Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt mye ryggvondter?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

......altså.... - jeg skal ikke påberope meg å kjenne så skrekkelig mange som drar til denne dyreklinikken - men teller jeg opp så dreier det seg om en 15-16 hunder ...... jeg synes det er skrekkelig merkelig jeg at alle får påpekt ryggvondter - sorry liksom.......... - men når 100% av de jeg vet som som går ett sted kommer ut med samme diagnose så kan jeg ikke annet enn å undre meg.

Nå er vel strengt tatt ikke "ryggvondt" en diganose. Skulle gjerne likt å vite hva mer det står i papirene til bikkjene. Det er forskjell på smerter. Jeg er også nysgjerrig på hvilke behandlingsopplegg som legges opp til bikkjene, hvor mange som faktisk får noe annet enn en uke/fjorten dager på rimadyl først og SÅ begynner med skikkelige undersøkelser dersom det ikke hjelper.

Jeg sa også at min lille hadde "vondt i ryggen", ikke særlig treffende beskrivelse egentlig, hun hadde en defekt nakkevirvel og to prolapser som ikke viste på røntgen, bare på MR. Samt en haug med forkalkninger diverse steder som syntes på røntgen. Men man går ikke rundt og leverer hele regla når folk spør hva som er galt med hunden, med mindre folk er spesielt interesserte.

Margete: Ja, er ikke rart i det heletatt at han slo seg og måtte ha litt hjelp. Men det illustrerer jo at alle "ryggvondter" ikke trenger noen dyr langvarig behandling, som man kanskje kan se at bunner i økonomiske motiver hos dem som behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Jeg sier det igjen jeg; jeg tror det kan hende at noen veterinærer med dårlig tid eller behov for penger (det koster gjerne mye med kronisk syke/skadde hunder), gjerne setter diagnosen "ryggvondt" i forskjellige varianter.. Min hund fikk påvist dette vet to forskjellige klinikker, prolaps på den ene, og avrevne sener på den andre. Nå var det ikke ryggen det var noe galt med, det var beina, og i følge veterinærhøyskolen var ryggen hans perfekt. Om det bare var et uhell og en tilfeldighet? Jo, sikkert. Men ved begge disse klinikkene fantes det både akupunktører og massører, som ville kunne fått endel penger på min lille "rygghund"..

EDIT: Nå var dette to helt andre dyreklinikker da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor var disse 15-16 hundene hos veterinæren? Fordi de er friske? Syke? Rutinekontroll? Vaksinering? Og hvorfor ble ryggene sjekket? Og hva omhandler diagnosen "ryggvondt" egentlig? Alt fra alvorlig skjelettlideleser til litt ømme muskler?

Det er vel ingen som har gitt veterinærene skylda for at hundeeiere ikke lar dyra sine få komme seg etter en skade?

Slik jeg tolker en del av innleggene, er at de hunden som først får en diagnose, og så løper og trener dagen etter, så er den feildiagnoseringer. Kanskje jeg tolker det feil, men for meg virker det som om alternativet at hundeeier gir litt f***, ikke var et alternativ. Kun feildiagnosering. Sorry om jeg tok feil.

(Når det er sagt - jeg kan aldri huske å ha blitt fortalt av en eneste veterinær HVOR lenge (eller hvor viktig det er!) hunden måtte holdes i ro etter skade/uhell/behandling? Tvert imot, jeg bruker å ta det opp selv...)

Da går jeg heldigvis til andre veterinærer enn deg. De gangene jeg har vært inne med hunder, har jeg alltid fått beskjed om hvile, hvor viktig dette er, trening videre mm.

Belastningsskade, ja - hvem sin "skyld" er det, sånn apropos?

Det er ene og alene min feil selvfølgelig. Hunden ble brukt mye i jobb, og tålte ikke dette tydligvis. Jeg så ikke tegnene tidlig nok. Hva har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg ringte dyrlegen og ba om røntging av Loke fordi jeg så at det var noe galt.. Jeg ringte daværende eier samme dag som jeg hentet hunden og sa at noe var galt. Jeg gjorde det også klart for daværende eier at det var uaktuellt for meg å kjøpe hunden hvis den hadde sykdom/skade som ikke bare var forbigående og jeg ba om at undersøkelsen ble trukket av prisen. Loke ble røntget fra nakke til baklabber uten noen påviselige skjelettskader og jeg fikk beskjed av dyrlegen om at det sannsynligvis ville gå over av seg selv med rett trening noe det langt på vei gjorde.Jeg spurte ved første besøk om det var nødvendig med deres behandling og jeg fikk til svar at sannsynligvis ikke, men ble han ikke bedre innen noen uker med rett trening så skulle jeg ringe de opp igjen.

Jeg var faktisk ikke inne hos vetrinæren pga ryggen til Loke igjen før i slutten av juni påfølgende år og det var fordi han hadde fått et tilbakefall etter runderingen. Altså over 10 måneder etter første besøk.. Nok en gang JEG ringte og ba om time og ny full utredelse etter at 5 instruktører og en utstillingsdommer ga meg beskjed om at hunden min var halt i tilegg til at jeg selvfølgelig så det selv. Jeg ser jo at enkelte mener at man bare finner opp ting i sitt eget hode og at vetrinærene på gjeldene dyreklinikk finner opp sykdommer for å få nye pasienter men for disse menneskene kan jeg sikkert finne frem kritikken fra utstillingene da utstillingsdommere tydeligvis er mer troverdig der i gården.

