Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som forer Vom og Hundemat

PsychoLynx

Recommended Posts

Hvor mye vom og hundemat får deres hund pr dag?

Altså...

Rase?

Vekt? (evnt også normal vekt for den rasen)

gram v og h pr dag?

Syns Bridie får ufattelig lite pr dag.. Nå er hu på slankekur enda da (idealvekt er straks i boks), men nå får hu kun 0,5 % av vekten sin... Er det ikke 1-2% som er anbefalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: gordon setter

vekt: 22 (skal opp på 24-26)

Brukes til snørekjøring, tur og jakt

Får nå ca 200 gr v & h mat, samt tørrfôr. Kjenner mange som gir 50/50 med det.

Man må jo bare fôre utfra hold og helse, men tror jeg har hørt noe om de samme prosentene som deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg bare VH litt innemellom ( men skal starte med det igjen ) og gir 50/50 med tørrfor.

Men om hun fikk 100% ville hun få ca 300-400 gram ( hun får 150gram til frokost )

Rase: Breton

Vekt: 18-19 kg

Legger fort på seg

Synes det er lite, men får hun mer øker vekten. Så da blir det bare sånn. Synes hun får lite tørrfor iforhold til andre i samme rase, men hundene har jo ulik forbrenning de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: australian shepherd (hannhund)

vekt: 19,5kg

Brukes til agility, spor og trekk + turer (normal aktivitet?)

Han har en ganske høy forbrenning og spiser ca 300g v&h pluss rundt 150g (en toppet liten kaffekopp....) eukanuba høyenergifor om dagen. Vi varierer litt etter litt, og det ser ut til at jeg må gå litt opp nå for han begynner å bli litt tynn. Mine hunder er bestandig slanke, men nå begynner han å bli litt vel smal over midjen.. hehe:) Ikke rart folk lurer på om han er tispe;)

Huskyen derimot hadde lav forbrenning i samme alder, hun veide 22kg og fikk 200g v&h om dagen. Hun var i hard aktivitet, men det passet henne fint. Hun fikk litt ekstra når vi var på langturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempevanskelig å finne rett mengde til Tulla. Hun legger på seg bare hun tenker på mat, og når jeg i tillegg trener med endel godbiter, sier det seg selv at jeg må kutte ned, eller ut maten de dagene hun får endel.

Tulla er altså en springer spaniel tispe, blir to i juni, legger lett på seg.

Veier for tiden ca 23, skal ned til i alle fall 21. Får 100g pr måltid, men kutter som oftest ut frokosten siden jeg trener hver dag. Syns det er fryktelig lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gitt Bridie ca 100 g om dagen. Hun er 53 cm høy, og veier nå 21,2 kg... (hun veide 25,5 når hun kom til meg). Hvis hu i tilegg får godbiter, så går nok vekta noe opp...

Og skal hu få tyggebein, bør jeg kutte ut maten den dagen virker det som.

Syns dette er ufattelig lite, men... Hu SKAL ikke bli tykk igjen! (bedre for hd'n at hu heller er FOR tynn nn for tykk....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at hun ikke er radmager på den mengden. Hvor fort merker du at vekta går opp om du øker med f.eks 50g? Forer du en eller to ganger til dagen? Snuppa di er jo forholdsvis aktiv?

Rikke lå jo på stabil vekt med 100g vom + gobiter (riktignok litt for høy vekt) og hun hadde jo veldig lite aktivitet den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo frem til nå holdt på å få henne ned i vekt, og det eneste jeg vet er at hvis hu fikk 100 g om dagen og svært få godbiter, så gikk hu iallefall ikke NED i vekt... Da måtte vi ned på 70 g om dagen og ingen godbiter... Det er jo helt sykt da!

Disse dagene som dette er testet så så aldri jeg at hu spiste andre ting heller.. Ellers er hu jo en tyv av høyeste rang da. hu spiser ALT som kan spises, være seg kattemat (logisk), kattebæsj (heldigvis kun UTE), hundebæsj (ikke sin egen da, og kun utvalgte), smuler på gulvet blir støvsuget av bikkja, hybelkaniner i små mengder kan spises osv osv osv.. ALT! Hu er ekstrem! Og i går hjalp kattene henne med å stjele fra benken... <_< Schnappi rev maten ned på gulvet, Bridie spiste og glefset... <_<

Hu er tynn nå. fin syns jeg da. Så vi prøver å stabilisere måltidene nå. Og 100 g er grensa vi har satt foreløpig. og da er det kun få godbiter i tilegg... Mindre mat om det blir mer godbiter.

Men hallo, jeg skal vel ikke klage. Hu er billig i drift da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort merker man at hunden går ned, eller om man bør minke fôrmengden enda mer? Tulla er jo ca 23 (huff), og når jeg ser at psykolynx har vært nede i 70g/dagen så høres jo det vanvittig lite ut. Gir mye vann på maten, for å få i henne nok væske, pluss at det gir en liten metthetsfølelse en liten stund. Men det skjer jo kun om kvelden. Har ikke merket at hun er blitt mer giret på mat, som om hun er mer sulten. Smuler får ligge for seg selv for det meste, og hun stjeler og tigger ikke. Prøvde å blande med kruskakli en stund, og å minke mengden V&H, men da ble bæsjen så rar, smuldret liksom opp av all fiberen. Fins det andre ting å blande i? Dvs, jeg helte det over maten, hadde på vann og lot det svelle, jeg blandet det ikke inn i selve fôret, men det skulle vel gå for det samme?

