Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Skal man lage en statistikk må man nesten gjøre mer undersøkelser enn å forholde seg til tilfeller nevnt på et forum.

Hele poenget med å skrive tall i det heletatt var for å illustrere at jeg kun viste om 2, 1% av rasen som var solgte til idioter, da personen jeg snakket til gav uttrykk for at det var helt normalt at en presa eier var useriøs. Jeg kan godt lyve og si at jeg kjenner til flere og justere opp tallene, men det vil vel heller være Lotta sin gate tror jeg.

"statestiken"
Legg merke til hermegåstegna. (Og ignorer skrivefeilen;))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Nå er min egen erfaring med dogo canario kun det å ha kjørt forbi en i omlag 60km/t noe som vel skulle gi meg middels erfaring blant de som diskuterer denne rasen på denne tråden.

Når jeg leser det som står skrevet her blir jeg litt forundret. Det virker som om det er en konsensus at det finnes visse hunder med dårlige eiere. Det nevnes 20+ åringer med tattiser og ring i nesa. Disse henger visstnok i parkene. Det sies også at det finnes ca 200 DCer i Norge(inkludert den jeg kjørte forbi) men hvor mange av disse tilhører tattoverte 20 åringer MED ring i nesa? 4-5 eller 150. :D Hvorfor taes det for gitt at en 40 åring er trolig en god eier av disse hundene, mens en 23 åring har den for å tøffe seg? Og hvorfor skal de flinke dogo eierene ta ansvar for de dårlige og hvis så HVORDAN skal de "ta ansvar" for disse. Det trengs vel ikke så mange uansvarlige oppdrettere før man ikke lenger er i stand til å ha full kontroll over rasen og de kommer stadig oftere i gale hender. Det blir jo feil å klage til de seriøse eierene at det finnes useriøse. De er vel ikke mer ønsket hos dem heller. Et sted ble det vel skrevet at "de unge gir opp med engang det blir litt pes". Men hva i all verden kan de gjøre med denne dama som spyr ut (innavlede)hunder til heti og pleti. Det er vel ingen lov mot det. Og det eneste lovstridige hun har gjort er å selge dem uten papirer når dette stod i kontrakten. Dette kan hun vel straffes for, men det er fortsatt ingenting i veien for at det fortsatt spyes ut valper her fra.

Men la gå ,si at det finnes så mange som er uansvarlige eiere av denne rasen ol raser. Hvorfor rettes pekefingeren mot de ansvarlige eierene og det bes om at disse tar ansvar og gjennomfører tiltak. Burde man ikke heller peke på de uansvarlige eierene? Som hadde amstaff og rottweiler før og nå velger BB, CC og DC. Vi forbyr disse, men hva blir neste rase? Det eneste et forbud mot amstaff har sørget for er at de istedenfor å ha amstaff som var fine rundt mennesker, men ikke alltid så glad i andre hunder. Nå skaffer seg andre raser som har mye vokter instinkt OG heller ikke alltid liker andre hunder. Pluss at den useriøse delen nå skaffer seg amstaff som er ulovlig avlet(sikkert kvaltitetsavl dette og :D )

Problemet er at hvis vi fjerner alle raser som kan appellere til feil eiere så begynner det å bli svært få raser igjen dessverre.

Og en ting til hvorfor skal skadeomfanget til de såkalte "muskelhundene" alltid måles opp mot chihuahua? Hvorfor ikke malle eller Stb. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at folk kan sitte på hver sin skjerm og klare å bli fiendlige til de grader over hund og hundelivet.

Det er ikke rart det er krig i verden...

3 jeg kjenner som har vært i hundemiljøet i over 20-25 år sa alle til meg...

"Du kommer til å merke hvor mye dritt det er i hundemiljøet...Det finnes ikke mer drittsnakk en der"

Alle sa det uavhengig av hverandre,og de har så rett så rett...Jeg var ikke noe aktiv i noe datamiljø,og sånt da jeg var mindre.

Må innrømme at hundeholdet virket mye koseligere,og med mindre mas en etter jeg begynte å henge på nett.Ikke fordi folk her er dumme eller noe,men fordi jeg kunne konsentrere meg om meg og mitt og kose meg med det,istedefor å sitte å lese/skrive og bli irritert på bagateller.

Det skal være koselig å ha hund.Det burdte ikke være så mye drittslenging og sarkasme.

Tenk at vi "kriger" om hunder.Hadde hunden visst det tror jeg den hadde blitt overrasket.

Sitter et par hundeøyne og ser meg taste...Ikke vet han hva jeg holder på med.Hehehe...

