Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden i Agility!

Guest Maritus

Recommended Posts

Ja! Det er ingen grunn til at en helt frisk golden ikke skal kunne utføre agillity. Problemet er vel som oftest farten i konkurranse. De små lette hundene er ofte raskere. Har du tenkt å begynne? Det er kjempe gøy! Hundene elsker det! Jeg er ingen ekspert på dette, men mange her inne som driver med den sporten. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Ja! Det er ingen grunn til at en helt frisk golden ikke skal kunne utføre agillity. Problemet er vel som oftest farten i konkurranse. De små lette hundene er ofte raskere. Har du tenkt å begynne? Det er kjempe gøy! Hundene elsker det! Jeg er ingen ekspert på dette, men mange her inne som driver med den sporten. Lykke til.

Hehe... Ja, ville gjerne det! Lager hinderet til Golden tispa mi i hagen! Tar det med storm... Det eneste er at, jeg har sett at noen har bikkjene sine løse når dem hopper, men det kan ikke jeg med bikkja mi...hehe Er føste bikkja mi og kan ikke ha henne løs med andre i nærheten... Alt for opptatt med dem da, men hun kan hoppe ganske høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem.

Selv om de kanskje ikke er like raske og smidige som for eksempel border collier, kan de fint trenes opp til å få stor fart, presisjon og smidighet. Og uansett om du ikke har som mål å konkurrere på høyt nivå, vil det allikevel være en veldig morsom aktivitet for både deg og hunden. :ahappy:

Edit: Om du skal kunne trene agility vil det nok være en fordel, for ikke å si nødvendighet (i alle fall med tanke på konkurranse), å kunne ha hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Det er ikke noe problem.

Selv om de kanskje ikke er like raske og smidige som for eksempel border collier, kan de fint trenes opp til å få stor fart, presisjon og smidighet. Og uansett om du ikke har som mål å konkurrere på høyt nivå, vil det allikevel være en veldig morsom aktivitet for både deg og hunden. :ahappy:

Edit: Om du skal kunne trene agility vil det nok være en fordel, for ikke å si nødvendighet (i alle fall med tanke på konkurranse), å kunne ha hunden løs.

Hun ser ut til å like det ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten kunne ha hunden løs. Du kan jo trene med band, men senere må du nok ta det av. Der vi trener har ingen band på hunden når de går over broa. De kan dette på motsatt side og henge igjen. Når du etter hvert begynner å føre, er det ganske umulig å holde hunden i band. gjennom tunnelen så må du jo ta i mot hunden med en gang den kommer ut, så det er veldig vanskelig. Hvis hunden skal I AG bør man ha endel lydighet i bunn. Hunden min er ikke super lydig, men er veldig tålmodig og lydig når det gjelder AG fordi det liker han så godt. Dette er en kjempe god måte å aktivisere hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Du må nesten kunne ha hunden løs. Du kan jo trene med band, men senere må du nok ta det av. Der vi trener har ingen band på hunden når de går over broa. De kan dette på motsatt side og henge igjen. Når du etter hvert begynner å føre, er det ganske umulig å holde hunden i band. gjennom tunnelen så må du jo ta i mot hunden med en gang den kommer ut, så det er veldig vanskelig. Hvis hunden skal I AG bør man ha endel lydighet i bunn. Hunden min er ikke super lydig, men er veldig tålmodig og lydig når det gjelder AG fordi det liker han så godt. Dette er en kjempe god måte å aktivisere hunden på.

Tips på hvordan jeg kan lære hun og ikke bry seg om de andre, når hun går løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe lett :rolleyes: Du må bare være myye kjekkere enn de andre hundene. Det høres jallefall lett ut, men å få en hund til å ville være hos deg i steden for de andre hundene er vanskelig. Hvis min hund plutselig går motsatt vei, løøøper jeg så for jeg bare kan og da vil hunden ofte( nesten alltid) løpe etter. Masse kos og godbit. snakk mye med hunden så den blir hos deg, få øyenkontakt og masse positiv belønning. Det går fint med trening. Bruk gjerne langline mens du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Viktig med kontakt trening. Er hun flink til det? Da er det lettere :ahappy:

Det er den første hunden, jeg har og har lært opp selv... Hva mener du med kontakt trening???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link

På den linken står det litt om kontakt trening. Kontakt er akkuratt som ordet sier. Hunden skal ha kontakt med fører. Den skal se på føreren. Det er super duper viktig :ahappy: Det er ikke så enormt lengesiden jeg begynte å trene kontakt. Det er veldig viktig for meg at han har god kontakt med meg fordi han er veldig usikker sammen med andre hunder og kan lett utagere. Da skal han kunne holde kontakten med meg, og ikke se på dan andre hunden.

Det er veldig lett å trene for hver gang hunden ser på deg gir du den en gobit. Den vil etterhvert se på deg fordi da kommer det noe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Link

På den linken står det litt om kontakt trening. Kontakt er akkuratt som ordet sier. Hunden skal ha kontakt med fører. Den skal se på føreren. Det er super duper viktig :) Det er ikke så enormt lengesiden jeg begynte å trene kontakt. Det er veldig viktig for meg at han har god kontakt med meg fordi han er veldig usikker sammen med andre hunder og kan lett utagere. Da skal han kunne holde kontakten med meg, og ikke se på dan andre hunden.

