Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelyse hund som ikke skal i avl


Recommended Posts

Skrevet

Jeg kan lite om øyensykdommer, og lurer derfor på om det er nødvendig å øyelyse hunder som ikke skal brukes i avl? Da tenker jeg spesielt på hunder som ikke er registrerte(blandinger).

Kan man gjøre noe for de hundene som får påvist disse øyensykdommene?

Skrevet

Jeg har øyenlyst Balder, tok det sammen med røntgen av hofter og albuer. Han har grå stær på ene øyet, jeg synes det er greit å holde et øye med det og følge litt med på om det utvikler seg o.l. Det vil da heller ikke komme som et sjokk når det utvikler seg videre.

Nå har jeg også hatt en katt som ble avlivet pga øyensykdom og en katt som snart skal avlives p.g.a grå stær så det er nok derfor jeg sjekket hunden også.

Jeg ser ikke på det som en nødvendighet, men blir jo ikke særlig dyrt hvis du tar det sammen med noe annet hos dyrlegen og det kan jo være greit og vite.

Skrevet
Jeg har øyenlyst Balder, tok det sammen med røntgen av hofter og albuer. Han har grå stær på ene øyet, jeg synes det er greit å holde et øye med det og følge litt med på om det utvikler seg o.l. Det vil da heller ikke komme som et sjokk når det utvikler seg videre.

Nå har jeg også hatt en katt som ble avlivet pga øyensykdom og en katt som snart skal avlives p.g.a grå stær så det er nok derfor jeg sjekket hunden også.

Jeg ser ikke på det som en nødvendighet, men blir jo ikke særlig dyrt hvis du tar det sammen med noe annet hos dyrlegen og det kan jo være greit og vite.

ikke for å ødelegge tråden, men lurer på noe når det gjelder øyelysing.

Hva er ca pris på dette hos veterinær?

Og HVORDAN foregår der?

Hvor lang tid?

Takk..! :o

Skrevet
ikke for å ødelegge tråden, men lurer på noe når det gjelder øyelysing.

Hva er ca pris på dette hos veterinær?

Og HVORDAN foregår der?

Hvor lang tid?

Takk..! :o

Prisen husker jeg desverre ikke, men det er det nok noen andre som kan svare på :P

Hunden blir dryppet i øynene med et middel som utvider pupillen, dette middelet skal virke noen minutter før øyenlysningen.

Dyrlegen slår av lyset og tar frem øyenlyseren, hunden sitter på bordet mens eier holder hodet. Dyrlegen lyser i øyet med øyenlyseren sin. Selve lysningen tar ikke mange minuttene og alt er ganske kjapt over. Hunden er overømfintlig for lys en stund etterpå til dråpene har sluttet å virke.

Skrevet

Hunder av raser som har kjente øyesykdommer eller hunder som er blandinger av slike raser, bør undersøkes uansett om de skal brukes i avl.

Hvis hunden har en øyesykdom, kan dette gi utslag i mange ting. Hunder som gradvis ser dårligere kan bli sure og kanskje bite i verste fall. Andre øyesykdommer kan være smertefulle. En del sykdommer som f eks VKH kan ha primær symptomer som forhøyet trykk i øyet...

Sjekk hva som gjelder for de rasene hunden er blanding av!

Skrevet
Prisen husker jeg desverre ikke, men det er det nok noen andre som kan svare på :o

Hunden blir dryppet i øynene med et middel som utvider pupillen, dette middelet skal virke noen minutter før øyenlysningen.

Dyrlegen slår av lyset og tar frem øyenlyseren, hunden sitter på bordet mens eier holder hodet. Dyrlegen lyser i øyet med øyenlyseren sin. Selve lysningen tar ikke mange minuttene og alt er ganske kjapt over. Hunden er overømfintlig for lys en stund etterpå til dråpene har sluttet å virke.

Så det er bare veterinæren som skal se på øyet da? :P Trodde det var noe apparater eller noe sånt de brukte. Men da kan de også svare deg der og da? Er dette noe man gjør kun en gang eller gjør man det innimellom?

Skrevet

Det må være en Autorisert øyelyser, de har en sånn øyenlyser dings(ligner på en slik som leger bruker til å kikke i ørene med) med lys på og speil inni slik at de kan se inn i øyet.

De skriver så opp på et skjema hva hunden har eller ikke har så blir det sendt inn til nkk. Du får svaret der og da ja.

Tror det er vanlig og gjøre dette med gjevne mellomrom, ihvertfall innen noen raser.

Jeg kommer til å øyenlyse Balder igjen om et par år siden jeg vet han har grå stær, for å se hvor fort det utvikler seg.

Skrevet

Prisen er omtrent 500 NOK +/-

Det hender det finnes øyelysningsvetrinærer på utstillinger. Da tar de somoftest nøyaktig kr. 500 for dette.

Øyelyste/ HD røntget Echo for en uke siden u.a på øyne, og A hofter :o

Ellers ser jeg ikke noen grunn til å øyelyse blandingshunerhunder som ikke er tiltenkt brukt i avl.

Når det gjelder rase-hunder hadde nok oppdretter (om denne arbeidet seriøst) satt veldig pris på om hunden ble øyelyst. Disse resultatene sier jo tross alt noe om hva FORELDYRENE gir, og om DISSE skal avles videre på. Dette gjelder også hundens søsken.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...