Slutt å krangle om ting da...Det er ikke nødvendig med flisespikkeri.Det sier seg selv at det byr på misforståelser å sitte å skrive med fremmede mennesker.Man får ikke utrykkt seg skikkelig,og tonen lan virke fryktelig provoserende uten at den er det.

Skriver av et innlegg blir muligens sittende å klø seg i hodet,hvis det kommer eksplosive svar.

OG en ting...jeg har hettegensere,og helst bare det,fordi jeg liker det og vet ikke hva annet jeg skal kle meg i..så har jeg ringer og tatoveringer,blandt annet RING I NESEN.

Dette har ingenting med meg som hunde eier og gjøre,skjønt som jeg før har sagt skjønner fordommene da jeg selv har sett ungdom på min egen alder(ca) som har caps på snei,sæggebukser og en cc,eller dc i båndet.For ikke å snakke om Amstaff.

For å skille meg fra dem legger jeg merke til at de ikke har greie på rasen de holder.De vet rasenavnet,men har ingen kunnskaper ellers.Det de ofte utrykker er hvor tøff den er.

Jeg merker meg at disse ofte ikke er genuint interressert i hund og riktig hundehold,og vil for all del ikke bli sett på som en av dem.

Jeg begynner likevel å bli litt irritert over disse hettegenserne og RINGENE...som blir nevnt her.

Som sagt har jeg sett folk med lusekofte ,sosseklær og i det hele tatt som er useriøse eiere av disse rasene og andre.Klær og piercinger er irrellevant.Det er kunnskapen man gidder å tilegne seg og hvor mye man brenner for hund,og det og få til sitt eget hundeliv som er relevant.

Jeg treffer også folk med sæggebukser og caps som er kjempeflinke med hunden sin,og virker å være oppegående hundemennesker.Bare så det er sagt.

Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter meg selv litt i leggen kanskje når jeg sier meg enig, man blir fort revet med i en diskusjon, spesielt på nett, om noen missforstår innlegget ditt og sender et negativt svar tilbake så baller det fort på seg:) Hund er veldig personlig for mange, det er tross alt ditt "barn" :) [Obs. Ikke få noen ideer om at jeg støtter å oppdra hunder som barn, hehe]

- - -

Er enig med deg at det blir brukt alt for mye stereotyper her... Skylden blir lagt steder der den ikke skal være.

- - -

Ut på tur aldri sur, nå skal vi opp i skauen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at folk kan sitte på hver sin skjerm og klare å bli fiendlige til de grader over hund og hundelivet.

Det er ikke rart det er krig i verden...

Amen!

Må si jeg titter meg rundt etter moderatorene jeg da... hvor er de som skal rydde opp i personangrep og drittslenging her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Må si jeg titter meg rundt etter moderatorene jeg da... hvor er de som skal rydde opp i personangrep og drittslenging her? :)

OT: om du mener moderatorene har gjort en feilvurdering trykker du Tips oss-knappen i gjeldene innlegg. Ikke diskuter dette videre i denne tråden, bruk Tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: om du mener moderatorene har gjort en feilvurdering trykker du Tips oss-knappen i gjeldene innlegg. Ikke diskuter dette videre i denne tråden, bruk Tilbakemeldinger.

Beklager, glemte det. :ahappy: De gangene jeg har gjort det har jeg ikke fått noen tilbakemelding så det har vist gått litt i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg heter Bente, og er en av gründerne av Norsk Dogo Canario Klubb. Jeg synes det er leit å se hvordan mange av diskusjonene rundt rasen min utvikler seg.

1: Damen det er snakk om er IKKE medlem av raseklubben, vi krever mer av våre oppdrettere!

2: I et av de tidlige innleggene i denne diskusjonen ble det henvist til raseklubben, og vi har ikke motatt noen henvendelser fra de aktuelle eiere. Hvis de ønsker å kontakte oss, så er de velkommen til å gjøre det ;) Jeg er usikker på om vi kan hjelpe dem, men vi vil i alle fall forsøke.

3: Jeg oppfordrer herved NDCK`s medlemmer om å ikke diskutere denne saken uten ytterligere informasjon, og henviser de med spørsmål til raseklubbens sider, og ønsker dem velkommen til å logge seg inn i forumet vårt, for å se hva vi driver med. Om de oppfatter eierene der som useriøse, så er de velkommen til å si noe høyt om det... Vi er langt fra perfekte, men vi gjør så godt vi kan. Med tid og stunder får vi sikkert litt erfaring i forhold til det å være raseklubb, og da blir vi sikkert bedre...

4: Vi er en forholdsvis ny klubb, og vi, som alle andre, trenger tid for å få ting til å gå på skinner. Nå er vi samarbeidende klubb med NKK, og er strålende fornøyd med det ;) I forbindelse med godkjenning av klubben vår, så har vi også satt et avlsråd, og avlskriterier for vår rase!

