Gå til innhold
Hundesonen.no

Gikk vi for langt nå?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg prøver å få en krevende hund..

Ettersom min rase er en Non-sporting dog, så går jeg mye tur osv med han.. Gjør alt for å få en litt mer krevende hund..

Men hadde jo som sagt ikke gjort det hvis jeg hadde en BC..

Wheaten terrier: Syns ikke du skal stoppe å gå så lange turer, så lenge hun får bestemme tempoet og får pauser så går det jo helt fint.. ;)

Hvorfor skal du gjøre hunden din krevende?

Altså det er jo fint å gå tur med hunden og gå masse tur når den er voksen men hvorfor gjøre den mer krevende enn nødvendig når det ikke er bra for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du gjøre hunden din krevende?

Altså det er jo fint å gå tur med hunden og gå masse tur når den er voksen men hvorfor gjøre den mer krevende enn nødvendig når det ikke er bra for den?

Nå har jo jeg en av de minst krevende rasen du kan få tak i..

Og jeg har tenkt å begynne med agility med han, og da nytter det ikke med en hund jeg må dra bortover banen..

Greit nok det er feil å gjøre sånn med en Bc som blir veldig fort stressa..

Men nå går ikke jeg mer enn 1 1/2 times tur til dagen uanz..

Men jeg vil ha en litt krevende hund..

Selv om du ikke vil ha det, så kan jo jeg få lov å ha det for det.

Jeg vil ha en hund som krever sysselsetning..

Vil ikke ha en hund som ligger å sløver hele dagen..

Jeg stresser han ikke opp akkurat, jeg bare går litt lange turer for å få opp kondisen osv..

Vet om en som har en Irsk setter valp, han har gått 2 turer i 2 timer hver dag siden han fikk den valpen, så selv mener jeg at sånn jeg gjør ikke er feil.. (Det han med setteren gjør er feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg en av de minst krevende rasen du kan få tak i..

Og jeg har tenkt å begynne med agility med han, og da nytter det ikke med en hund jeg må dra bortover banen..

Greit nok det er feil å gjøre sånn med en Bc som blir veldig fort stressa..

Men nå går ikke jeg mer enn 1 1/2 times tur til dagen uanz..

Men jeg vil ha en litt krevende hund..

Selv om du ikke vil ha det, så kan jo jeg få lov å ha det for det.

Jeg vil ha en hund som krever sysselsetning..

Vil ikke ha en hund som ligger å sløver hele dagen..

Jeg stresser han ikke opp akkurat, jeg bare går litt lange turer for å få opp kondisen osv..

Vet om en som har en Irsk setter valp, han har gått 2 turer i 2 timer hver dag siden han fikk den valpen, så selv mener jeg at sånn jeg gjør ikke er feil.. (Det han med setteren gjør er feil)

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil ha en krevende hund og derfor får ikke du ha det. Men det er jo en grunn til at valper ikke skal ha masse mosjon. De er ikke ferdig utviklet. Og hvis en absolutt skal ha en krevende hund så er det vel litt feil å skaffe seg den MINST krevende av de alle for å så "overtrene" den for å få den krevende? Jeg vet ikke om det er normalt men jeg har aldri hørt om det før :? Mener ikke å tråkke deg på tærne men syns det høres litt rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lyst til å si noe til litt av hvert! :wink:

Dere som diskuterer å av å til la hunden dra i bånden, og noen ganger ikke. VÆR KONSEKVENT. Ikke la hunden dra noen ganger og noen ganger ikke! Du både forvirrer hunden og det vil ikke bli særlig moro når den blir eldre. Cita oppnår ingenting ved å dra, da stopper jeg opp, og hun drar ikke... Sett heller en kommando, det har jeg gjort på cita! Når jeg sier "værsågod" får hun lov til å snuse i grøftekanten og gjøre fra seg (men ikke dra!). Du kan også gjøre det slik at når hunden er i sele får den dra, og når den ikke er i sele får den ikke lov til det.

Taz:

Syns ikke du skal stoppe å gå så lange turer, så lenge hun får bestemme tempoet og får pauser så går det jo helt fint..

