Gå til innhold
Hundesonen.no

Å reise med hund på fly


Jeampi

Recommended Posts

Jeg skal mest sannsynlig til Ålesund i Mai på utstillings og agility stevne. Og da må jeg ta med meg begge hundene.

Pga jeg skal stille Pito i agility begge dagene og twiggy på valpeshow ene dagen. Jeg ken selvfølgelig bare ta med meg ene hunden, men det blir ikke like morro for jeg gidder ikke dra helt til ålesund "bare" for ett valpeshow, og jeg vil stille twiggy så mye som mulig i valp før hun er voksen.

Jeg må ta fly, og jeg kan ikke ta med meg begge hundene inn i kabinen. (eller kan jeg? Isåfall hvordan?)

Dermed må ene hunden i bagasjen. Men jeg vil gjerne vite hvordan dette foregår og om dette er rettferdig ovenfor hunden. For jeg vil ikke risikere psyken på en hund for et stevne.

Det må isåfall bli twiggy som drar i lasterommet, for Pito kommer til å bli helt ødelagt hvis jeg sender henne i et rom alene på en ny skummel plass, for hun liker ikke være alene i bilen engang. Twiggy er mye mer avslappet mht på slik.

Men er det sant at det er iskaldt og bråker helt forferdelig der? Eller er det stille,rolig og lunt der akkurat som på flyet?

Er det dyrere å sende hunden i lasterommet enn det er å ta den med som håndbagasje? (Man betaler ca 300 kr tur/retur for en hund på 3 kg )

Dere som evt har sendt hunder på fly i lasterom, kan dere fortelle hvordan det gikk, og hvordan hunden er i forhold til lyder o.l. Jeg tviler ikke på at twiggy vil takle helt fint å dra alene i lasterommet hvis det er noenlunde stille og passe varmt der...

Synspunker og erfaringer taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Pris er jeg ikke sikker på, men jeg vet at hunder (alle levende dyr) som blir fraktet med fly står inne i et eget rom i lasterommet.

Her er det lys, varme og samme trykk som i cabinen der vi sitter.

Mange tror at hunder blir satt sammen med bager/kofferter - men det er selvsagt ikke tilfelle. Tenk dere hvor få smådyr som hadde overlevd DA (fugler, akvariefisk, etc)...

Det er også derfor endel selskaper (og ruter) ikke kan ta med hunder i lasterommet - endel av flyene deres har ikke dette spesielle rommet i lasterommet for ømfintlig gods.

Men bråker gjør det sikkert - akkurat som VI hører at det bråker i flyet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian tar fast pris på 200kr (råbillig) pr hund i "bagasjen". Jeg har reist med Tulla med fly tur/retur Bergen. Gikk greit det. Litt styr å dra med seg et digert bur og gjennomlyse det osv, men det gikk da greit med litt hjelp fra typen. :ahappy: Tulla tok ikke noe skade av det så vidt jeg kunne se, og hun nektet ikke å gå inn i buret da vi skulle reise tilbake igjen. Ventetiden fra man har landet til man får hunden virker uendelig lang, men vi fikk hunden ca samtidig som resten av bagasjen. Tulla var rolig i buret sitt, men vi hørte en flatcoat som hylte og bjeffet som hadde reist sammen med henne (ikke i samme bur da..) :) Tulla likte buret sitt godt, og samme natt som hun hadde reist med fly, lå hun og sov i buret sitt (døra åpen, jada jada..) Men jeg merket at da hun hadde reist med fly for andre gang (altså tilbake igjen), var hun ikke såå glad i buret mer. Så at det er en opplevelse er det nok, men hun tok ikke noe skade av det.

Jeg aner ikke hvor mange hunder du kan ha med i kabinen, du må nesten bare spørre. Jeg vet at de skal være i seperate bur hvis de ikke er i kabinen, selv om buret er stort nok til begge. Det fins mål på bur i forhold til størrelsen på hunden som du må følge, og det kreves spesielle bur både for å ha de i kabinen, og i "bagasjen". Har hørt de ikke er i selve bagasjen da, men i et temperert rom ved siden av. Mulig det er litt lydisolert også for alt jeg vet. Tulla skulle på utstilling i Bergen, og det gikk greit med tanke på flyreisen, men så kom jo vi en dag eller to før også da, siden vi har slekt der. Kommer vel litt an på psyken til hunden i utgangspunktet, men jeg tror de aller fleste hunder takler det greit. Reiste også med fly med forrige hunden som var litt vrak, og det var ikke planlagt at han skulle i bagasjen, så vi måtte ha han i et alt for lite bur, stakkars. Mellomlandet i Ålesund og fikk ta han ut men han gikk da inn igjen i buret da vi skulle videre. Da var han ca et halvt år. Tulla var ca 9-10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Balder på Gardermoen da jeg kjøpte han, han var da 9 mnd og hadde bare såvidt vert utfor kennelen han kommer fra. Han fikk et beroligene middel og vips inn på flyet og hentet ut av fremmede(meg). Han er en myk hund, men det hele gikk veldig greit. Han var litt forskremt etter turen, men så va jo omstendighetene rundt helt annerledes enn hvis jeg skulle tatt fly med han nå når han er vandt med forskjellige miljøer og kjent med meg.

Jeg kan ikke se at han har tatt skade av det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Pris er jeg ikke sikker på, men jeg vet at hunder (alle levende dyr) som blir fraktet med fly står inne i et eget rom i lasterommet.

Her er det lys, varme og samme trykk som i cabinen der vi sitter.

