Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk hund


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Fikk vite at Archie har muligens soppinfeksjon og betennelse i et sår i øret. Vi skal gi han noen øredråper i ca. 2 uker fremover. Dakar liten, fikk krage og det var ikke gøy!

Noen som har vært borti dette før? Vi kan ikke ha han i buret pga kragen, så nå skal han ligge på rommet mitt fremover (dette er jo positivt for burtreningen).

Se så oppgitt..

Archie-syk011.jpg

Vi tar imot alle god-bedring hilsner, det trengs! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg overtok ene Canen min oppdaget jeg at han klødde mye i øret og det luktet vondt av det. Tok han til vetten, viste seg han hadde kraftig ørebetennelse, våteksem og soppinfeksjon. Fikk fuciderm og fucidin, samt dråper mot soppinfeksjonen - men disse skulle taes i en mnd.

En hund som får sopp i øret har gått med øreplager en stund, er ikke så lett å oppdage før det begynner å bli betennelse.

Fant i papirene til Dios en resept på øredråper fra september. Overtok han i Desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
En hund som får sopp i øret har gått med øreplager en stund, er ikke så lett å oppdage før det begynner å bli betennelse.

Vet fant mye hår nede i øregangen, kan det ha vært en årsak? Vi merket dette bare for 4-5 dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere fant ut hva det var, da! Nå får du kanskje en anledning til å vise foreldrene dine at det går fint å ikke ha ham i bur, også! :icon_redface:

Er han en rase som må nappes i øret (som Bedlington)? Da er det jo viktig at dere gjør dette regelmessig, slik at øregangen i kke tettes av hår og smuss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ehm, vi har da jo nappet regelmessig .. :icon_redface: Men dette var nederst i øregangen, ikke planer om vi kommer nedi der uten bedøvelse.

Archie er ganske flink når det hjelper napping, litt piping må jo til. Men det er langt i fra enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oshameieen! :)

Husker Millie hadde ørebetennelse

. Dro til vet og der fikk hun narkose, også renset de øret hennes med en sånn gelé. Vi fikk med Fucidin som vi smørte i øret og litt Antibiotika som vi knuste og delte med litt syltetøy som hun sleiket opp fra en skje. En nokså enkel sak å få i piller på hu. :) Etter et par dager gikk dette over.

Men håper den lille pøbelen din er frisk snart da! God bedring, Archie! :icon_redface: Skal trøste deg litt på onsdag, jeg. Tante Ulrikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, vi har da jo nappet regelmessig .. :icon_redface: Men dette var nederst i øregangen, ikke planer om vi kommer nedi der uten bedøvelse.

Archie er ganske flink når det hjelper napping, litt piping må jo til. Men det er langt i fra enkelt..

Trodde jo selvsagt at dere gjør det som skal til. Men hvis det vokser hår lenger ned enn det er forsvarlig å nappe selv, blir det jo litt vrient! Kanskje noen har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Jeg fikk dette i bloggen i dag, av en anonym:

Hei, jeg så på Dyrenett at du har problemer med øret til hunden din. Mitt råd til deg er at du må reise til veterinær så snart som mulig. Insister på at de tar en prøve av øreguffa (selv om de sier at ...neida, dette er bare....) og sender det til dyrking hos Norsk Veterinærmedisinsk Laboratorium. Da får veterinæren greie på hvilken bakterie/sopp som er i øret og kan gi den riktige antibiotikaen mot akkurat den spesielle soppen/bakterien. Og det er innmari viktig fordi det er "hundrevis" av sopp-/bakterietyper og det er ikke én medisin som kan ta kverken på alle de forskjellige!

Mange veterinærer sier at "dette er ørebetennelse, her har du Fucidin (gulgrønn væske) som du skal bruke i x dager, x ganger pr. dag." Jeg har veldig dårlig erfaring med sånn øreguffe, jeg har siden 1993 hatt tre hunder som har hatt det og det har vist seg at den bakterien/soppen i øret som de hadde er en veldig vanskelig utgave som heter Pseudomonas. Den lar seg behandle... i et reagensrør inne på et laboratorium... virker det som, men i øret på en hund er det tett, mørkt og klamt og bakterien stortrives der. Veldig vanskelig å bli kvitt.

Min første hund som fikk det måtte avlives etter flere år med plager og medisiner. Hadde jeg fått vite at det gikk an å operere øret, som jeg gjorde med de to neste, så hadde han antakelig vært fri for lidelsen. De to andre ble operert. Veterinæren fjerner omtrent 2 cm. av øregangen og det blir luftig der inne og da er det ikke så innmari lukrativt å være en Pseudomonasbakterie der lengre.

Bare et godt råd fra ei som har veldig respekt for hundeører! Det kan godt hende at dette er en lett match å bli kvitt, men åkke som; be om at de sender prøve inn til dyrking så er du helt sikker!

Burde vi gjøre som h*n sier? Øret ser ikke godt ut i det hele tatt, men vi har bare gått på medisinene i 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Øret til Archie er blitt betraktelig bedre, vi har tatt av kragen og han klør ikke! :getlost:

Vil fortsette å gå på medisiner til neste helg, og så håper vi at vi er ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi symtomer på dette? Altså ørebetennelse eller lignende?

Av og til virker det som det er noe i øre til Ask. Han bærer det ikke skikkelig, og klør og gnir i ett sett. Når jag da klør han på/ i øret virker det som han nyter det skikkelig. Han rister også mye på hodet når øret er sånn. Det som er rart at det bare er slik enkelte ganger, ofte i perioder, der det går over i noen timer/dager, så kan det komme tilbake. Han har vært sånn en stund, men har ikke dratt til dyrlegen( :wub::getlost: ). Skal få han til å sjekke øret neste gang vi er der, om det ikke viser seg at det er noe som må gjøres noe med nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi symtomer på dette? Altså ørebetennelse eller lignende?

Av og til virker det som det er noe i øre til Ask. Han bærer det ikke skikkelig, og klør og gnir i ett sett. Når jag da klør han på/ i øret virker det som han nyter det skikkelig. Han rister også mye på hodet når øret er sånn. Det som er rart at det bare er slik enkelte ganger, ofte i perioder, der det går over i noen timer/dager, så kan det komme tilbake. Han har vært sånn en stund, men har ikke dratt til dyrlegen( :wub::getlost: ). Skal få han til å sjekke øret neste gang vi er der, om det ikke viser seg at det er noe som må gjøres noe med nå...

Når Kira har hatt ørebetennelse har hun oppført seg slik du beskrev Ask her. Men det lukter også fælt av øret hennes. Første gangen var det mye, mye ørevoks og den var brun, andre gangen var det nesten ingenting ørevoks - som jeg så. Andre gangen hadde hun skikkelig vondt og var fordi ørebetennelsen var lengre ned i øregangen enn første gang. Men hun har da ikke hatt det i perioder eller eller bare i noen timer, det har først gått over etter at vi har behandlet det med øredråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Archie klødde mye, men var ellers helt normal. Det luktet faktisk ikke i det hele tatt fra øret, så det var over kveldsjekken vi så hvor stappfullt av rød gugge o.l det var. Det var vel det eneste uvanlige vi så. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...