Gå til innhold
Hundesonen.no

diskvalifisert - tabu tema?

Anettex

Recommended Posts

Sorry - min feil.... 4. JK etc betyr KIP ja :).

Får man 0 står det også 0 i kritikken (og på DogWeb).

Jeg sjekket det opp med premieringene på ei utstilling jeg var på der MIN hund fikk KIP og en annen fikk 0... :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen - er det ingen ringsekretærerer her?! SusanneL?

Hva skal det stå på kritikkskjemaet når en hund får KIP resp 0. kval?

(Og i mitt hode er det ingen tvil om at en hund som knurrer til dommer eller andre i ringen skal på "hue og ræva" ut med en 0. - Uansett "forklaring" på oppførselen. - Hvis ikke slike utbrudd kan vurderes - hvordan skal da en dommer kunne vurdere en hunds temperament, f eks?)

----

Edit:

Ser at Siri har svart mens jeg skrev :) Sænk ju!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hugolille ble disket en gang pga underbitt. det som er litt spesielt er at han ikke har underbitt, og at underbitt opp til fem millimeter faktisk er lov i følge rasestandard. Men ellers trodde jeg det var ganske skjelden disking skjedde, har sett hunder glefse heftig etter dommer og fortsatt løpe videre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hugolille ble disket en gang pga underbitt. det som er litt spesielt er at han ikke har underbitt, og at underbitt opp til fem millimeter faktisk er lov i følge rasestandard. Men ellers trodde jeg det var ganske skjelden disking skjedde, har sett hunder glefse heftig etter dommer og fortsatt løpe videre etterpå.

Alle som har meldt på, betalt påmeldingsavgiften sin og møter i ringen har RETT og KRAV på en skriftlig kritikk av dommeren. Å bli disket innebærer IKKE at man blir kastet ut av ringen under kvalitetsbedømmelsen på en hundeutstilling, men at hunden får en 0. premie i kvalitet anmerket på kritikkskjemaet. (Ergo kan en hund "løpe videre" slik at dommeren fortsatt kan se på bevegelsene dens, før den får kritikken sin og blir "kastet ut" fra videre bedømmelse.) Jeg har hatt den utsøkte fornøyelse å se en dommer peke en gruppedeltaker ut av ringen med ganske bestemt mine etter at drittbikkja gjorde utfall mot henne... Så kontant burde ALLE reagere på aggressive/overnervøse hunder i en utstillingsring. KIP gir man ikke for å være "snill" da gjør man både hunden, eieren og rasen som helhet en bjørnetjeneste. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kritikkskjema og premielister, oppgis KIP som 4 pga maskinell avlesning. 0 er 0.

Men som ringsekretær passer jeg på at skriverne faktisk skriver KIP i kritikkfeltet, siden ikke alle vet at 4 i kval = KIP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig ujamn toleransegrense for hvor mye av uønsket atferd en dommer tillater. Har skrevet for noen hundre hunder, og det er få ganger det er blitt kasta ut bikkjer med 0. premie, enda det har vært både glefsing, knurring og hunder som er hysterisk bare dommer tar etter de.

Eks en golden retriever tispe som kasta seg vekk fra dommer gang på gang. Hun fikk tre sjanser, før hu røk ut med 0.premie, derpå eier proklamerte høyt og tydelig at han ikke kunne skjønne hvordan dette skjedde, og at han aldri hadde opplevd dette før. Og hunden hadde faktisk blitt kasta ut med 0. premie dagen før...

I SKK database så står forresten det i resultatene om hunder blir rapportert inn som aggressive. (Men de har jo LP, bruks, gjeting og AG resultater og da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallaisen - er det ingen ringsekretærerer her?! SusanneL?

Hva skal det stå på kritikkskjemaet når en hund får KIP resp 0. kval?

(Og i mitt hode er det ingen tvil om at en hund som knurrer til dommer eller andre i ringen skal på "hue og ræva" ut med en 0. - Uansett "forklaring" på oppførselen. - Hvis ikke slike utbrudd kan vurderes - hvordan skal da en dommer kunne vurdere en hunds temperament, f eks?)

----

Edit:

Ser at Siri har svart mens jeg skrev :) Sænk ju!

selvfølgelig skal en hund som knurrer/biter ut av konkuransen! på mitt sjema står det hvertfall kval 4.. men hvordan kan dem skrive 4 når vi var kun 3 hunder? forstår enda lite jeg da men.. må nok bare øve på at fremmede tar på han å håpe han gjør fremgang for jeg ble rent sjokket da han gjorde det på bordet og det er jo flaut.. men ikke alltid like lett å forstå hvorfor de gjør det :P

edit.. leste om 4 kval nå! thank you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal en hund som knurrer/biter ut av konkuransen! på mitt sjema står det hvertfall kval 4.. men hvordan kan dem skrive 4 når vi var kun 3 hunder? forstår enda lite jeg da men.. må nok bare øve på at fremmede tar på han å håpe han gjør fremgang for jeg ble rent sjokket da han gjorde det på bordet og det er jo flaut.. men ikke alltid like lett å forstå hvorfor de gjør det :)

I kvalitetkonkurransen får hunden en bedømming etter hvor god type den er. Hvor mange hunder som er med i klassen har ingenting med premieringen å gjøre. At det står 4. der, har noe med avlesningssystemet til NKK å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det oppklart!

eneste som irriterer meg nå er måten oppdretteren oppførte seg på! men samma det! takk folkens!

