Gå til innhold
Hundesonen.no

Stangehallen 28-29 April


Baby

Recommended Posts

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Det interessante er vel mere om har de i det hele tatt rasen din i disse landene?

:D

Susanne

Ja, ikke sant...

Hvis de ikke har rasen og det ikke er noen skikkelig utdannelse, kan jo dette bli veldig moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall tydelig at dette er et hastverksarbeid:

bernersennenrasene/bernerrasene, newfoundlender, shit tzu, og en rekke raseforkortelser. Latskap og uprofesjonelt.

OK, kanskje detalj i det hele, men det er en del av helhetsinntrykket. Og det er pent på Sunndalsøra! :-)

"Artig" for berner sennenhund og newfoundlandshund, som skal ha samme dommer begge dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er vel mere om har de i det hele tatt rasen din i disse landene?

:D

Susanne

Var det meg du svarte? :D

Jeg begynner ¨å lure på om jegi det hele tatt skal gidde å melde meg på, når det har vært så mye tull og tøys og det ser ut som om at de ikke har gjort ting orntlig..

Flere med samme tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg du svarte? :)

Jeg begynner ¨å lure på om jegi det hele tatt skal gidde å melde meg på, når det har vært så mye tull og tøys og det ser ut som om at de ikke har gjort ting orntlig..

Flere med samme tanker?

jupp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok ikke til at jeg kjører nesten til Hamar for å stille nå nei... har mer enn nok av ting å bruke tiden min på.. skal forhøre meg med litt mer colliefolk, og se hva som skjer..

Så du stiller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dommere som skal dømme i norge må klareres via NKK. Europeiske dommere må være godkjent av FCI, og derfor ha gjennomgått en dommerutdanning. De må således også ha god kjennskap til rasen de klareres for.

Det har blitt litt kluss med sene dommerlister på denne utstillingen, men jeg vet at en del av disse dommerne er meget flinke.

Går dere etter navn og bosteds adresse på dommere bør dere være litt forsiktige med det dere prater om. Det er flere andre dommere jeg heller ville snudd ryggen til.

Grunnen til den sene dommerlisten er at hovedansvarlig for utstillingskomiteen har trekt seg, og ansvaret for utarbeidelse av disse listene gikk derfor over på hovedstyret.

Jeg vet også at arrangørene av denne utstillingen har et solid og kompetent nettverk i ryggen for å gjennomføre utstillingen på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dommere som skal dømme i norge må klareres via NKK. Europeiske dommere må være godkjent av FCI, og derfor ha gjennomgått en dommerutdanning. De må således også ha god kjennskap til rasen de klareres for.

Det har blitt litt kluss med sene dommerlister på denne utstillingen, men jeg vet at en del av disse dommerne er meget flinke.

Går dere etter navn og bosteds adresse på dommere bør dere være litt forsiktige med det dere prater om. Det er flere andre dommere jeg heller ville snudd ryggen til.

Grunnen til den sene dommerlisten er at hovedansvarlig for utstillingskomiteen har trekt seg, og ansvaret for utarbeidelse av disse listene gikk derfor over på hovedstyret.

Jeg vet også at arrangørene av denne utstillingen har et solid og kompetent nettverk i ryggen for å gjennomføre utstillingen på en god måte.

Takk for forklaring! Veldig uheldig for arrangørklubbene at slikt har skjedd, men fremdeles frustrerende for utstillerne. Og mange arrangører har dommerne klare over et år i forveien, så det er ikke fullkommen unnskyldning. Utstillingen blir sikkert gjennomført på en god måte, de har jo hatt utstilling i så mange år at mye må gå på rutine. Men jeg er spent på å se påmeldingstallene, etter null annonsering.

Selvfølgelig er dommerne godkjent av FCI - men vi kan vel likevel være enig om at vi har vært borti dommere som man må lure på hva holder på med? Verden er såpass stor at ikke alle raser ser like ut i alle land, noen har raser som ikke finnes i alle land, noen får dommere fra et land hvor rasen har en så annerledes kvalitet at dømmingen i Norge blir helt feil. Jeg personlig dømmer ikke utelukkende fra dommers hjemland - jeg har flere skandinavere på ei liste over dommere som skal få imponere meg før jeg melder på for dem. Og en ire er ikke en ire, en amerikaner er ikke en amerikaner. Men hvis man vet at ens egen rase ikke finnes i for eksempel Latvia, må man få lov til å lure på hvordan dommeren har fått kompetansen på den rasen. I Norge blir dommere direkteautorisert på enkelte raser, når de har nok autorisasjoner - jeg vil tro det gjelder for andre land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring! Veldig uheldig for arrangørklubbene at slikt har skjedd, men fremdeles frustrerende for utstillerne. Og mange arrangører har dommerne klare over et år i forveien, så det er ikke fullkommen unnskyldning. Utstillingen blir sikkert gjennomført på en god måte, de har jo hatt utstilling i så mange år at mye må gå på rutine. Men jeg er spent på å se påmeldingstallene, etter null annonsering.