5: JA, fremdeles er rasen liten, og vi har kjenneskap til det meste av det som foregår. Det er allikevel meget vanskelig å "bestemme" hva privatpersoner skal gjøre og ikke. Vi bifaller IKKE de parringene som er foretatt av den aktuelle personen. Det er også begrenset hva vi kan gjøre når noen velger å agere på denne måten. Om noen har forslag, så tar vi imot med takk!

6: Jeg synes det er leit at jeg og min samboer, og hans tre barn skal bli sett på som "tvilsomme", "useriøse" og "kriminelle". Vi vet at vår rase kan tiltrekke seg useriøse og dårlige eiere, men betyr det at vi ikke skal kunne eie rasen? Går det ikke an å være såkalt "normal" og eie en rase som vår?

7: Spørsmålet om hvorfor jeg har valgt rasen skal jeg svare på med en gang. Jeg kom i kontakt med X-Presa via en venn som skulle ha seg tjenestehund. Han valgte en lettere rase, enn den omplasseringspresaen han kom over. Hjertet mitt blødde for denne ensomme skapningen på 8 mnd, og jeg var ikke i tvil om at han var hunden for meg :D Som følge av dette, valgte min samboer rasen som etterfølger av sin 16 år gamle blandingshund. Grunnen til det var at han så mange positive sider ved min hanhund.

8: Jeg ser at flere her mener at vi "glorifiserer" rasen vår, og med all den motstanden vi ofte møter, er nok det (uheldigvis...) tilfelle... ;) DC har ulemper som at : Det er ingen "førstegangshund", den kan utagere mot andre hunder av samme kjønn, trenger mer sosialisering enn noen andre raser, og trenger en veldig tydelig eier. Men på tross av disse "ulempene", er jeg ikke i tvil om at de fleste eierene i klubben(Jeg kan bare snakke for de 50-60 medlemmene vi har!) ser at fordelene veier tyngre enn ulempene! Fordelene har dere sikkert hørt via "glorifiseringen", så de trenger jeg vel ikke nevne?

Jeg henviser med dette til Norsk Dogo Canario Klubb, og håper at våre "motstandere" her inne er voksene nok til å sette seg inn i hva vi driver med før denne diskusjonen går videre...

www.nordiskdogocanario.com

Med vennlig hilsen

Bente/Web&informasjonsansvarlig-NDCK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg heter Bente, og er en av gründerne av Norsk Dogo Canario Klubb. Jeg synes det er leit å se hvordan mange av diskusjonene rundt rasen min utvikler seg.

1: Damen det er snakk om er IKKE medlem av raseklubben, vi krever mer av våre oppdrettere!

2: I et av de tidlige innleggene i denne diskusjonen ble det henvist til raseklubben, og vi har ikke motatt noen henvendelser fra de aktuelle eiere. Hvis de ønsker å kontakte oss, så er de velkommen til å gjøre det ;) Jeg er usikker på om vi kan hjelpe dem, men vi vil i alle fall forsøke.

3: Jeg oppfordrer herved NDCK`s medlemmer om å ikke diskutere denne saken uten ytterligere informasjon, og henviser de med spørsmål til raseklubbens sider, og ønsker dem velkommen til å logge seg inn i forumet vårt, for å se hva vi driver med. Om de oppfatter eierene der som useriøse, så er de velkommen til å si noe høyt om det... Vi er langt fra perfekte, men vi gjør så godt vi kan. Med tid og stunder får vi sikkert litt erfaring i forhold til det å være raseklubb, og da blir vi sikkert bedre...

4: Vi er en forholdsvis ny klubb, og vi, som alle andre, trenger tid for å få ting til å gå på skinner. Nå er vi samarbeidende klubb med NKK, og er strålende fornøyd med det ;) I forbindelse med godkjenning av klubben vår, så har vi også satt et avlsråd, og avlskriterier for vår rase!

5: JA, fremdeles er rasen liten, og vi har kjenneskap til det meste av det som foregår. Det er allikevel meget vanskelig å "bestemme" hva privatpersoner skal gjøre og ikke. Vi bifaller IKKE de parringene som er foretatt av den aktuelle personen. Det er også begrenset hva vi kan gjøre når noen velger å agere på denne måten. Om noen har forslag, så tar vi imot med takk!

6: Jeg synes det er leit at jeg og min samboer, og hans tre barn skal bli sett på som "tvilsomme", "useriøse" og "kriminelle". Vi vet at vår rase kan tiltrekke seg useriøse og dårlige eiere, men betyr det at vi ikke skal kunne eie rasen? Går det ikke an å være såkalt "normal" og eie en rase som vår?