Mange tror at hunder blir satt sammen med bager/kofferter - men det er selvsagt ikke tilfelle. Tenk dere hvor få smådyr som hadde overlevd DA (fugler, akvariefisk, etc)...

Det er også derfor endel selskaper (og ruter) ikke kan ta med hunder i lasterommet - endel av flyene deres har ikke dette spesielle rommet i lasterommet for ømfintlig gods.

Men bråker gjør det sikkert - akkurat som VI hører at det bråker i flyet.

Susanne

mmm, vil bare kommentere dette.. går på skole i volda så har de 2siste årene tatt en del fly med amy.. Og i både widerøe og sas plasserer de buret sammen med bagasjen..

det bråker nok litt mer i lasterommet enn det gjør der vi sitter, men tempen er nokså den samme.. Har aldri hatt noen problemer med å fly med amy. hun er like fin etterpå hver gang. er nok værre med meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vet at hunder (alle levende dyr) som blir fraktet med fly står inne i et eget rom i lasterommet.

Her er det lys, varme og samme trykk som i cabinen der vi sitter.

Mange tror at hunder blir satt sammen med bager/kofferter - men det er selvsagt ikke tilfelle. Tenk dere hvor få smådyr som hadde overlevd DA (fugler, akvariefisk, etc)...

Susanne

Det er faktisk ikke helt riktig. Det hender jevnlig at hunder blir sendt sammen med bagasjen. SasBraathens har faktisk en egen regel på at dyr ikke skal være mer enn 3 timer sammenhengende i det vanlige lasterommet før det blir for kaldt. Våre ble stuet inn der bak, mener det var forrige gang vi reiste til nordnorge - var ikke så fornøyd med det da Pointeren har en del mindre (kortere) pels enn de fleste hunderaser. Det er forskjell på Willis og en Husky liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke helt riktig. Det hender jevnlig at hunder blir sendt sammen med bagasjen. SasBraathens har faktisk en egen regel på at dyr ikke skal være mer enn 3 timer sammenhengende i det vanlige lasterommet før det blir for kaldt. Våre ble stuet inn der bak, mener det var forrige gang vi reiste til nordnorge - var ikke så fornøyd med det da Pointeren har en del mindre (kortere) pels enn de fleste hunderaser. Det er forskjell på Willis og en Husky liksom.

Øh, hvis man reiser langt (og dermed høyt) er det jo minus 60 grader ute, så tror ikke noen hunder eller andre dyr kunne vært i bagasjerommet da... der blir det shitkaldt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hvis man reiser langt (og dermed høyt) er det jo minus 60 grader ute, så tror ikke noen hunder eller andre dyr kunne vært i bagasjerommet da... der blir det shitkaldt!

Det er minus 56 ja. Men du kan tro akkurat hva du vil for min del, jeg sier jo at jeg faktisk har opplevd dette selv? Og spurte personalet som kunne fortelle at de gjerne sendte dyr i det vanlige lasterommet - bare ikke over 1 1/2 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan de forsvare det? Det må da være ulovlig?

Altså, det blir jo ikke 56 minusgrader i lasterommet i det du kommer opp i marsjhøyde liksom.. Ellers må du nesten rette de to spørsmålene til en SasBraathensrepresentant, for det har jeg dessverre ikke svar på. Likte det ikke så fryktelig godt selv heller, da jeg ikke akkurat har en polarhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har flydd opp til ålesund, hund i lasterommet, og det er ikke noe jeg vil anbefale for de folka der oppe må være helt idioter i hodet, hunden min kom rullende ut på bagasjebåndet, vettaskremt selvfølgelig...

Men hvordan kan de forsvare det? Det må da være ulovlig?

dagens lasterom er isolert, er cirka samme temperatur som der vi selv sitter i flyet..

*Dobbelpost Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med to hunder inn i kabinen (Norwegian men sikkert SAS også) det gjorde jeg senest i januar. Hundene pluss bag kan ikke veie mer enn 8 kg men det passer jo bra for to pommer. Jeg fikk beskjed om at de måtte være i to forskjellige bager men da mamma dro så hadde hun de bare i en. Du sitter jo som regel bakerst, så da kan du ha en bag under setet foran og en under setet du sitter på. Mine bager var akkurat litt for store til å ha de ved siden av hverandre. Det er lurt å bestille tidlig plass for siden du skal ha med to så er det jo ingen andre som kan ha med inn i kabinen.

Jeg for min del ville aldri hatt mine hunder i lasterommet selv om det sikkert går bra for de fleste.

PS I julen hadde de gjort en feil så da var det 3 hunder og en katt i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens lasterom er isolert, er cirka samme temperatur som der vi selv sitter i flyet..

Eh? Dagens lasterom? Tror du 737'ene til SasBraathens ble kjøpt inn i går? De har liksom hatt de samme flyene i en del år..

Det er et lasterom fremme i flyet, rett bak E&E (som på en måte er et 'rom' hvor alt av 'datamaskiner/hjerner' og sånt sitter). Lasterommet blir oppvarmet av kjøleluften til alle 'boksene' i E&E og det holder dermed en grei temperatur. Noe sånt finnes ikke bak i flyet, og jeg har heller aldri hørt om en system i en 737 som liksom skal holde cargo varmt og godt for klær, toalettsaker og diverse nyttelast.. Og hvorfor skulle de ha en makstid i bakre Cargo på 1 1/2 time før det ble for kaldt hvis det holdt en behagelig romtemperatur?

Hvor har du egentlig denne infoen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...