Forøvrig er det JEG som behandler Loke, den pengegriske klinikken har nemlig gitt meg en grundig opplæring i massasje og streching (helt uten å ta seg betalt) av ei som jobber som foreleser i massasje etc på vetrinærskolen. Nå om vinteren er han i tilegg i vanntredemøllen når jeg føler jeg har råd, da får han en times behandling inkl massasje, spesialfòr og alt for ca 5 - 600 kr (det har gått opp og jeg husker ikke prisen helt) imens en annen vetrinær trener valpen min i håndtering og passer på hennne helt gratis. Om sommeren trener jeg han selv i fjorden her. Og man ser faktisk forskjell på en hund som er kilen og en hund som holder pusten, spenner seg og prøver å vri seg unna i det man nærmer seg området det gjør vondt En annen sterk indikasjon er at muskulaturen blir unaturlig varm når man stryker over den gjentatte ganger. For de som ikke har kjent det så kjennes det ut som om varmen stråler ut av huden.

Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag man kan sitte å påstå at hundeiere og vetrinærer finner på ryggvondt?

Jeg vil ha en frisk hund som jeg kan trene i rundering og agility jeg og jeg KLARER faktisk selv å lese om en hund er halt eller ei.. etter 16 år med travere så blir man god på bevegelser liksom :rolleyes:

2ne: jeg er helt enig med deg jeg. Hvis Loke var så dårlig ville han vært død nå..men Loke VAR så dårlig.. for 1,5 år siden. Han ble raskt mye bedre. Han er en helt annen hund nå, han løfter bakbeina når han går og han fungerer helt fint så lenge jeg tar forholdsregler. Hele den siste uken har han fått over en time løping og herjing løs i skogen og han har ikke vist antydning til å bli dårligere.Sist han var skikkelig dårlig var etter at han tryna på glattisen i romjula og jeg ikke fikk satt i gang behandling før 2 uker ut på nyåret pga utenlandsopphold, men da var han ikke på langt nær så dårlig som når han kom til meg. Han var halt når han gikk, men ikke når han travet. Han hadde som sagt et tilbakefall for en måneds tid siden men det var ikke verre enn at noen dagers hvile fikk han til å føle seg irriterende frisk igjen. Irriterende fordi han da gjerne vil herje villt imens jeg må holde han i ro for å stabilisere musklene litt igjen. Han bygger muskler bedre og bedre mye ved hjelp av et ekstra proteinrikt valpefòr. Som ikke er kjøpt hos vetrinæren forøvrig -de fører det ikke - men det ble anbefalt der :)

Edit: forøvrig så forsvinner ikke musklene til loke, de har bare aldri vært der... han har mer muskler nå enn noensinne.. Allikevel så kjenner man godt at det mangler "noe" når man er klar over det. De som vet det kjenner det med en gang når de kjenenr på han, andre synes bare han er litt beinete. At han har fått "godt muskelsatt" på kritikken når han var mye verre bare understreker hvor troverdig jeg synes en dommerkritikk er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har lest meg til i denne tråden, så har vel alle som har fått påvist alvorlige lidelser vært gjennom både det ene og det andre av diagnostiske verktøy....?

Jeg var inne på klinikken for å få en generell helse status på hunden før jeg bestemte meg for å overta henne. Spesielt med tanke på om hd'n kunne ha gitt noe utslag som jeg ikke har sett, og i det hele tatt. Muskler, skjelett og hud ble nøye vurdert, og bikkja endte opp med konklusjon om at hoftene var perfekte, litt halt på et frambein (noe jeg absolutt ikke klarer å se), og stress nakke! spørsmålet om hu har gått i bånd og trukket mye feil ble stilt.. Hos meg hadde hu kun gått i sele, og gått pent. Hos forriege eier har hu vel mest sannsynlig aldri gått i bånd... Men stiv nakke hadde hu iallefall. (jeg kan vel forstå denne, for hu satt i altfor lite bur i bilen vår på lange turer de første ukene hos oss... menom dette er grunnen, VEIT jeg jop ikke...)

Uansett, jeg kom inn med en hund som jeg antok og håpet skulle være helt frisk. Null symptomer, null røntgen, null MR, null annet enn klemming på rygg og nakke.... Og her ble altså nakken konstantert stiv.

Ikke noe alvorlig selvfølgelig, men allikevel noe jeg antar at min vanlige veterinær ikke hadde funnet (?) eller påpekt (?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg kom inn med en hund som jeg antok og håpet skulle være helt frisk. Null symptomer, null røntgen, null MR, null annet enn klemming på rygg og nakke.... Og her ble altså nakken konstantert stiv.

Ikke noe alvorlig selvfølgelig, men allikevel noe jeg antar at min vanlige veterinær ikke hadde funnet (?) eller påpekt (?)...

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du vil frem til jeg...? Dette er dumt det eller, at de finner noe som din vanlige veterinær ikke finner...?

