Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskuterer hundedressur på nrk


Wanderlust

Recommended Posts

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Litt artig å se hva folk i de forskjellige personerene mener:) Gry Løberg og frøkna fra Dyrevernalliansen er jo enig, NKK vil ha positive metoder, mens han fra Aktiv Hund mener at korrigering er ok, og hundekjøreren (han har bodd et år på Svalbard), vel han er en "gammel" hundekjører;)

Reagerer litt på at de som bruker korrigering, mener at det ikke er straff.. All tilføring av et ubehag er straff, samt all fjerning av velbehag, sånn er det med den saken;)

Også er det jo litt artig at han Aktiv Hund mannen går i mot masteroppgaven til Randi Helene Tillung.. Deres erfaring mot hennes masteroppgave.

ps. er ikke for å kritisere Aktiv Hund, har ikke hørt om de før.. men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en fjollete mann *flir* La oss gjøre hunden trygg ved å straffe den..er hunden redd andre hunder så er den utrygg på føreren og må dermed straffes *knis* Han skulle sett Loke..Loke "uttagerer" på andre hunder når han gå i bånd og blir dritstressa hvis jeg blir morsk..trøster jeg han og roser han derimot så roer han seg :rolleyes: Joda, jeg roser feil atferd, men underlig nok får jeg bedre resultater enn ved å straffe feil atferd :rolleyes:

Edit:

Men hva mener dere med denne uttalelsen da:

"hunder skal oppdras som barn". ?

Heller det enn å oppdra de som en slags steinalderaktig ulveromantiker som kontant avviser all slags nyere forskning... forresten så kjefter søsteren min langt mer på ungene sine enn på bikkjene *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke "hunder skal oppdras som barn" er så dumt jeg - man kommer utrolig langt med klare grenser, konsekventhet, positive tilbakemeldinger og mye kjærlighet.

Så enig, så enig... der sa du det :)

Er greit at det er et diskusjonsprogram, men trodde det var normal høflighet å være noenlunde stille når andre prater :rolleyes:

La merke til den jeg og.. snakk om å prøve å overkjøre motdebatører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er greit at det er et diskusjonsprogram, men trodde det var normal høflighet å være noenlunde stille når andre prater :rolleyes:

Sant nok, men der var begge parter like ille :rolleyes:

Ja klare grenser mener jeg også er det som skal til, og også mye kjærlighet som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva Løberg mener når hun sier at hunder skal oppdras på samme måte som barn - men jeg er litt redd for at "mannen i gata" ikke gjør det. Likevel synes jeg hun gjorde en god figur - rolig, behersket og tydelig (bortsett fra det med barn, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt tåpelig hvordan hun rosa kozemozedama påstår at hunder skal oppdras som unger og at rykking i båndet er dyreplageri. (!) Snakk om å overdrive... :shocked: Men i det minste er ingen av de uenige i at det eksisterer en rangstige mellom hund og eier, det hadde jeg nesten trodd denne dama ville ment var feil, men .. =)

De snakka litt forbi hverandre og jeg tror de slet med å få frem poengene sine iblant. Synes begge "parter" hadde mye klokt å si, men hundekjøreren virka som den med beina best planta på jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt tåpelig hvordan hun rosa kozemozedama påstår at hunder skal oppdras som unger og at rykking i båndet er dyreplageri. (!) Snakk om å overdrive... :shocked: Men i det minste er ingen av de uenige i at det eksisterer en rangstige mellom hund og eier, det hadde jeg nesten trodd denne dama ville ment var feil, men .. =)

De snakka litt forbi hverandre og jeg tror de slet med å få frem poengene sine iblant. Synes begge "parter" hadde mye klokt å si, men hundekjøreren virka som den med beina best planta på jorda.

Kaller du Gry Løberg for en rosa kozemozedame?? Er du ikke en smule over kanten her nå? Du er klar over at hun har en profil her på hundesonen, sant?? Denne syns jeg faktisk var langt over streken.. Greit at hun er en offentlig person på tv.. men seriøst.. Man kaller da ikke Nordenstam er hardbarka jævel heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt tåpelig hvordan hun rosa kozemozedama påstår at hunder skal oppdras som unger og at rykking i båndet er dyreplageri. (!) Snakk om å overdrive... :shocked: Men i det minste er ingen av de uenige i at det eksisterer en rangstige mellom hund og eier, det hadde jeg nesten trodd denne dama ville ment var feil, men .. =)

De snakka litt forbi hverandre og jeg tror de slet med å få frem poengene sine iblant. Synes begge "parter" hadde mye klokt å si, men hundekjøreren virka som den med beina best planta på jorda.

Ååå så glad i deg jeg er nå :) Du klarte å si det sååå bra, akkurat hva jeg mener.

Men sa ikke ho noe som at ho ikke mente at hunden måtte ligge nederst på rangstigen? (eller hørte jeg feil, ble litt mye rot der) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke de klarer å argumentere godt nok sammenligningen mellom hund og barn. Grunnen til at det er en paralell der er at læringsteorier er universelle. Det vil si at prinsippene om hvordan individer lærer og tilegner seg kunnskap, ikke skiller seg vesentlig fra hverandre.

Måten vi i dag oppdrar barna på stammer fra forskning gjort på dyr og hunder à la Pavlov. Det samme med atferdsanalysen med B.F Skinner o.a. Atferdsanalysen har også forandret seg gjennom tidene, det er ikke mange årene siden vi straffet barn med de samme metodene som man ser i Jeppes program, men selv om midlene er forandret, er prinsippene om stimuli/respons de samme.

