Gå til innhold
Hundesonen.no

Targetoverføringer.

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Har tenkt å lære inn ruten(?) og siden Ask kan musemattetargeten og bare stikker av gårde med leker tenkte jeg matten var et bedre alternativ. Men etterhvert (og kanskje aller helst først..?) må han vel lære seg at targeten i seg selv skal bort, og at det er stedet targeten ligger man skal til.

Så..hvordan lærer man inn targetoverføringer?

I heftet fra NKK om LP reglene og øvelsene, står øvelsen jeg sikter til her beskrevet som "fremadsending med stå og på plass". Bruker man fire kjegler her, eller bare den ene? :angry:

Guest Vicky
Skrevet
Har tenkt å lære inn ruten(?) og siden Ask kan musemattetargeten og bare stikker av gårde med leker tenkte jeg matten var et bedre alternativ. Men etterhvert (og kanskje aller helst først..?) må han vel lære seg at targeten i seg selv skal bort, og at det er stedet targeten ligger man skal til.

Så..hvordan lærer man inn targetoverføringer?

Normalt har man musematta i ruta en eller to ganger, også skal den vekk.

I heftet fra NKK om LP reglene og øvelsene, står øvelsen jeg sikter til her beskrevet som "fremadsending med stå og på plass". Bruker man fire kjegler her, eller bare den ene? :angry:

I klasse 2 er det til en kjegle. I klasse 3 er det til ruta. Og i Elite er det både til kjegla og ruta.

Skrevet

Start på kort avstand, og belønn noen ganger for target på musematte. Deretter fjerner du musematta, og belønner om/når han går dit musematta lå, og det ser rimelig bevisst ut. Hvis han glemmer hva han skal gjøre eller ikke forstår, så går du tilbake i treninga og belønner noen ganger for å røre på musematta. Et tips kan være å gjøre targeten mindre og mindre (dvs klippe ut en bit av musematta som han skal røre på).

Etterhvert øker du avstanden mellom deg og dit han skal, men da kan det hende du må kjøre noen repetisjoner på target på avstand igjen.

Og husk å variere hvor du trener targetoverføring, og hvor og hvordan du står i forhold til dit han skal.

Når han har skjønt poenget med targetoverføring, skal det ikke være nødvendig med mer enn en eller to repetisjoner med musematte for hvert nye sted han skal kunne overføre.

Kronglete forklaring, du får spørre om det er noe som er uklart.

Skrevet

Aha, jeg forstod :angry: Egentlig var det jo veldig selvsagt og logisk, men det man ikke vet tenker man ikke på :angry: Takk for forklaringen.

Skrevet

Da vi trente rute stod vi inne i ruta og klikket opp targeten som lå i midten. Så tok vi etter hvert større avstand. Og når du feks kan stå på fem meter og hunden løper inn i midten til targeten, tar en medhjelper den bort, og du klikker og belønner masse når den løper inn. Neste gang er targeten der igjen. Sånn kan man variere så hunden ikke vet når den er der, og gradvis ta den vekk.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...