Om jeg er stiv i nakken, så er det ikke så veldig vanskelig å kjenne det på muskulaturen i nakken heller... Og selv om det ikke er noen big deal, hva så om veterinæren påpeker det? Da kan man i hvert fall være obs på det... Jeg regner ikke med at du ble anbefalt svømming, x antall timer med massasje og stretching osv for å rette opp i dette...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på klinikken for å få en generell helse status på hunden før jeg bestemte meg for å overta henne. Spesielt med tanke på om hd'n kunne ha gitt noe utslag som jeg ikke har sett, og i det hele tatt. Muskler, skjelett og hud ble nøye vurdert, og bikkja endte opp med konklusjon om at hoftene var perfekte, litt halt på et frambein (noe jeg absolutt ikke klarer å se), og stress nakke! spørsmålet om hu har gått i bånd og trukket mye feil ble stilt.. Hos meg hadde hu kun gått i sele, og gått pent. Hos forriege eier har hu vel mest sannsynlig aldri gått i bånd... Men stiv nakke hadde hu iallefall. (jeg kan vel forstå denne, for hu satt i altfor lite bur i bilen vår på lange turer de første ukene hos oss... menom dette er grunnen, VEIT jeg jop ikke...)

Uansett, jeg kom inn med en hund som jeg antok og håpet skulle være helt frisk. Null symptomer, null røntgen, null MR, null annet enn klemming på rygg og nakke.... Og her ble altså nakken konstantert stiv.

Ikke noe alvorlig selvfølgelig, men allikevel noe jeg antar at min vanlige veterinær ikke hadde funnet (?) eller påpekt (?)...

Ny dag, nye inntjeningsmuligheter - "ryggvondt" og/eller WHIPLASH! Happy days! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye inntjeningsmuligheter - "ryggvondt" og/eller WHIPLASH! Happy days! :whistle:

Ikke bare er du tåpelig og barnslig, men du fremstår faktisk som gnien og lite opptatt av hunders ve og vel når det kommer til noe som kan koste penger.. Noen av oss trenger faktisk ikke MR eller røntgenbevis for å skjønne at en hund kan ha smerter. Jeg ville blitt betenkt hvis en dyrlege mpåtte ta MR for å finne ut at en hund har stiv nakke...Det er ikke opp til dyrlegen å bevise over enhver tvil at hunden har vondt, man skulle tro det var av de fleste eieres intresse å finne ut av det. Jeg tviler faktisk sterkt på at klinikken tjente noen som helst penger på at hunden til Psykolynx hadde stiv nakke, sannsynligvis fikk hun bare beskjed om å bruke sele og å gjøre noen enkle oppmykningsøvelser. Hvis jeg kan få stiv nakke av stress etc så ser jeg det svært sannsynlig at en omplasseringsaussie muligens får det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er du tåpelig og barnslig, men du fremstår faktisk som gnien og lite opptatt av hunders ve og vel når det kommer til noe som kan koste penger..

Huff, nå ble jeg lei meg. Det er veeeeldig, veeeeldig viktig for meg hva folk TROR om meg! Jeg er så såra og vonbroten at jeg ikke kommer til å få sove på 3 uker, mister matlysten og får store psyko-somatiske lidelser... Slemme Loke. Tror ikke du eier empati jeg...

Noen av oss trenger faktisk ikke MR eller røntgenbevis for å skjønne at en hund kan ha smerter.

Nei - og ganske ofte behøver ikke hunden å være syk i det hele tatt, det holder at eieren speiler sin egen livsanskuelse og frykt... (Du la kanskje merke til at PsychoLynx skriver at hunden IKKE HADDE SYMPTOMER eller tegn på at noe var galt???)

Jeg ville blitt betenkt hvis en dyrlege mpåtte ta MR for å finne ut at en hund har stiv nakke...Det er ikke opp til dyrlegen å bevise over enhver tvil at hunden har vondt, man skulle tro det var av de fleste eieres intresse å finne ut av det. Jeg tviler faktisk sterkt på at klinikken tjente noen som helst penger på at hunden til Psykolynx hadde stiv nakke, sannsynligvis fikk hun bare beskjed om å bruke sele og å gjøre noen enkle oppmykningsøvelser. Hvis jeg kan få stiv nakke av stress etc så ser jeg det svært sannsynlig at en omplasseringsaussie muligens får det samme.

Jada, for det er helt irrelevant at whiplash og ryggvondt er gjengangere hos forsikringssvindlere og folk på tulletrygd som behøver å feile noe som ikke kan dokumenteres når de skal ha "erstatning" og "penger av staten"... (Tro hvorfor Norge er et av de landene i verden med mest "mystisk fibrose", sorry, fibromyalgi...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hva det koster å få tatt MR av en hund? Jeg tok både ct og mr av min lille. Det var ikke en billig fornøyelse. De fleste syns nok at jeg var gal som ikke bare avlivet henne før MR siden det var så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå ble jeg lei meg. Det er veeeeldig, veeeeldig viktig for meg hva folk TROR om meg! Jeg er så såra og vonbroten at jeg ikke kommer til å få sove på 3 uker, mister matlysten og får store psyko-somatiske lidelser... Slemme Loke. Tror ikke du eier empati jeg... :whistle:

Nei - og ganske ofte behøver ikke hunden å være syk i det hele tatt, det holder at eieren speiler sin egen livsanskuelse og frykt... (Du la kanskje merke til at PsychoLynx skriver at hunden IKKE HADDE SYMPTOMER eller tegn på at noe var galt???)

Jada, for det er helt irrelevant at whiplash og ryggvondt er gjengangere hos forsikringssvindlere og folk på tulletrygd som behøver å feile noe som ikke kan dokumenteres når de skal ha "erstatning" og "penger av staten"... (Tro hvorfor Norge er et av de landene i verden med mest "mystisk fibrose", sorry, fibromyalgi...?)

