Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på hannhund


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg så den tråden om hvilken alder tispa bør ha før hun får sitt første kull, og da kom jeg på noe jeg lurte på. Jeg har jo fått med meg at 2 år er vanlig grense på tisper, ikke yngre enn det liksom, men dette er vel også forskjellig fra rase til rase?!

Men når kan hannhunden brukes i avl? Hvor gammel må/bør han være før sin første parring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt et eller annet om 10 måneder eller noe sånt. Eller så fort den er kjønnsmoden, så er det ok. Men personlig syns jeg det er alt for tidlig, av flere grunner.

Når hannhunden er 10 mnd er han fremdeles ikke ferdig utvokst, og det kan for eksempel dukke opp HD når den blir eldre.

Dessuten har man jo naturlig nok ikke hatt mulighet til å konkurrere noe særlig i noen grener, man veit derfor ikke for sikkert om det er en brukbar hund man avler på (ift for eksempel jaktegenskaper om man har jakthund).

Forøvrig vil det nok også være lettere å selge valpene i et kull om hannhunden for eksempel har fått NUCH NVCH i stedet for ingenting, og om hunden er veldig ung, har den rett og slett ikke fått muligheten til å få disse titlene (må være minst to år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hannhunden er 10 mnd er han fremdeles ikke ferdig utvokst, og det kan for eksempel dukke opp HD når den blir eldre.

Spørs hvilken raser man tenker på. Små hunder kan jo være utvokst i en alder av 7 - 8 måneder!

Men jeg synes at en hannhund skal bli brukt i avl når den er to år eller eldre.

Hvis jeg skulle ha hatt en hannhund til ei tispe, ville jeg ha blitt kjent med hunden, etter at den gjennomgår den største forandringen (psykisk) som skjer rundt to års alderen.

Jeg vil også vite hva hannhunden duger til. Er den god i jakt? (hvis jeg er intressert i det)

Er den allsidig og har godt gemytt? (Hvis jeg vil ha gode familiehunder og/eller brukshund)

Vil veldig gjerne at hunden skal ha blitt prøvd i utstilling og fått kritikker. Trenger ikke nødvendigvis å være champion eller noe sånt, men eieren av hannhunden bør kunne legge fram kritikker der hunden ikke har noen grove feil i forhold til rasen - eller som kanskje har hatt mulighet til å bli champion men ikke har vært med på nok utstillinger.

Så for meg vil den ideelle alderen være rundt 3-4 år og oppover.

Kanskje kan hannhunden bli brukt i toårsalderen, men da bør det være gode grunner til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han er fysisk og psykisk moden, synes jeg.. Fysisk hvis man må ha visse helseundersøkelse (røntging, øyelysning, etc) - og psykisk fordi han må være kjønnsmoden og helst både ville og kunne parre en tispe.

Personlig har jeg ikke en rase som plutselig blir et villdyr (eller pingle) etter kjønnsmodningen i 1 års alder, så jeg vurderer mye mere WYSIWYG... (what you see is what you get)

Men, selvsagt, hvis man har en rase som enten blir Bambi eller Shere Khan etter 24 mndr alder - så må man selvsagt vente til man ser hva man får!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette emnet er vell heller ikke noe det er noe særlig fasitsvar på, men en gyllen regel som hvertfall er kjent her nede i sør blandt hjemmeoppdrett er at tispen skal ikke parres før den er over 2-2.5 år og ikke etter 6 års alder om den aldri har hatt valper. Dette varierer selvfølgelig, men jeg er eldig enig i dette. Hannhunder er det vell egentlig ingen grense for men jeg hadde ikke levert min hannhund til bruk i avl før den var fyllt 2 år.

Kenneloppdrett går vell neppe etter disse grenser regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe negativt med kenneloppdrett, men har ingen peiling på om hvilke grenser de bruker. Har inntrykk av at hun jeg kjøpte min hund av hvertfall bruker tisper litt tidligere i avl en jeg privat ville gjort med min hund. Gjerne ved 1,5 års alder kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...