Selvfølgelig er dommerne godkjent av FCI - men vi kan vel likevel være enig om at vi har vært borti dommere som man må lure på hva holder på med? Verden er såpass stor at ikke alle raser ser like ut i alle land, noen har raser som ikke finnes i alle land, noen får dommere fra et land hvor rasen har en så annerledes kvalitet at dømmingen i Norge blir helt feil. Jeg personlig dømmer ikke utelukkende fra dommers hjemland - jeg har flere skandinavere på ei liste over dommere som skal få imponere meg før jeg melder på for dem. Og en ire er ikke en ire, en amerikaner er ikke en amerikaner. Men hvis man vet at ens egen rase ikke finnes i for eksempel Latvia, må man få lov til å lure på hvordan dommeren har fått kompetansen på den rasen. I Norge blir dommere direkteautorisert på enkelte raser, når de har nok autorisasjoner - jeg vil tro det gjelder for andre land også.

Jo da, er enig i at det er mye kluss her, og at ting burde vært ordnet litt annerledes. Og jeg er som dere også veldig spent på påmeldingsnummeret... Jeg innbiller meg at det ikke slår noen rekorder, liksom :rolleyes:

Og ja-jeg er også skeptisk til dommere som kommer fra et land der min rase ikke finnes. Men alle land krever jo praksis på den enkelte rase, så på en eller annen måte må de vel ha sett den?? De eneste tilfellene jeg vet om der en dommer kan få tildelt en rase uten en spesifikk utdanning, er om han har tilnærmet samtlige raser i en gruppe, og kan få "slengt på" typelike raser innen den samme gruppen som en slags "bonus".

Men dommere som aldri burde dømt finnes dessverre. Er man erfaren finner man fort ut de dommerne en selv vil/bør holde seg unna.

En ting er om de tolker standaren -etter utstilleresns mening- på feil måte, en annen- og mye værre ting- er om rasekunnskapen er så liten at den behandler/ tilnærmer seg rasen på feil måte. Et eksempel er her dommere som drar ut halen til basenjien. De som kjenner basenjiens anatomi vet at på enkelte individer er halen så stram, at det kan være vokst inn forkalkninger. Når halen så dras ut brekkes disse opp, og det skal ikke mye fantasi til å forstå at dette gjør SKREKKELIG vondt for den stakkars hunden. Det er ikke bare en basenji som har utviklet et markant dommer- hat etter en slik opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye erfaring man har som utstiller - så kan man jo faktisk ikke vite hva en dommer vil ha hvis man aldri har stilt for vedkommende - eller engang hørt om den personen før.

Så man prøver jo, da - sørafrikanere, lithauer(e?), slovener, slovaker, russere, polakker, ungarer etc. Jovisst - flere av dem som er både hyggelige og skjønner sånn nogenlunde hvordan rasen de dømmer skal se ut. Men når man ser den totale listen over alle dommere som har dømt rasen det året - og det knapt finnes en skandinaver med på listen, eller en brite, så kan man jo begynne å lure litt, da.

Det er ikke noen tvil om at vi har gode hunder her i skandinavia - og de har det i storbritannia - men likevel er det kanskje mest "moteriktig nå" å finne noen som aldri har vært her før - koste hva det koste vil. "Nytt" er ikke alltid spennende, og "sært" er ofte bare litt sært...

Men jøss - jeg stiller ut "lell", jeg. Det blir jo uansett interessant å se hva som skjer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle land krever jo praksis på den enkelte rase, så på en eller annen måte må de vel ha sett den?? De eneste tilfellene jeg vet om der en dommer kan få tildelt en rase uten en spesifikk utdanning, er om han har tilnærmet samtlige raser i en gruppe, og kan få "slengt på" typelike raser innen den samme gruppen som en slags "bonus".

Joda, men problemet er når man har disse rasene som er typelike, men ikke utbredte. Selv om de har mye til felles, er problemet når dommeren ikke kjenner særpreget. Det er ikke så gøy når en pen hund settes opp, framfor en pen raserepresentent. Om du skjønner hva jeg mener? Det er ikke heller ikke gøy å få trekk for noe som på din rase ikke er en feil, men som på en rekke raser er feil og derfor blir dømt som feil. For å ta din rase: Jeg har hørt dommere kommentere at de hadde ønsket mørkere øyne på basenjien de har foran seg, mens meg bekjent står det i standarden at øyenfarge skal følge pelsfarge. Altså skal ikke alle basenji ha sorte øyne. Noen raser tillater brunt pigment, men går ut med blått fordi dommeren forventer sort. Også videre - det er forbannelsen for de som har lite utbredt raser, at dommeren kan ha fått rasen som "bonus", og ikke vite særtrekkene, rasepreget.

