv egentlig, men jeg har en følelse av at den blir populær blant "kattunge kikkerene". Også er jeg egentlig ikke begeistret for langhårede katter pga pelsstellet :yes:

Edit: når jeg tenker meg om er det denne her som ligner mest på kattungene... bare synd det er den - for lengst steriliserte - eldre hunkatten min :) ellers hadde mysteriet vært løst :)

Det kan godt hende pappan er langhåret ja, jeg synes det er vanskelig å se på kattunger jeg, de er jo så lodne alle sammen. Jeg kikket litt på mamman igjen, og jeg synes hun har litt orientaler (/siameser/balineser osv)-utseende (altså form på hals/hode). Og det er jo maskekatter, kanskje Lillith har noen gener bak seg som gir det? Jeg kjenner ikke arvegangen når det gjelder masker, så jeg kan ikke uttale meg, men såvidt jeg har forstått så gjelder sølvregelen for alle raser (men jeg kan jo ta feil), og da må jo pappan være sølv. Mener forøvrig å ha lest et sted at man ikke skal parre maskekatter med sølvkatter, men det er mulig det gjaldt spesifikke raser, og jeg husker ikke hvorfor. Hjelpsomt. ;)

Det er ikke sikkert det blir noe mer pelsstell på grunn av pelslengden, det er strukturen som avgjør det. Norsk Skogkatt trenger f.eks. lite pelsstell, den er definert som semilanghåret og skal ha mye dekkpels. Babypelsen er selvsagt litt mer kranglete når det kommer til ting som fester seg, men den floker seg ikke.

Kan du ikke finne et forum for rasekatter og høre om noen har noen tanker om disse foreldrene da? Hadde vært så artig å finne ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde eg. bestemt meg for å aldri åpne denne tråden - da jeg fryktet at de skulle komme sånne bilder av slike ekle små dyr.. "Fyrsj og føy" sier jeg til meg selv, mens jeg klyper meg i armen så assosiasjonen blir: kattunge = au! .. (Jeg har altså SÅÅ lyst på en katt, skjønner du. Synes de er fantastiske dyr!) :yes:

Men greide det ikke lenger, da - de er jo helt utrolig skjønne!

Ang. det med masket kontra sølvfarge og parring mellom disse har jeg også hørt. Men forklaringen på det som jeg fikk var helt enkelt at maskene blir ødelagt (ikke tydelige) hvis katten er sølv (dvs lysere innerst på hårene).

Altså ikke noe "farlig", men likevel veldig feil når det gjelder rasekattenes eksteriør/farge.

Lykke til med de små!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde eg. bestemt meg for å aldri åpne denne tråden - da jeg fryktet at de skulle komme sånne bilder av slike ekle små dyr.. "Fyrsj og føy" sier jeg til meg selv, mens jeg klyper meg i armen så assosiasjonen blir: kattunge = au! .. (Jeg har altså SÅÅ lyst på en katt, skjønner du. Synes de er fantastiske dyr!) :yes:

Men greide det ikke lenger, da - de er jo helt utrolig skjønne!

Ang. det med masket kontra sølvfarge og parring mellom disse har jeg også hørt. Men forklaringen på det som jeg fikk var helt enkelt at maskene blir ødelagt (ikke tydelige) hvis katten er sølv (dvs lysere innerst på hårene).

Altså ikke noe "farlig", men likevel veldig feil når det gjelder rasekattenes eksteriør/farge.

Lykke til med de små!

Susanne

Hehehe, Annette legg litt hardt press på her så har du en kjøper til en av bebisene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotte er jo langhåret og krever ikke noe pelsstell når jeg tenker meg om. Jeg har hatt perser <_< Men disse virker mer fluffy? kanskje fordi de er kattunger? :)

SusanneL: hundevante kattunger Susanne, hundevante! Litt Beardis farger har de og *ler*

I dag har kattungene flyttet ut av skapet og inn på kjøkkenet. Hadde regnet med litt protester fra Lillith men hun var visst enig. De begynte å "tyte" litt ut av klesskapet mitt og på soverommet sover det to kjøtere med meg om natta. Jeg gidder ikke å la de bli kjent i ukontrollerte former i de sene nattetimer...

Kjøkkenet er sperret av med kompostgrinder spikret fast i dørkarmen , Lyra har totalt glemt gamle kunster og prøver ikke lengre å få seg over engang. Hun ser ut til å ha fortsått at det er kattunger nå faktisk, og nå sitter hun bare å ser pent på de i mellom grinden eller så gir hun beng og går å legger seg. Loke har også skjønt at det er kattunger og det er ikke like bra. Fremmede katter..i hans hus! Mange! Julaften jo! Jeg hadde bekymret meg for "slemme" Lyra og helt glemt at hun er egentlig den kattevante av de. Hun er oppvokst med katt, Loke var/er en kattejager uten like som brått måtte avlæres å jage "sin" katt. Det har jo gått strålende, han sover sammen med de begge, men det tok litt tid når Lillith kom minns jeg å huske, hun var jo "ny" og måtte jages litt rundt. Får håpe han mister intressen når han har sett på de over kompostgrinden en stund.

Lotte kom etterhvert inn. Stusset voldsomt over at det var en kompostgrind i veien for henne og nektet plent å ta seg over (jeg har satt frem et kattebur og en vifteovn som springbrett til kattene), hun sto heller å hylte indignert over mine påfunn. Hjalp henne over, hun spiste, drakk og gikk for å sjekke den rare pappesken i hjørnet. Der ble hun møtt av en vennlig Lillith på vei ut av pappesken og de vasket hverandre litt som jentene mine alltid gjør når de ikke har sett hverandre på en liten stund. Så måtte hun sjekke ut esken nøyere og hun gjorde store øyne når hun så ungene! Hun fikk et nuss av den ene kattungen og forsvant ut av kjøkkenet. Kattunger var skumle greier gitt...*ler*

Tipper den "blå" kattungen med maske blir tinget i morgen. Første kattungekikker kommer på besøk og den kattungen skiller seg mer og mer ut. Den lyser nesten i mot deg og den er svært konaktsøkende. En sånn type du ikke kan ta øynene fra, den er virkelig vakker! Jeg hadde egentlig et ønske om å beholde den selv, men har kommet til at jeg nok blir like fornøyd uansett hvem jeg beholder så jeg tar den som blir igjen til sist jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...