Hmm... Bestemme tempoet selv? Selv ikke voksne hunder er i stand til å kontrollere farten og når de blir slitne!

Når jeg skal ut med springeren, hva tror du cita helst ville a valgt? Sprinte og trekke i springeren som en galing og bare fortsette, eller trave for å holde det gjevnt? Hun er ikke akkurat klok nok til å velge sistnevnte... Hun stormer fremover og skader seg selv, men driter i det FOR DETTE VAR MORO! Og slik tenker en valp også!

Når det gjelder å gå masse tur med en valp for at den skal funke i agilitybanen... Eh, *kremt*

Tren heller kondisjonen opp når hunden din er ferdig utviklet, ok? En valp kan ta skade av for mye tur!! Man sier ikke at valpen skal ha minimalt med tur fordi den ikke skal bli vill som voksen!!

Vet du hva som skjer hvis jeg kutter ned turene til Cita nå? Hun blir ikke roligere, men hun får tussebyer hvert 5 sekund!

Og en valp kan som sagt ikke bestemme tempoet selv... Det er det samme som å la hunden din leke med en kjempevill unghund som ikke forstår valpens signaler helt til valpen legger seg død av utmattelse på bakken. Fin agilityhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lyst til å si noe til litt av hvert! :wink:

Dere som diskuterer å av å til la hunden dra i bånden, og noen ganger ikke. VÆR KONSEKVENT. Ikke la hunden dra noen ganger og noen ganger ikke! Du både forvirrer hunden og det vil ikke bli særlig moro når den blir eldre. Cita oppnår ingenting ved å dra, da stopper jeg opp, og hun drar ikke... Sett heller en kommando, det har jeg gjort på cita! Når jeg sier "værsågod" får hun lov til å snuse i grøftekanten og gjøre fra seg (men ikke dra!). Du kan også gjøre det slik at når hunden er i sele får den dra, og når den ikke er i sele får den ikke lov til det.

Taz:

Hmm... Bestemme tempoet selv? Selv ikke voksne hunder er i stand til å kontrollere farten og når de blir slitne!

Når jeg skal ut med springeren, hva tror du cita helst ville a valgt? Sprinte og trekke i springeren som en galing og bare fortsette, eller trave for å holde det gjevnt? Hun er ikke akkurat klok nok til å velge sistnevnte... Hun stormer fremover og skader seg selv, men driter i det FOR DETTE VAR MORO! Og slik tenker en valp også!

Når det gjelder å gå masse tur med en valp for at den skal funke i agilitybanen... Eh, *kremt*

Tren heller kondisjonen opp når hunden din er ferdig utviklet, ok? En valp kan ta skade av for mye tur!! Man sier ikke at valpen skal ha minimalt med tur fordi den ikke skal bli vill som voksen!!

Vet du hva som skjer hvis jeg kutter ned turene til Cita nå? Hun blir ikke roligere, men hun får tussebyer hvert 5 sekund!

Og en valp kan som sagt ikke bestemme tempoet selv... Det er det samme som å la hunden din leke med en kjempevill unghund som ikke forstår valpens signaler helt til valpen legger seg død av utmattelse på bakken. Fin agilityhund..

=D> =D> ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil ha en krevende hund og derfor får ikke du ha det. Men det er jo en grunn til at valper ikke skal ha masse mosjon. De er ikke ferdig utviklet. Og hvis en absolutt skal ha en krevende hund så er det vel litt feil å skaffe seg den MINST krevende av de alle for å så "overtrene" den for å få den krevende? Jeg vet ikke om det er normalt men jeg har aldri hørt om det før :? Mener ikke å tråkke deg på tærne men syns det høres litt rart ut...

Ja, enig at det er feil å gå 1 times tur med han når han er 3 mnd..

Men Diego er tross alt 6 mnd snart..

Og jeg ville ha den rasen jeg har nå pga skole..

Trengte en rase som var selvstendig, og kunne fint være litt alene..

Og selvsagt hvis jeg ville ha en aktiv rase så hadde jeg jo valgt en annen..