Ja, selvfølgelig..det tenkte jeg ikke på... Hunden til Psykolynx prøver seg på en forsikringsvindel, eller kanskje dyrlegen har en avtale med et forsikringselskap som gir ut masse penger for hvert oppdaget tilfelle uavhengig om hunden får behandling eller ikke.. :rolleyes:

At psykolynx ikke visste at hunden hadde stiv nakke overasker meg overhodet ikke. Min forrige hund var hos 5 forskjellige DYRLEGER som sa han var helt fin i bevegelsene fordi de ikke klarte å se at han haltet på alle 4 bena... du aner ikke hvor mange trapper jeg måtte gå opp og ned ved dyrlegekontorer.. Forøvrig så så den omtalte dyrlegen (om ikke ved navn) det med en gang jeg entret klinikken og det ble påvist forkalkninger langs nakke og ryggraden på røntgenbilder tatt like etterpå. Hunden hadde en brusksykdom som ikke synes på røntgen før det er forkalkninger men som gjør noe inn i h**** vondt - spesiellt når de vokser.

Forøvrig så kan man ofte påvise wiplash, min mor måtte en runde igjenom rettsystemet for å kjempe mot folk med samme holdninger som deg og hun vant overlegent. Hun har nakkevirvler som er tydelig skadd (nok en gang, det synes på bilder) etter en alvorlig bilulykke noe som gjorde henne helt ufør et par år til hun fikk trent seg opp . I tilegg har hun en reumatisk sykdom som heter Beckdrev, den og er påvist i gjennom blodprøver. Til tross for dette (og 3 ganger bryskreft og 1 gang livmorskreft)jobber hun altså nå fullt etter eget ønske og mottar ikke en krone fra hverken stat eller forsikringselskap.. :rolleyes:

forresten så vet jeg godt at du kommere til å gråte i natt fordi jeg var slem med deg *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ikke bare er du tåpelig og barnslig, men du fremstår faktisk som gnien og lite opptatt av hunders ve og vel når det kommer til noe som kan koste penger.. Noen av oss trenger faktisk ikke MR eller røntgenbevis for å skjønne at en hund kan ha smerter. Jeg ville blitt betenkt hvis en dyrlege mpåtte ta MR for å finne ut at en hund har stiv nakke...Det er ikke opp til dyrlegen å bevise over enhver tvil at hunden har vondt, man skulle tro det var av de fleste eieres intresse å finne ut av det. Jeg tviler faktisk sterkt på at klinikken tjente noen som helst penger på at hunden til Psykolynx hadde stiv nakke, sannsynligvis fikk hun bare beskjed om å bruke sele og å gjøre noen enkle oppmykningsøvelser. Hvis jeg kan få stiv nakke av stress etc så ser jeg det svært sannsynlig at en omplasseringsaussie muligens får det samme.

Jøss ............ jeg ville tro at dersom du var så opptatt av hundens ve og vel så ville det å finne ut HVORFOR hunden har vondt være vel så viktig som at noen forteller deg det eller?

Det mener jeg seriøst - om noen hadde fortalt meg at bikkja mi var dårlig, men at man ikke hadde funnet noe på røntgen så hadde jeg faktisk tatt MR for å ta ting videre å finne ut hvorfor. Ene og alene for å være best mulig rustet til å behandle hunden korrekt.

Men det var nå mine tanker rundt ve og vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss ............ jeg ville tro at dersom du var så opptatt av hundens ve og vel så ville det å finne ut HVORFOR hunden har vondt være vel så viktig som at noen forteller deg det eller?

Det mener jeg seriøst - om noen hadde fortalt meg at bikkja mi var dårlig, men at man ikke hadde funnet noe på røntgen så hadde jeg faktisk tatt MR for å ta ting videre å finne ut hvorfor. Ene og alene for å være best mulig rustet til å behandle hunden korrekt.

Men det var nå mine tanker rundt ve og vel...

Joda, hadde jeg hatt 8 tusen jeg kunne punge ut som en engansgum for å få gjort det så hadde jeg muligens gjort det. Nå for tiden ville en slik undersøkelse betydd at jeg måtte tatt opp et lite lån noe som ville vært helt greit hvis Loke ikke responderte på behandlingen. Loke er på bedringens vei som jeg har sagt noen ganger nå... jeg er ikke så innmari hysterisk at jeg tar opp lån for å være 100% sikker på at en hund som er på vei til å bli frisk virkelig er syk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig..det tenkte jeg ikke på... Hunden til Psykolynx prøver seg på en forsikringsvindel, eller kanskje dyrlegen har en avtale med et forsikringselskap som gir ut masse penger for hvert oppdaget tilfelle uavhengig om hunden får behandling eller ikke.. :rolleyes:

Nå har ikke HUNDEN til Psycolynx gitt uttrykk for at den har noen lidelse, sykdom, skade eller skavank i det hele tatt (akkurat DET var liksom poenget, dah :whistle: ). Og det må være velsignet behagelig å være så naiv og blåøyd at man ikke ser rekkevidden av opplysninger som kommer bl a i denne tråden om at veterinærklinikker har 2 satser for behandling, f eks (1 høyere for hunder MED forsikring og 1 lavere for hunder UTEN forsikring... Det vet jo at det er forsikringsselskapene som betaler, ikke sant?)

