Gå til innhold
Hundesonen.no

Protein og skader ?

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Hei !

Har hørt at for med høyt protein innhold ( over 20% ) kan være skadelig for nyrene til hunden ? ( eks de fleste aktiv for ) om man bruker de mer enn 6 mnd ?

Noen som kan noe om proteiner og sånt ?

Skrevet
Hei !

Har hørt at for med høyt protein innhold ( over 20% ) kan være skadelig for nyrene til hunden ? ( eks de fleste aktiv for ) om man bruker de mer enn 6 mnd ?

Det er absolutt ikke skadelig for en frisk hund. En hund vil under normale forhold foretrekke kjøtt som næring hvis den kunne velge. Da snakker vi MYE proteiner. Ulven har en svært proteinrik kost.

Proteiner av god kvalitet og i store mengder er kroppens vedlikehold og byggestener. Nyere forskning viser f.eks at eldre hunder har godt av et proteinrikt fôr for å vedlikeholde muskelmasse.

Til en frisk hund bør alt fôr inneholde over 20% protein..

Skrevet
Hei !

Proteiner er egentlig store komplekse molekyler som består av 22 ulike aminosyrer, hvorav hunder kan produsere 12 selv hvis det er nok nitrogen og energi tilstede. 10 av disse aminosyrene må imidlertid tilføres hundekroppen gjennom ernæringen, og det er disse 10 vi kaller essensielle aminosyrer.

Forskjellige proteinkilder inneholder ulike nivåer av disse essensielle syrene. Kjøtt av organer og muskler, hele egg og soyabønner er eksempler på proteinkilder med et høyt nivå av essensielle aminosyrer, gitt i riktige porsjoner.

Protein kan også utnyttes som energi. Overskudd av protein i kosten omdannes nemlig til fett og lagres i kroppen. Dette fettet kan siden utnyttes som energi, selv om det ikke er særlig ønskelig. Det dannes nemlig en del avfallsstoffer når proteiner brukes til energi.

Hos friske og sunne hunder er stort sett ikke dette noe problem, men for hunder som har nedsatt lever og/eller nyrefunksjon, kan avfallsstoffene som dannes resultere i både forgiftninger og uønskelige opphopninger. Proteiner der dessuten svært kostbart sammenlignet med andre energikilder.

Når man evaluerer en diett, må man være klar over hvor fordøyelig proteinet er. Organer og muskler er f. eks. mer fordøyelig enn soyabønner. Derfor inneholder gjerne Premium hundefòr dette som sin primærkilde for proteiner. Eksempler på organer og muskler kan f. eks. være kjøttmel av fugl, svin, lam, storfe og fisk. Av disse er gjerne proteiner av fugl mest fordøyelige.

I praksis vil f.eks et høyenergifôr med mye proteiner også kunne gi f eks. kløe hos en hund med lavt energiforbruk, men da snakker vi gjerne om 30-35% proteinandel.

Mvh

Jørn

• 3 weeks later...
Skrevet

Også er det noen hunderaser som ikke skal ha for mye proteiner... f.eks dalmatiner og dachs som jeg har...

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Også er det noen hunderaser som ikke skal ha for mye proteiner... f.eks dalmatiner og dachs som jeg har...

Hvorfor ikke egentlig? Hvordan reagerer de hvis de får for mye proteiner og hvorfor akkurat disse rasene? Hva er det som gjør at de skiller seg fra andre raser når det gjelder proteiner? Bare nysgjerrig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...