Men nå skal jeg bare drive med agility på hobby basis, og bevise at en Chow chow kan bli brukt til det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lyst til å si noe til litt av hvert! :wink:

Dere som diskuterer å av å til la hunden dra i bånden, og noen ganger ikke. VÆR KONSEKVENT. Ikke la hunden dra noen ganger og noen ganger ikke! Du både forvirrer hunden og det vil ikke bli særlig moro når den blir eldre. Cita oppnår ingenting ved å dra, da stopper jeg opp, og hun drar ikke... Sett heller en kommando, det har jeg gjort på cita! Når jeg sier "værsågod" får hun lov til å snuse i grøftekanten og gjøre fra seg (men ikke dra!). Du kan også gjøre det slik at når hunden er i sele får den dra, og når den ikke er i sele får den ikke lov til det.

..

Var det ikke det jeg sa da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taz:

Hmm... Bestemme tempoet selv? Selv ikke voksne hunder er i stand til å kontrollere farten og når de blir slitne!

Når jeg skal ut med springeren, hva tror du cita helst ville a valgt? Sprinte og trekke i springeren som en galing og bare fortsette, eller trave for å holde det gjevnt? Hun er ikke akkurat klok nok til å velge sistnevnte... Hun stormer fremover og skader seg selv, men driter i det FOR DETTE VAR MORO! Og slik tenker en valp også!

Når det gjelder å gå masse tur med en valp for at den skal funke i agilitybanen... Eh, *kremt*

Tren heller kondisjonen opp når hunden din er ferdig utviklet, ok? En valp kan ta skade av for mye tur!! Man sier ikke at valpen skal ha minimalt med tur fordi den ikke skal bli vill som voksen!!

Vet du hva som skjer hvis jeg kutter ned turene til Cita nå? Hun blir ikke roligere, men hun får tussebyer hvert 5 sekund!

Og en valp kan som sagt ikke bestemme tempoet selv... Det er det samme som å la hunden din leke med en kjempevill unghund som ikke forstår valpens signaler helt til valpen legger seg død av utmattelse på bakken. Fin agilityhund..

¨

Nå har du virkelig tolka mitt hundehold feil..

Men greit, tro hva du vil.. Bryr meg ikke..

Men la meg forklare litt. Istedenfor at du skal komme med latterlige

kommentarer..

En valp klarer fint å gå løs i skogen 1 1/2 time..

Og nå tar jeg ikke Diego i springeren å sykler rundt stokkavatnet (Tar en 1 1/2 time rundt)

Jeg kommer ALDRI til å sykle med Diego..

Så det var en tåpelig sammenligning..

Selv om en valp ikke kjenner sine grenser, så klarer den fint 1 times tur til dagen når den er 6 mnd..!

Herregud, nå snakker jeg om at jeg går 1 1/2 times tur med han i Skogen..

Der han løper løs.. Du tror jeg kan null om hund? Greit.

Han er ikke i det minste utmattet når jeg kommer hjem etter en tur..

Det er en valp, tåler litt mer enn du skal ha det til.

(Selv om de ikke kjenner sine grenser, så kjenner jeg Diego's grenser)

Og hvis jeg hadde gått 15 min tur med Diego hver dag til han ble 1 år, mener du det er rett? Akkurat.. Feil, det også..

Enn skal se på sin egen valp hvor mye tur den tåler..

Og du kjenner ikke Diego..

Ettersom det du skriver så virker det som om jeg går 5 times turer på asfalt hver dag.. Og at jeg er en dyremishandler..

Mer gidder jeg ikke å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig at det er feil å gå 1 times tur med han når han er 3 mnd..

Men Diego er tross alt 6 mnd snart..

Og jeg ville ha den rasen jeg har nå pga skole..

Trengte en rase som var selvstendig, og kunne fint være litt alene..

Og selvsagt hvis jeg ville ha en aktiv rase så hadde jeg jo valgt en annen..

Men nå skal jeg bare drive med agility på hobby basis, og bevise at en Chow chow kan bli brukt til det.. ;)

Selvfølgelig er det kjempegøy at du vil bevise at en kan bruke chow til agility. Men du kan begynne som handler91 skrev å bygge opp kondisen ETTER at han er utvokst. Og spesielt siden en chow er såpass tung rase så kan de skade veldig på bygningen hans å gå så masse tur i skog når han ikke er utvokst.

