Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele under sporing

Recommended Posts

Skrevet

Har nettopp kjøpt samme type sele som jaktlykke viser bilder av og er veldig fornøyd med den. Den er enkel å ta av og på, sitter godt og kostet bare 150 kr selv i stor størrelse.

Skrevet

Den jaktlykke har bilde av (som jeg også bruker), har reim foran brystet/halsen, og i noen tilfeller kan det gjøre at hunden ikke får hodet så langt ned som den vil, og dermed ikke kan gå spor på en like "pen"/nyttig måte. Det er fordi den må bruke krefter på å få ned hodet, i stedet for å slippe det, og dermed kan snuten komme noen cm lengre opp fra bakken enn hva vi ønsker. Av samme grunn er det flere som foretrekker å ha festet på selen under magen til hunden, slik at presset fra selen gir en nedadgående funksjon for hodet. (Jada, snakk om antageligvis minimale detaljer, men siden du spurte.. :closedeyes: ) Jeg vurderer derfor å bytte sele, kanskje til sånn halvnomesele, men vi får se.. Jeg bruker samme sele til spor, uansett om det er blodspor eller annet spor.

Skrevet
Den jaktlykke har bilde av (som jeg også bruker), har reim foran brystet/halsen, og i noen tilfeller kan det gjøre at hunden ikke får hodet så langt ned som den vil, og dermed ikke kan gå spor på en like "pen"/nyttig måte. Det er fordi den må bruke krefter på å få ned hodet, i stedet for å slippe det, og dermed kan snuten komme noen cm lengre opp fra bakken enn hva vi ønsker. Av samme grunn er det flere som foretrekker å ha festet på selen under magen til hunden, slik at presset fra selen gir en nedadgående funksjon for hodet. (Jada, snakk om antageligvis minimale detaljer, men siden du spurte.. :closedeyes: ) Jeg vurderer derfor å bytte sele, kanskje til sånn halvnomesele, men vi får se.. Jeg bruker samme sele til spor, uansett om det er blodspor eller annet spor.

Det kommer vel litt an på hvordan hunden jobber i sporet - Amigo f.eks jobber svært rolig og da med helt slakk line og da er det ingen problemer med å få snuten langt nok ned i bakken. Akkurat det tror jeg er en treningssak - altfor mange hunder drar noe sinnsykt i lina og det blir en kamp både for fører og hund :rolleyes:

Skrevet

Hva med Jægerns kombisele? Den har også til å feste under om man skulle ønske det.

Jeg har ikke selv prøvd denne i spor. (men når jeg kjøpte den, så sa de den egnet seg, men hva vet vel jeg :rolleyes: )

Skrevet
Det kommer vel litt an på hvordan hunden jobber i sporet - Amigo f.eks jobber svært rolig og da med helt slakk line og da er det ingen problemer med å få snuten langt nok ned i bakken. Akkurat det tror jeg er en treningssak - altfor mange hunder drar noe sinnsykt i lina og det blir en kamp både for fører og hund :rolleyes:

Joda, det har jo noe med hvordan hunden jobber.. Men så fins det jo forskjellige måter man vil at hunden skal jobbe på også. Noen vil at hunden skal gå fort fra i sporet (hørte om en blodhund som løp (!) i sporet, og det var ønskelig, fordi det gikk på å spore opp folk, og det burde gjøres kjapt), andre vil at hunden skal gå veldig rooolig (bruksspor). Men når de har en reim i halsen/brystet føler jeg de må "bøye seg over" den for å komme ned, og det kan hindre noen hunder i å få snuten godt nok ned. Jeg bruker samme sele som deg, og har opplevd at når Tulla ruser for fort fram, kommer nesen opp, og siden jeg vil hun skal gå saktere i sporet, har vi et "treningsproblem", samtidig som det selvsagt kunne hjulpet med en annen sele. Man trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn nødvendig for hunden, og det er jo ikke noe problem å bytte sele hvis man ser at det ikke fungerer med den man har.. Dette var bare tips jeg fikk på et sporkurs jeg var på, så siden trådstarter spurte, så.. :ahappy:

Skrevet

Jeg bruker denne . Den sitter godt og hemmer ikke hunden på noen måte. Jeg har blitt anbefalt av flere å ikke bruke sele som har reim forann brystet men å gå for de som krysser under forbeina og gir hunden frie bevegelser.

Har også en annen type sporsele med feste til lina under buken men denne sitter litt dårlig på Lokeliten og er så elastisk at den ikke egner seg så godt for hunder som helst vil løpe spor og må bremses med lina. Den fungerte derimot helt utmerket for min forrige hund som var av den rolige konsentrerte typen.

Skrevet

Loke: sånn du hadde link til vurderer jeg å gå over til. Er ikke det en såkalt halvnomesele?

Skrevet
Loke: sånn du hadde link til vurderer jeg å gå over til. Er ikke det en såkalt halvnomesele?

Aner ikke..den er bygd opp likt som noemeselen i front men den har feste imellom skulderbladene istedet for bak.. Mulig det er noe sånt den kalles?

Skrevet

Jepp. Kan også fåes her, rimeligere og uten fleece som blir fortere vått.

Skrevet

Jeg bruker rett og slett bare en vanlig nomesele jeg :ermm:. Den fungerer utmerket og jeg ser en stor fordel for MIN hund med at festet er så langt bak. Det blir nemlig mindre surr med lina når det sitter bak på rumpa (men det er sikkert forskjellig fra hund til hund - og rase...).

2007-03-25-Babs07.jpg

Guest Gråtass
Skrevet

Vi går spor i halsbåndet vi. Enkelt og greit uten masse ekstra utstyr. Snur halsbåndet slik at ringen er mot forbeina, trer lina (som regel en 3 m førerline i lær) mellom hundens forbein og bakbein, kommanderer spor, også er vi i gang. Lettvint å ikke være avhengig av å ha med annet utstyr enn det jeg alltid har i bilen; hund, bånd og forsterker(e).

Lykke til med sporet!

Skrevet

Vida sporer i halseband nå. Synes det er meget enkelt og lettvint å slippe mye styr med seler og slikt.

På Nirm bruker jeg denne, og har aldri vært med fornøyd med sele til sporing før.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...