I menneskeverden skiller man mellom tre typer foreldre: de autoritære, de autoritative og de ettergivende. Autoritære og ettergivende foreldre har ofte (overraskende for noen) den samme effekt på barna . Det blir ofte problematferd enten det skyldes opposisjon, frykt, angst eller aggresjon. Den gyldne middelvei (de autoritative foreldrene) har best utgangspunkt for å få trygge, selvstendige og sosiale barn. Hva de gjør? De setter grenser på en forståelig måte, de straffer ikke ved å tilføre ubehag, men de er konsekvente og inngår et samarbeidsforhold med barna basert på at grensene gir seg til kjenne gjennom å fjerne privilegier ved uønsket oppførsel. Det samme mener jeg er nøkkelen i hundetrening. Ingen hund profiterer på innlæring bare basert på kos og "se gjennom fingrene", på lik linje som at ingen hund profiterer på innlæring ved bruk av straff og frykt.

Som hundetrener og barneoppdrager MÅ man være tydelig, rettferdig, forståelig, konsekvent, positiv og være i stand til å berømme riktig atferd på riktig måte og til riktig tid. På den måten skaper man tillitt og samarbeid, samt læringsglede og motivasjon - noe som manifester seg ti ganger bedre enn innlæring basert på skremselspropaganda. I det lange løp gir dette ti ganger bedre resultater.

Jeg syns for øvrig Gry Løberg var en stor skuffelse, men jeg regner med at TV og slike settinger (nervøsitet etc) har skylden for at hennes kunnskap ikke kom helt heldig ut. Jeg savnet Espen Gudim som i mine øyne har en nyansert forhold til hundetrening forklart på en forståelig måte. Pluss at jeg syns det ble mye tantene mot mannfolka, noe som gir en uheldig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for ikke å gå på henne som person: jeg kaller utsagnene hennes på det programmet for, ja: "Rosa kozemoze". :)

Mastergrad og hundesonenprofil eller ikke, man kan ikke sitte på offentlig tv og si at man skal behandle bikkjer som menneskebarn.. det er nok folk (og tilsvarende antall uoppdragne hunder) som duller og daller fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for ikke å gå på henne som person: jeg kaller utsagnene hennes på det programmet for, ja: "Rosa kozemoze". :)

Mastergrad og hundesonenprofil eller ikke, man kan ikke sitte på offentlig tv og si at man skal behandle bikkjer som menneskebarn.. det er nok folk (og tilsvarende antall uoppdragne hunder) som duller og daller fra før av.

Og når fikk du mer peiling enn henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer peil? Neppe. Men den peilen jeg har bruker jeg på en annen måte enn henne siden jeg tydeligvis tolker ting annerledes enn det hun gjør. Jeg har mine meninger, hun har sine. :) Og hennes meninger i denne saken synes jeg er helt tragiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var en ganske interessant debatt, jeg :)

Men det med at hunder skal oppdras som menneskebarn syntes jeg ble litt teit...

Dessuten var jeg ganske enig av noe det han NKK-mannen sa; håper virkelig ikke at folk, som ikke vet noe om trening av hund fra før, tar med hunden ut for å trene etter å ha sett dette "Jeppe-programmet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastergrad og hundesonenprofil eller ikke, man kan ikke sitte på offentlig tv og si at man skal behandle bikkjer som menneskebarn.. det er nok folk (og tilsvarende antall uoppdragne hunder) som duller og daller fra før av.

Mener du altså at man skal "dulle og dalle" (hva nå enn det betyr) med menneskebarn? Det tror jeg nemlig ikke Gry Løberg mener - ei heller med hunder. Uten å forvirre seerne med ulike begreper, snakket hun nemlig ganske lenge og varmt om bruk av negativ straff (å frata eller holde igjen på ressurser). Det er ikke "dulling og dalling" i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden rykking i båndet og all annen straff er dyreplageri (lol. :rolleyes: ) regner jeg ikke med at hun mener noe annet om oppdragelse av unger heller, så ja... hvis oppdragelse uten straff og gjensidig respekt er greia er det klart det kan beskrives som dulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten var jeg ganske enig av noe det han NKK-mannen sa; håper virkelig ikke at folk, som ikke vet noe om trening av hund fra før, tar med hunden ut for å trene etter å ha sett dette "Jeppe-programmet".

Det er jeg enig med. For man klarer ikke gjøre det rett ved kun å se et program. Man må ha hundetrenere som ser og lærer bort "riktig" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for ikke å gå på henne som person: jeg kaller utsagnene hennes på det programmet for, ja: "Rosa kozemoze". :)

Mastergrad og hundesonenprofil eller ikke, man kan ikke sitte på offentlig tv og si at man skal behandle bikkjer som menneskebarn.. det er nok folk (og tilsvarende antall uoppdragne hunder) som duller og daller fra før av.

Det er da ikke bare dulling og dalling oppdragelse består av! Det er ikke snakk om at siden man "duller og daller" med menneskebarn, så må man gjøre det med hunder. Det som jeg anser som meningen med utsagnet er at man skal være konsekvent, uten bruk av fysisk straff, og på en slik måte hunden/barnet forstår. At en setter grenser slik at hunden/barnet forstår, uten å tilføre ubehag, slik som Terrier sier.

Altså, det er de samme prinsippene som er brukt i menneskeoppdragelse som brukes under hundeoppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden rykking i båndet og all annen straff er dyreplageri (lol. :rolleyes: ) regner jeg ikke med at hun mener noe annet om oppdragelse av unger heller, så ja... hvis oppdragelse uten straff og gjensidig respekt er greia er det klart det kan beskrives som dulling.

Nå er ikke rykking i bånd helt uproblematisk da... Anders Hallgren har visst gjort en studie rundt akkurat dette som ikke var helt oppløftende. Du vet: det er ikke du som avgjør hva som er mishandling..det er konsekvensen det har for hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...