At psykolynx ikke visste at hunden hadde stiv nakke overasker meg overhodet ikke. Min forrige hund var hos 5 forskjellige DYRLEGER som sa han var helt fin i bevegelsene fordi de ikke klarte å se at han haltet på alle 4 bena...

Såvidt jeg forsto så oppdaget ikke engang eierne av denne hunden at den ikke klarte å løfte bakbena når han gikk... (og for å si det sånn, den som leter skal finne - du må ha vært veldig interessert i å få påvist halting da? Var det for å slippe å betale full pris for hunden?)

du aner ikke hvor mange trapper jeg måtte gå opp og ned ved dyrlegekontorer.. Forøvrig så så den omtalte dyrlegen (om ikke ved navn) det med en gang jeg entret klinikken og det ble påvist forkalkninger langs nakke og ryggraden på røntgenbilder tatt like etterpå. Hunden hadde en brusksykdom som ikke synes på røntgen før det er forkalkninger men som gjør noe inn i h**** vondt - spesiellt når de vokser.

Du slepte den smertepåvirkede og halte hunden opp og ned i trapper ustanselig for å få påvist at han hadde en navnløs sykdom? Det var ihvertfall omtenksomt.

Forøvrig så kan man ofte påvise wiplash, min mor måtte en runde igjenom rettsystemet for å kjempe mot folk med samme holdninger som deg og hun vant overlegent. Hun har nakkevirvler som er tydelig skadd (nok en gang, det synes på bilder) etter en alvorlig bilulykke noe som gjorde henne helt ufør et par år til hun fikk trent seg opp . I tilegg har hun en reumatisk sykdom som heter Beckdrev, den og er påvist i gjennom blodprøver. Til tross for dette (og 3 ganger bryskreft og 1 gang livmorskreft)jobber hun altså nå fullt etter eget ønske og mottar ikke en krone fra hverken stat eller forsikringselskap.. :rolleyes:

Ingen regel uten unntak. Du har tilsynelatende en enestående mor. Flott!

forresten så vet jeg godt at du kommere til å gråte i natt fordi jeg var slem med deg *flir*

Det viser ihvertfall hvor stor innsikt du har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, for det er helt irrelevant at whiplash og ryggvondt er gjengangere hos forsikringssvindlere og folk på tulletrygd som behøver å feile noe som ikke kan dokumenteres når de skal ha "erstatning" og "penger av staten"... (Tro hvorfor Norge er et av de landene i verden med mest "mystisk fibrose", sorry, fibromyalgi...?)

Nå syns jeg faktisk du er ufin, Lotta - revmatiske sykdommer er vanskelig å påvise, og jeg gikk fra lege til spesialister og fysioterapeuter, kiropraktor, akupunktør og alt mulig slags dill i 3 år før de fant ut at jeg hadde leddgikt - og det er en sykdom som syns på røngtenbilder (når den bare blir fremtredende nok) og blodprøver. Jeg var til og med hos en revmatolog, som liksom skal ha greie på det, bare et lite år før jeg ble lagt inn på Martina Hansens Hospital fordi de syns jeg var så ****** sjuk, og han påsto at det var ihvertfall ikke leddgikt..

Hva det har med saken å gjøre? Jeg ble ikke trodd.. Alle diagnoser frem til jeg kom til MHH, var ala det du antyder her - gikk på at det var psykisk, noe jeg innbilte meg, at jeg var lat.. Og at jeg var hypp på å gå på "tulletrygd".. Selv familie og venner lurte litt på om jeg bare faket.. Det var nesten så jeg begynte å grine når jeg endelig fikk en diagnose - hvor kjip den enn måtte være - for selv JEG lurte litt på om det ikke bare var noe jeg trodde, at jeg fikk betennelser av å jobbe..

Og ja, jeg tar meg nær av at du føyser av trygd og kroniske sykdommer som det her, jeg hadde drømmejobben jeg, når jeg fikk diagnosen - og ble pressa til å si opp fordi jeg plutselig var "ustabil arbeidskraft".. Så feit blir man ikke av tulletrygd heller, faktisk, at det er noe å hige etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg faktisk du er ufin, Lotta - revmatiske sykdommer er vanskelig å påvise, og jeg gikk fra lege til spesialister og fysioterapeuter, kiropraktor, akupunktør og alt mulig slags dill i 3 år før de fant ut at jeg hadde leddgikt - og det er en sykdom som syns på røngtenbilder (når den bare blir fremtredende nok) og blodprøver. Jeg var til og med hos en revmatolog, som liksom skal ha greie på det, bare et lite år før jeg ble lagt inn på Martina Hansens Hospital fordi de syns jeg var så ****** sjuk, og han påsto at det var ihvertfall ikke leddgikt..

Hva det har med saken å gjøre? Jeg ble ikke trodd.. Alle diagnoser frem til jeg kom til MHH, var ala det du antyder her - gikk på at det var psykisk, noe jeg innbilte meg, at jeg var lat.. Og at jeg var hypp på å gå på "tulletrygd".. Selv familie og venner lurte litt på om jeg bare faket.. Det var nesten så jeg begynte å grine når jeg endelig fikk en diagnose - hvor kjip den enn måtte være - for selv JEG lurte litt på om det ikke bare var noe jeg trodde, at jeg fikk betennelser av å jobbe..

