Gå til innhold
Hundesonen.no

Retriever og helse..


Recommended Posts

Golden retriever har jo alltid vært drømmerasen, men man bli jo "litt" skremt av HD statistikker og andre plager rasen sliter med, som våteksem.

Er det så mye HD på golden? Har man bare flaks om man får et individ uten? :icon_confused:

Hva med kreft på flat? Har hørt at de sliter mye med kreft...

Tolleren da? Er den friskere (enda..) enn de to andre?

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :P:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever har jo alltid vært drømmerasen, men man bli jo "litt" skremt av HD statistikker og andre plager rasen sliter med, som våteksem.

Er det så mye HD på golden? Har man bare flaks om man får et individ uten? :icon_confused:

Hva med kreft på flat? Har hørt at de sliter mye med kreft...

Tolleren da? Er den friskere (enda..) enn de to andre?

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :P:(

de andre rasene kjenner jeg ikke så mye til, men flat, ja, det er mye kreft på de, det har bedret seg de siste årene men onkels 1,5år gamle flat måtte nettopp gi tapt for kreft.... samt jeg kjenner til andre individer innen rasen med kreft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg hadde en golden fra hun var 8 uker som aldri var noe spesielt syk. Aldri hadde hun våteksem eller plagdes med noe annet helsemessig. Men hun vi måtte dessverre avlive henne 11 år gammel pga innelukker livmorbetennelse. Ellers var hun en frisk hund :icon_confused:

Nå har jeg jo en labrador, og hun er frisk og din og ikke vært noe helsemessigeproblemer med henne. Fri for HD og AA er hun og øyelysinga viste at hun var fri. Men så skal det sies at hun er snart bare to år da :(

Det er iallefall mine erfaring med retrievere, men har dessverre ikke så mye kunnskap om helsen til golden eller de andre retriever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden har slitt veldig med mye HD, og det er ikke noe ukjent fenomen i dag heller, akkurat. Men jeg vil tro det kommer litt an på linjer også... Kan se for meg at goldens av litt mer brukstyper (alà den som vant NM i LP f.eks.) ikke har så mye HD som de litt mer ekstreme utstillingsvariantene (du kan få låne et par utgaver av Retrievernytt av meg og se under "nye champions" -- hhehe).

Flat og helse kan jeg ærlig talt ingenting om.

Nå har jeg ikke personlig erfaring med toller selv, men har både lest og hørt en del - og det kan godt hende at ikke alt er like pålitelig. Mitt inntrykk av rasen er dog at de mentalt sett kan være litt varierende, og at de kan slite med nervøsitet, stress, fryktaggressivitet etc. Allikevel er det ikke umulig å finne en toller med godt gemytt, man må bare være litt obs når man velger oppdretter og linjer. Fysisk sett er de i alle fall veldig nøye med øyelysning - om det er fordi de vil unngå å få en rase med øyesykdommer eller om det er fordi øyesykdommer er et vanlig problem på tolleren, det vet jeg ikke.

Ellers har du jo en fin rase i labradoren da, hehe. Det er en forholdsvis sunn og frisk rase, selv om det alltids er litt man må være på vakt for når det gjelder for eksempel hoftene. Og ikke minst må man passe på at hunden ikke legger seg ut for mye. De skal se sånn ut, ikke sånn. Eierne av den siste hunden ble forøvrig anmeldt for overfôring og dyreplageri - hunden veide 73 kilo!

Alt i alt vil jeg råde deg til å ta en titt på retrieverklubbens hjemmesider. De har forum der hvor du kan høre litt mer med de som kjenner de forskjellige rasene bedre enn jeg gjør, og jeg tror også du finner mailadresser til raserådene og valpekjøperkontakt der, så du kan ta kontakt med dem og høre litt hvordan helsestatusen ligger an. http://www.retrieverklubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3golden og alle var fri for hd. To var friske og raske til de ble 11år, han ene slet litt med våteksem men ikke noe mer før han ble 11. og en døde som 2åring av at hjertet plutselig stoppet men det er ikke noe rasebetinget.

Labradoren jeg har hatt var også av et veldig bra eksemplar og ble nesten 13år gammel og var et arbeidsjern frem til da..

Tolleren derimot han er en sjukling:) Men han er også et spesielt unntak fra rasen. Har ikke hørt om noen tollere som sliter med våteksem og det virker som det er litt færre hd hunder ute å går, men det kommer nok mere og mer når rasen stiger i anntall. Ellers har man jo øyesykdommen PRA og tollersyken som de kan få. Men er vel rundt 3% av de i verden som har det.

Få hjelp fra raserådet i retrieverklubben hvis du skal finne gode oppdrettere som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever har jo alltid vært drømmerasen, men man bli jo "litt" skremt av HD statistikker og andre plager rasen sliter med, som våteksem.

Er det så mye HD på golden? Har man bare flaks om man får et individ uten? :icon_confused:

Hva med kreft på flat? Har hørt at de sliter mye med kreft...

Tolleren da? Er den friskere (enda..) enn de to andre?

Jeg vil ha retriever, men de er jo så dårlige helsemessig virker det som... :(:P

Neida, ut ifra det jeg har sett er ikke retrieverne noe spesielt dårlige helsemessig. Det avhenger mye av fra hvilket opprdett du velger å kjøpe en hund fra. Det er en del linjer som sliter mer med sykdommer enn andre.

Golden

Ja, HD er et problem på golden. Men i det siste har jeg ikke hørt så mye om lenger, jeg tror det har bedret seg litt. Som sagt har det mye og si hvilke linjer hunden kommer fra mener jeg. Det er mange seriøse golden oppdrettere der ute, med gode HD statestikker.

Flat

De fleste flatter dør av kreft. Men det er ikke så mange som dør så unge som Wheaten Mali skriver - men hvis de dør unge er det ofte det de dør av, skjønner?:P Ellers synes jeg flatten er ganske frisk, det er ikke så mange helseproblemer de har (synes jeg da). Min flat er 2 år og har omtrent ikke vært syk endag. Dette kan flatten slite med: Øyer (øyekatarr), allergi, kreft og patella. Noe av dette avhenger fra oppdrett til oppdrett.

EDIT: patella er ikke veldig vanlig bare så det er sagt hehe

De andre retriever rasene som toller kjenner jeg ikke mye til..

send en PM om du vil vite mer om oppdrettere osv da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel dersom flat ikke dør av alderdom er det kreft. Men vil ikke si det er kjempe mye kreft heller.

Golden har slitt mye med HD; men så vidt jeg vet så er det blitt en del bedre. Men det er nok som det blir nevnt, forskjell på bruks og utstillingslinjer. Akk som feite labber på utstilling og flotte jaktlabber! (unnskyld mindre pen vinkling av julegriser på utstilling :P ) Toller er vel en del tollersyken på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - enig med Kathrine! Mitt poeng er at hvis du vil ha deg en retriever, trenger du ikke uroe deg mye for sykdommer, iallefall ikke mer enn du trenger på andre raser. Retriever er en sunn og frisk hund på mange måter. Det finnes mange flatter som ikke dør av kreft og hvis de dør av kreft er de veldig ofte gamle! Det er sjelden jeg hører om veldig syke flatcoater! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...