7: Spørsmålet om hvorfor jeg har valgt rasen skal jeg svare på med en gang. Jeg kom i kontakt med X-Presa via en venn som skulle ha seg tjenestehund. Han valgte en lettere rase, enn den omplasseringspresaen han kom over. Hjertet mitt blødde for denne ensomme skapningen på 8 mnd, og jeg var ikke i tvil om at han var hunden for meg :D Som følge av dette, valgte min samboer rasen som etterfølger av sin 16 år gamle blandingshund. Grunnen til det var at han så mange positive sider ved min hanhund.

8: Jeg ser at flere her mener at vi "glorifiserer" rasen vår, og med all den motstanden vi ofte møter, er nok det (uheldigvis...) tilfelle... ;) DC har ulemper som at : Det er ingen "førstegangshund", den kan utagere mot andre hunder av samme kjønn, trenger mer sosialisering enn noen andre raser, og trenger en veldig tydelig eier. Men på tross av disse "ulempene", er jeg ikke i tvil om at de fleste eierene i klubben(Jeg kan bare snakke for de 50-60 medlemmene vi har!) ser at fordelene veier tyngre enn ulempene! Fordelene har dere sikkert hørt via "glorifiseringen", så de trenger jeg vel ikke nevne?

Jeg henviser med dette til Norsk Dogo Canario Klubb, og håper at våre "motstandere" her inne er voksene nok til å sette seg inn i hva vi driver med før denne diskusjonen går videre...

www.nordiskdogocanario.com

Med vennlig hilsen

Bente/Web&informasjonsansvarlig-NDCK

Hei Bente,

Problemet er ikke hva dere i DC-klubben holder på med, men at rasen deres (allerede) er blitt solgt - ikke forbausende, dessverre - til "oppdrettere" og folk som IKKE skjøtter den på det viset som den trenger. Det er interessant at du selv bekrefter at disse hundene kan bli utagerende og er krevende, da er det kanskje ikke forbausende at enkelte er særs skeptiske til den utbedelsen rasen så raskt har fått. Sååå mange kompetente hundehjem til denne type hund finnes dog ikke her til lands...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å følge min egen oppfordring, og ønsker ikke å diskutere dette temaet videre på dette forumet. Som sagt; ta en titt på hjemmesiden vår, og se hva vi faktisk forsøker å få til. Dere må gjerne gå inn der og lete etter feil, og det kommer dere sikkert til å finne også! Vi er ikke perfekte, men vi gjør så godt vi kan. Desverre er vi ikke i stand til å gjøre alt på en gang, og har valgt å begynne i "den ene enden", med samarbeid med NKK. Tenk om noen faktisk hadde giddet å sette seg inn i hva vi gjør, fremfor å diskutere denne rasen med minimalt av kunnskap?

Jeg er sikker på at de fleste raser til tider kommer i uegnede hender. Det er noe alle oppdrettere risikerer! Jeg VET at X-Presa ikke solgte hunder dit for at de skulle bli avlet på! Dette er en dame som har agert helt på egne hånd, og hun har ikke brydd seg om tilbakemeldinger fra sin oppdretter...Om det er noen som er fortvilte over den situasjonen så er det X-Presa!

Det som er viktig å huske på er at de fleste mennesker i Norge(og andre land...) klarer å kle seg og te seg som oppegående og interesserte individer de få timene de møter oppdretteren. At oppdrettere kan ta feil er beklagelig. Men de er mennesker og ikke maskiner, som alle oss andre. Men jeg er enig; Det finnes ikke mange kompetente hjem for hverken vår, eller mange andre raser.

Når det gjelder at jeg bekrefter at hundene utagerer, så er det i grunnen ikke det jeg gjør. Jeg bekrefter at disse hundene, som mange andre, kan reagere på samme kjønn. Det betyr ikke at ALLE hundene gjør det, eller at det er spesiellt for min rase. Jeg kjenner til MANGE andre raser som har samme problematikk! Når det gjelder skeptisisme, så er nå jeg fullt inneforstått med at noen er skeptiske til rasen min, og det kan jeg forstå med tanke på all den uvettige diskusjonen, av inkompetente folk som foregår på dette, og andre lignende forum. Hvis flere hadde giddet å ta seg bryet med å stoppe oss på tur, eller utstilling, og snakket med oss, så kanskje noe av skepsisen hadde forsvunnet?? Det er i alle fall min erfaring!

Når det gjelder rasen min, så mener jeg fremdeles at den, på lik linje med MANGE andre raser, ikke er en førstegangshund!;)(Hvis jeg hadde drevet oppdrett av blamt andre; schäfer, dobermann, rotweiler, bokser, staff, pointer eller malle, hadde jeg ikke solgt det som førstegangshund, heller...)

Med dette takker jeg for meg- i denne tråden.