Og ja, jeg tar meg nær av at du føyser av trygd og kroniske sykdommer som det her, jeg hadde drømmejobben jeg, når jeg fikk diagnosen - og ble pressa til å si opp fordi jeg plutselig var "ustabil arbeidskraft".. Så feit blir man ikke av tulletrygd heller, faktisk, at det er noe å hige etter..

Unnskyld meg - er det noen her (meg inkludert) som har sagt at det IKKE finnes revmatiske sykdommer, reelle ryggvondter eller ekte whiplash? Jeg unner INGEN å få diffuse sykdommer eller plager, og jeg unner ingen å miste jobbene sine (den hadde du forresten kanskje kunnet slåss mot, hvis du hadde orket?) - smerter eller plager. Vi har i min familie veldig god kjennskap til slikt - og jeg har erfaringer om denne typen problemer som jeg veldig gjerne skulle vært uten (bl a gjennom flere familiemedlemmer med bechtrew). Vil du vite mer så send meg en PM.

DET forhindrer likevel IKKE at det er lettvint og til tider bekvemt å bruke slike diagnoser (som du ganske riktig påpeker kan være vanskelige å stille) i forskjellige - ikke like redelige - sammenhenger.

Jeg har vært så ufin før også jeg - siden du nevner det - at jeg synes det er oppsiktsvekkende at det blant hundefolk finnes så mange uføretrygda mennesker (gjerne med skjelett- og muskelplager) som har sjuogstrutti aktive pelshunder i utstillingskondisjon), og mens jeg nå er i gang å trampe i salaten, så kan jeg kanskje helt OT si at jeg heller ikke har sansen for dem av hundefolka som har fosterbarn for å spe på inntekten og kunne være hjemme heller... Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke HUNDEN til Psycolynx gitt uttrykk for at den har noen lidelse, sykdom, skade eller skavank i det hele tatt (akkurat DET var liksom poenget, dah :whistle: ). Og det må være velsignet behagelig å være så naiv og blåøyd at man ikke ser rekkevidden av opplysninger som kommer bl a i denne tråden om at veterinærklinikker har 2 satser for behandling, f eks (1 høyere for hunder MED forsikring og 1 lavere for hunder UTEN forsikring...

Det der tror jeg faktisk ikke på... Jeg betaler det samme som de som får igjen på forsikringen (Loke er forsikret men får ikke igjen for fysioterapi)

Såvidt jeg forsto så oppdaget ikke engang eierne av denne hunden at den ikke klarte å løfte bakbena når han gikk... (og for å si det sånn, den som leter skal finne - du må ha vært veldig interessert i å få påvist halting da? Var det for å slippe å betale full pris for hunden?)

Min FORRIGE hund... han jeg avlivde pga smerterelatert aggresjon 4 dager før jeg hentet Loke. Han haltet enkeltvist på beina når han var valp men det ble forklart med "voksemserter".

Du slepte den smertepåvirkede og halte hunden opp og ned i trapper ustanselig for å få påvist at han hadde en navnløs sykdom? Det var ihvertfall omtenksomt.
Jepp...vanskelig å behandle en hund som iflg dyrlegen er "dominant" og ikke syk skjønner du... Han hadde osteochondrose som ikke syntes før det utviklet seg spondylose hvis du må ha det på finspråket. Du kan sikkert google litt og finne ut mer.

Du har tilsynelatende en enestående mor. Flott!

DER har du rett! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg - er det noen her (meg inkludert) som har sagt at det IKKE finnes revmatiske sykdommer, reelle ryggvondter eller ekte whiplash? Jeg unner INGEN å få diffuse sykdommer eller plager, og jeg unner ingen å miste jobbene sine (den hadde du forresten kanskje kunnet slåss mot, hvis du hadde orket?) - smerter eller plager. Vi har i min familie veldig god kjennskap til slikt - og jeg har erfaringer om denne typen problemer som jeg veldig gjerne skulle vært uten (bl a gjennom flere familiemedlemmer med bechtrew). Vil du vite mer så send meg en PM.

DET forhindrer likevel IKKE at det er lettvint og til tider bekvemt å bruke slike diagnoser (som du ganske riktig påpeker kan være vanskelige å stille) i forskjellige - ikke like redelige - sammenhenger.

Jeg har vært så ufin før også jeg - siden du nevner det - at jeg synes det er oppsiktsvekkende at det blant hundefolk finnes så mange uføretrygda mennesker (gjerne med skjelett- og muskelplager) som har sjuogstrutti aktive pelshunder i utstillingskondisjon), og mens jeg nå er i gang å trampe i salaten, så kan jeg kanskje helt OT si at jeg heller ikke har sansen for dem av hundefolka som har fosterbarn for å spe på inntekten og kunne være hjemme heller... Beklager.

Sånn reint bortsett fra at jeg generelt sett er enig med deg, så er jeg litt sår på akkurat det punktet, nettopp fordi jeg ikke ble trodd - ikke av meg selv engang på slutten - i 3 år..

Jeg er forøvrig ikke på tulletrygd - eller uføretrygd på normalspråk - jeg er på rehabilitering frem til jeg skal på yrkesretta attføring igjen, jeg har nemlig tenkt til å jobbe.. Selv om jeg altså er lat (ja, for jeg er faktisk det jeg da, jeg har bare tilfeldigvis en sykdom ved siden av :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn reint bortsett fra at jeg generelt sett er enig med deg, så er jeg litt sår på akkurat det punktet, nettopp fordi jeg ikke ble trodd - ikke av meg selv engang på slutten - i 3 år..

