Gå til innhold
Hundesonen.no

Fersking med spørsmål!

C.J

Recommended Posts

Hei! Jeg har tenkt å begynne med agility, og har noen spørsmål til dere som driver med det!

1. Hvor ofte trener du?

2. Hvor lenge trener du om gangen?

3. Dersom hunden din kan alle hindrene, - hvordan kan f.eks treningen din se ut da? Setter du opp banen på ulike måter? trener du teknikk? Fortell!

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp) :o

5. For en fersking som meg, uten muligheter til å ta kurs (men har tilgang på AG-bane) - hvilken bok er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor ofte trener du?

En gang i uka. Noen ganger trener jeg litt ekstra hjemme.

Vi er vel der et par timer.. Langt å kjøre, men trener kun korte treningsøkter.

3. Dersom hunden din kan alle hindrene, - hvordan kan f.eks treningen din se ut da? Setter du opp banen på ulike måter? trener du teknikk? Fortell!

Øver på forskjellige kombinasjoner, piruetter osv. Masse å trene på. Litt vanskelig å forklare, du burde få noen til å vise deg, eller spørre noen som er litt bedre til å forklare en meg :o

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp)

Hmm.. Det går vel for det samme. Men vippa og andre hindre hun kan synes er en smule skummelt er best å ta til slutt etter at hun har blitt litt mere trygg på det :P

EDIT: Lykke til med treningen forresten :P Utrolig morsom hundesport :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.hvor ofte trener du?

Nå om vinteren blir det bare en gang i uka,ettersom vi leier hall,og må ha faste tider. når banen flyttes ut igjen blir det nok 2-3ganger i uka.

2.Hvor lenge trener du om gangen?

Vi er på trening i ca 2timer tilsammen,men trener bare økter på ca 10-15min.

3.Dersom hunden din kan alle hindrene,hvordan kan f.eks treningen din se ut da? setter du opp banen på ulike måter?trener du teknikk?fortell!

Ike kan alle hindrene,men er litt utrygg på vippa.Nå er det lenge siden jeg har hatt alene-trening,så stort sett er det instruktøren som setter opp banen,slik at den kan kortes ned(altså mange små løyper i en stor på en måte,slik at de som ikke kan ta hele banen får dele opp). Sist vi trente varierte vi veldig,så vi gikk gjennom hele banen stykkvis.(først hopphinder og hjul,vippe,tunnel og stige osv.) Hvis jeg terper for mye på det samme,faller han lett ut,så dette var en fin måte å gjøre det på for oss.

4.Hvilke hindre er best å lære inn først?Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene(høydehopp)

Nå er jeg fersk selv jeg da,så skal ikke si så mye her. Men jeg synes å huske at vi ventet med vippa en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei! Jeg har tenkt å begynne med agility, og har noen spørsmål til dere som driver med det!

1. Hvor ofte trener du?

Jeg pleier å trene fast en gang i uka av og til litt mer.

Jeg trener bare korte økter men er på trening i 2 timer. Mye prating mellom øktene. øktene er veldig korte.

Vi er nybegynnere vi også, og har ikke gått noe kurs. Jeg har fått litt hjelp, ellers sett litt filmer og lært selv. Jeg har heller ikke så god mulighet til å gå på kurs, men har veldig lyst!

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp)

Jeg lærte han først den brua.. Husker ikke helt hva den heter...Så hinder, så trente jeg på vippa og så møna. hHar trent en stund på slalomen, men den er litt vanskelig.. Jeg trener nå på litt føring, og det er ganske vanskelig og jeg er ganske utkjørt etter en trening (har vanskelig å tenke teknikk og utføre det i praksis på en gang ;) ) Først satte jeg opp hindera rett fremover. Jeg førte hele tiden på ene siden, og det blir vanskeligere når jeg skal begynne å bytte side.. Tror det er viktig å ikke trene på en ting hele tiden men å kobble av mye med lek osv.. Jeg hadde problemer med å gire opp hunden for jeg konsentrerte meg så mye ;) Så husk å ha humøret oppe og ha de skikkelig GØY! Bajas liker det veldig godt og griner som en gal når han vet vi nermer oss banen. Vi har heller ikke så veldig mange poster (eller hva de kaller det)

Lykke til med treningen! Bare spør i vei, for jeg vil veldig gjerne lese svarene :rolleyes:

Husk å ha det gøy, fordi det er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Vi har nå vært på to treninger, og får mange råd og tips fra andre som har drevet med agility en stund :) Chantana mestrer nå både hjul, møne, tunnel og høydehopp! Men vi må øve mye på føring, fra begge sider. Jeg sier kommandoen for øvelsen i det hun utfører den, slik at hun kobler kommando og øvelse.

Kommer ikke på flere spørsmål for øyeblikket, men skal komme tilbake så snart det er noe jeg lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...