Gå til innhold
Hundesonen.no

Første løpetid


Krelise

Recommended Posts

Jeg har en kattunge, jente, som nermer seg 5 mnd nå. Hun skal steriliseres og det bør jo gjøres før første løpetid har jeg fått høre.

Men hvordan merker jeg at hun er i ferd med å få sin første løpetid? Dyrlegen sa at hun ville begynne å mjaue, klenge inntil beina mine, løfte halen o.l. Jeg lo litt inni meg da han sa det for det er jo en veldig god beskrivele av hvordan hun er nå og har vært så lenge jeg har hatt henne. ^_^ Hun er svært kontaktsøkende og pratsom til vanlig.

Regner med at det er en forskjell mellom vanlig prating/klenging og "løpetidsoppførsel" men lurer litt på hva jeg skal se etter.

Hvordan merker dere at første løpetid er på gang? Hvor gammel var din katt ved første løpetid? Det kan vist variere litt rundt 6 mnd alder. Vil gjerne oppdage det så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kattunge, jente, som nermer seg 5 mnd nå. Hun skal steriliseres og det bør jo gjøres før første løpetid har jeg fått høre.

Men hvordan merker jeg at hun er i ferd med å få sin første løpetid? Dyrlegen sa at hun ville begynne å mjaue, klenge inntil beina mine, løfte halen o.l. Jeg lo litt inni meg da han sa det for det er jo en veldig god beskrivele av hvordan hun er nå og har vært så lenge jeg har hatt henne. ^_^ Hun er svært kontaktsøkende og pratsom til vanlig.

Regner med at det er en forskjell mellom vanlig prating/klenging og "løpetidsoppførsel" men lurer litt på hva jeg skal se etter.

Hvordan merker dere at første løpetid er på gang? Hvor gammel var din katt ved første løpetid? Det kan vist variere litt rundt 6 mnd alder. Vil gjerne oppdage det så tidlig som mulig.

Når katten får løpetid, merker du det! De skriker, gnir seg mot møblene, og stiller seg opp for parring (med rumpa opp), gjerne mot deg også. Sånn holder de det gående stort sett hele tiden, og det er relativt plagsomt, både for katt og eier. Men når dette skjer, er løpetiden allerede i gang, og hvis du skal kastrere FØR første løpetid, er det da for sent. Hva slags katt er det? Store raser/katter utvikler seg senere enn små. Hvis du ikke vet noe om hvor stor den blir, eller hvor store foreldrene er, ville jeg gått ut fra at den får løpetid tidlig, for å være på den sikre siden. Det er uansett ingen katastrofe om hun får en løpetid før hun kastreres, med mindre hun går ute. Hvis hun gjør det, ville jeg kastrert henne når hun blir seks måneder uansett. Hvis ikke, kan du godt vente til første løpetid er over, slik at du er helt sikker på at hun er kjønnsmoden, men da må du stå ut med maset det innebærer. :rolleyes:

Jeg husker ikke når min huskatt fikk løpetid, det var kanskje rundt 7-8 mnd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje,men dette har jeg lurt på åsså...

Min lille frøken er vel..straks 7mnder...Født i August..

Hun går og mjauer,og går i beina på samboern hele tida..

Løfter halen,og er rett&slett irriterende plagsom til tider..

Hun har fått hode sitt klemt i bade-døra ved et uhell pga det at hu gnir langs beina hans..

Men kun han..

Mulig hun har fått løpetid?eller er det for tidlig?Hun har holdt på sånn ihvertfall en 4-5ukers tid..

Og hun er ute hele dagen..vi sliter med å få henne inn til kvelden..

Men vil ikke nekte henne å være ute heller..

Men hvordan er det med kattunger? Hun er 7mnd gammel,og har løpetid..

Men er det fare for kattunger ved første løpetid,og ved så ung alder?

Hun er vanlig huskatt..(tror jeg,ikke fra oppdrett) så mulig det er litt blanding i henne..heh..

Langhår..og blir vel sikkert 1-3-4kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje,men dette har jeg lurt på åsså...

Min lille frøken er vel..straks 7mnder...Født i August..

Hun går og mjauer,og går i beina på samboern hele tida..

Løfter halen,og er rett&slett irriterende plagsom til tider..

Hun har fått hode sitt klemt i bade-døra ved et uhell pga det at hu gnir langs beina hans..

Men kun han..

Mulig hun har fått løpetid?eller er det for tidlig?Hun har holdt på sånn ihvertfall en 4-5ukers tid..

Og hun er ute hele dagen..vi sliter med å få henne inn til kvelden..

