Gå til innhold
Hundesonen.no

Når leker ikke er morsomt.. Ute.


Aussieglis

Recommended Posts

Agilitykurs i mai! WOHO! :P

Men til da vil jeg prøve å gjøre ting mer interessant. Gjøre MEG mer interessant. Noen her som har måttet lære hunden å like leker ute også? Kaster jeg en leke kan hun løpe etter den til den ligger i ro, så lukter hun litt, og går sin vei. :P Det ser ikke særlig morsomt ut for noen av oss, haha. Og jeg virkelig trenger å kunne bruke leking og herjing som en god forsterker, og vil veldig gjerne ha det inne til første helga i mai :whistle: Er det å håpe på for mye? Tror godbiter vil fungere litt på trening, men er veldig usikker på akkurat det. Blir jo ny plass, og fremmede hunder som hun aller helst vil herje litt med..

Fikk tips av hun som holder kurset å forske på hva hun absolutt elsker, og ta dette med på kurset som super-belønning. Vil diske opp med kylling tror jeg, men vil ha muligheten til å ta med en leke i viten om at DEN - den gjør hun alt for.. For det er jo sånn det er; inne. Leker, drakamp, baller, kosedyr, pipedyr.. Alt er råkult, og hun leker stadig for seg selv eller kommer bort med latexkyllingen for å få liv i den. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agilitykurs i mai! WOHO! :P

Men til da vil jeg prøve å gjøre ting mer interessant. Gjøre MEG mer interessant. Noen her som har måttet lære hunden å like leker ute også? Kaster jeg en leke kan hun løpe etter den til den ligger i ro, så lukter hun litt, og går sin vei. :P Det ser ikke særlig morsomt ut for noen av oss, haha. Og jeg virkelig trenger å kunne bruke leking og herjing som en god forsterker, og vil veldig gjerne ha det inne til første helga i mai :whistle: Er det å håpe på for mye? Tror godbiter vil fungere litt på trening, men er veldig usikker på akkurat det. Blir jo ny plass, og fremmede hunder som hun aller helst vil herje litt med..

Fikk tips av hun som holder kurset å forske på hva hun absolutt elsker, og ta dette med på kurset som super-belønning. Vil diske opp med kylling tror jeg, men vil ha muligheten til å ta med en leke i viten om at DEN - den gjør hun alt for.. For det er jo sånn det er; inne. Leker, drakamp, baller, kosedyr, pipedyr.. Alt er råkult, og hun leker stadig for seg selv eller kommer bort med latexkyllingen for å få liv i den. :P

Jeg ville startet med å rydde bort lekene hun har inne. En belønningsleke skal IKKE være tilgjengelig annet enn under trening. Skjønner godt at hun ikke gidder bry seg så mye med de ute, om de er tilgjengelige 24/7 inne. Fjern lekene, i hvert fall de du ønsker å bruke som belønning, og vær nøye på at leken er din og at hun kun får låne den når hun har vært flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Agilitykurs i mai! WOHO! :P

Men til da vil jeg prøve å gjøre ting mer interessant. Gjøre MEG mer interessant. Noen her som har måttet lære hunden å like leker ute også? Kaster jeg en leke kan hun løpe etter den til den ligger i ro, så lukter hun litt, og går sin vei. :P Det ser ikke særlig morsomt ut for noen av oss, haha. Og jeg virkelig trenger å kunne bruke leking og herjing som en god forsterker, og vil veldig gjerne ha det inne til første helga i mai :whistle: Er det å håpe på for mye? Tror godbiter vil fungere litt på trening, men er veldig usikker på akkurat det. Blir jo ny plass, og fremmede hunder som hun aller helst vil herje litt med..

Fikk tips av hun som holder kurset å forske på hva hun absolutt elsker, og ta dette med på kurset som super-belønning. Vil diske opp med kylling tror jeg, men vil ha muligheten til å ta med en leke i viten om at DEN - den gjør hun alt for.. For det er jo sånn det er; inne. Leker, drakamp, baller, kosedyr, pipedyr.. Alt er råkult, og hun leker stadig for seg selv eller kommer bort med latexkyllingen for å få liv i den. :P

Jeg vet ikke hvor mange mnd jeg brukte på å lære bernerdyret å leke i voksen alder, så sett igang med en gang! Lek og vær klovn selv. Oppfordre til drakamp eller løp om kamp om leka (eh, tilpassa størrelsen på bikkja da). Vær engasjert selv, ikke bare kast leka og tor at bikkja syns det er gøy.

Jeg begynte altfor sent og hadde dempa henne altfor mye som unghund så jeg har aldri fått en superbelønning ut av leka, men jeg kom til det nivået at jeg kunne bruke leka for å gire og som superbelønning iblandt. Var bare det at hun gikk så fort lei å leke så jeg måtte lese henne bra om leken ville være superbelønning eller bare kjedelig for hver øvelse. Så, min store oppfordring: lær bikkja å leke med en gang selv om det kan ta litt tid. Det er verdt det. Jeg har inntrykk av at det ofte er vanskeligere med små hunder eller om det bare er eierne som syns det er vanskeligere å leke med små hunder vet jeg ikke, men de har akkurat den samme nytten av lek som belønning som store hunder.

