Gå til innhold
Hundesonen.no

Protein og skader ?

MonicaT

Recommended Posts

Hei !

Har hørt at for med høyt protein innhold ( over 20% ) kan være skadelig for nyrene til hunden ? ( eks de fleste aktiv for ) om man bruker de mer enn 6 mnd ?

Noen som kan noe om proteiner og sånt ?

Det er absolutt ikke skadelig for en frisk hund. En hund vil under normale forhold foretrekke kjøtt som næring hvis den kunne velge. Da snakker vi MYE proteiner. Ulven har en svært proteinrik kost.

Proteiner av god kvalitet og i store mengder er kroppens vedlikehold og byggestener. Nyere forskning viser f.eks at eldre hunder har godt av et proteinrikt fôr for å vedlikeholde muskelmasse.

Til en frisk hund bør alt fôr inneholde over 20% protein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har hørt at for med høyt protein innhold ( over 20% ) kan være skadelig for nyrene til hunden ? ( eks de fleste aktiv for ) om man bruker de mer enn 6 mnd ?

Noen som kan noe om proteiner og sånt ?

Proteiner er egentlig store komplekse molekyler som består av 22 ulike aminosyrer, hvorav hunder kan produsere 12 selv hvis det er nok nitrogen og energi tilstede. 10 av disse aminosyrene må imidlertid tilføres hundekroppen gjennom ernæringen, og det er disse 10 vi kaller essensielle aminosyrer.

Forskjellige proteinkilder inneholder ulike nivåer av disse essensielle syrene. Kjøtt av organer og muskler, hele egg og soyabønner er eksempler på proteinkilder med et høyt nivå av essensielle aminosyrer, gitt i riktige porsjoner.

Protein kan også utnyttes som energi. Overskudd av protein i kosten omdannes nemlig til fett og lagres i kroppen. Dette fettet kan siden utnyttes som energi, selv om det ikke er særlig ønskelig. Det dannes nemlig en del avfallsstoffer når proteiner brukes til energi.

Hos friske og sunne hunder er stort sett ikke dette noe problem, men for hunder som har nedsatt lever og/eller nyrefunksjon, kan avfallsstoffene som dannes resultere i både forgiftninger og uønskelige opphopninger. Proteiner der dessuten svært kostbart sammenlignet med andre energikilder.

Når man evaluerer en diett, må man være klar over hvor fordøyelig proteinet er. Organer og muskler er f. eks. mer fordøyelig enn soyabønner. Derfor inneholder gjerne Premium hundefòr dette som sin primærkilde for proteiner. Eksempler på organer og muskler kan f. eks. være kjøttmel av fugl, svin, lam, storfe og fisk. Av disse er gjerne proteiner av fugl mest fordøyelige.

I praksis vil f.eks et høyenergifôr med mye proteiner også kunne gi f eks. kløe hos en hund med lavt energiforbruk, men da snakker vi gjerne om 30-35% proteinandel.

Mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest Snusmumrikk
Også er det noen hunderaser som ikke skal ha for mye proteiner... f.eks dalmatiner og dachs som jeg har...

Hvorfor ikke egentlig? Hvordan reagerer de hvis de får for mye proteiner og hvorfor akkurat disse rasene? Hva er det som gjør at de skiller seg fra andre raser når det gjelder proteiner? Bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...