Mvh Bente

forresten;Lotta, når jeg ser signaturen din, så forstår jeg alle innleggene dine bedre!

"If you can`t beat them, try again". Det er jammen lov å benytte alle midler, uavhengig om der er fakta eller fleip :Laugh: Interessant!

Mvh Bente ;)

*Dobbelpost Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten;Lotta, når jeg ser signaturen din, så forstår jeg alle innleggene dine bedre!

"If you can`t beat them, try again". Det er jammen lov å benytte alle midler, uavhengig om der er fakta eller fleip :Laugh: Interessant!

Mvh Bente ;)

Jeg fleiper overhode ikke om så alvorlige temaer - men noterer (som flere har gjort før meg) at dere faller for fristelsen med å til stadighet fortelle at "mange andre raser er like ille som min". Heldigvis blir ikke så mange andre raser promotert av sine "grunnleggere" på samme tvilsomme måte som DCen er blitt - og de fleste bruker litt lengre tid på å opparbeide seg et såpass "kuriost" renome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fleiper overhode ikke om så alvorlige temaer - men noterer (som flere har gjort før meg) at dere faller for fristelsen med å til stadighet fortelle at "mange andre raser er like ille som min". Heldigvis blir ikke så mange andre raser promotert av sine "grunnleggere" på samme tvilsomme måte som DCen er blitt - og de fleste bruker litt lengre tid på å opparbeide seg et såpass "kuriost" renome.

Siden min erfaring med DC begrenser seg til å ha kjørt forbi en, lurer jeg hva er det du mener gjør DC så "ille" i forhold til andre hunder. Hvilke egenskaper er det du viser til. Og er dette erfaringer du selv har med DC?

Hvilken tvilsom promotering er det grunnleggerene av rasen har gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt innlegg (nr 184) Bente, og hyggelig å se at noen fra klubben kom på banen er. Absolutt det eneste riktige og vettige å gjøre på dette tidspunktet.

Tillat meg å kommentere dine punkter, du må gjerne la være å svare men vær så snill å tenk igjennom i hvertfall.

1: Det er jo virkelig synd at hun ikke er medlem! Da kan hun heller ikke påvirkes, læres til å gjøre det rette (hva nå det er).

2: Folk vet kanskje ikke at det finnes en raseklubb for denne rasen?

Nettopp derfor mitt tidl. forslag til å annonsere i samme forum som disse såkalte useriøse oppdretterne.

3: Det er veldig hyggelig at alle er velkomne i deres forum. Men nå er det vel slik at f.eks. Hundesonen er veldig stor, velkjent og lett å "falle inn" på. Og det er alltid lurt å opplyse andre hundefolk om fakta også. Men da er det selvsagt greit å holde seg til akkurat dette - og ikke gjenta gang på gang hvor farlig MANGE andre raser er.

Dessuten vil man jo tro at de 50-60 medlemmene av klubben neppe er representanter for de eierne som blir skissert her som mere "tvilsomme".

4 og 5: Ny klubb - gratulerer med det! Det er jo kjempefint. Men dere forvalter RASEN - ikke bare medlemmene og oppdretterne som betaler dere.

Viktig at dere også utad sett viser en profil som tydelig viser hvor dere ønsker at rasen skal ta veien. Det er akk så lett å si - "neimen, vedkommende er ikke medlem, så det kan vi ikke gjøre noe med". Når det aktuelle spørsmålet kanskje skulle være - hva kan VI gjøre for at vedkommende skal bli medlem? Hvilke sanksjoner skal vi gjøre mot de som selger avlsdyrene til vedkommende (hvis det gjentar seg)? Er det noen måte vi kan påvirke vedkommende til å i alle fall registrere avkommene (så dere kan få "fatt" i valpekjøperne)? Kan dere sette restriksjoner via NKK så oppdrettere som ønsker å avle kun for pengene i alle fall får en litt vanskeligere hverdag? etc, etc..

Se ellers de andre forslagene jeg kom med i tidl. innlegg ang. testing, sunnhetskontroller, synliggjøring, etc.

6: Hvis folk flest har den oppfattelsen at det er endel "tvilsomme elementer" som har rasen - ja, da er det fortsatt bare en ting å gjøre. Nemlig å gjøre de vanlige eierne mere synlige - på kurs, treff, reportasje i Hundesport, invitere pressen til den årlige utstillingen/stortreff/familiehelg eller hva nå klubben arrangerer, etc, etc.

Tenk på at vi/de som uttaler seg her på Hundesonen er kanskje litt mer enn normalt aktive hundefolk - ikke den vanlige mannen i gata' som knapt vet hvor hunden sin er kjøpt.