Men vil ikke nekte henne å være ute heller..

Men hvordan er det med kattunger? Hun er 7mnd gammel,og har løpetid..

Men er det fare for kattunger ved første løpetid,og ved så ung alder?

Hun er vanlig huskatt..(tror jeg,ikke fra oppdrett) så mulig det er litt blanding i henne..heh..

Langhår..og blir vel sikkert 1-3-4kg...

Som sagt, atferden endrer seg ganske mye. Så det er du som vet best om dette er normal adferd for denne katten eller ikke.

De kan bli drektige på første løpetid, ja. Og siden hun går ute, er dette en reell fare (fare og fare - jeg vil heller kalle det en kattunge-garanti egentlig).

Hun er syv måneder, og dermed i riktig alder for løpetid, og dermed også for kastrering eller p-piller. Norge trenger ikke flere uønskede kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, atferden endrer seg ganske mye. Så det er du som vet best om dette er normal adferd for denne katten eller ikke.

De kan bli drektige på første løpetid, ja. Og siden hun går ute, er dette en reell fare (fare og fare - jeg vil heller kalle det en kattunge-garanti egentlig).

Hun er syv måneder, og dermed i riktig alder for løpetid, og dermed også for kastrering eller p-piller. Norge trenger ikke flere uønskede kattunger.

Javel..Om det er normal oppførsel vil jeg ikke si..

Før gikk hun å la seg der det var "hennes" plass,og nå skal hun helst opp i sofaen og opp i ansiktene våre,ogsånn hele tiden !

Og en ting til..Jeg spurte ikke om råd for å få "kvasse" svar ! Jeg nekter ikke katta mi å være ute,og blir det kattunger, er det mitt problem! Men det ser ikke sånn ut,og jeg tviler vel på at det blir noen åsså! Dessuten, om det blir kattunger, er det mitt ansvar å finne nye gode hjem til dem :wub: Så slapp av..

Ingen bekymringer til deg denne gangen :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må nok regne med at det blir kattunger... Så lenge hun er ute så er sjansen stor for at hun møter en hanne og da er det fort gjort... :getlost:

(ps: linken du har til hjemmesiden din virker ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må nok regne med at det blir kattunger... Så lenge hun er ute så er sjansen stor for at hun møter en hanne og da er det fort gjort... :)

(ps: linken du har til hjemmesiden din virker ikke..)

Først&Fremst, nå er linken iorden :)

Siden er ikke ferdig ennå da :P Den er ny :P

Og tilbake til lillepusa..Egentlig så er jeg vel garantert at hun er/har vært i løpetid allerede..

Iogmed at hun er 7mndr.. Hun har hatt denne oppførselen lenge liksom..4-5uker..

Men har roet seg en heel del etter hun begynte å være ute,og bare den siste uken liksom..

Så jeg vet ikke helt liksom..

Får vi kattunger,så får vi kattunger :P Mitt ansvar,og det ansvaret skal jeg klare :D

Meeen...Lov å håpe at det har "gått bra" denne gangen..

Men som dere sier..Så egentlig...Er jeg garantert kattunger jeg da? Allerede??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først&Fremst, nå er linken iorden :)

Siden er ikke ferdig ennå da :P Den er ny :P

Og tilbake til lillepusa..Egentlig så er jeg vel garantert at hun er/har vært i løpetid allerede..

Iogmed at hun er 7mndr.. Hun har hatt denne oppførselen lenge liksom..4-5uker..

Men har roet seg en heel del etter hun begynte å være ute,og bare den siste uken liksom..

Så jeg vet ikke helt liksom..

Får vi kattunger,så får vi kattunger :P Mitt ansvar,og det ansvaret skal jeg klare :)

Meeen...Lov å håpe at det har "gått bra" denne gangen..

Men som dere sier..Så egentlig...Er jeg garantert kattunger jeg da? Allerede??

Hehe, som du selv skriver, at hun har oppført seg sånn lenge ca 4-5 uker men har roet seg helt ned etter hun begynte å være ute, tja kanskje har hun fått det hun ville ha da...?

Kan selvfølgelig ikke garantere at det blit kattunger, men sannsynligheten for det er vel 99.99% :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel..Om det er normal oppførsel vil jeg ikke si..

Før gikk hun å la seg der det var "hennes" plass,og nå skal hun helst opp i sofaen og opp i ansiktene våre,ogsånn hele tiden !

Og en ting til..Jeg spurte ikke om råd for å få "kvasse" svar ! Jeg nekter ikke katta mi å være ute,og blir det kattunger, er det mitt problem! Men det ser ikke sånn ut,og jeg tviler vel på at det blir noen åsså! Dessuten, om det blir kattunger, er det mitt ansvar å finne nye gode hjem til dem :) Så slapp av..