Det er veldig lett å trene for hver gang hunden ser på deg gir du den en gobit. Den vil etterhvert se på deg fordi da kommer det noe godt :D

Å ja, det tror jeg ikke er så mye av! Det blir kontakt etter hinderet, da ser hun på meg fordi hun vet hun får godbit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bra :ahappy:

Så er det veldig greit å bare gi når hunden ser på deg :)

Okey...haha Jeg tror jeg begynner i morgen.. Blir vel kanskje mett på godbiter... Men da ser hun jo på meg hele tiden på turer og sånn... Pappa og jeg har tenkt til å kjøpe en karabinkrok og feste det til ett langt tau... Blir ikke det som en løpeline... Jeg håper at kanskje jeg en gang møter noen her i område som kan vise meg med ho... Hvordan det skal gjøres... Men dette er til stoor hjelp... Lært mye av deg... Tuusen takk! Har du flere råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bra :ahappy:

Så er det veldig greit å bare gi når hunden ser på deg :)

Okey...haha Jeg tror jeg begynner i morgen.. Blir vel kanskje mett på godbiter... Men da ser hun jo på meg hele tiden på turer og sånn... Pappa og jeg har tenkt til å kjøpe en karabinkrok og feste det til ett langt tau... Blir ikke det som en løpeline... Jeg håper at kanskje jeg en gang møter noen her i område som kan vise meg med ho... Hvordan det skal gjøres... Men dette er til stoor hjelp... Lært mye av deg... Tuusen takk! Har du flere råd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden i agility går bra :) Har ei venninne som holdte på en stund.

Men har du HD-/AD røntget?

(fant ikke om du hadde det noe sted). For det kan være en fordel om du har gjort. Er det ikke en del HD på rasen?! :ahappy:

Ellers ville jeg kanskje meldt meg på et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør så skal jeg se om jeg muligens kan svare deg :ahappy:

Jeg kan ikke så mye, men jeg har lært utrolig mye det siste året :)

Har du venner som driver med hund? Så kan du jo trene sammen med de, med tanke på at hun ikke kan være løs når det er andre hunder tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Golden i agility går bra :) Har ei venninne som holdte på en stund.

Men har du HD-/AD røntget?

(fant ikke om du hadde det noe sted). For det kan være en fordel om du har gjort. Er det ikke en del HD på rasen?! :ahappy:

Ellers ville jeg kanskje meldt meg på et kurs.

Nei, vi har ikke det. Vet ikke hvor mye det koster. Og har ikke råd til å betale det selv ennå, tror jeg. Er bare 13år... Jeg har spurt stefaren min om vi kan det, men han svarer aldri. Det er ikke noe HD i familien som vi har på stamtavla hennnes... Det er mamma og stefaren min som kjøpte henne til meg... Og er bare med til pappa noen ganger når jeg er der... Men kan høre om vi kan det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Bare spør så skal jeg se om jeg muligens kan svare deg :ahappy:

Jeg kan ikke så mye, men jeg har lært utrolig mye det siste året :)

Har du venner som driver med hund? Så kan du jo trene sammen med de, med tanke på at hun ikke kan være løs når det er andre hunder tilstede.

Ja, venninda mi har.. hehe, men bare en liten Bichon Frisè og en anen til har en blanding av BC, Poineter og Flat, men hun bor i Stavern... Så får ikke trent så mye med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :ahappy: Hadde jeg vert deg hadde jeg gått på kurs. Det er utrolig lærerikt! Jeg har ikke vert på kurs enda, men har kjempe lyst, men må reise 1 time frem og 1 t tilbake for å komme dit det er kurs. Men skal nok snart få det til :)

Røtging tror jeg koster rundt 1000 kr hvis jeg ikke tar helt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
ok :ahappy: Hadde jeg vert deg hadde jeg gått på kurs. Det er utrolig lærerikt! Jeg har ikke vert på kurs enda, men har kjempe lyst, men må reise 1 time frem og 1 t tilbake for å komme dit det er kurs. Men skal nok snart få det til :)

Røtging tror jeg koster rundt 1000 kr hvis jeg ikke tar helt feil...

Er Golden en rase som er mye utsatt for HD. Jeg har hørt at det ikke er nødvendig vis det ikke er noe som tyder på det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har ikke peiling! Men hvis hunden har det, er det ganske vondt for den å hoppe hinder å slikt. Jeg kjenner ikke rasen...

Hun ser ikke ut til at det gjør vondt for henne og løpe, hoppe o.s.v. Naboen der vi bor i Svarstad har en Collie. Og der springer dem rundt som bare det lenge, da tror jeg ikke hun har vondt. Hvis hun hadde hatt det, hadde vel hun ikke løpt og hun hadde nektet å hoppe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...