Og når vi/de ikke ser alle dere 98 "normale" av 100 eierne - så har de to tvilsomme vært ekstremt aktive rundt om i landet. (Kanskje noen å få inn i klubben, de også - ingen tvil om at de er synlige i hvertfall?)

Personlig har jeg ikke møtt en eneste verken CC, DC eller Presa rundt her jeg bor, så jeg har egentlig ingen forutfattet mening om hvordan slike eiere "skal se ut". Men hvis det er gjentakende i diskusjoner så må jo noen ha møtt slike i hvertfall.

7 og 8: Det er fint, og de fleste av oss er nok godt fornøyde med våre hunder. Likevel passer ikke alle raser for alle, uansett instinkter man må prøve å få bukt med.

Selv ser jeg jo mer enn nok av stressede og understimulerte gjeterhunder - og selv av raser som ikke har blitt brukt til noe tilnærmet gjeting på flere tiår. Likevel har de instinktene rett under overflaten, og viser gang på gang at det ligger der til tross for såkalt "utstillingsavl" (hva nå det er).

Men denne såkalte "glorifiseringen" av visse raser benekter rasens opphav og bruksområde. Og det finnes vel neppe noe værre enn å bagatellisere hundenes iboende instinkter?

En liten kommentar til dette, etter kjapp skum-lesing - verken klubbens hjemmeside, eller to av de tre linkene til oppdr. på siden nevner rasens opphav av raser brukt som kamphunder, eller at dette har vært et "bruksområde". Kun X-Presa skriver om dette på sin hjemmeside, og det vitner om årvåkenhet på det de driver med, synes jeg.

Hvis man, som nybakt eier, ikke er klar over slike ting så lever man ofte lykkelig uvitende om alt dette helt til hunden er nærmest voksen - og DA kan det slå til, og valpekjøperen er totalt uforberedt og gjør sikkert ALLE de feil med hunden som de fleste andre har gjort før dem.

Til slutt vil jeg si at jeg synes det er synd at dere føler oss andre (hvem nå det er) som "motstandere" - det eneste jeg leser her fra "oss andre" er store røde advarselsflagg på måten endel bruker disse diskusjonene og mulighetene de har for å komme med saklig og fornuftig informasjon om rasen sin.

Hvis "dere" (helt feil uttrykk, men la gå for denne gang) faktisk ønsker å fremme f.eks. forslag om sertifikat, ekstra utdannelse e.l. for oppdretterne - ja, så er det slett ikke dumt å få et samlet hundeNorge med seg. Istedenfor å fremstå som en liten gjeng som ofrer enhver annen bare for å få fred selv. Jeg tenker da på temaet som ALLTID kommer opp om denne grusomme golden retrieveren som biter stort sett hele tiden, at det ikke er noen spesielle hensyn å ta selv om man har en "slik" rase som lokker feil klientell, at det bare er dårlige eiere som får hunder som er farlige, etc.. For akkurat DET er litt rart, egentlig.

Vi med andre raser ser faktisk at endel av våre hunder plutselig ikke alltid er så gosselige vi også, og gjett hva? Endel av dem har faktisk både vettuge, seriøse og snille eiere, ja sogar oppdrettere med masse erfaring har hatt hunder som ikke er helt "normale".

Det er kanskje utstillingsavl i 10-15 generasjoner som gjør at en ellers normal bearded collie plutselig finner ut av at enkleste måten å stoppe de skrikete og løpende ungene er å bite dem i rompa' eller "hasen"?

Eller show-dog amerikanske cockeren som apporterer ALT som passer i munnen sin fra 5 ukers alder? Eller spaniels og retrievers tåpelige glede over vann. Ja, eksemplene er mange på at instinktene og bruksområdet til rasen forsvinner ikke som dugg for solen selv om man ikke bruker dem på en generasjon eller 5.

Men tro meg, jeg ønsker dere alt godt med rasen. Og det jeg har sagt tidligere, og her, er bare noen tanker for å hjelpe dere å se på tingene på en annen måte enn det det ser ut som om dere gjør.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svart, Susanne L.

En liten ting som jeg faktisk stusser over: Skal ikke de "seriøse" dogo canario-eierne, som er medlemmer av klubben, "få lov" til å diskutere sin egen rase på de store hundeforaene? Hva slags policy er det? Hvis ikke de får lov til det, hvem skal da forsøksvis forsvare rasen?