Ta det opp med oppdretter da i stedenfor å gå å irritere deg. Spør oppdretter hva du kan gjøre og om hun/han har noen tips som kan hjelpe dere ut av situasjonen hvis du har lyst å stille Timon flere ganger. Hvis hun er en oppdretter som er verdt å ta vare på så vil hun hjelpe deg så godt hun kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal en hund som knurrer/biter ut av konkuransen! på mitt sjema står det hvertfall kval 4.. men hvordan kan dem skrive 4 når vi var kun 3 hunder? forstår enda lite jeg da men.. må nok bare øve på at fremmede tar på han å håpe han gjør fremgang for jeg ble rent sjokket da han gjorde det på bordet og det er jo flaut.. men ikke alltid like lett å forstå hvorfor de gjør det :)

edit.. leste om 4 kval nå! thank you

hunden din ble ikke plassert, først blir hundene premiert, kun hunder med kval 1 blir plassert, din hund fikk kval.4, altså KIP og gikk dermed ut av konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Jeg har vært med på utstilling er alle som ikke hadde perfekt saksebitt ble sendt ut av ringen med 0.premie!

I rasestandarden står det at hunden skal ha saksebitt, men om den ikke har det så er det ikke en diskvalifiserende feil (står ikke som det i rasestandarden). Men samtlige hunder på den utstillingen som hadde en eller annen feil på bittet (eks tangbitt) fikk 0!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på utstilling er alle som ikke hadde perfekt saksebitt ble sendt ut av ringen med 0.premie!

I rasestandarden står det at hunden skal ha saksebitt, men om den ikke har det så er det ikke en diskvalifiserende feil (står ikke som det i rasestandarden). Men samtlige hunder på den utstillingen som hadde en eller annen feil på bittet (eks tangbitt) fikk 0!

Ja? Det står ikke i labradorstandarden at det er diskvalifiserende feil å ha feilbitt heller, det står bare at de skal ha saksebitt. Jeg syns allikevel ikke det er merkelig å bli sendt ut av ringen med 0. premie når hunden min har dette bittet:

IMG_4179.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er noe tabu jeg, det er so regel en grunn til premiegraden. Har ikke noe problem med å si at min hund har fått gul(!) jeg. Ser bare ikke problemet.

Har du en hund som viser redsel og "beskytter" seg når noen tar på den på bordet - hjem å øv!

Har du en hund med agressive tendenser uten noe grunn bør du kanskje finne noe annet enn utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen vi stilte offisielt fikk vi KIP. Eller dommer sa KIP, og ringsekeritær skrev 0. Hunden min ble redd dommer, bjeffet noen ganger og trakk seg unna. Hun knurret ikke eller noe, men dommer bare sa rolig til meg at hunden var redd henne nå og at hun ikke kunne premiere henne. Hun hadde fått første løpetid dagen før, så mulig det kunne spille inn noe. Vet i hvertfall at vi hadde trent for lite på håndtering.

Hadde jeg stilt i dag hadde ting sikkert vært anderledes, nå har vi trent mye mer og hun er voksen og ganske ferdig mentalt. Har enda ikke stilt etter denne episoden, venter til det sitter 100% så vi er helt sikkre på at det blir en positiv opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Ja? Det står ikke i labradorstandarden at det er diskvalifiserende feil å ha feilbitt heller, det står bare at de skal ha saksebitt. Jeg syns allikevel ikke det er merkelig å bli sendt ut av ringen med 0. premie når hunden min har dette bittet:

IMG_4179.jpg

Litt forskjell på et så tydelig overbitt og tangbitt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er noe tabu jeg, det er so regel en grunn til premiegraden. Har ikke noe problem med å si at min hund har fått gul(!) jeg. Ser bare ikke problemet.

Har du en hund som viser redsel og "beskytter" seg når noen tar på den på bordet - hjem å øv!

Har du en hund med agressive tendenser uten noe grunn bør du kanskje finne noe annet enn utstilling?

han er garantert en agility hund siden han elsker å få løpe å møte utfordringer og hopper og klatrer på alt, men utstilling bør man prøve.. men nei.. jeg tror ikke jeg tar kontakt med oppdretter.. lar saken ligge! ferdig arbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Oscar som 5 mnd gammel valp, midt i tannfelling og hadde 2 skjeve tenner. Pga dette fikk han KIP. Er dette riktig? At han får KIP pga skjeve tenner mener jeg.... Syntes bare det hørtes så ekstremt ut å gi KIP til en valp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Oscar som 5 mnd gammel valp, midt i tannfelling og hadde 2 skjeve tenner. Pga dette fikk han KIP. Er dette riktig? At han får KIP pga skjeve tenner mener jeg.... Syntes bare det hørtes så ekstremt ut å gi KIP til en valp jeg.

Det spørs jo på hvor skjeve tennene ble! Dommere er bedt om å være mer obs på feilstilte hjørnetenner, også på valper, siden en del hunder får hjørnetenner som vokser opp i ganen. Og det er en alvorlig feil...

Har selv sett valper med smale underkjever og hjørnetenner på god vei opp i ganen, så jeg synes det er helt greit at dommere påpeker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...