Gå til innhold
Hundesonen.no

innkalling


Recommended Posts

Hei, vi sliter litt med å kalle inn vår 6måneder gamle valp. Han er veldig flink når vi trener, men med en gang det er noe annet og mye mer spennende, tar det sin tid frø han kommer. Vi har vurdert å begynne med fløyte, for å stå å rope og skrike som en tulling har vi ikke lyst til. Er det noen som har noen anbefalninger til meg om fløyte, evt. andre gode hjelpemidler til innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert en haug ulike fløyter som du finner ved et enkelt søk på nettet (prøv "hundefløyte").

Men hvis du fortsetter med innkallingen slik dere trener nå, så kan jo sjansen være stor for at hunden like gjerne vil begynne å la være å høre på fløyten også, så dere kan stå der og blåse dere røde i kinnene :o

Det er ikke ordene dere roper, eller fløytelyden som skal være det interessante - men den forventningen hunden har til å bli kalt inn. At den forbinder noe positivt med det, samtidig som den tror det ikke finnes noe alternativ.

Les litt mer om metode her:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=98

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...7&mode=eksp

http://www.cesarogcaleb.com/?p=168

http://www.fjellanger.net/artikler/innkalling.htm

Jobber du på rette måten, slik disse artiklene skisserer hvordan, så vil du få en hund som hører på første rop - eller på første fløytestøt. Det koster litt arbeid, men er så absolutt verdt det! Dette er en av de viktigste tingene en hund bør kunne, fordi jo bedre innkalling du klarer å lære den, jo mer får den være løs og jo mer gøy har den det. Og jo tryggere er den også - da kan du rope den vekk fra situasjoner som kan bli skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, typisk tibbe:P har selv hatt det problemet. Det jeg gjorde var å løpe bort fra ham, istedenfor mot ham. Også lo jeg da å fikk det til å se ut som om jeg gjorde noe utrolig interessant :P Fungerte ialfall på ham :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela: vi holder på med klikketrening, men han er ikke så interessert i det vi gir han, og det er alt mulig (ikke tørrfor) men karbonader, pølser, ost. Han elsker alt, men ikke når noe mer spennende er i nærheten. :o

ellish: Vi gjør det, og da kommer han... som oftest hvertfall. Men han kan finne på å følge etter menneskene han ser/springer etter, spesielt hvis det er en hund i bildet.

men vi får nok bare bli enda flinkere på å trene ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare valp, så det skal være interessant med andre ting rundt dere.

Langline kan være en grei ting å ha på, slik at du har kontroll på ham, og kan forhindre at han løper ut på veien, bort til andre hunder og mennesker osv. Bare la lina henge løst. Om vanlig line blir for tung for en tibbe, fins det også lettere flaggliner etc. På wolfdog.no -> Artikler -> Trening -> Bruk av langline finner du en fin artikkel om bruk av langline.

Ellers, har du prøvd å bruke leking som belønning? Å dra litt om en vott og la han få løpe litt med den kan for eksempel være veldig fin belønning... Eller hente ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kurs i går, og brukte da leke som belønning og det funket veldig bra. Så vi skal prøve med det fremover, og håpe det fungerer bedre :o

Men vi er nok litt for usikre selv på hvilken lyd vi ska bruke når vi kaller han inn, så kjøp av fløyte blir det nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...