Du vil ikke engang fortsette å besvare spørsmål her, sier du. Med andre ord: Har dere ingen tro på saklig, balansert informasjon som gode og vettuge eiere kan gå ut med? Det finnes kanskje entusiaster UTEN medlemskap som vil fortsette å skrive sine mulig mindre balanserte innlegg - slik vi kunne se STOR forskjell på i den gamle amstaffdebatten før forbudet. De gode, seriøse kunne faktisk komme med grei info, som at "ja, det er en terrier", og "nei, det er ikke alle som er like trivelige med andre av samme kjønn" - mens de såkalt "andre" - ja, de fortsatte med den evige "amstaffen er sååååå snill atte". Og de sistnevnte virker ikke særlig betryggende på oss andre. Eller på lovmakerne og deres ivrige kontakter, som nok følger med også på hundefora idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lov til å diskutere om vi vil, det er ingenting som hindrer oss, men denne diskusjonen er egentlig død da vi som seriøse eiere ender opp å forsvare ovenfor folk uten peiling og blir likestilt med krimminelle. Seriøse eiere blir lynsjet pga. useriøse eiere. Og hva frykten og forakten for rasen kommer fra annet enn utsende aner jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Mitt råd til Bente og Lockheed er kort og godt: Hold dere unna fora som dette i f m diskusjoner om raser som er nye i Norge. Jobb sammen med kennelklubben. Det finns mange dyktige "hundemennesker" på dette forumet, men det er bare dere som kjenner rasen på godt og vondt. Utform en mediestrategi og informer saklig om rasen. Vær synlige med hundene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten avsporing tilbake til temaet er kanskje på sin plass...?

Hvordan går det med den opprinnelige saken - noe som har skjedd, noen som har foretatt seg noe, plan for hva man kan gjøre?

Og nå med en anerkjent raseklubb - hvilke ideer og planer har man for å unngå at slikt som dette ikke skjer i fremtiden?

Hvordan greier man å få oppdretterne OG valpekjøperne til å innse at de har en hunderase som ligger meget tynt an i hunde-Norge i forhold til "uheldige" episoder.

Og det er totalt uavhengig av hvor dustete, useriøse, gærne' eller uerfarne eierne til hunden er - det er rasen som helhet får lide, og hver eneste eier. Husk at selv de mest useriøse oppdretterne har faktisk kjøpt sin(e) hund(er) et eller annet sted... Og det hjelper ikke det minste å sette på seg skyggelapper store som dasslokk og si "DET har alle andre raser også problem med, så..."

Veien til å utøke raseforbudet med flere raser er ikke så lang - men steget er gigantisk til schäfer, rottweiler, dobermann blir "truet", dog kanskje bare et museskritt før raser som DC og CC får "fyken" fra samfunnet vi lever i.

Ta ansvar som klubb, krev bruksprøver, mental/karaktertesting for å få registrere avkom (hvis det går an).

Kom dere ut i pressen (f.eks. Hundesport) for å fortelle om rasen(e) på en saklig og fornuftig måte. Og prøv å ikke rakke ned på "alle andre minst like slemme" raser - i hverfall ikke hvis dere har problemer med at andre hundeeiere bruker samme taktikk tilbake.

Og kanksje ennå vanskeligere å argumentere når et enkelt google-søk resulterer i en million treff hvorav tre av de fire øverste forteller at rasen som har blitt brukt som kamphund..

Og igjen, vær så snill og slutt å bruke argumentasjonen om golden retriever som så livsfarlig. De aller, aller, aller fleste menneskene i vestlig verden er vokst opp med en eller annen dum-snill golden i familien, nabolaget eller vennekretsen. OK, endel har sikkert blitt bitt også, men hva har skjedd på forhånd, da. Hvor mange prosent av golden-bittene har ikke skjedd innenfor familien, unger som har plaget hunden, under en slosskamp med en annen hund, voldsom lek, matforsvar, etc..

Det kommer IKKE til å skje at lovgiverne, politikere, politi, etc kommer til å støtte et totalforbud av golden/lab's for å så beholde DC/CC-rasene på markedet i Norge...

Prøv å finne måter på å rydde opp i egne rekker først - SÅ kan dere etterpå komme og klage på "alle de andre" som faktisk heller ikke får til å BARE ha seriøse oppdretter som kan og vet alt...

Susanne

Maa si at jeg synes dette er det absolutte beste innlegg i denne debatten! Helt enig!

så du synes det er ok at en langpelset dott biter? (uansett str. ??) Avhengig av rase kan en slik eksteriøravlet "dott" veie det dobbelte av en DC..... Jeg mener nå at dårlig mentalitet er AVLIVNINGSGUNN uansett rase! (om bikkja di er liten eller stor har den ikke livets rett, om den er ustabil i nøtta..)

Og hvem bestemmer om den er ustabil?? en ustabil eier? Naar jeg leser noen av innleggene her, saa her jeg faktisk forundret at de er satt sammen av hundeeiere, som jeg trodde var litt annerledes enn vanlige kranglefanter.. Jeg har en ustabil shaefer som jeg jobber mye med, men har ogsaa innsett at det er ikke hundens feil, men min egen som sente han til feil trening. skal hunden avlives for mine feil??