Det er jo kjempebra at du vil bygge opp kondisen hans men hvorfor slikt hastverk??? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør jo løs med han i skogen da! Det er jo kjempebra trening å gå rolige turer i ulendt terreng. Da bygger han muskler på en fin måte. Det er noe helt annet å jogge på asfalten liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør jo løs med han i skogen da! Det er jo kjempebra trening å gå rolige turer i ulendt terreng. Da bygger han muskler på en fin måte. Det er noe helt annet å jogge på asfalten liksom...

Takk... ;) =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨

Nå har du virkelig tolka mitt hundehold feil..

Men greit, tro hva du vil.. Bryr meg ikke..

Men la meg forklare litt. Istedenfor at du skal komme med latterlige

kommentarer..

En valp klarer fint å gå løs i skogen 1 1/2 time..

Og nå tar jeg ikke Diego i springeren å sykler rundt stokkavatnet (Tar en 1 1/2 time rundt)

Jeg kommer ALDRI til å sykle med Diego..

Så det var en tåpelig sammenligning..

Selv om en valp ikke kjenner sine grenser, så klarer den fint 1 times tur til dagen når den er 6 mnd..!

Herregud, nå snakker jeg om at jeg går 1 1/2 times tur med han i Skogen..

Der han løper løs.. Du tror jeg kan null om hund? Greit.

Han er ikke i det minste utmattet når jeg kommer hjem etter en tur..

Det er en valp, tåler litt mer enn du skal ha det til.

(Selv om de ikke kjenner sine grenser, så kjenner jeg Diego's grenser)

Og hvis jeg hadde gått 15 min tur med Diego hver dag til han ble 1 år, mener du det er rett? Akkurat.. Feil, det også..

Enn skal se på sin egen valp hvor mye tur den tåler..

Og du kjenner ikke Diego..

Ettersom det du skriver så virker det som om jeg går 5 times turer på asfalt hver dag.. Og at jeg er en dyremishandler..

Mer gidder jeg ikke å si..

Jeg må virkelig beklage hvis du tolket mitt innlegg slik som du forteller, for det var ikke meningen. Men du skrev tidligere at hvis valpen selv fikk bestemme tempo og lengde, så gikk det greit!! Og en valp kjenner ikke sine grenser, men det gjør eieren (som du sa etterpå!). Men da kan man jo ikke bare gå i valpens tempo da, for den kjenner jo ikke sin grenser!

At jeg sykler med Cita var regnet som en sammenligning om at selv en voksen hund ikke kjenner sine grenser! Hun vil helst gallopere av sted alt hun kan, og det samme vil en valp ha gjort!!

Og jada, valper kan gå løs i 1 1/2 time i skogen, men man gjør ikke det for å få opp kondisjonen til hunden! Som Jeanette sa, det får man heller gjøre når hunden er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må virkelig beklage hvis du tolket mitt innlegg slik som du forteller, for det var ikke meningen. Men du skrev tidligere at hvis valpen selv fikk bestemme tempo og lengde, så gikk det greit!! Og en valp kjenner ikke sine grenser, men det gjør eieren (som du sa etterpå!). Men da kan man jo ikke bare gå i valpens tempo da, for den kjenner jo ikke sin grenser!

At jeg sykler med Cita var regnet som en sammenligning om at selv en voksen hund ikke kjenner sine grenser! Hun vil helst gallopere av sted alt hun kan, og det samme vil en valp ha gjort!!

Og Ja da, valper kan gå løs i 1 1/2 time i skogen, men man gjør ikke det for å få opp kondisjonen til hunden! Som Jeanette sa, det får man heller gjøre når hunden er ferdig utviklet.

Nei, jeg skrev at hvis valpen får bestemme tempoet selv så går det greit..

Ikke lendgen.. En valp kan jo (Som du sa) gå til den detter om av utmattelse.

Men så ut som om vi misforsto hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...