Men dommere som aldri burde dømt finnes dessverre. Er man erfaren finner man fort ut de dommerne en selv vil/bør holde seg unna.

En ting er om de tolker standaren -etter utstilleresns mening- på feil måte, en annen- og mye værre ting- er om rasekunnskapen er så liten at den behandler/ tilnærmer seg rasen på feil måte. Et eksempel er her dommere som drar ut halen til basenjien. De som kjenner basenjiens anatomi vet at på enkelte individer er halen så stram, at det kan være vokst inn forkalkninger. Når halen så dras ut brekkes disse opp, og det skal ikke mye fantasi til å forstå at dette gjør SKREKKELIG vondt for den stakkars hunden. Det er ikke bare en basenji som har utviklet et markant dommer- hat etter en slik opplevelse.

Dette fikk jeg vondt i hjertet av å høre! Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke visste dette om basenji - selv om jeg har en i omgangskretsen. Håper inderlig at jeg aldri har prøvd å rulle ut halen på hunden, uten at jeg forstår hvorfor jeg skulle gjort det... Anyway, det er trist når dommere ikke vet sentrale ting. Det er på samme måte som at man ikke skal forvente at enhver rase vil sitte i fanget, og på noen raser er det faktisk vanlig og akseptert at dommeren spør utstilleren om de kan se på tennene, eller om handleren vil gjøre det.

Som SusanneL sier - det er blitt en motesak å finne eksotiske dommere. For ti år siden stilte tispa mi for samme norske dommer fem ganger på samme år, og det var jo også litt pinlig. Men kanskje en mellomting? Men da må jo arrangører se på hva andre arrangører inviterer, og det skal jeg ikke kreve. Men jeg registrerer at noen arrangører tenker mer eksotisk enn andre - hvert år.

Men så stiller vi lell... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Noen som har fått pm?

Skal ikke stille noe selv, men tar kanskje turen dersom det er noe interessant å se.

Noen som gidder å sjekke antall, ring og oppmøte for Griffon Bruxellois, Griffon Belge, Petit Brabancon og Irsk Ulvehund for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering fra min side: jeg kommer ikke, jeg er blitt syk og det er kun 1 silky som stiller så ingen konkurranse + at hun blir sendt til Trondheim for parring rett etter utstillingen er ferdig på lørdag så blir bare opp og ned og det gidder jeg ikke hehe:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunacop -

Lørdag: Petit B. (2+3 stk), Griffon Belge (2 stk), Brux. (1 stk) - alle møtetid fra kl. 9 i ring 8. Irsk ulvehund (8 stk) kl. 10, i ring 2.

Søndag: Irsk ulvehund (6 stk) kl. 9.30 i ring 2. Petit b (3 stk) kl. 9.30, belge (1) kl. 10.30, brux. (1) kl. 11 - alle de tre siste i ring 3.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunacop -

Lørdag: Petit B. (2+3 stk), Griffon Belge (2 stk), Brux. (1 stk) - alle møtetid fra kl. 9 i ring 8. Irsk ulvehund (8 stk) kl. 10, i ring 2.

Søndag: Irsk ulvehund (6 stk) kl. 9.30 i ring 2. Petit b (3 stk) kl. 9.30, belge (1) kl. 10.30, brux. (1) kl. 11 - alle de tre siste i ring 3.

Susanne

Har du lyst til å sjekke Dansk Svensk gårdshunden for meg også? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er det forbausende mange påmeldte (for å være en slik utstilling), men med så små antall som vi figurerer med så holder det jo at det kommer en oppdr + valpekjøpere nok til en oppdretterklasse for å doble antallet påmeldinger, da..

Vi har også Generalforsamling der på lørdag kveld - så hvem vet om det kanskje er noen som har meldt på der bare pga det også.

Blir interessant å se katalogen - om det kommer noen helt "nye og ferske" utstillere, eller om det bare er oss gamle travere der. Mistenker at det kan ha vært vanskelig for de litt mere uerfarne å faktisk snappe opp at det er en utstilling der. Men, men..

Kjapp opptelling tilsa ca 930 hunder totalt på lørdagen. Synes jo det høres ganske mye ut, jeg.. (Men alle ringene hadde fornuftige totaltantall i hvertfall - ikke noen ringer med nærmere 100 hunder og sånt som man ofte ser ellers).

48 berner sennnen, 50 cavalierer, 33 tib.spaniels, 43 rottweilere - alle tall er inkl. valper.. Høres jo ikke mye ut det, synes jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...