Gå til innhold
Hundesonen.no

120 l søramerikansk

vipsen

Recommended Posts

Skrevet

Må ha det, bare må ha det - i dag har det kommet et 120 liters kar i hus :) Fått satt det opp med rådasand, røtter og en del avleggere fra det største karet i tillegg til en innkjørt fluvalpumpe så regner med det er kjapt oppe og går - bilder kommer :ahappy:

Planen for dette karet er corydoras, et par apistogramma og stimfisk av en eller annen sort, prøve å finne noe annet enn noen/kardinal tenker jeg.

Skrevet
Ssshh... Har bare 160 + 120 + 63 nå..... :ahappy:

Hehehe, that's my girl! :)

Jeg vurderte faktisk STERKT å kjøpe et kar på 530 liter.. Hører vel med til historien at jeg bor på 50 kvm.... Jeg hadde fysisk fått plass til det, det var jo tross alt "bare" 160 ca langt..! Gikk vel litt opp for meg hvor stort det var når en venninne av meg lo godt og sa at det var like langt som henne det! :)

Det hadde blitt akvarie med leiligheten tredd rundt det så jeg klarte å være fornufting (og/eller pysete) og la det være, og ja det var en tøff avgjørelse..... :)

Skrevet

Grattis med nytt kar!

Siden du har et ferdig innkjørt filter er karet fort ferdig og det er bare å begynne å sette inn fisk samt at du slipper nitritten - lucky you!

Forslag til sør-amerikanske stimfisker:

- dolkestikktetra (nydelig fisk med litt størrelse på)

- smykketetra (en lekker og litt "uvanlig" tetra)

- kobbertetra

- rødmunntetra (drittøff!)

- rødøyetetra

Valgene mange så det er bare å finne den som passer og som du liker.

Hvilken cory har du tenkt å ha i karet da? Eeeeelsker coryer så må bare spørre...

Skrevet
Grattis med nytt kar!

Siden du har et ferdig innkjørt filter er karet fort ferdig og det er bare å begynne å sette inn fisk samt at du slipper nitritten - lucky you!

Jepp, vet - fikk det helt 'gratis', i og med at jeg har hatt dobbelt med filter når jeg kjørte i gang det utvendige - blir litt overkill for karet, men kan heller kjøre inn det andre parallelt og bytte ut senere.

Forslag til sør-amerikanske stimfisker:

- dolkestikktetra (nydelig fisk med litt størrelse på)

- smykketetra (en lekker og litt "uvanlig" tetra)

- kobbertetra

- rødmunntetra (drittøff!)

- rødøyetetra

Har tenkt på de totre sistnevnte, bare finne et sted de har dem. Ikke alle steder jeg kjøper fisk nemlig :rolleyes:

Hvilken cory har du tenkt å ha i karet da? Eeeeelsker coryer så må bare spørre...

Ikke helt sikker, lurer litt på å hive over sterbaien fra det minste karet og kjøpe noen flere av dem. Kjøpte to grupper med cory i går til de to karene som går allerede, fire forskjellige (axelrodi, julii, sterbai og habrosus VF) som svømmer rundt her nå, de er søøøøøte *sukk*

• 2 weeks later...
Skrevet

Garttis!

A. hongsloi er nydelig! Og det passer bra med en slik "fargeklatt" sammen med schwartzien.

Er det vanlig "salt/pepper" øksefisk du har? Vær litt obs på at de er svært utsatte for sykdommer, spesielt hvitprikk, hvis du ikke allerede visste det da.

Skrevet
Garttis!

A. hongsloi er nydelig! Og det passer bra med en slik "fargeklatt" sammen med schwartzien.

Er det vanlig "salt/pepper" øksefisk du har? Vær litt obs på at de er svært utsatte for sykdommer, spesielt hvitprikk, hvis du ikke allerede visste det da.

I know :)

Skrevet

Noen som har forslag til en siste gruppe fisk å ha oppi som holder seg i midtpartiet av karet? Vet ikke om jeg vil ha flere ciklider der, kanskje et par nøkkelhullciklider eller annet fredelig, men har lurt litt på en liten stim store tetra, skjørtetetra eller noe i den duren. En stim på 10-15 små tror jeg vil bli litt voldsomt oppi der.

Skrevet

Skjørtetetra er jo en grei nok fisk det, men de kan også være temmelig dominante og bøllete...

Hva med f.eks. Lyktetetra? Eller Kileflekktetra? Eller Dolkestikktetra? Eller, eller...hehehe! Det er jo så mange flotte å velge mellom.

Tror ikke jeg ville satt inn flere ciklider i et så relativt lite kar.

Skrevet

Bilder! :icon_confused:

DSC00681.jpg

DSC00680.jpg

DSC00679.jpg

Skal mere planter foran filteret til venstre når ting bare vokser seg til så jeg får fordelt litt. Lurer på å sage av den største roten så den blir liggende på sanden, men er ikke helt sikker enda.

Skrevet
Når noen spanter på meg et kamera ;p Nytter ikke med tre sekunders reaksjonstid, hehe.

Hehehe nei det blir litt vanskelig da, så du er sånn nesten unskyldt! :icon_confused:

Skrevet

Wow! Nå så lekkert! Absolutt nydelig er det og jeg synes ikke du bør senke rota lenger ned i grusen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...