Gå til innhold
Hundesonen.no

Fersking med spørsmål!


C.J

Recommended Posts

Hei! Jeg har tenkt å begynne med agility, og har noen spørsmål til dere som driver med det!

1. Hvor ofte trener du?

2. Hvor lenge trener du om gangen?

3. Dersom hunden din kan alle hindrene, - hvordan kan f.eks treningen din se ut da? Setter du opp banen på ulike måter? trener du teknikk? Fortell!

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp) :o

5. For en fersking som meg, uten muligheter til å ta kurs (men har tilgang på AG-bane) - hvilken bok er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor ofte trener du?

En gang i uka. Noen ganger trener jeg litt ekstra hjemme.

2. Hvor lenge trener du om gangen?

Vi er vel der et par timer.. Langt å kjøre, men trener kun korte treningsøkter.

3. Dersom hunden din kan alle hindrene, - hvordan kan f.eks treningen din se ut da? Setter du opp banen på ulike måter? trener du teknikk? Fortell!

Øver på forskjellige kombinasjoner, piruetter osv. Masse å trene på. Litt vanskelig å forklare, du burde få noen til å vise deg, eller spørre noen som er litt bedre til å forklare en meg :o

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp)

Hmm.. Det går vel for det samme. Men vippa og andre hindre hun kan synes er en smule skummelt er best å ta til slutt etter at hun har blitt litt mere trygg på det :P

EDIT: Lykke til med treningen forresten :P Utrolig morsom hundesport :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.hvor ofte trener du?

Nå om vinteren blir det bare en gang i uka,ettersom vi leier hall,og må ha faste tider. når banen flyttes ut igjen blir det nok 2-3ganger i uka.

2.Hvor lenge trener du om gangen?

Vi er på trening i ca 2timer tilsammen,men trener bare økter på ca 10-15min.

3.Dersom hunden din kan alle hindrene,hvordan kan f.eks treningen din se ut da? setter du opp banen på ulike måter?trener du teknikk?fortell!

Ike kan alle hindrene,men er litt utrygg på vippa.Nå er det lenge siden jeg har hatt alene-trening,så stort sett er det instruktøren som setter opp banen,slik at den kan kortes ned(altså mange små løyper i en stor på en måte,slik at de som ikke kan ta hele banen får dele opp). Sist vi trente varierte vi veldig,så vi gikk gjennom hele banen stykkvis.(først hopphinder og hjul,vippe,tunnel og stige osv.) Hvis jeg terper for mye på det samme,faller han lett ut,så dette var en fin måte å gjøre det på for oss.

4.Hvilke hindre er best å lære inn først?Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene(høydehopp)

Nå er jeg fersk selv jeg da,så skal ikke si så mye her. Men jeg synes å huske at vi ventet med vippa en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei! Jeg har tenkt å begynne med agility, og har noen spørsmål til dere som driver med det!

1. Hvor ofte trener du?

Jeg pleier å trene fast en gang i uka av og til litt mer.

2. Hvor lenge trener du om gangen?

Jeg trener bare korte økter men er på trening i 2 timer. Mye prating mellom øktene. øktene er veldig korte.

3. Dersom hunden din kan alle hindrene, - hvordan kan f.eks treningen din se ut da? Setter du opp banen på ulike måter? trener du teknikk? Fortell!

Vi er nybegynnere vi også, og har ikke gått noe kurs. Jeg har fått litt hjelp, ellers sett litt filmer og lært selv. Jeg har heller ikke så god mulighet til å gå på kurs, men har veldig lyst!

4. Hvilke hindre er best å lære inn først? Chantana mestrer allerede mønen og de vanlige hindrene (høydehopp)

Jeg lærte han først den brua.. Husker ikke helt hva den heter...Så hinder, så trente jeg på vippa og så møna. hHar trent en stund på slalomen, men den er litt vanskelig.. Jeg trener nå på litt føring, og det er ganske vanskelig og jeg er ganske utkjørt etter en trening (har vanskelig å tenke teknikk og utføre det i praksis på en gang ;) ) Først satte jeg opp hindera rett fremover. Jeg førte hele tiden på ene siden, og det blir vanskeligere når jeg skal begynne å bytte side.. Tror det er viktig å ikke trene på en ting hele tiden men å kobble av mye med lek osv.. Jeg hadde problemer med å gire opp hunden for jeg konsentrerte meg så mye ;) Så husk å ha humøret oppe og ha de skikkelig GØY! Bajas liker det veldig godt og griner som en gal når han vet vi nermer oss banen. Vi har heller ikke så veldig mange poster (eller hva de kaller det)

Lykke til med treningen! Bare spør i vei, for jeg vil veldig gjerne lese svarene :rolleyes:

Husk å ha det gøy, fordi det er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Vi har nå vært på to treninger, og får mange råd og tips fra andre som har drevet med agility en stund :) Chantana mestrer nå både hjul, møne, tunnel og høydehopp! Men vi må øve mye på føring, fra begge sider. Jeg sier kommandoen for øvelsen i det hun utfører den, slik at hun kobler kommando og øvelse.

Kommer ikke på flere spørsmål for øyeblikket, men skal komme tilbake så snart det er noe jeg lurer på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...