Red: Ja og selvfølgelig som Molly sier, ikke la lekene ligge tilgjengelig hele tida. Lekene er noe du tar frem for lek med deg. Ligger de fremme hele tida blir de kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, belønning for leking med godbiter går jo ann å prøve. Spesielt etter en ordentlig tur hvor hun har fått løpt ifra seg litt. Hun finner interesse for kvister o.l utenfor huset, de skal hun leke med og demontere etterpå.

Har dere ingen leker tilgjengelig innomhus til hunden? Hun er jo bare 7mnd, har masse energi og lekelyst... Inne iallefall. :whistle: Hva med noen nye leker som hun aaaldri får leke med, bortsett fra under trening? Hun jobber godt for alle slags leker inne, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, belønning for leking med godbiter går jo ann å prøve. Spesielt etter en ordentlig tur hvor hun har fått løpt ifra seg litt. Hun finner interesse for kvister o.l utenfor huset, de skal hun leke med og demontere etterpå.

Har dere ingen leker tilgjengelig innomhus til hunden? Hun er jo bare 7mnd, har masse energi og lekelyst... Inne iallefall. :whistle: Hva med noen nye leker som hun aaaldri får leke med, bortsett fra under trening? Hun jobber godt for alle slags leker inne, som sagt.

Min hund har kun unntaksvis hatt leker inne, stort sett når han har funnet noe han har sett på som "leke". Jeg er opptatt av at det skal være ro inne, og da er leker lite aktuelt. Han hadde derimot som valp og unghund tyggebein tilgjengelig så og si hele tiden. Jeg tror du kan ha nytte av å fjerne lekene og heller fokusere mer på at hunden skal slappe av inne. Det tror jeg du får igjen i intensitet ute, og da er det sikkert lettere å belønne med lek også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jaa, belønning for leking med godbiter går jo ann å prøve. Spesielt etter en ordentlig tur hvor hun har fått løpt ifra seg litt. Hun finner interesse for kvister o.l utenfor huset, de skal hun leke med og demontere etterpå.

Har dere ingen leker tilgjengelig innomhus til hunden? Hun er jo bare 7mnd, har masse energi og lekelyst... Inne iallefall. :whistle: Hva med noen nye leker som hun aaaldri får leke med, bortsett fra under trening? Hun jobber godt for alle slags leker inne, som sagt.

Du kan jo f.eks. ha en tyggeleke/tauknute e.l. liggende fremme som hun kan herje med og bite på. Men alle balleker og draleker du vil bruke som forsterker vil jeg ikke ha fremme.

Jeg har ellers lekeforbud inne, men det er selvfølgelig lov å ligge å tygge på en tauleke osv. men inne er man rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har samme problemet selv, og bruker nå denne guiden:

http://siriusdog.com/articles/prey-drive-s...on-winkler1.htm

Og den fungerer meget bra:)

Har skumlest nå, høres lurt ut. Tror jeg skal dra med gubben på tur imorgen og få han til å hjelpe meg litt. Jeg veit hun jobber godt og trives på stranda, og der har jeg fått henne til å løpe etter ting og faktisk plukke de opp og komme tilbake med det. :Laugh: Hahaha, husker så glad jeg ble da. Var som om jeg så lyset. Hadde nesten gitt opp, tenkte: "javel, hunden har ingen gjenstandsinteresse ute." -- Hun har jo jaktinnstingt i massevis, hun har jo terrier i seg.. Løper gjerne etter ting, men virker ikke som om hun skjønner hvorfor hun skal kaste bort tid på det - hun har jo så mye annet å lukte og snuse på! Så mange meter hun må spurte! Så mange fugler hun må spionere på! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre med lekeproblematikken, og noe jeg skal gjøre for å aktivisere henne mer også! Søk leken! Ellers har jeg begynt å la Emma rase fra seg en del først på tur, løpe fra seg de værste byksene. Så setter jeg meg ned på en benk, og holder nesten ytterst i langlina.. Hun sirkler rundt og snuser overalt rundt omkring benken.. Så blir det kjedelig, og DA! er jeg der - klar for action. :D Haha. Og det bruker å funke. Tar bare noen kortekorte økter, og putter leken i lomma når det et morsomst.

:D

Her ligger også lekene fremme (2-3 stykken) Vi har lært hunden vår navn på lekene det er kongen, bamsen og grethe. Når hun kommer med en leke og maser for å leke (akkurat som du beskriver) så sier vi finn bamsen, dvs noe annet en det hun har i munnen. Da slipper hun leken hun har og leter til hun finner det vi ber om. Stort sett klarer hun det og da får hun masse ros som motiverer henne til å leke/søke mer. Av og til er hun litt lat og henter noe annet... en sokk el noe... da igjentar vi hva hun skal finne helt til hun finner det.

Dette har blitt en artig lek, Lotta blir underholdt og får bruke hodet sitt på en god måte.

Inlæring av navn på leker er lettest å gjøre når leken/tingen er helt ny syns jeg. Vi fokuserer da på den ene leken 1 dag og jeg ber om å hente den mange ganger med små og store intervaller. Den store "testen" kommer morgenen etter da jeg igjen ber henne å hente den aktuelle leken og da har jeg selvsagt funnet frem 2-3 andre leker i tilegg. Testen er bestått når hun kommer med den riktige leken.

I tilegg til desse lekene har vi en sånn draleke. Den kommer KUN frem som belønning ved spesielle anledninger.

Mange kloke mennesker i verden. Var ei som het Iselin som skrev det innlegget på Canis. Hvis hun ser dette: Takk! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...