Ingen bekymringer til deg denne gangen :)

Kan ikke helt se hva som var kvasst i det svaret, jeg påpeker bare ditt ansvar ved å ha en hunnkatt.

Selvsagt er det fritt opptil enhver å produsere katter, men hvorfor i alle dager skulle du gjøre det?

Det er ikke bare ditt problem at Norge overbefolkes med uønskede katter ser du, og det finnes ikke nok gode hjem til dem (derfor spiller det ingen rolle hvems ansvar det er - med mindre du er villig til å beholde alle kattungene du produserer selv - og det vil du vel ikke?).

Får vi kattunger,så får vi kattunger :D Mitt ansvar,og det ansvaret skal jeg klare :P

Meeen...Lov å håpe at det har "gått bra" denne gangen..

Men som dere sier..Så egentlig...Er jeg garantert kattunger jeg da? Allerede??

Du er garantert kattunger om katten fortsetter å gå ukastrert ute, ja.

Om katten er drektig allerede, kan dyrlegen svare på.

Om det skulle være kattunger der, kan katten likevel kastreres nå - hvis man ikke vil la dem leve opp, da. Og ta ansvaret det er med et kull kattunger i MINST tre måneder.

Det er uansett på tide å kastrere henne nå, fordi hun tydeligvis har fått løpetid.

Edit: Jeg synes du sa hun var 5 mnd, jeg.. Nå er hun plutselig syv? På tide å bestille time hos vetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hva som var kvasst i det svaret, jeg påpeker bare ditt ansvar ved å ha en hunnkatt.

Selvsagt er det fritt opptil enhver å produsere katter, men hvorfor i alle dager skulle du gjøre det?

Det er ikke bare ditt problem at Norge overbefolkes med uønskede katter ser du, og det finnes ikke nok gode hjem til dem (derfor spiller det ingen rolle hvems ansvar det er - med mindre du er villig til å beholde alle kattungene du produserer selv - og det vil du vel ikke?).

Du er garantert kattunger om katten fortsetter å gå ukastrert ute, ja.

Om katten er drektig allerede, kan dyrlegen svare på.

Om det skulle være kattunger der, kan katten likevel kastreres nå - hvis man ikke vil la dem leve opp, da. Og ta ansvaret det er med et kull kattunger i MINST tre måneder.

Det er uansett på tide å kastrere henne nå, fordi hun tydeligvis har fått løpetid.

Edit: Jeg synes du sa hun var 5 mnd, jeg.. Nå er hun plutselig syv? På tide å bestille time hos vetten.

Følg med du så ser du at det ikke er jeg som har laget tråden,men at jeg også har katt,og lurte på det samme!

Om min lillepus er drektig,så skal hu få lov å bli mor! Enkelt og greit!

Jeg er helt imot å ta liv av noe som helst! Og å nekte katten å være ute,er ikke aktuelt for min del!

Dessuten som du sier, så trenger jeg ingen påminnelse om mitt ansvar.. For det ansvaret er mitt,og det klarer jeg fiint å huske på selv! Jeg tar ingen sorger på forskudd!

Desverre..Jeg skulle gjerne sterilisert henne nå, men det har jeg ikke muligheten til, fordi jeg er hjemmeværende pga sykdom,og ikke har krav på noen form for støtte ennå!

Har jeg 800-900,- må jeg desverre bruke detpå mat, for at vi i det hele tatt skal overleve selv,og gi lillepus den maten hun trenger! Men det er kanskje ikke riktig prioritert det da?Siden ingen ønsker kattunger?

Blir det kattunger..Ja da blir det kattunger!

Vet hvilket ansvar det er ! Og det takler jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med du så ser du at det ikke er jeg som har laget tråden,men at jeg også har katt,og lurte på det samme!

Om min lillepus er drektig,så skal hu få lov å bli mor! Enkelt og greit!

Jeg helt imot å ta liv av noe som helst! Og å nekte katten å være ute,er ikke aktuelt for min del!

Dessuten som du sier, så trenger jeg ingen påminnelse om mitt ansvar.. For det ansvaret er mitt,og det klarer jeg fiint å huske på selv! Jeg tar ingen sorger på forskudd!

Desverre..Jeg skulle gjerne sterilisert henne nå, men det har jeg ikke muligheten til, fordi jeg er hjemmeværende pga sykdom,og ikke har krav på noen form for støtte ennå!

