Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyenergifor til fjellturer


bastian

Recommended Posts

Jeg skal på fjelltur til sommeren og lurer derfor på om noen har erfaringer med høyenergifor som jeg kan bruke på turen. Skal gå langt hver dag og derfor må jeg bruke annet for.

Bruker hills nå.

Finner det høy energi bars som kan gis til lunsj og?

Han skal bære maten sin selv i kløv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg skal på fjelltur til sommeren og lurer derfor på om noen har erfaringer med høyenergifor som jeg kan bruke på turen. Skal gå langt hver dag og derfor må jeg bruke annet for.

Bruker hills nå.

Finner det høy energi bars som kan gis til lunsj og?

Han skal bære maten sin selv i kløv:)

Har ikke Hills et høyenergifor? Det er mye lettere å bytte for innen samme merke. Da trenger hunden mindre tilvenningstid til høyenergiforet enn om det er av et annet merke. Og sansynligheten er stor for at hunden også fungerer på høyenergiforet til Hills. Men noen garanti er det selvfølgelig ikke. Om du er fornøyd med Hills da, og de har et høyenergifor.

Ellers vil jeg anbefalle frysetørka vom jeg. I tillegg til tørrforet. Legges i bløt en god stund før det serveres. Er også fint å bruke i vanning, noe jeg mener er ekstremt viktig på lange dagsmarsjer i sommervarmen. Lag en slags suppe av vann og vom. Det er det litt energi i også, men vannet er det viktigste. Kan med fordel gis under f.eks. lunsjpausen. Og gi oppbløtt for med mye vann i til frokost og middag. Gir du tørrforet tørt kan det være lurt å gi en vanning før du starter dagens marsj også (men jeg ville gitt tørrforet oppbløtt).

Det finnes noe som heter Pemmikan som er omtrent som en skjokoladeplate (selvfølgelig ikke med skjokolade) som noen jegere bruker under jakta, men jeg har ikke prøvd det og kjenner ingen som gjør det, så om det er bra eller ikke aner jeg ikke.

Hvor mye ekstra energi hunden trenger kommer jo ann på hvor hard og lang fjellturen er. Snakker vi en uke eller to måneder liksom? Lange dagsmarsjer? Det viktigste du kan gjøre er uansett å sørge for at hunden er i god nok form før turen starter. Dvs, en times rusling rundt i nabolaget på hverdager og en skogstur i helga er ikke nok hvis vi snakker om å gå lenge og langt i fjellet. Muskler må også bygges for å bære kløv på tur. Men dette vet du jo sikkert, bare nevner det ;)

Også er jeg jo nysgjerrig da. Hvor skal dere på tur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter snack pakker som jegere pleier å gi hundene sine.

Regner med at du tenker på at hunden er trent nok til å bære provianten sin, derfor må man også tenke smart så dere får med mest mulig med minst mulig vekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd høyenergi/aktiv foret i samme merke som det du bruker nå.

Hos meg går ihvertfall det smertefritt.

Vann er veldig viktig. Derfor er frysetørket vom veldig kjekt. Det setter smak på vannet og hunden får i litt næring i tillegg til veske. Vann ofte.

Det finnes flere typer lunsj bokser som man kan gi.

Hills a/d, Eukanuba High Calorie eller Spesific lunsjboks. Kjøpes hos vetrinæren. Jeg er mest fornøyd med Spesific sin og den har i tillegg den beste embalasjen.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg ville prøvd høyenergi/aktiv foret i samme merke som det du bruker nå.

Hos meg går ihvertfall det smertefritt.

Vann er veldig viktig. Derfor er frysetørket vom veldig kjekt. Det setter smak på vannet og hunden får i litt næring i tillegg til veske. Vann ofte.

Det finnes flere typer lunsj bokser som man kan gi.

Hills a/d, Eukanuba High Calorie eller Spesific lunsjboks. Kjøpes hos vetrinæren. Jeg er mest fornøyd med Spesific sin og den har i tillegg den beste embalasjen.

God tur.

Å dra med seg en bråte lunchpakker eller hermetikk kan du bare glemme! Blir for mye vekt. Bruk et høyenergifôr av god kvalitet. Dette bør holde lenge. På en slik fottur vil hunden ikke ha noen problemer med å holde ditt tempo. Lars Monsen bruker kun tørrfôr som basis på sine turer med hund. De får i tillegg litt fisk og vilt som han nedlegger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Å dra med seg en bråte lunchpakker eller hermetikk kan du bare glemme! Blir for mye vekt. Bruk et høyenergifôr av god kvalitet. Dette bør holde lenge. På en slik fottur vil hunden ikke ha noen problemer med å holde ditt tempo. Lars Monsen bruker kun tørrfôr som basis på sine turer med hund. De får i tillegg litt fisk og vilt som han nedlegger selv.

Enig i at å dra med seg hermetikk ikke er aktuelt (for meg ihvertfall), men frysetørra vom veier ikke mye og har høy smaklighet og mye energi. Minuset er at den må ligge ganske lenge i varmt/lunka vann å svelle før det gis til hunden. Men mener jeg tørrfor også bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...