Gå til innhold
Hundesonen.no

VH hele året ?

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Hei !

Jeg har brukt Vom og Hundemat før ( 50/50 med tørrfor )

I jaktmiljøet er VH blitt veldig populært under harde aktiviteter ( som bla jakt og jaktprøver ), men det er vel like bra hele året rundt ? Eller kan man sammenlikne det med "aktiv" for når det gjelder tørrfor ?

Min hund legger fort på seg og om sommeren har vi en rolig periode, men jeg kan vel bruke VH likevel ? Det er vel ikke forbehold superaktive hunder ?

Skrevet

På min funket det vel så bra når vi ikke var superaktive også, ga bare litt mindre/ingenting tørrfor da. Under mer aktive perioder ga jeg 1 kg V&H + ca. 250 gram tørrfor.

Skrevet

Jeg bruker V&H hele tiden og her ikke sett annen enn fordeler med det. Har en hund som naturlig bruker mye energi og V&H gjør at jeg kan gi litt mindre mengder, men tilføre hunden like mye energi.

Det eneste måtte være å bruke V&H til hunder som er mindre aktive (en vanlig familiehund, f.eks.), og som dermed må få tildelt svært lite mat. For matvrak kan dette bli en belastning da de aldri vil føle seg mette. Man får da bare et plagsomt og konstant mas om mat.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...