Har jeg 800-900,- må jeg desverre bruke detpå mat, for at vi i det hele tatt skal overleve selv,og gi lillepus den maten hun trenger! Men det er kanskje ikke riktig prioritert det da?Siden ingen ønsker kattunger?

Blir det kattunger..Ja da blir det kattunger!

Vet hvilket ansvar det er ! Og det takler jeg !

Sorry, hjernen min fikk ikke med seg at det var noen andre som svarte. Men det endrer jo ingenting i mitt svar, bortsett fra kommentaren om alder på katten.

Hva prioriteringer gjelder, så vil jeg påstå at å unngå uønskede kattunger er viktigere enn å få gå ute en periode. Vet du noe som helst om drektighet og fødsel på katt? Hva om kattungene må tas med keisersnitt? Det koster mye penger, det. Vet du hvordan en normal kattefødsel forløper? Hvis du ikke vet det, vet du heller ikke når noe er feil. Hva om det kommer ut kattunger med store defekter, som gjør at du må avlive dem? Har du tenkt på hva du skal gjøre da? Vet du når de skal ha ormekurer og vaksiner?

Husk at det koster penger å ha kattunger også. Det kan fort koste mer enn å kastrere katten.

De skal tross alt ha mat og pleie (inkl. ormekurer o.l.) i TRE måneder (de må være så gamle før de kan tas fra moren).

Men å holde katten inne, det koster ingenting...

Som du sier, så er det et spørsmål om prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, hjernen min fikk ikke med seg at det var noen andre som svarte. Men det endrer jo ingenting i mitt svar, bortsett fra kommentaren om alder på katten.

Hva prioriteringer gjelder, så vil jeg påstå at å unngå uønskede kattunger er viktigere enn å få gå ute en periode. Vet du noe som helst om drektighet og fødsel på katt? Hva om kattungene må tas med keisersnitt? Det koster mye penger, det. Vet du hvordan en normal kattefødsel forløper? Hvis du ikke vet det, vet du heller ikke når noe er feil. Hva om det kommer ut kattunger med store defekter, som gjør at du må avlive dem? Har du tenkt på hva du skal gjøre da? Vet du når de skal ha ormekurer og vaksiner?

Husk at det koster penger å ha kattunger også. Det kan fort koste mer enn å kastrere katten.

De skal tross alt ha mat og pleie (inkl. ormekurer o.l.) i TRE måneder (de må være så gamle før de kan tas fra moren).

Men å holde katten inne, det koster ingenting...

Som du sier, så er det et spørsmål om prioritering.

Jeg har vært med på kattefødsel 2ganger tidligere,så ikke bekymre deg du :)

Stortsett foregår en kattefødsel rolig !

Og ja, jeg vet nok om drektighet.

Nå var vel ikke cluet at jeg faktisk VIL ha kattunger,og jeg håper at hun ikke er drektig,men det får tiden vise.Ser jeg tegn til mage,blir det vet`n.

Ja, det koster penger å ha kattunger,men di første ukene dier kattungene,og da er ikke det noe problem! Kattunger skal ha ormkurer, JA!

Ikke bekymre det du ;)

Pusa mi får gå ute,og som sagt..Blirdet kattunger er det mitt ansvar ;)

Men forløpig er hun den samme gamle lillepus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på kattefødsel 2ganger tidligere,så ikke bekymre deg du :)

Stortsett foregår en kattefødsel rolig !

Og ja, jeg vet nok om drektighet.

Nå var vel ikke cluet at jeg faktisk VIL ha kattunger,og jeg håper at hun ikke er drektig,men det får tiden vise.Ser jeg tegn til mage,blir det vet`n.

Ja, det koster penger å ha kattunger,men di første ukene dier kattungene,og da er ikke det noe problem! Kattunger skal ha ormkurer, JA!

Ikke bekymre det du ;)

Pusa mi får gå ute,og som sagt..Blirdet kattunger er det mitt ansvar ;)

Men forløpig er hun den samme gamle lillepus ;)

Eh... Jeg bekymrer meg akkurat like mye for Norges huskattunger om du sier at jeg skal la være..

Poenget var: Det kan bli DYRT om hun er drektig, og du hadde visst ikke penger...?

Jeg håper du kastrerer henne så snart du har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Jeg bekymrer meg akkurat like mye for Norges huskattunger om du sier at jeg skal la være..

Poenget var: Det kan bli DYRT om hun er drektig, og du hadde visst ikke penger...?

Jeg håper du kastrerer henne så snart du har råd?

