Gå til innhold
Hundesonen.no

Retriever og helse..

Recommended Posts

Golden retriever har jo alltid vært drømmerasen, men man bli jo "litt" skremt av HD statistikker og andre plager rasen sliter med, som våteksem.

Er det så mye HD på golden? Har man bare flaks om man får et individ uten? :icon_confused:

Hva med kreft på flat? Har hørt at de sliter mye med kreft...

Tolleren da? Er den friskere (enda..) enn de to andre?

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :P:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever har jo alltid vært drømmerasen, men man bli jo "litt" skremt av HD statistikker og andre plager rasen sliter med, som våteksem.

Er det så mye HD på golden? Har man bare flaks om man får et individ uten? :icon_confused:

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :P:(

de andre rasene kjenner jeg ikke så mye til, men flat, ja, det er mye kreft på de, det har bedret seg de siste årene men onkels 1,5år gamle flat måtte nettopp gi tapt for kreft.... samt jeg kjenner til andre individer innen rasen med kreft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde en golden fra hun var 8 uker som aldri var noe spesielt syk. Aldri hadde hun våteksem eller plagdes med noe annet helsemessig. Men hun vi måtte dessverre avlive henne 11 år gammel pga innelukker livmorbetennelse. Ellers var hun en frisk hund :icon_confused:

Nå har jeg jo en labrador, og hun er frisk og din og ikke vært noe helsemessigeproblemer med henne. Fri for HD og AA er hun og øyelysinga viste at hun var fri. Men så skal det sies at hun er snart bare to år da :(

Det er iallefall mine erfaring med retrievere, men har dessverre ikke så mye kunnskap om helsen til golden eller de andre retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden har slitt veldig med mye HD, og det er ikke noe ukjent fenomen i dag heller, akkurat. Men jeg vil tro det kommer litt an på linjer også... Kan se for meg at goldens av litt mer brukstyper (alà den som vant NM i LP f.eks.) ikke har så mye HD som de litt mer ekstreme utstillingsvariantene (du kan få låne et par utgaver av Retrievernytt av meg og se under "nye champions" -- hhehe).

Flat og helse kan jeg ærlig talt ingenting om.

Nå har jeg ikke personlig erfaring med toller selv, men har både lest og hørt en del - og det kan godt hende at ikke alt er like pålitelig. Mitt inntrykk av rasen er dog at de mentalt sett kan være litt varierende, og at de kan slite med nervøsitet, stress, fryktaggressivitet etc. Allikevel er det ikke umulig å finne en toller med godt gemytt, man må bare være litt obs når man velger oppdretter og linjer. Fysisk sett er de i alle fall veldig nøye med øyelysning - om det er fordi de vil unngå å få en rase med øyesykdommer eller om det er fordi øyesykdommer er et vanlig problem på tolleren, det vet jeg ikke.

Ellers har du jo en fin rase i labradoren da, hehe. Det er en forholdsvis sunn og frisk rase, selv om det alltids er litt man må være på vakt for når det gjelder for eksempel hoftene. Og ikke minst må man passe på at hunden ikke legger seg ut for mye. De skal se sånn ut, ikke sånn. Eierne av den siste hunden ble forøvrig anmeldt for overfôring og dyreplageri - hunden veide 73 kilo!

Alt i alt vil jeg råde deg til å ta en titt på retrieverklubbens hjemmesider. De har forum der hvor du kan høre litt mer med de som kjenner de forskjellige rasene bedre enn jeg gjør, og jeg tror også du finner mailadresser til raserådene og valpekjøperkontakt der, så du kan ta kontakt med dem og høre litt hvordan helsestatusen ligger an. http://www.retrieverklubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3golden og alle var fri for hd. To var friske og raske til de ble 11år, han ene slet litt med våteksem men ikke noe mer før han ble 11. og en døde som 2åring av at hjertet plutselig stoppet men det er ikke noe rasebetinget.

Labradoren jeg har hatt var også av et veldig bra eksemplar og ble nesten 13år gammel og var et arbeidsjern frem til da..

Tolleren derimot han er en sjukling:) Men han er også et spesielt unntak fra rasen. Har ikke hørt om noen tollere som sliter med våteksem og det virker som det er litt færre hd hunder ute å går, men det kommer nok mere og mer når rasen stiger i anntall. Ellers har man jo øyesykdommen PRA og tollersyken som de kan få. Men er vel rundt 3% av de i verden som har det.

Få hjelp fra raserådet i retrieverklubben hvis du skal finne gode oppdrettere som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :(:P

Neida, ut ifra det jeg har sett er ikke retrieverne noe spesielt dårlige helsemessig. Det avhenger mye av fra hvilket opprdett du velger å kjøpe en hund fra. Det er en del linjer som sliter mer med sykdommer enn andre.

Golden

Ja, HD er et problem på golden. Men i det siste har jeg ikke hørt så mye om lenger, jeg tror det har bedret seg litt. Som sagt har det mye og si hvilke linjer hunden kommer fra mener jeg. Det er mange seriøse golden oppdrettere der ute, med gode HD statestikker.

Flat

De fleste flatter dør av kreft. Men det er ikke så mange som dør så unge som Wheaten Mali skriver - men hvis de dør unge er det ofte det de dør av, skjønner?:P Ellers synes jeg flatten er ganske frisk, det er ikke så mange helseproblemer de har (synes jeg da). Min flat er 2 år og har omtrent ikke vært syk endag. Dette kan flatten slite med: Øyer (øyekatarr), allergi, kreft og patella. Noe av dette avhenger fra oppdrett til oppdrett.

EDIT: patella er ikke veldig vanlig bare så det er sagt hehe

De andre retriever rasene som toller kjenner jeg ikke mye til..

send en PM om du vil vite mer om oppdrettere osv da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel dersom flat ikke dør av alderdom er det kreft. Men vil ikke si det er kjempe mye kreft heller.

Golden har slitt mye med HD; men så vidt jeg vet så er det blitt en del bedre. Men det er nok som det blir nevnt, forskjell på bruks og utstillingslinjer. Akk som feite labber på utstilling og flotte jaktlabber! (unnskyld mindre pen vinkling av julegriser på utstilling :P ) Toller er vel en del tollersyken på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - enig med Kathrine! Mitt poeng er at hvis du vil ha deg en retriever, trenger du ikke uroe deg mye for sykdommer, iallefall ikke mer enn du trenger på andre raser. Retriever er en sunn og frisk hund på mange måter. Det finnes mange flatter som ikke dør av kreft og hvis de dør av kreft er de veldig ofte gamle! Det er sjelden jeg hører om veldig syke flatcoater! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...