Billig i drift, ja! Det skal være sikkert! 20 kg holder jo i evigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe missforstå meg rett her, dere har gjort en kjempejobb med å få henne ned i vekt og hun ser bra ut nå (hvertfall på bilder). Men er jo ikke rart hun blir ram til å stjele når hun får såpass lite mat. Mulig forbrenning og stoffskifte trenger tid på å justere seg, både til ny mat og anderledes aktivitet og ikke minst mindre mat. Får dem for lite mat så går det på musklene og kroppen går over på sparebluss. Men hun er vel fremdeles greit muskelsatt. Vanskelige greier det der. Jeg ville kanskje prøvd å gått opp til to måltider til dagen og økt mengden litt gradvis så hun får litt mer mat i seg, men det kommer jo an på om du synes det fungerer med såpass lite mat eller om det blir for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hun var helt i perfekt hold. :=) Klådde ikke så mye på muskler og sånt, men la ikke merke til noe "feil". Eneste er matmengden jeg syns er liten, men hun fungerer jo tydeligvis på den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal øke matmengden litt... Veide henne oppe på ekeberg pett vett istad... i følge den vekta veier hu når 20,3..Altså ned 1 kg til på 2 uker.. men veit ikke hvor reelt det er med tanke på at det er en annen vekt. Skal veie hu her i morra om jeg rekker det...

men vil absolutt ikke at hu skal opp igjen noe liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de gå ned så mye som 1 kg på to uker? Og bortsett fra matmengde, hvordan slanker du henne? Tar gjerne imot tips. :) (Skjønner jo det innebærer mer mosjon, men kom gjerne med konkrete ting som hjelper.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå aner ikke jeg hvor mye mat bridie fikk før hu kom til meg.. Jeg glemte å spørre tidligere eier, og spurte oppdretter så hu ga meg et ca mål... Jeg har derfor bare måtte gi henne en viss mengde mat og se det ann. Hu har kanskje gått ned fort, og vi skal stabilisere det nå, men før hu kom til meg hørtes det ut som hu hadde stått MYE i bur, samt veldig mye mat i forhold til mosjon.

Hos meg er det mosjon og mindre mat bare som er cluet. Hu får løpe fritt hver dag (ikke at hu gidder å løpe så mye alene da), og sammen med andre hunder noen ganger i uka.

Men, er hovedsaklig mindre mat som er grunnen her tipper jeg. (som sagt vanskelig å si siden jeg ikke aner hvor mye hu fikk før, og at jeg i tilegg har byttet for type. Fra Labb til vom og hundemat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Loke 66 cm høy (sånn ofisielt ihvertfall, han er muligens pittelitt høyere ;) )og veier 26-27 kg får minimum 1 kg vh per dag i tilegg til en toppet kopp med tørrfor.

Lyra , høyde ukjent, vekt sånn ca 17 -18 kg får minimum 500g per dag i tilegg til en til to toppede kopper med tørrfòr.

Den første er mager, nummer 2 er i akkurat passe form.

De er løse hver dag og brukes aktivt men ikke ekstremt..

Fatter ikke at mine hunder spiser så mye mer enn deres ? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir lurt, Loke, svindla av matvrak :)

Neida, det er mye som spiller inn på hvor mye mat en hund trenger. Stoffskifte, hormoner, næringsopptak osv osv.

Da jeg fikk pelsballen min veide han 16,5-17 kg - var ca 64 i manken. Foret så mye han klarte å spise, men fikk han aldri over 20 kg. Testa alt av tørrfor, inkludert høyenergifor. Ikke sjans. Han ble til slutt kastrert og satt på allergidiet og vips raste han opp i vekt og ligger nå på 25 fine kg. Spurte vet om dette og hun mente at på han så var det en kombinasjon av at magen ikke tok opp nok næring pga. allergi og at den næringen som var stort sett gikk bort i stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det er vel mer rett å si at Tulla får 100g dagen, pluss endel godbiter. Løpe løs nesten hver dag får hun, men sjelden med andre hunder. Hun løper endel likevel, pluss at vi kaster pinner, trener apport og innkalling (innebærer jo løping, men også godis). Vanlig trening også selvsagt.. Gleder meg til sommeren kommer, med masse tur i skoge og mark med andre hunder, og bading! DA skal hun bli slank da..

Men hvordan holder jeg vekten når jeg har klart å slanke henne? Hun var jo så slank etter i fjor sommer, men gikk opp igjen før november var omme.. <_< Altså, hvordan finner jeg ut hvor mye fôr hun skal ha? Har regnet på energiinnhold og hva hun trenger, men det er neimen ikke lett syns jeg. Spesielt når hun får godis i tillegg, som jeg jo ikke aner hva inneholder av diverse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...