Gå til innhold
Hundesonen.no

innkalling

Recommended Posts

Hei, vi sliter litt med å kalle inn vår 6måneder gamle valp. Han er veldig flink når vi trener, men med en gang det er noe annet og mye mer spennende, tar det sin tid frø han kommer. Vi har vurdert å begynne med fløyte, for å stå å rope og skrike som en tulling har vi ikke lyst til. Er det noen som har noen anbefalninger til meg om fløyte, evt. andre gode hjelpemidler til innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert en haug ulike fløyter som du finner ved et enkelt søk på nettet (prøv "hundefløyte").

Men hvis du fortsetter med innkallingen slik dere trener nå, så kan jo sjansen være stor for at hunden like gjerne vil begynne å la være å høre på fløyten også, så dere kan stå der og blåse dere røde i kinnene :o

Det er ikke ordene dere roper, eller fløytelyden som skal være det interessante - men den forventningen hunden har til å bli kalt inn. At den forbinder noe positivt med det, samtidig som den tror det ikke finnes noe alternativ.

Les litt mer om metode her:

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=98

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...7&mode=eksp

http://www.cesarogcaleb.com/?p=168

http://www.fjellanger.net/artikler/innkalling.htm

Jobber du på rette måten, slik disse artiklene skisserer hvordan, så vil du få en hund som hører på første rop - eller på første fløytestøt. Det koster litt arbeid, men er så absolutt verdt det! Dette er en av de viktigste tingene en hund bør kunne, fordi jo bedre innkalling du klarer å lære den, jo mer får den være løs og jo mer gøy har den det. Og jo tryggere er den også - da kan du rope den vekk fra situasjoner som kan bli skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, typisk tibbe:P har selv hatt det problemet. Det jeg gjorde var å løpe bort fra ham, istedenfor mot ham. Også lo jeg da å fikk det til å se ut som om jeg gjorde noe utrolig interessant :P Fungerte ialfall på ham :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela: vi holder på med klikketrening, men han er ikke så interessert i det vi gir han, og det er alt mulig (ikke tørrfor) men karbonader, pølser, ost. Han elsker alt, men ikke når noe mer spennende er i nærheten. :o

ellish: Vi gjør det, og da kommer han... som oftest hvertfall. Men han kan finne på å følge etter menneskene han ser/springer etter, spesielt hvis det er en hund i bildet.

men vi får nok bare bli enda flinkere på å trene ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare valp, så det skal være interessant med andre ting rundt dere.

Langline kan være en grei ting å ha på, slik at du har kontroll på ham, og kan forhindre at han løper ut på veien, bort til andre hunder og mennesker osv. Bare la lina henge løst. Om vanlig line blir for tung for en tibbe, fins det også lettere flaggliner etc. På wolfdog.no -> Artikler -> Trening -> Bruk av langline finner du en fin artikkel om bruk av langline.

Ellers, har du prøvd å bruke leking som belønning? Å dra litt om en vott og la han få løpe litt med den kan for eksempel være veldig fin belønning... Eller hente ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kurs i går, og brukte da leke som belønning og det funket veldig bra. Så vi skal prøve med det fremover, og håpe det fungerer bedre :o

Men vi er nok litt for usikre selv på hvilken lyd vi ska bruke når vi kaller han inn, så kjøp av fløyte blir det nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...