Dette blir jo litt OT, men likevel viktig å få sagt for meg: Jeg beklager oppriktig om du ble såret av de generelle betraktningene jeg har om temaet. Jeg har ingen problemer med å forstå at det blir både ubehagelig og leit å føle seg stigmatisert. Dessverre er vel nettopp din opplevelse en av hovedgrunnene til at denne problematikken er blitt slik den er? Det er tross alt umulig å ta opp prinsipielle og etiske spørsmål om slike saker uten å såre noen. Det var dumt at det ble deg denne gangen.

Jeg er forøvrig ikke på tulletrygd - eller uføretrygd på normalspråk - jeg er på rehabilitering frem til jeg skal på yrkesretta attføring igjen, jeg har nemlig tenkt til å jobbe.. Selv om jeg altså er lat (ja, for jeg er faktisk det jeg da, jeg har bare tilfeldigvis en sykdom ved siden av :whistle: )

Jeg er en språk- og ordfreak, og skulle ikke ha misbrukt "tulletrygde"ordet som jeg har lært av en av mine aller beste venner (halvt "tulling", forøvrig) i denne konteksten, antagelig. Dog sier ordet (som jeg altså ikke er opphav til) litt om oppfatningen som finnes om denne ytelsen hos folk rundt oss - og det illustrerer utmerket mitt poeng akkurat i DENNE debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du vil frem til jeg...? Dette er dumt det eller, at de finner noe som din vanlige veterinær ikke finner...?

Om jeg er stiv i nakken, så er det ikke så veldig vanskelig å kjenne det på muskulaturen i nakken heller... Og selv om det ikke er noen big deal, hva så om veterinæren påpeker det? Da kan man i hvert fall være obs på det... Jeg regner ikke med at du ble anbefalt svømming, x antall timer med massasje og stretching osv for å rette opp i dette...?

Ikke bare er du tåpelig og barnslig, men du fremstår faktisk som gnien og lite opptatt av hunders ve og vel når det kommer til noe som kan koste penger.. Noen av oss trenger faktisk ikke MR eller røntgenbevis for å skjønne at en hund kan ha smerter. Jeg ville blitt betenkt hvis en dyrlege mpåtte ta MR for å finne ut at en hund har stiv nakke...Det er ikke opp til dyrlegen å bevise over enhver tvil at hunden har vondt, man skulle tro det var av de fleste eieres intresse å finne ut av det. Jeg tviler faktisk sterkt på at klinikken tjente noen som helst penger på at hunden til Psykolynx hadde stiv nakke, sannsynligvis fikk hun bare beskjed om å bruke sele og å gjøre noen enkle oppmykningsøvelser. Hvis jeg kan få stiv nakke av stress etc så ser jeg det svært sannsynlig at en omplasseringsaussie muligens får det samme.

Nei, klinikken tjente ikke en dritt på at min hund ble sendt ut igjen med stiv nakke.. Jeg fikk anbefalt å massere nakke og rygg på henne en god stund fremover, samt trene balanseøvelser på bakparten hennes pgs Hd'n... Men, de visste nok også godt at jeg ikke kom til å reise inn dit for å ta nye undersøkelser av en hund med så lite plager..

Men, hovedsaken i denne tråden var vel at hvorfor får de fleste hunder påvist ryggvondt på denne klinikken, mens de ikke gjør det andre steder? Og selv til tross for at hunden ikke er henvist til denne klinikken pga halthet, stivet eller i det hele tatt andre ting,men bare kommer inn for en vanlig sjekk.

Slik jeg forstod BP s innlegg så var ikke cluet nødvendigvis å henge ut denne klinikken, nen heller stille spørsmålet om denne klinikken ER så flink på sitt felt (ryggvondt???) og at andre klinikker da tydeligvis er totalt ubrukelige siden de ikke finner noe, så sant ikke hunden har tydelige tegn på smerte eller halthet, som sannsynligvis eier på forhånd allerede har sett og at dette er grunnen til at veterinæren blir kontaktet???

jeg skjønner og forstår godt at Bridie kunne ha stiv nakke.. Som sagt, altfor lite bur i bilen, og en hund som nekter plent å legge seg ned, men skal sitte oppreist å pese... Det MÅ bli stivt det! Men jeg hadde nok ikke tenkt over dette siden Bridie ikke viste sympotomer, annet enn om man kjente at musklene var stive... Jeg kjenner igjen stive muskler fort selv jeg, for har da knadd såpass mye på sambo som sliter med dette, at jeg kjente det selv på Bridie etterhvert.. (det er borte nå, håper og tror jeg).

Men, jeg er også rimelig sikker på at INGEN andre veterinærer hadde funnet dette?? betyr det at symptomene var små og veterinæren som sjekket henne flink, og andre totalt dustete?? eller betyr det at denne veterinæren VIL påvise rygg vondt??? Og ikkeminst.. Betyr dette at alle hunder nå om dagen sannsynligvis går rundt med smerter her eller der pga en eller annen feilbelastning??

Marit, som ble litt distrahert på slutten her så det ble litt rot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycho: Nå gikk vel du til denne klinikken nettopp fordi du visste at hunden ville få en skikkelig sjekk der? Det betyr vel at du ville vite det om det var noe, selv om det kun var noe sånt som en stiv nakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, så absolutt Raksha.