*Dobbelpost. Bruk siterknappen når du svarer på flere innlegg - mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"With all due respect" og alt det der..

Så håper jeg innerlig at det det ALDRI skjer at jeg føler at jeg må legge en munnkurv på folk med samme rase som meg selv i et offentlig forum som dette.

Men jøss - dere synes kanskje dere er flinke hvis dere greier det. Men, igjen, tenk over hvilke konsekvenser dette får for dere selv. (Det er ikke noen trussel på noen som helst måte!)

"If you can't beat them - join them" er det noe som heter.

Jeg skal selvsagt ikke påberope meg å være viktig å ha med i noen kamp mot de lovgivende myndighetene. Men det å isolere seg selv i et lite og lukket miljø har historisk aldri fungert før heller. (Gidder ikke engang å nevne eksempler)

INFORMASJON - INFORMASJON og INFORMASJON er de tre eneste tingene som ufarliggjør ethvert tema- uansett om det gjelder hunder, religion, rasisme, politiske holdninger, osv.

Og om noen føler seg lynsjet eller møter veggen mot folk uten peiling, javel, da vet kanske ikke de dere skriver til tilstrekkelig, da? Og de som deltar her er faktisk allerede relativt hundeelskende, oppegående, aktive og ivrige hundeeiere.

Hvis dere ikke når fram til disse folkene med det dere ønsker å si - tja, hvordan skal det da funke mot motstandsbevegelsen mot farlige hunderaser i det øvrige samfunnet??

Hvorfor ikke bruke oss, da - som forsøkskaniner på argumenter som kanskje funker?

(Golden-greia gjør det ikke... Heller ikke den med at de hundene som utagerer kommer fra dårligere eiere/oppdrettere)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig i at åpenhet rundt rasens noe vanskligere sider er det beste når det kommer til såkalte valpespekulanter. Det er uhyre viktig at valpekjøpere vet hva de får og kan beømme om det er noe de takler og kan ha i livet sitt. Jeg som valpekjøper følte det faktisk betryggende å prate med erfarne mennesker som sa rett ut at laekens biter lettere enn de aller fleste andre raser i stedet for de som bagatiliserte det hele og satte skylden på dårlige eiere og dårlige linjer. En som vil en rase godt vil ikke at de havner i feil hender og er åpen om slikt ... Samtidig kan jeg forstå tilbakeholdenheten i offentlig fora av eiere av "nye muskelraser". Det er en del folk som klør i fingrene etter å finne nye raser å forby og det er vel ingen tvil om at disse rasene er svært utsatt. Jeg kan forstå at man blir skeptisk, men samtidig er det farlig å gjøre rasene "enklere" enn det de er.. En stk feil eier kan fort bli langt dårligere reklame enn åpenhet rundt rasens negative sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Så håper jeg innerlig at det det ALDRI skjer at jeg føler at jeg må legge en munnkurv på folk med samme rase som meg selv i et offentlig forum som dette.
Men er det noen som har gjort det da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg hadde en lignende opplevelse, eller, jeg sliter med den ennå..

Jeg skulle kjøpe meg en chihuahua, og jeg sa spesielt til "oppdretteren" at

det var utstilling osv. jeg var interessert i.

Jeg fikk med kjøpsavtale fra NKK, der det sto at valpen kom på 20000 inkludert stamtavle.

Den stamtavla må jeg nok se lenge etter, for han sa at han måtte DNA-teste faren til hunden min først,

men så, 18 april etter å ha vært på et valpeshow og fått tilbakemeldingen om at min hund er veldig utypisk for rasen, og ingenting å ha på utstilling med, ringte vi selgeren vår.

Han sa at det var "veldig vanskelig å se på en valp hvordan den kom til å se ut når den ble større"

Greit, tenkte vi, men tok også kontakt med andre oppdretter, som sa at han vi hadde kjøpt hunden vår av

drev rovdrift på chihuahua og hadde avlssperre... Ingen hadde noengang fått en stamtavle av han og masa du på å få den ble du som oftest oppsøkt og kunne gjerne bli truet...=/

Vi har nå vært i kontakt med forbrukerrådet osv, og andre som sier at de "feilene" som min hund har,

er lett å se i 8ukers alder...

Mannen vi kjøpte av har sluttet å ta tlf.

Vi har nå sendt han et brev om at vi vil ha igjen kr. 18000,- av kjøpesummen.

Mitt råd til de som har kommet i samme knipa som meg er IKKE GI OPP!

Det gjør ihvertfall ikke jeg, og jeg skal ikke gi meg..

Rett SKAL være rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...