Jada,hun skal steriliseres så fort jeg har di pengene til å faktisk bruke på sterilisering! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ehm.. Som dere fikk med dere, var jo faktisk min tidligere pus (Som det er skrevet om i innlegget her) drektig.. Problemet var at hun ble påkjørt ikke lenge etterpå.. :whistle:

Jeg fikk en ny liten jentepus etter knappe 3uker..

Som nå er blitt irriterende plagsom..

Ikke no vondt..Jeg er sp utrolig glad i den katta, at dere aner ikke..

Meen..Troor kanskje det er noe løpetid på vei igjen her.. :icon_confused:

Saken er...

PiiSa som hun heter, er født den 20/02.. Dvs; hun er 5mndr,og 3dager nøyaktig idag..

Er dette for tidlig for løpetid..?? Vi var på tur den helgen som var, og kattene var ute (Har to jenter)..Når jeg kom hjem sent igår (søndag) så var det kun PiiSa som kom inn..

Jeg var sliten, og la meg før kl 9 igår kveld, så den andre (PariiS) fikk bare være ute.. Hun er 4mndr,og har vært ute fra dag 1..Hun klarer seg ei natt til..

Men så fort vi hadde lagt oss så begynte PiiSa og mjaue.. Noe så innmari åsså.. Hun skrek rett&slett..Vi trodde først det var pga den andre pusen var "borte"..Men hun kom jo inn igjen, og hun skriker jo fortsatt?? Kan det være løpetid?? (Vi har en hannkatt veggivegg med oss )

Oppsummering; PiiSa på 5mndr skrek,og skrek og skrek i hele natt..til vi tilslutt slapp henne ut ved 6tiden... Klokka halv 9 måtte jeg opp igjen for å slippe henne inn..og hun skrek fortsatt..

Trodde jeg kunne vente løpetiden ved 6-7mndr alder jeg? Men kan den allerede ha kommet da?Hun er overalt hvor hun ikke har vært før åsså..Legger seg i den lille tange kanten under vindu hvos senga står..Oppi senga,men under vinduskarmen... Hun er under skrivebord, under klærne på klesstativet,og gniiir seg inntil oss..Kan jo omtrent ikke sette oss ned, før hun er på fanget..

Er dette løpetid?

Hun skal steriliseres, om knappe 2mndr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu? Jeg prøvde det, og PiiSa legger seg laangflat på gulvet,og "kniper" labbene...

Nå når jeg gikk for å se så stod det en helt fremmed katt på trappa..og den flytta seg ikke engang.. :icon_confused:

Kan hannkattene kjenne at det er løpetid her?

Eller kommer dem når dem hører det?

Hun har jo skriki en del..og denne katten har jeg ALDRI sett di 7mndnen jeg har bodd her :whistle:;)

Nope..Venter ikke to mndr gitt..

Da steriliserer jeg henne allerede på Onsdag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger hun seg helt ned, eller "står" hun flatklemt mot gulvet?

Høres definitvt ut som løpetid, ja.

Ja, hannkattene kan både lukte det og høre henne, selvsagt.

Så flott at du gjør det med en gang. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger hun seg helt ned, eller "står" hun flatklemt mot gulvet?

Høres definitvt ut som løpetid, ja.

Ja, hannkattene kan både lukte det og høre henne, selvsagt.

Så flott at du gjør det med en gang. :icon_confused:

Prøvd det flere ganger nå,og hun legger seg helt ned..

Hvis jeg prater til henne, så mjauer hun engang,og vriir seg rundt på gulvet..

Koser liksom..

Ikke lett å forklare..

Men da ringer jeg dyrlegen imorgen, og steriliserer henne med engang antakeligvis :whistle:

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger hun seg helt ned, eller "står" hun flatklemt mot gulvet?

Høres definitvt ut som løpetid, ja.

Ja, hannkattene kan både lukte det og høre henne, selvsagt.

Så flott at du gjør det med en gang. :icon_confused:

Prøvd det flere ganger nå,og hun legger seg helt ned..

Hvis jeg prater til henne, så mjauer hun engang,og vriir seg rundt på gulvet..

Koser liksom..

Ikke lett å forklare..

Men da ringer jeg dyrlegen imorgen, og steriliserer henne med engang antakeligvis :whistle:

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleier å legge seg flate mot gulvet, men fortsatt på bena, vanskelig å forklare. De legger seg ned med bena under seg er vel mest riktig å si. Men siden hun skriker, er veldig kosete og det kommer hannkatter på døra, så er det nok løpetid ja. Lykke til med operasjonen - husk at du bør faste henne på mat fra kvelden før (men vann kan hun få masse av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...