Så det jeg vel egentlig mente å få frem i innlegget mitt istad,(da jeg ble forstyrret), var vel at jeg ikke er negativ til denne klinikken, men slenger meg litt på spørsmålet til BP om at det faktisk ER så mye ryggproblemer ute og går, som ingen andre enn folk på denne klinikken finner?

Og hvis det er tilfelle, hvorfor er det så mye ryggproblemer ute å går på hundene nå om dagen?

Er det avl? bruk? skader? eller hva?

Og er andre veterinærer inkompetente som IKKE finner disse problemene på hundene?

Må man være spesialist innen sånne omeråder for å finne ut at en hund har stiv nakke, eller tar bare denne klinikken slik mer på alvor en det andre veterinærer gjør?

Tenker andre veterinærer at "jaja, litt stiv nakke, men det går over så det bryr vi oss ikke om", mens denneveterinæren tenker enten "denne hunden har litt stiv nakke, det går over men den kan ha godt av litt masasje og stretching" eller "denne hunden har stiv nakke, her kan jeg presse litt penger ut av eiern hvis jeg bare sier at hunden hadde hatt godt av en svømmetur i vårt basseng"??

(får legge til at JEG ikke føler at denne klinikken her er ute etter å presse penger ut av noen som helst, men at de heller bare er intr i å hjelpe... Ser jo dette tydelig med at flere som har vært ser får opplæring i behandling av skader/stiv rygg/nakke osv selv... Og ikke får beskjed om at "dette er noe vi KUN kan behandle her hos oss"... )

Men, hvorfor får så mange hunder påvist ryggsmerter her og ikke andre steder? På godt og vondt for alle kllinikker?

I eksemplet til Loke må jeg jo si at der burde vel kanskje de fleste veterinærer og eiere (hundekyndige) sett at det var et problem et eller annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo litt som så at så brutalt som mange hunder leker (så noen klassiske eksempler på det med Aro, Bridie og Alladin), mye og ujevne lengder på turer, trening uten oppvariming osv osv. Så er det mye småvondter ute å går hos den vanlig hund. Ser jo hvor lite som skal til før vi mennesker akker og oier oss over vondter i rygg og diverse (langt i fra å akke og oie til å bli sykemeldt osv) det meste går over innen rimelig tid, men med litt massasje og streching, eller enda bedre: massasje og stretching som forebygging, så går det over kjappere.

Then again, jeg har hatt en hund som var veldig syk, så mitt syn er farget av det.

Jeg syns det er bra at noen endelig tar tak i det. Om de gjør det på riktig måte, det aner jeg ikke. Og hvorfor kompetansen er så sykt lav hos mange andre veterinærer vet jeg heller ikke. Hun ene jeg gikk til med Rikke var rimelig fersk fra vet.høyskolen, og hun uttalte at så lenge ikke Rikke hylte i smerte så hadde hun ikke vondt. Det var for et årsiden, ganske nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi altså avlivet en schäfer med heftig spondylose og en med sammenvokste (og en ekstra!) ryggvirvel i tillegg til tre prolapser, så jeg vil vel kanskje mene det er mer "ryggvondter" ute og går enn andre.. :D

Men nummer to er litt interessant i så måte. Han ble spontant lam i bakkroppen etter å ha hoppet ut av en bil, og røntgen viste prolaps. For å finne ut om det var noe poeng i å operere, ble det gjennomført en CT-scan (på vårt initiativ, IKKE vet'ens!), som viste tre separate prolapser i samme område. Hvem vet når de oppstod? Det er langt fra sikkert at de oppstod samtidig alle tre, og da har man jo muligheten for at han gikk rundt med prolaps i ryggen uten at noen merket det, liksom. Og den ekstra ryggvirvelen og sammenvoksingene var jo der, de også. Oppdaget "by accident" (men ikke ved håndspåleggelse :rolleyes: ).

Jeg kan dessverre ikke si så mye om det BURDE vært oppdaget på denne hunden, fordi han var "på utlån" en del år og kom tilbake til oss da dette skjedde, men jeg kan si såpass at det ikke er snakk om mennesker som mener dyrene sine noe vondt, men kanskje ikke er verdens mest oppmerksomme heller (helt vanlige hundeeiere tenker jeg, i motsetning til sånne soniser som oppdager hver minste detalj fordi de er godt over gjennomsnittet opptatt av det).

Nå tror jeg at man skal lete lenge for å finne en ti år gammel hund som IKKE har forkalkninger både her og der, men jeg tror også at det er mer problemer ute og går enn man ser. Om denne klinikken overdiagnostiserer eller hva de driver med vet ikke jeg, det er jo en tanke spesielt om ALLE hundene som kommer inn dit har "ryggvondter" (hadde vært fint å få spesifisert nærmere hva alle disse tilfellene gikk ut på, forresten).

Jeg har, som en tidligere nevnt kennel her, lagt til rygg på listen over ting som skal være i orden på en hund, særlig hos enkelte raser (schäferen og mallen har visst "noen" fellestrekk...).

Jeg er selvsagt hellig overbevist om at det er denne bananryggen som ødelegger schäferen jeg da, men hellige overbevisninger er ikke akkurat vitenskap, det kan jo hende at jeg i mitt korstog mot utstillingseksteriør bare meier ned alt på min vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...